Partnerzy serwisu:


Artykul dnia:
Turbina dmuchawy

Urządzeniem, które wymusza obieg powietrza (a więc „pompuje” powietrze), jest turbina dmuchawy. Zasada działania tej turbiny jest taka sama, jak turbiny w domowym odkurzaczu. Cząsteczki powietrza odrzucane odśrodkowo przez łopatki turbiny kierowane są specjalnymi kanałami do wszystkich części wymagających chłodzenia. Powietrze jest zasysane przez otwory w bocznych częściach nadwozia samochodu. Elastyczna rura o dużej średnicy […]

DevURL

Akumulator

Akumulator można doładowywać tylko prądem stalym. W tym celu w prądnicy prądu zmiennego (alternatorze) umieszczony jest prostownik. Na przewodach wyprowadzonych z alternatora otrzymuje się wtedy prąd stały. Niektóre samochody mają prądnice wytwarzające bezpośrednio prąd stały. Zasada działania prądnicy prądu słalego jest podobna do działania prądnicy prądu zmiennego. Różnica polega na sposobie odprowadzenia prądu na szczotki. Końcówki uzwojenia sztabki wirującej przylutowane są odpowiednio do dwóch półokrągłych płytek. W czasie wirowania sztabki płytki podsuwają się na przemian pod szczotki. W wyniku tego szczotki otrzymują zawsze prąd płynący z tego samego kierunku — prąd stały.

W samochodowej prądnicy prądu stałego twornik ma kilka biegunów i kilka uzwojeń. Stojan stanowiący jednocześnie kadłub prądnicy ma kształt walca i jest wykonany ze stali. Z obu stron jest on zamknięty pokrywami, w których umieszczone są łożyska toczne twornika. Twornik w kształcie walca składa się z wirnika, uzwojenia i komutatora. Komutator jest to walec złożony z kilkunastu płytek miedzianych odizolowanych od siebie płytkami z miki. O komutator opierają się dwie lub cztery szczotki. Na końcu osi twornika osadzone jest koło pasowe. Prądnica jest mocowana z boku silnika i napędzana od silnika za pomocą paska klinowego.

Silnik samochodu pracuje z różnymi prędkościami. Ponieważ prądnica napędzana jest paskiem klinowym od wału korbowego silnika, jej prędkość zmienia się. Zmiany prędkości obrotowej prądnicy powodują zmiany napięcia prądu, który ona wytwarza. Aby tym zmianom zapobiec, prądnica jest połączona ze specjalnym automatycznie działającym regulatorem napięcia.W regulatorze mieści się zwykle drugie urządzenie — wyłącznik samoczynny. Regulator napięcia włącza lub wyłącza dodatkowe opory, dzięki czemu otrzymuje się zawsze prawie jednakowe napięcie prądu, niezależnie od prędkości obrotowej twornika prądnicy.

Wyłącznik samoczynny to elektromagnetycznie sterowany przekaźnik, który łączy prądnicę z akumulatorem w momencie, gdy prądnica wytwarza napięcie wystarczające do ładowania akumulatora. Natomiast gdy prądnica nie pracuje lub wytwarza zbyt słaby prąd, wyłącznik samoczynny przerywa połączenie akumulatora z prądnicą. Regulator napięcia i wyłącznik samoczynny umieszczone są w specjalnej, skrzynkowej obudowie. Podczas jazdy samochodu z prędkością powyżej 25 km/h prądnica wytwarza prąd dla odbiorników prądu, a oprócz tego ładuje akumulator. [Zobacz tez: quadzik, vw de konfigurator, auto komis lech ]

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: auto komis lech quadzik vw de konfigurator

Przeczytaj też:
Układ hamulowy

Szczęki hamulca można „podejrzeć” przez zakręcane korkami wzierniki umieszczone w tarczy hamulca przymocowanej trwale do elementu zawieszenia. Stosownie do rodzaju nakładek nitowanych lub naprasowanych i ich dopuszczalnej grubości minimalnej, można ocenić wstępnie ich zużycie. [podobne: ganinex pszczyna, big autohandel, otomoto chełm ] Hamulce bębnowe po dłuższym ich użytkowaniu muszą być wyregulowane. Sposób regulacji, mający na celu ustawienie […]

Obsługa podwozia

Obsługa sprzęgła — identycznie jak w Fieście (automatycznie regulowany skok jałowy pedału). Obsługa skrzynki biegów — identyczna jak w pozostałych modelach. Obsługa wału napędowego — smarowanie przegubów co 40 000 km smarem (55 g każdy). Tylny most Obsługa tylnego mostu sprowadza się do sprawdzenia poziomu oleju po odkręceniu korka przelewowego (rys. 5.3) i ewentualnego uzupełniania […]

Nadwozie

Samochody Wołga GAZ-24 mają nadwozie samonośne. całkowicie stalowe. W części przedniej karoserii znajduje się szczątkowa rama podsilnikowa, do której jest zamocowany silnik, przednie zawieszenie i chłodnica. Nadwozie samochodu w procesie produkcyjnym jest poddawane antykorozyjnemu chemicznemu zabiegowi — fosfatyzowaniu, które chroni przed korozją oraz zwiększa przyczepność lakieru. Ponadto podłoga, wewnętrzne powierzchnie błotników, przegroda czołowa, wewnętrzne powierzchnie drzwi, […]

DevURL
Polecamy rowniez: