Partnerzy serwisu:
Artykul dnia:
Wsiadamy do samochodu

Jeszcze przed 100 laty nie istniały samochody w naszym dzisiejszym zrozumieniu. Nieliczne pojazdy, zwane wówczas dyliżansami lub lokomotywami, budziły nie tyle zaciekawienie ile przerażenie. Nie każdy mógł taki pojazd prowadzić. Trzeba było być po prostu mechanikiem znającym się na wszystkich skomplikowanych mechanizmach. Pierwsze przepisy ruchu drogowego nakazywały, aby samochód nie przekraczał prędkości 6 kilometrów na […]

DevURL

Budowa samochodu

Za kołem kierownicy umieszczony jest zespół wskaźników. Jest w nim zwykle szybkościomierz, licznik kilometrów, wskaźnik temperatury wody chłodzącej silnik, wskaźnik poziomu paliwa oraz różne kolorowe lampki sygnalizacyjne, informujące o stanie lub działaniu różnych urządzeń zarówno silnika, jak i elementów sterowania, np. o zbyt niskim ciśnieniu oleju (czerwone światełko), o zaciągniętym hamulcu ręcznym (żółte światełko).

Pod kołem kierownicy znajduje się włącznik zapłonu, przełączniki: reflektorów i kierunkowskazów.

Poniżej znajdują się pedały, których rozmieszczenie jest takie samo we wszystkich samochodach. Lewy pedał to pedał sprzęgła, który służy do włączania i wyłączania sprzęgła. Pedał środkowy to nożny hamulec, działający na wszystkie koła samochodu. Pedał prawy, zwany pedałem przyspieszenia lub pedałem „gazu”, służy do regulacji dopływu mieszanki paliwowej z gaźnika do silnika. Po jego naciśnięciu przyspieszamy obroty silnika i samochód jedzie szybciej. [patrz też: dobierz akumulator do auta, opel rokicki dąbrowa górnicza, wartburg forum ]

Dźwignia zmiany biegów, tu umieszczona w podłodze, może znajdować się także bezpośrednio pod kołem kierownicy. Hamulec ręczny służy do zahamowania kół tylnych i można go unieruchomić w położeniu zaciągniętym. Do zapalania świateł lub włączania silniczków elektrycznych służą poszczególne włączniki: światła zewnętrznego, oświetlenia wskaźników, wycieraczek, wentylatora dmuchawy. Na tablicy rozdzielczej znajdują się ponadto: dźwignie regulacyjne klimatyzacji wnętrza, cięgło zatrzasku pokrywy silnika, cięgło „ssania”, przycisk sygnału dźwiękowego, dysze nawiewu powietrza, schowek, popielniczka, otwór na radioodbiornik, włącznik spryskiwacza przedniej szyby i skrzynka bezpieczników. Lusterko wsteczne i osłony przeciwsłoneczne uzupełniają wyposażenie tej części samochodu.

W niektórych nowoczesnych samochodach wbudowane są różne urządzenia dodatkowe. Do takich urządzeń należy np. obrotomierz wskazujący prędkość obrotów wału korbowego silnika, specjalny włącznik zapalający lampy wszystkich kierunkowskazów w przypadku awarii samochodu, czasowy włącznik wycieraczek szyb, elektryczny zmywacz przedniej szyby itp.

Kierowca prowadzący samochód musi dokładnie znać przeznaczenie i położenie poszczególnych mechanizmów, włączników i dźwigni przełączających. W czasie jazdy kierowca nie może patrzeć ani na pedały ani na włączniki. Nie odrywając wzroku od jezdni kierowca musi włączać np. reflektory, przełączać kierunkowskazy, naciskać pedały i przestawiać dźwignię zmiany biegów.

Rozmieszczenie wszystkich urządzeń sygnalizacyjnych, rozmieszczenie i kształt włączników oraz elementów wyposażenia tablicy rozdzielczej może być różne, dlatego fabryczne instrukcje obsługi informują, jak należy korzystać z urządzeń danego typu samochodu.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: dobierz akumulator do auta opel rokicki dąbrowa górnicza wartburg forum

Przeczytaj też:
Przekładnia kierownicza

Po dłuższym okresie eksploatowania samochodu układ kierowniczy może wykazywać nadmierne luzy objawiające się znacznym ruchem jałowym koła kierownicy. Przyczyną tego może być nadmierne zużycie sworzni kulistych w mechanizmie zwrotniczym lub luzy w przekładni kierowniczej. Nadmiernie zużyte sworznie kuliste należy wymienić na nowe, zlecając wykonanie tej czynności stacji obsługi. Luzy w przekładni kierowniczej można usunąć we […]

Wskazówki obsługowe dotyczące samochodów VW z silnikiem wysokoprężnym

Co 12 miesięcy (najpóźniej po przebiegu 15 000 km, 30 000 km, 45 000 km itd.): 1  — sprawdzić ruch jałowy pedału hamulca (1 /3 drogi pedału), 2  — sprawdzić i ewentualnie ustawić luz sprzęgła (1 5 mm), 3— sprawdzić ruch jałowy hamulca ręcznego (2 zęby), 4— sprawdzić luz przekładni kierowniczej (bez luzu przy prostych […]

Nadwozie

Samochody Wołga GAZ-24 mają nadwozie samonośne. całkowicie stalowe. W części przedniej karoserii znajduje się szczątkowa rama podsilnikowa, do której jest zamocowany silnik, przednie zawieszenie i chłodnica. Nadwozie samochodu w procesie produkcyjnym jest poddawane antykorozyjnemu chemicznemu zabiegowi — fosfatyzowaniu, które chroni przed korozją oraz zwiększa przyczepność lakieru. Ponadto podłoga, wewnętrzne powierzchnie błotników, przegroda czołowa, wewnętrzne powierzchnie drzwi, […]

DevURL
Polecamy rowniez: