Artykul dnia:
Podstawowe zespoły

Samochody oglądamy zwykle z zewnątrz, widzimy ich nadwozia i to najczęściej z boku. Spróbujmy jednak zdjąć nadwozie i popatrzmy, jak rozmieszczone są mechanizmy podwozia. Samochód rozdzielony na dwa podstawowe zespoły: na podłodze stoi podwozie samochodu, a nad nim uniesione pionowo do góry nadwozie. Poszczególne elementy podwozia są w rzeczywistości podwieszone, przymocowane pod nadwoziem. Pudło nadwozia […]

DevURL

Akumulator

Akumulator można doładowywać tylko prądem stalym. W tym celu w prądnicy prądu zmiennego (alternatorze) umieszczony jest prostownik. Na przewodach wyprowadzonych z alternatora otrzymuje się wtedy prąd stały. Niektóre samochody mają prądnice wytwarzające bezpośrednio prąd stały. Zasada działania prądnicy prądu słalego jest podobna do działania prądnicy prądu zmiennego. Różnica polega na sposobie odprowadzenia prądu na szczotki. Końcówki uzwojenia sztabki wirującej przylutowane są odpowiednio do dwóch półokrągłych płytek. W czasie wirowania sztabki płytki podsuwają się na przemian pod szczotki. W wyniku tego szczotki otrzymują zawsze prąd płynący z tego samego kierunku — prąd stały.

W samochodowej prądnicy prądu stałego twornik ma kilka biegunów i kilka uzwojeń. Stojan stanowiący jednocześnie kadłub prądnicy ma kształt walca i jest wykonany ze stali. Z obu stron jest on zamknięty pokrywami, w których umieszczone są łożyska toczne twornika. Twornik w kształcie walca składa się z wirnika, uzwojenia i komutatora. Komutator jest to walec złożony z kilkunastu płytek miedzianych odizolowanych od siebie płytkami z miki. O komutator opierają się dwie lub cztery szczotki. Na końcu osi twornika osadzone jest koło pasowe. Prądnica jest mocowana z boku silnika i napędzana od silnika za pomocą paska klinowego.

Silnik samochodu pracuje z różnymi prędkościami. Ponieważ prądnica napędzana jest paskiem klinowym od wału korbowego silnika, jej prędkość zmienia się. Zmiany prędkości obrotowej prądnicy powodują zmiany napięcia prądu, który ona wytwarza. Aby tym zmianom zapobiec, prądnica jest połączona ze specjalnym automatycznie działającym regulatorem napięcia.W regulatorze mieści się zwykle drugie urządzenie — wyłącznik samoczynny. Regulator napięcia włącza lub wyłącza dodatkowe opory, dzięki czemu otrzymuje się zawsze prawie jednakowe napięcie prądu, niezależnie od prędkości obrotowej twornika prądnicy.

Wyłącznik samoczynny to elektromagnetycznie sterowany przekaźnik, który łączy prądnicę z akumulatorem w momencie, gdy prądnica wytwarza napięcie wystarczające do ładowania akumulatora. Natomiast gdy prądnica nie pracuje lub wytwarza zbyt słaby prąd, wyłącznik samoczynny przerywa połączenie akumulatora z prądnicą. Regulator napięcia i wyłącznik samoczynny umieszczone są w specjalnej, skrzynkowej obudowie. Podczas jazdy samochodu z prędkością powyżej 25 km/h prądnica wytwarza prąd dla odbiorników prądu, a oprócz tego ładuje akumulator. [Zobacz tez: quadzik, vw de konfigurator, auto komis lech ]

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: auto komis lech quadzik vw de konfigurator

Przeczytaj też:
Hamowanie

Efektywność hamowania w danym momencie zależna jest od siły, z jaką kierowca naciska na pedał hamulca. lm większy będzie nacisk na pedał, tym większe będzie ciśnienie płynu w układzie hamulcowym i tym silniej szczęki hamulcowe będą przyciskane do tarczy hamulca.Tarcza hamulca obraca się razem z piastą koła i kołem. Obudowa tłoczków i szczęk hamulcowych jest […]

Wedlug sposobu przechylenie skrzyni ladunkowej, wywrotki dzieli sie

Według sposobu przechylenie skrzyni ładunkowej, wywrotki dzieli się. 1) na wywrotki z samoczynnym przechylaniem, 2) wywrotkarz, przechylaniem skrzyni za pomocą specjalnego urządzenia. W pierwszym przypadku przechylenie skrzyni następuje przez zwolnienie mechanizmu przytrzymującego skrzynię w położeniu poziomym. Przechylenie to następuje pod wpływem ciężaru ładunku, wskutek podparcia skrzyni przegubowo poza środkiem ciężkości. Typowym przykładem samochodów o samoczynnym […]

Ustawienie rozrządu silnika VW — Diesel 1,5 dm3

Silnik wysokoprężny, np. silnik VW Diesel, jest jednostką znacznie bardziej skomplikowaną od silnika gaźnikowego. Od obsługującego takie silniki wymaga się dobrej znajomości ich konstrukcji oraz konstrukcji ich osprzętu. Do obsługi i napraw są niezbędne liczne specjalne narzędzia. Poważniejsze zabiegi obsługowe i naprawcze silnika VW Diesel powinny wiec bezwzględnie być wykonywane w stacji obsługi — najlepiej […]

DevURL
Polecamy rowniez: