Partnerzy serwisu:
Artykul dnia:
Schemat obsługi

Jest on identyczny jak w poprzednio omawianych modelach. Różnice w obsługach okresowych wynikaja z faktu, że istnieje kilka wersji modelu różniących się od siebie wyposażeniem dodatkowym: — klimatyzacją wnętrza pojazdu, — automatyczną skrzynką biegów, — elektronicznym układem zapłonowym, — wspomaganiem układu kierowniczego, — elektronicznym wtryskiem paliwa. W związku z powyższym w skład przeglądu technicznego będą […]

DevURL

Turbina dmuchawy

Urządzeniem, które wymusza obieg powietrza (a więc „pompuje” powietrze), jest turbina dmuchawy. Zasada działania tej turbiny jest taka sama, jak turbiny w domowym odkurzaczu. Cząsteczki powietrza odrzucane odśrodkowo przez łopatki turbiny kierowane są specjalnymi kanałami do wszystkich części wymagających chłodzenia.

Powietrze jest zasysane przez otwory w bocznych częściach nadwozia samochodu. Elastyczna rura o dużej średnicy doprowadza powietrze do środkowej części turbiny. Powietrze kierowane jest równocześnie do kilku różnych urządzeń. Poprzez filtr powietrza oraz rurę powietrze przepływa do gaźnika i do cylindrów silnika. Kanałami powietrze przepływa do głowic i cylindrów silnika. Głowice i cylindry silnika mają żeberka chłodzące podobne jak silnikach motocyklowych. Przepływając intensywnie pomiędzy żeberkami, powietrze szybko nagrzewa się i w ten sposób odbiera ciepło z silnika, czyli chłodzi silnik. Część powietrza z obudowy turbiny przepływa kanałem do płaskich kanałów w dolnej części miski olejowej. W ten sposób strumień powietrza chłodzi olej smarujący silnik. Silnik samochodu FIAT 1 26P jest silnikiem czterosuwowym i smarowany jest olejem znajdującym się w misce olejowej. [patrz też: bemo motors poznań, opel rokicki dąbrowa górnicza, wartburg forum ]

W samochodzie TRABANT 601 układ chłodzenia działa według podobnej zasady: dmuchawa tłoczy powietrze bezpośrednio na żeberka głowic i cylindrów. (Dwusuwowy silnik samochodu TRABANT 601 nie ma miski olejowej). W większych samochodach stosuje się pośrednie chłodzenie silnika. Przy takim rozwiązaniu czynnikiem pośrednim jest woda opływająca specjalnymi kanałami głowice i cylindry silnika. Woda nagrzewa się w silniku a nagrzana przepływa do chłodnicy. Powietrze przepływające przez chłodnicę odbiera ciepło i chłodzi wodę.

Zapamiętajmy, że sprawna praca silnika zależna jest w znacznym stopniu od właściwej temperatury wody chłodzącej silnik. Silnik najmniej zużywa się oraz pracuje najbardziej ekonomicznie wtedy gdy temperatura wody chłodzącej utrzymuje się w zakresie około 90 do 95 oc. Dla silnika w równym stopniu szkodliwe jest jego przegrzanie jak i przechłodzenie. Obieg wody w układzie chłodzenia jest wymuszony przez specjalną pompę napędzaną przez pasek klinowy od wału korbowego silnika. lm prędzej pracuje silnik—a więc im więcej wytwarza ciepla—tym prędzej obraca się wirnik pompy wymuszając intensywniejszy obieg wody chłodzącej.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: bemo motors poznań opel rokicki dąbrowa górnicza wartburg forum

Przeczytaj też:
Obsługa układu kierowniczego

Podczas przeglądów technicznych należy sprawdzić stan połączeń układu, mieszków ochronnych oraz obudów przegubów kulowych. Sprawdzenie układu wspomagania kierownicy sprowadza się do: — kontroli poziomu płynu w zbiorniczku wyrównawczym, — sprawdzenia napięcia paska klinowego w sposób pokazany w części dotyczącej układu chłodzenia modelu Fiesta. Układ zasilania Gaźnik — Weber (dwugardzielowy) stosowany do silnika OHC (opisany w […]

Ciecz chłodząca

W samochodach VW układ chłodzenia jest napełniony mieszaniną wody i cieczy chłodzącej VW Gl O, sporządzonej na bazie glikolu. Mieszanina chłodząca wykazuje własności antykorozyjne oraz zapobiega osadzaniu się w układzie chłodzenia związków wapnia. W Polsce dostępną cieczą chłodzącą jest płyn Borygo. Uwaga. Cieczy chłodzących wytwarzanych przez różnych producentów nie wolno mieszać. Przeglądy i obsługi okresowe […]

Sprzęgło

W czasie eksploatacji pojazdu należy okresowo przeprowadzać regulację ruchu jałowego pedału sprzęgła, która jest jedyną czynnością obsługowa układu sprzęgłowego. Luz pedału sprzęgła wynosi 1 5 mm dla wszystkich omawianych tu typów sprzęgieł. W samochodzie VW Polo regulacji dokonuje się przez pokręcanie nakrętki specjalnej. W samochodzie VW Golf regulacja wymaga poluzowania nakrętki kontrującej, przeprowadzenia regulacji przez […]

DevURL
Polecamy rowniez: