Partnerzy serwisu:
Artykul dnia:
Alternator

W samochodach VW znalazły zastosowanie dwa typy alternatorów firm: Bosch i Motorola. Niezależnie od typu alternatory są napędzane paskiem klinowym od wału korbowego silnika oraz są elementem regulacyjnym naciągu paska. Do podstawowych czynności regulacyjnych i obsługowych należą: kontrola naciągu paska klinowego i regulacja tego naciągu, kontrola stanu szczotek alternatora oraz ewentualna ich wymiana na nowe. […]

DevURL

Budowa samochodu

Za kołem kierownicy umieszczony jest zespół wskaźników. Jest w nim zwykle szybkościomierz, licznik kilometrów, wskaźnik temperatury wody chłodzącej silnik, wskaźnik poziomu paliwa oraz różne kolorowe lampki sygnalizacyjne, informujące o stanie lub działaniu różnych urządzeń zarówno silnika, jak i elementów sterowania, np. o zbyt niskim ciśnieniu oleju (czerwone światełko), o zaciągniętym hamulcu ręcznym (żółte światełko).

Pod kołem kierownicy znajduje się włącznik zapłonu, przełączniki: reflektorów i kierunkowskazów.

Poniżej znajdują się pedały, których rozmieszczenie jest takie samo we wszystkich samochodach. Lewy pedał to pedał sprzęgła, który służy do włączania i wyłączania sprzęgła. Pedał środkowy to nożny hamulec, działający na wszystkie koła samochodu. Pedał prawy, zwany pedałem przyspieszenia lub pedałem „gazu”, służy do regulacji dopływu mieszanki paliwowej z gaźnika do silnika. Po jego naciśnięciu przyspieszamy obroty silnika i samochód jedzie szybciej. [patrz też: bemo motors poznań, opel rokicki dąbrowa górnicza, wartburg forum ]

Dźwignia zmiany biegów, tu umieszczona w podłodze, może znajdować się także bezpośrednio pod kołem kierownicy. Hamulec ręczny służy do zahamowania kół tylnych i można go unieruchomić w położeniu zaciągniętym. Do zapalania świateł lub włączania silniczków elektrycznych służą poszczególne włączniki: światła zewnętrznego, oświetlenia wskaźników, wycieraczek, wentylatora dmuchawy. Na tablicy rozdzielczej znajdują się ponadto: dźwignie regulacyjne klimatyzacji wnętrza, cięgło zatrzasku pokrywy silnika, cięgło „ssania”, przycisk sygnału dźwiękowego, dysze nawiewu powietrza, schowek, popielniczka, otwór na radioodbiornik, włącznik spryskiwacza przedniej szyby i skrzynka bezpieczników. Lusterko wsteczne i osłony przeciwsłoneczne uzupełniają wyposażenie tej części samochodu.

W niektórych nowoczesnych samochodach wbudowane są różne urządzenia dodatkowe. Do takich urządzeń należy np. obrotomierz wskazujący prędkość obrotów wału korbowego silnika, specjalny włącznik zapalający lampy wszystkich kierunkowskazów w przypadku awarii samochodu, czasowy włącznik wycieraczek szyb, elektryczny zmywacz przedniej szyby itp.

Kierowca prowadzący samochód musi dokładnie znać przeznaczenie i położenie poszczególnych mechanizmów, włączników i dźwigni przełączających. W czasie jazdy kierowca nie może patrzeć ani na pedały ani na włączniki. Nie odrywając wzroku od jezdni kierowca musi włączać np. reflektory, przełączać kierunkowskazy, naciskać pedały i przestawiać dźwignię zmiany biegów.

Rozmieszczenie wszystkich urządzeń sygnalizacyjnych, rozmieszczenie i kształt włączników oraz elementów wyposażenia tablicy rozdzielczej może być różne, dlatego fabryczne instrukcje obsługi informują, jak należy korzystać z urządzeń danego typu samochodu.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: bemo motors poznań opel rokicki dąbrowa górnicza wartburg forum

Przeczytaj też:
Próby ogólne

Wypróbować działanie takich elementów, jak: — przyrządy, regulatory, wycieraczki, spryskiwacz, światła zewnętrzne i wewnętrzne, sygnał dźwiękowy oraz osprzęt dodatkowy, — hamulec nożny oraz ręczny, — pedał przyspieszenia i kierownica, — sprzęgło i dźwignia zmiany biegów, ponadto należy sprawdzić rozruch „na zimno i „na gorąco, działanie automatycznego ssania, przeprowadzić jazdę próbną zwracając uwagę na głośność pracy […]

Ustawienie kół

Co 1 5 000 km lub przy nieregularnym zużyciu opon należy sprawdzić zbieżność i pochylenie kół przednich. Przed sprawdzeniem należy ustalić, czy: — ogumienie ma prawidłowe ciśnienie, — koła ustawione do jazdy na wprost są ustawione symetrycznie do osi podłużnej samochodu, — bicie kół nie jest nadmierne, — luzy w przegubach kulistych drążków kierowniczych i […]

Chłodzenie silnika

Po pewnym okresie pracy silnik tak by się nagrzał, że olej w silniku uległby spaleniu, a zatarcie łożysk i tłoków oraz inne uszkodzenia spowodowałyby zniszczenie silnika. Dlatego każdy silnik spalinowy musi być chłodzony. Układ chłodzenia silnika odbiera nadmierne ciepło i odprowadza je do otaczającego samochód powietrza.Najprostszy sposób chłodzenia polega na dmuchaniu na gorący przedmiot. W […]

DevURL
Polecamy rowniez: