Artykul dnia:
Wahacz górny

Zwrotnica koła jest połączona z wahaczami za pomocą przegubów kulowych lub krzyżowych. W samochodach FIAT 127 oraz FIAT 128 napędzane są koła przednie. W tym przypadku oś napędowa poprzez przegub i półoś napędza (obraca) piastę i całe koło. Nadwozie naciska na kołnierz górnej części sprężyny. Dolna część sprężyny opiera się na obudowie zwrotnicy. Dolna część […]

DevURL

Akumulator

Akumulator można doładowywać tylko prądem stalym. W tym celu w prądnicy prądu zmiennego (alternatorze) umieszczony jest prostownik. Na przewodach wyprowadzonych z alternatora otrzymuje się wtedy prąd stały. Niektóre samochody mają prądnice wytwarzające bezpośrednio prąd stały. Zasada działania prądnicy prądu słalego jest podobna do działania prądnicy prądu zmiennego. Różnica polega na sposobie odprowadzenia prądu na szczotki. Końcówki uzwojenia sztabki wirującej przylutowane są odpowiednio do dwóch półokrągłych płytek. W czasie wirowania sztabki płytki podsuwają się na przemian pod szczotki. W wyniku tego szczotki otrzymują zawsze prąd płynący z tego samego kierunku — prąd stały.

W samochodowej prądnicy prądu stałego twornik ma kilka biegunów i kilka uzwojeń. Stojan stanowiący jednocześnie kadłub prądnicy ma kształt walca i jest wykonany ze stali. Z obu stron jest on zamknięty pokrywami, w których umieszczone są łożyska toczne twornika. Twornik w kształcie walca składa się z wirnika, uzwojenia i komutatora. Komutator jest to walec złożony z kilkunastu płytek miedzianych odizolowanych od siebie płytkami z miki. O komutator opierają się dwie lub cztery szczotki. Na końcu osi twornika osadzone jest koło pasowe. Prądnica jest mocowana z boku silnika i napędzana od silnika za pomocą paska klinowego.

Silnik samochodu pracuje z różnymi prędkościami. Ponieważ prądnica napędzana jest paskiem klinowym od wału korbowego silnika, jej prędkość zmienia się. Zmiany prędkości obrotowej prądnicy powodują zmiany napięcia prądu, który ona wytwarza. Aby tym zmianom zapobiec, prądnica jest połączona ze specjalnym automatycznie działającym regulatorem napięcia.W regulatorze mieści się zwykle drugie urządzenie — wyłącznik samoczynny. Regulator napięcia włącza lub wyłącza dodatkowe opory, dzięki czemu otrzymuje się zawsze prawie jednakowe napięcie prądu, niezależnie od prędkości obrotowej twornika prądnicy.

Wyłącznik samoczynny to elektromagnetycznie sterowany przekaźnik, który łączy prądnicę z akumulatorem w momencie, gdy prądnica wytwarza napięcie wystarczające do ładowania akumulatora. Natomiast gdy prądnica nie pracuje lub wytwarza zbyt słaby prąd, wyłącznik samoczynny przerywa połączenie akumulatora z prądnicą. Regulator napięcia i wyłącznik samoczynny umieszczone są w specjalnej, skrzynkowej obudowie. Podczas jazdy samochodu z prędkością powyżej 25 km/h prądnica wytwarza prąd dla odbiorników prądu, a oprócz tego ładuje akumulator. [Zobacz tez: quadzik, vw de konfigurator, auto komis lech ]

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: auto komis lech quadzik vw de konfigurator

Przeczytaj też:
Obecnie we wszystkich samochodach, nawet o najmniejszych nosnosciach, do przechylania skrzyni sluzy urzadzenie hydrauliczne

Obecnie we wszystkich samochodach, nawet o najmniejszych nośnościach, do przechylania skrzyni służy urządzenie hydrauliczne. Działanie urządzenia polega na tym, że pompa uruchomiona przez silnik samochodu za pośrednictwem skrzynki przekładniowej przepompowuje płyn ze zbiornika do dolnej części cylindra, w którym umieszczony jest tłok z zamocowanym od przodu tłoczyskiem. Wciskany płyn do dolnej części cylindra przesuwa tłok […]

Regulacja skoku jałowego pedału sprzęgła

Sposób postępowania jest następujący: — wyjąć nakrętkę regulacyjną lub linkę sprzęgła z sześciokątnego wgłębienia i dokręcić nakrętkę tak, żeby otrzymaćć żądaną wartość skoku jałowego pedału, — umieścić ponownie nakrętkę lub linkę w zagłębieniu, — nacisnąć kilkakrotnie pedał „do podłogi i ponownie sprawdzić skok jałowy. Obsługa skrzynki biegów Obsługa skrzynki biegów — identyczna jak w poprzednio […]

Materiały eksploatacyjne

Olej silnikowy — lepkość SAE IOW/30 SAE 1 OW/40 przy temperaturze —23…+32 QC, SAE IOW/50 SAE 20W/40 SAE 20W/50 f przy temperaturze ponad +320C, SAE 5W/20 SAE 5W/30 J P rzy temperaturze poniżej —23C, — wg specyfikacji Forda olej SSM-2C-9001 AA, - wg CPN olej Selektol Special SO SAE 20W/40. Używanie materiałów eksploatacyjnych zalecanych przez […]

DevURL
Polecamy rowniez: