Artykul dnia:
Oświetlenie samochodu

W danych technicznych zawarto informacje o żarówkach stosowanych w najważniejszych punktach świetlnych omawianych tu samochodów. Wymieniono tam moce tych żarówek. które mają najistotniejszy wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Każdy kierowca powinien mieć w samochodzie żarówki zapasowe. Wymiany żarówek w reflektorach przednich i kierunkowskazach dokonuje się od „tyłu, czyli od strony komory silnikowej. Oprawkę pokrytą […]

DevURL

Turbina dmuchawy

Urządzeniem, które wymusza obieg powietrza (a więc „pompuje” powietrze), jest turbina dmuchawy. Zasada działania tej turbiny jest taka sama, jak turbiny w domowym odkurzaczu. Cząsteczki powietrza odrzucane odśrodkowo przez łopatki turbiny kierowane są specjalnymi kanałami do wszystkich części wymagających chłodzenia.

Powietrze jest zasysane przez otwory w bocznych częściach nadwozia samochodu. Elastyczna rura o dużej średnicy doprowadza powietrze do środkowej części turbiny. Powietrze kierowane jest równocześnie do kilku różnych urządzeń. Poprzez filtr powietrza oraz rurę powietrze przepływa do gaźnika i do cylindrów silnika. Kanałami powietrze przepływa do głowic i cylindrów silnika. Głowice i cylindry silnika mają żeberka chłodzące podobne jak silnikach motocyklowych. Przepływając intensywnie pomiędzy żeberkami, powietrze szybko nagrzewa się i w ten sposób odbiera ciepło z silnika, czyli chłodzi silnik. Część powietrza z obudowy turbiny przepływa kanałem do płaskich kanałów w dolnej części miski olejowej. W ten sposób strumień powietrza chłodzi olej smarujący silnik. Silnik samochodu FIAT 1 26P jest silnikiem czterosuwowym i smarowany jest olejem znajdującym się w misce olejowej. [patrz też: bemo motors poznań, opel rokicki dąbrowa górnicza, wartburg forum ]

W samochodzie TRABANT 601 układ chłodzenia działa według podobnej zasady: dmuchawa tłoczy powietrze bezpośrednio na żeberka głowic i cylindrów. (Dwusuwowy silnik samochodu TRABANT 601 nie ma miski olejowej). W większych samochodach stosuje się pośrednie chłodzenie silnika. Przy takim rozwiązaniu czynnikiem pośrednim jest woda opływająca specjalnymi kanałami głowice i cylindry silnika. Woda nagrzewa się w silniku a nagrzana przepływa do chłodnicy. Powietrze przepływające przez chłodnicę odbiera ciepło i chłodzi wodę.

Zapamiętajmy, że sprawna praca silnika zależna jest w znacznym stopniu od właściwej temperatury wody chłodzącej silnik. Silnik najmniej zużywa się oraz pracuje najbardziej ekonomicznie wtedy gdy temperatura wody chłodzącej utrzymuje się w zakresie około 90 do 95 oc. Dla silnika w równym stopniu szkodliwe jest jego przegrzanie jak i przechłodzenie. Obieg wody w układzie chłodzenia jest wymuszony przez specjalną pompę napędzaną przez pasek klinowy od wału korbowego silnika. lm prędzej pracuje silnik—a więc im więcej wytwarza ciepla—tym prędzej obraca się wirnik pompy wymuszając intensywniejszy obieg wody chłodzącej.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: bemo motors poznań opel rokicki dąbrowa górnicza wartburg forum

Przeczytaj też:
Układ zapłonowy silników V-6

Układ zapłonowy silników V-6/rozdzielacz zapłonu Motorola, przewody wysokiego napięcia, cewka zapłonowa, świece zapłonowe oraz elektroniczny wzmacniacz modelowy włączony w obwód między cewkę i rozdzielacz Kąt wyprzedzenia zapłonu — gaźnik Solex                              9 0 przed ZZ — wtrysk paliwa                            1 20 przed ZZ — wtrysk paliwa (Szwecja)            1 50 przed ZZ Świece zapłonowe/Motorcraft AGR 22 Odstęp elektrod                            […]

Ustawianie rozrządu silnika

W każdym czterosuwowym silniku, prawidłowe ustawienie rozrządu polega na połączeniu ze sobą (np. zębatym paskiem gumowym) koła zębatego osadzonego na wale korbowym silnika z odpowiednio uștawionym kołem zębatym osadzonym na wałku rozrządu. Niekiedy, poza wymienionymi dwoma kołami, w skład przekładni rozrządu wchodzi jeszcze trzecie koło zębate — koło osadzone na wałku przekazującym napęd na aparat […]

Budowa samochodu

Za kołem kierownicy umieszczony jest zespół wskaźników. Jest w nim zwykle szybkościomierz, licznik kilometrów, wskaźnik temperatury wody chłodzącej silnik, wskaźnik poziomu paliwa oraz różne kolorowe lampki sygnalizacyjne, informujące o stanie lub działaniu różnych urządzeń zarówno silnika, jak i elementów sterowania, np. o zbyt niskim ciśnieniu oleju (czerwone światełko), o zaciągniętym hamulcu ręcznym (żółte światełko). Pod […]

DevURL
Polecamy rowniez: