Artykul dnia:
Wsiadamy do samochodu

Jeszcze przed 100 laty nie istniały samochody w naszym dzisiejszym zrozumieniu. Nieliczne pojazdy, zwane wówczas dyliżansami lub lokomotywami, budziły nie tyle zaciekawienie ile przerażenie. Nie każdy mógł taki pojazd prowadzić. Trzeba było być po prostu mechanikiem znającym się na wszystkich skomplikowanych mechanizmach. Pierwsze przepisy ruchu drogowego nakazywały, aby samochód nie przekraczał prędkości 6 kilometrów na […]

DevURL

Budowa samochodu

Za kołem kierownicy umieszczony jest zespół wskaźników. Jest w nim zwykle szybkościomierz, licznik kilometrów, wskaźnik temperatury wody chłodzącej silnik, wskaźnik poziomu paliwa oraz różne kolorowe lampki sygnalizacyjne, informujące o stanie lub działaniu różnych urządzeń zarówno silnika, jak i elementów sterowania, np. o zbyt niskim ciśnieniu oleju (czerwone światełko), o zaciągniętym hamulcu ręcznym (żółte światełko).

Pod kołem kierownicy znajduje się włącznik zapłonu, przełączniki: reflektorów i kierunkowskazów.

Poniżej znajdują się pedały, których rozmieszczenie jest takie samo we wszystkich samochodach. Lewy pedał to pedał sprzęgła, który służy do włączania i wyłączania sprzęgła. Pedał środkowy to nożny hamulec, działający na wszystkie koła samochodu. Pedał prawy, zwany pedałem przyspieszenia lub pedałem „gazu”, służy do regulacji dopływu mieszanki paliwowej z gaźnika do silnika. Po jego naciśnięciu przyspieszamy obroty silnika i samochód jedzie szybciej. [patrz też: granulaty tworzyw, szamba ekologiczne, auto szyby ]

Dźwignia zmiany biegów, tu umieszczona w podłodze, może znajdować się także bezpośrednio pod kołem kierownicy. Hamulec ręczny służy do zahamowania kół tylnych i można go unieruchomić w położeniu zaciągniętym. Do zapalania świateł lub włączania silniczków elektrycznych służą poszczególne włączniki: światła zewnętrznego, oświetlenia wskaźników, wycieraczek, wentylatora dmuchawy. Na tablicy rozdzielczej znajdują się ponadto: dźwignie regulacyjne klimatyzacji wnętrza, cięgło zatrzasku pokrywy silnika, cięgło „ssania”, przycisk sygnału dźwiękowego, dysze nawiewu powietrza, schowek, popielniczka, otwór na radioodbiornik, włącznik spryskiwacza przedniej szyby i skrzynka bezpieczników. Lusterko wsteczne i osłony przeciwsłoneczne uzupełniają wyposażenie tej części samochodu.

W niektórych nowoczesnych samochodach wbudowane są różne urządzenia dodatkowe. Do takich urządzeń należy np. obrotomierz wskazujący prędkość obrotów wału korbowego silnika, specjalny włącznik zapalający lampy wszystkich kierunkowskazów w przypadku awarii samochodu, czasowy włącznik wycieraczek szyb, elektryczny zmywacz przedniej szyby itp.

Kierowca prowadzący samochód musi dokładnie znać przeznaczenie i położenie poszczególnych mechanizmów, włączników i dźwigni przełączających. W czasie jazdy kierowca nie może patrzeć ani na pedały ani na włączniki. Nie odrywając wzroku od jezdni kierowca musi włączać np. reflektory, przełączać kierunkowskazy, naciskać pedały i przestawiać dźwignię zmiany biegów.

Rozmieszczenie wszystkich urządzeń sygnalizacyjnych, rozmieszczenie i kształt włączników oraz elementów wyposażenia tablicy rozdzielczej może być różne, dlatego fabryczne instrukcje obsługi informują, jak należy korzystać z urządzeń danego typu samochodu.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: auto szyby granulaty tworzyw szamba ekologiczne

Przeczytaj też:
Układ kierowniczy

W regularnych odstępach czasu należy sprawdzać stan połączeń układu, osłon gumowych, obudów przegubów kulowych. W przypadku uszkodzenia któregokolwiek z elementów należy dokonać jego wymiany. Obwód zapłonowy W czasie okresowych przeglądów technicznych należy sprawdzić następujące elementy: — oczyścić i ustawić prawidłową przerwę między elektrodami świec zapłonowych oraz dokręcić je momentem 3,8 N • m, — oczyścić […]

Silniki dwusuwowe

Silniki dwusuwowe w samochodach mają zwykle dwa lub trzy cylindry. Uwaga: Działanie silnika dwusuwowego poznamy dokładniej na ruchomym modelu silnika, który można złożyć z kolorowej wycinanki, zamieszczonej na końcu książki. Niewątpliwą zaletą silnika dwusuwowego jest prosta konstrukcja, a zatem i łatwa obsługa. Wadą silnika dwusuwowego jest zwiększone zużycie paliwa w porównaniu do takiej samej mocy […]

Praktycznie tak sie nie zdarza, gdyz samochód podlegajacy awarii zawsze przed calkowitym zatrzymaniem sie przejedzie jakas godzine droge

Praktycznie tak się nie zdarza, gdyż samochód podlegający awarii zawsze przed całkowitym zatrzymaniem się przejedzie jakąś godzinę drogę. Pomimo teoretycznego obliczenia wzoru na przelotność, biorąc pod uwagę konieczność zachowania jeszcze pewnego odstępu pomiędzy samochodem zatrzymującym się a podległym awarii, wzór ten można uznać za praktycznie wystarczający. Zasadniczym elementem do obliczenia odstępu bezpieczeństwa przy ruchu samochodów […]

DevURL
Polecamy rowniez: