Artykul dnia:
Turbina dmuchawy

Urządzeniem, które wymusza obieg powietrza (a więc „pompuje” powietrze), jest turbina dmuchawy. Zasada działania tej turbiny jest taka sama, jak turbiny w domowym odkurzaczu. Cząsteczki powietrza odrzucane odśrodkowo przez łopatki turbiny kierowane są specjalnymi kanałami do wszystkich części wymagających chłodzenia. Powietrze jest zasysane przez otwory w bocznych częściach nadwozia samochodu. Elastyczna rura o dużej średnicy […]

DevURL

Turbina dmuchawy

Urządzeniem, które wymusza obieg powietrza (a więc „pompuje” powietrze), jest turbina dmuchawy. Zasada działania tej turbiny jest taka sama, jak turbiny w domowym odkurzaczu. Cząsteczki powietrza odrzucane odśrodkowo przez łopatki turbiny kierowane są specjalnymi kanałami do wszystkich części wymagających chłodzenia.

Powietrze jest zasysane przez otwory w bocznych częściach nadwozia samochodu. Elastyczna rura o dużej średnicy doprowadza powietrze do środkowej części turbiny. Powietrze kierowane jest równocześnie do kilku różnych urządzeń. Poprzez filtr powietrza oraz rurę powietrze przepływa do gaźnika i do cylindrów silnika. Kanałami powietrze przepływa do głowic i cylindrów silnika. Głowice i cylindry silnika mają żeberka chłodzące podobne jak silnikach motocyklowych. Przepływając intensywnie pomiędzy żeberkami, powietrze szybko nagrzewa się i w ten sposób odbiera ciepło z silnika, czyli chłodzi silnik. Część powietrza z obudowy turbiny przepływa kanałem do płaskich kanałów w dolnej części miski olejowej. W ten sposób strumień powietrza chłodzi olej smarujący silnik. Silnik samochodu FIAT 1 26P jest silnikiem czterosuwowym i smarowany jest olejem znajdującym się w misce olejowej. [patrz też: bemo motors poznań, opel rokicki dąbrowa górnicza, wartburg forum ]

W samochodzie TRABANT 601 układ chłodzenia działa według podobnej zasady: dmuchawa tłoczy powietrze bezpośrednio na żeberka głowic i cylindrów. (Dwusuwowy silnik samochodu TRABANT 601 nie ma miski olejowej). W większych samochodach stosuje się pośrednie chłodzenie silnika. Przy takim rozwiązaniu czynnikiem pośrednim jest woda opływająca specjalnymi kanałami głowice i cylindry silnika. Woda nagrzewa się w silniku a nagrzana przepływa do chłodnicy. Powietrze przepływające przez chłodnicę odbiera ciepło i chłodzi wodę.

Zapamiętajmy, że sprawna praca silnika zależna jest w znacznym stopniu od właściwej temperatury wody chłodzącej silnik. Silnik najmniej zużywa się oraz pracuje najbardziej ekonomicznie wtedy gdy temperatura wody chłodzącej utrzymuje się w zakresie około 90 do 95 oc. Dla silnika w równym stopniu szkodliwe jest jego przegrzanie jak i przechłodzenie. Obieg wody w układzie chłodzenia jest wymuszony przez specjalną pompę napędzaną przez pasek klinowy od wału korbowego silnika. lm prędzej pracuje silnik—a więc im więcej wytwarza ciepla—tym prędzej obraca się wirnik pompy wymuszając intensywniejszy obieg wody chłodzącej.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: bemo motors poznań opel rokicki dąbrowa górnicza wartburg forum

Przeczytaj też:
Katalogi samochodowe

Przeglądając katalogi, oferty kupna samochodów w serwisach, czy ogłoszenia o sprzedaży aut w sieci zwracamy uwagę na kilka aspektów wymarzonego pojazdu, takich jak: marka, rocznik, silnik, wygląd zewnętrzny, stan opon i ilość zużycia paliwa. Ostatni parametr jest szczególnie istotny dla użytkownika. Od niego zależy, na jaką odległość właściciel będzie jeździł, ile pieniędzy wyda na utrzymanie […]

Czwarta grupe stanowia samochody specjalne o charakterze pomocniczym

Czwartą grupę stanowią samochody specjalne o charakterze pomocniczym. Do pierwszej grupy samochodów specjalnych można zaliczyć: 1) samochody betoniarki, 2) samochody skrapiarki bitumu, 3) samochody skrapiarki wody. Do grupy drugiej należą: 1) żurawie samochodowe, 2) łamacze kamienia o podwoziu samochodowym, 3) otaczarki mas bitumicznych o podwoziu samochodowym, 4) samochodowe warsztaty mechaniczne, 5) samochody kombajny do remontu […]

PODZIAL RUCHU NA JEZDNI

PODZIAŁ RUCHU NA JEZDNI . Podziałem ruchu na jezdni jest umieszczenie tego ruchu na nawierzchni drogowej lub też na oddzielnych pasach nawierzchni drogowej tak, aby otrzymać możliwie największą przelotność trasy drogowej lub też możliwie największą szybkość przy zachowaniu warunków bezpieczeństwa ruchu pojazdów, poruszających się po nawierzchni. W zasadzie regulacja konstrukcyjna ruchu drogowego na jezdni dwupasowej […]

DevURL
Polecamy rowniez: