Artykul dnia:
Próby ogólne

Wypróbować działanie takich elementów, jak: — przyrządy, regulatory, wycieraczki, spryskiwacz, światła zewnętrzne i wewnętrzne, sygnał dźwiękowy oraz osprzęt dodatkowy, — hamulec nożny oraz ręczny, — pedał przyspieszenia i kierownica, — sprzęgło i dźwignia zmiany biegów, ponadto należy sprawdzić rozruch „na zimno i „na gorąco, działanie automatycznego ssania, przeprowadzić jazdę próbną zwracając uwagę na głośność pracy […]

DevURL

Turbina dmuchawy

Urządzeniem, które wymusza obieg powietrza (a więc „pompuje” powietrze), jest turbina dmuchawy. Zasada działania tej turbiny jest taka sama, jak turbiny w domowym odkurzaczu. Cząsteczki powietrza odrzucane odśrodkowo przez łopatki turbiny kierowane są specjalnymi kanałami do wszystkich części wymagających chłodzenia.

Powietrze jest zasysane przez otwory w bocznych częściach nadwozia samochodu. Elastyczna rura o dużej średnicy doprowadza powietrze do środkowej części turbiny. Powietrze kierowane jest równocześnie do kilku różnych urządzeń. Poprzez filtr powietrza oraz rurę powietrze przepływa do gaźnika i do cylindrów silnika. Kanałami powietrze przepływa do głowic i cylindrów silnika. Głowice i cylindry silnika mają żeberka chłodzące podobne jak silnikach motocyklowych. Przepływając intensywnie pomiędzy żeberkami, powietrze szybko nagrzewa się i w ten sposób odbiera ciepło z silnika, czyli chłodzi silnik. Część powietrza z obudowy turbiny przepływa kanałem do płaskich kanałów w dolnej części miski olejowej. W ten sposób strumień powietrza chłodzi olej smarujący silnik. Silnik samochodu FIAT 1 26P jest silnikiem czterosuwowym i smarowany jest olejem znajdującym się w misce olejowej. [patrz też: Mimośród, polyporus, odpływ liniowy ]

W samochodzie TRABANT 601 układ chłodzenia działa według podobnej zasady: dmuchawa tłoczy powietrze bezpośrednio na żeberka głowic i cylindrów. (Dwusuwowy silnik samochodu TRABANT 601 nie ma miski olejowej). W większych samochodach stosuje się pośrednie chłodzenie silnika. Przy takim rozwiązaniu czynnikiem pośrednim jest woda opływająca specjalnymi kanałami głowice i cylindry silnika. Woda nagrzewa się w silniku a nagrzana przepływa do chłodnicy. Powietrze przepływające przez chłodnicę odbiera ciepło i chłodzi wodę.

Zapamiętajmy, że sprawna praca silnika zależna jest w znacznym stopniu od właściwej temperatury wody chłodzącej silnik. Silnik najmniej zużywa się oraz pracuje najbardziej ekonomicznie wtedy gdy temperatura wody chłodzącej utrzymuje się w zakresie około 90 do 95 oc. Dla silnika w równym stopniu szkodliwe jest jego przegrzanie jak i przechłodzenie. Obieg wody w układzie chłodzenia jest wymuszony przez specjalną pompę napędzaną przez pasek klinowy od wału korbowego silnika. lm prędzej pracuje silnik—a więc im więcej wytwarza ciepla—tym prędzej obraca się wirnik pompy wymuszając intensywniejszy obieg wody chłodzącej.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: Mimośród odpływ liniowy polyporus

Przeczytaj też:
Wymiana klocków hamulcowych kół przednich

Kolejność postępowania jest następująca: poluzować śruby kół przednich, podnieść samochód, wyjąć zawleczki z prowadników, — stosując niewielki nacisk na korpus „w kierunku sprężyn wysunąć prowadniki zacisku, wyjąć zacisk, wymontować klocki hamulca, — zamontować nowe klocki, zwrócić uwagę, czy powierzchnie prowadników, tarcz oraz zacisku są czyste, — zamontować prowadniki oraz nowe zawleczki, — założyć koła i […]

Regulacja skoku jałowego pedału sprzęgła

Sposób postępowania jest następujący: — wyjąć nakrętkę regulacyjną lub linkę sprzęgła z sześciokątnego wgłębienia i dokręcić nakrętkę tak, żeby otrzymaćć żądaną wartość skoku jałowego pedału, — umieścić ponownie nakrętkę lub linkę w zagłębieniu, — nacisnąć kilkakrotnie pedał „do podłogi i ponownie sprawdzić skok jałowy. Obsługa skrzynki biegów Obsługa skrzynki biegów — identyczna jak w poprzednio […]

Konstrukcja nowoczesnych pojazdów samochodowych wykazuje stale dazenie do zwiekszania szybkosci

Konstrukcja nowoczesnych pojazdów samochodowych wykazuje stałe dążenie do zwiększania szybkości. Wpływa to również na zwiększenie sił działających na nawierzchnię. Na podstawie przytoczonych rozważań, można stwierdzić, że nowoczesne projektowanie dróg powinno spełniać następujące warunki: 1) na odcinkach nawierzchni drogowej, na których zwiększa się działanie sił przez istnienie sił dodatkowych (łuki poziome, przechyłki, łuki pionowe wklęsłe, połączenia […]

DevURL
Polecamy rowniez: