Artykul dnia:
Mechanizm sterujący skrzynią biegów

Urządzeniem umożliwiającym łagodne przyspieszanie podczas ruszania z miejsca jest sprzęgło. Spełnia ono jeszcze drugie ważne zadanie: umożliwia rozłączenie silnika od skrzynki biegów podczas zmiany biegów, czyli sprzęga (lub rozłącza) silnik z układem napędowym.Do wału korbowego silnika przymocowane jest ciężkie kolo zamachowe. Tarcza tego kola jest jednocześnie jedną z tarcz sprzęgła. Równolegle do płaszczyzny tarczy ustawiona […]

DevURL

Turbina dmuchawy

Urządzeniem, które wymusza obieg powietrza (a więc „pompuje” powietrze), jest turbina dmuchawy. Zasada działania tej turbiny jest taka sama, jak turbiny w domowym odkurzaczu. Cząsteczki powietrza odrzucane odśrodkowo przez łopatki turbiny kierowane są specjalnymi kanałami do wszystkich części wymagających chłodzenia.

Powietrze jest zasysane przez otwory w bocznych częściach nadwozia samochodu. Elastyczna rura o dużej średnicy doprowadza powietrze do środkowej części turbiny. Powietrze kierowane jest równocześnie do kilku różnych urządzeń. Poprzez filtr powietrza oraz rurę powietrze przepływa do gaźnika i do cylindrów silnika. Kanałami powietrze przepływa do głowic i cylindrów silnika. Głowice i cylindry silnika mają żeberka chłodzące podobne jak silnikach motocyklowych. Przepływając intensywnie pomiędzy żeberkami, powietrze szybko nagrzewa się i w ten sposób odbiera ciepło z silnika, czyli chłodzi silnik. Część powietrza z obudowy turbiny przepływa kanałem do płaskich kanałów w dolnej części miski olejowej. W ten sposób strumień powietrza chłodzi olej smarujący silnik. Silnik samochodu FIAT 1 26P jest silnikiem czterosuwowym i smarowany jest olejem znajdującym się w misce olejowej. [patrz też: bemo motors poznań, opel rokicki dąbrowa górnicza, wartburg forum ]

W samochodzie TRABANT 601 układ chłodzenia działa według podobnej zasady: dmuchawa tłoczy powietrze bezpośrednio na żeberka głowic i cylindrów. (Dwusuwowy silnik samochodu TRABANT 601 nie ma miski olejowej). W większych samochodach stosuje się pośrednie chłodzenie silnika. Przy takim rozwiązaniu czynnikiem pośrednim jest woda opływająca specjalnymi kanałami głowice i cylindry silnika. Woda nagrzewa się w silniku a nagrzana przepływa do chłodnicy. Powietrze przepływające przez chłodnicę odbiera ciepło i chłodzi wodę.

Zapamiętajmy, że sprawna praca silnika zależna jest w znacznym stopniu od właściwej temperatury wody chłodzącej silnik. Silnik najmniej zużywa się oraz pracuje najbardziej ekonomicznie wtedy gdy temperatura wody chłodzącej utrzymuje się w zakresie około 90 do 95 oc. Dla silnika w równym stopniu szkodliwe jest jego przegrzanie jak i przechłodzenie. Obieg wody w układzie chłodzenia jest wymuszony przez specjalną pompę napędzaną przez pasek klinowy od wału korbowego silnika. lm prędzej pracuje silnik—a więc im więcej wytwarza ciepla—tym prędzej obraca się wirnik pompy wymuszając intensywniejszy obieg wody chłodzącej.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: bemo motors poznań opel rokicki dąbrowa górnicza wartburg forum

Przeczytaj też:
Akumulator

Akumulator można doładowywać tylko prądem stalym. W tym celu w prądnicy prądu zmiennego (alternatorze) umieszczony jest prostownik. Na przewodach wyprowadzonych z alternatora otrzymuje się wtedy prąd stały. Niektóre samochody mają prądnice wytwarzające bezpośrednio prąd stały. Zasada działania prądnicy prądu słalego jest podobna do działania prądnicy prądu zmiennego. Różnica polega na sposobie odprowadzenia prądu na szczotki. […]

Obsługa podwozia

Obsługa sprzęgła — identycznie jak w Fieście (automatycznie regulowany skok jałowy pedału). Obsługa skrzynki biegów — identyczna jak w pozostałych modelach. Obsługa wału napędowego — smarowanie przegubów co 40 000 km smarem (55 g każdy). Tylny most Obsługa tylnego mostu sprowadza się do sprawdzenia poziomu oleju po odkręceniu korka przelewowego (rys. 5.3) i ewentualnego uzupełniania […]

W celu przygotowania masy betonowej betoniarka zajezdza na baze materialowa, gdzie z silosów jest napelniana materialami skladowymi

W celu przygotowania masy betonowej betoniarka zajeżdża na bazę materiałową, gdzie z silosów jest napełniana materiałami składowymi. Równocześnie zbiornik napełnia się wodą. Napełniona betoniarka przyjeżdża na budowę i w odległości 1,5 + 2,0 kim od miejsca wbudowania masy betonowej doprowadza sie do mieszalnika ustaloną ilość wody, a następnie materiały poddaje się dokładnemu wymieszaniu przez obrót […]

DevURL
Polecamy rowniez: