Partnerzy serwisu:


Artykul dnia:
Przeciazenie nawierzchni podczas ruchu na luku pionowym

Przeciążenie nawierzchni podczas ruchu na łuku pionowym.Przeciążenie nawierzchni podczas ruchu na łuku pionowym następuje dla łuków pionowych wklęsłych wskutek występowania siły odśrodkowej, działającej w kierunku promienia łuku i skierowanej z góry na dół. Przeciążenie tego rodzaju istnieje na każdej nawierzchni, nawet na nawierzchni w dobrym stanie. Wywołuje je istnienie fal powstających przy wykonaniu nawierzchni (wałowanie). […]

DevURL

Akumulator

Akumulator można doładowywać tylko prądem stalym. W tym celu w prądnicy prądu zmiennego (alternatorze) umieszczony jest prostownik. Na przewodach wyprowadzonych z alternatora otrzymuje się wtedy prąd stały. Niektóre samochody mają prądnice wytwarzające bezpośrednio prąd stały. Zasada działania prądnicy prądu słalego jest podobna do działania prądnicy prądu zmiennego. Różnica polega na sposobie odprowadzenia prądu na szczotki. Końcówki uzwojenia sztabki wirującej przylutowane są odpowiednio do dwóch półokrągłych płytek. W czasie wirowania sztabki płytki podsuwają się na przemian pod szczotki. W wyniku tego szczotki otrzymują zawsze prąd płynący z tego samego kierunku — prąd stały.

W samochodowej prądnicy prądu stałego twornik ma kilka biegunów i kilka uzwojeń. Stojan stanowiący jednocześnie kadłub prądnicy ma kształt walca i jest wykonany ze stali. Z obu stron jest on zamknięty pokrywami, w których umieszczone są łożyska toczne twornika. Twornik w kształcie walca składa się z wirnika, uzwojenia i komutatora. Komutator jest to walec złożony z kilkunastu płytek miedzianych odizolowanych od siebie płytkami z miki. O komutator opierają się dwie lub cztery szczotki. Na końcu osi twornika osadzone jest koło pasowe. Prądnica jest mocowana z boku silnika i napędzana od silnika za pomocą paska klinowego.

Silnik samochodu pracuje z różnymi prędkościami. Ponieważ prądnica napędzana jest paskiem klinowym od wału korbowego silnika, jej prędkość zmienia się. Zmiany prędkości obrotowej prądnicy powodują zmiany napięcia prądu, który ona wytwarza. Aby tym zmianom zapobiec, prądnica jest połączona ze specjalnym automatycznie działającym regulatorem napięcia.W regulatorze mieści się zwykle drugie urządzenie — wyłącznik samoczynny. Regulator napięcia włącza lub wyłącza dodatkowe opory, dzięki czemu otrzymuje się zawsze prawie jednakowe napięcie prądu, niezależnie od prędkości obrotowej twornika prądnicy.

Wyłącznik samoczynny to elektromagnetycznie sterowany przekaźnik, który łączy prądnicę z akumulatorem w momencie, gdy prądnica wytwarza napięcie wystarczające do ładowania akumulatora. Natomiast gdy prądnica nie pracuje lub wytwarza zbyt słaby prąd, wyłącznik samoczynny przerywa połączenie akumulatora z prądnicą. Regulator napięcia i wyłącznik samoczynny umieszczone są w specjalnej, skrzynkowej obudowie. Podczas jazdy samochodu z prędkością powyżej 25 km/h prądnica wytwarza prąd dla odbiorników prądu, a oprócz tego ładuje akumulator. [Zobacz tez: quadzik, vw de konfigurator, auto komis lech ]

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: auto komis lech quadzik vw de konfigurator

Przeczytaj też:
Obsługa układu chłodzenia

Zgodnie z instrukcją fabryczną układ chłodzenia powinien być napełniany płynem Motorcraft Antifreeze Plus zawierającym inhibitor korozji. Płyn ten powinien być wymieniany co 60 000 km lub co 2 lata. Okresowo powinien być sprawdzany poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym oraz jego gęstość, która dla 45—procentowego roztworu zawierającego inhibitor powinna wynosić 1,065 g/cm3. Ubytki płynu należy uzupełniać […]

Schemat obsługi

Jest on identyczny jak w poprzednio omawianych modelach. Różnice w obsługach okresowych wynikaja z faktu, że istnieje kilka wersji modelu różniących się od siebie wyposażeniem dodatkowym: — klimatyzacją wnętrza pojazdu, — automatyczną skrzynką biegów, — elektronicznym układem zapłonowym, — wspomaganiem układu kierowniczego, — elektronicznym wtryskiem paliwa. W związku z powyższym w skład przeglądu technicznego będą […]

Ustawienie reflektorów

Co 15 000 km sprawdzić ustawienie reflektorów. Opis czynności ustawienia został podany w części pierwszej. Punkty odniesienia Pe-Pe powinny znaleźć się 8 cm, a punkty Pi-Pi 5 cm poniżej odpowiednich krzyżyków. Regulację strumienia świetlnego w kierunku pionowym wykonuje się (po uprzednim zdjęciu zbiornika spryskiwacza wody) dla świateł mijania śrubą, dla świateł drogowych (długich) śrubą, regulację […]

DevURL
Polecamy rowniez: