Partnerzy serwisu:


Artykul dnia:
Budowa samochodowego silnika czterocylindrowego

Cztery cylindry są zamknięte od góry głowicą. Między ściankami cylindrów a kadłubem silnika przepływa woda chłodząca. Przepływa ona również kanałami w głowicy silnika, w której są umieszczone zawory. Tłoki są połączone z korbowodami. Dolne łożyska korbowodowe obejmują korby wału korbowego. Wał korbowy obraca się w łożyskach kadłuba silnika. Do końca wału korbowego przykręcone jest koło […]

DevURL

Chłodzenie silnika

Po pewnym okresie pracy silnik tak by się nagrzał, że olej w silniku uległby spaleniu, a zatarcie łożysk i tłoków oraz inne uszkodzenia spowodowałyby zniszczenie silnika. Dlatego każdy silnik spalinowy musi być chłodzony. Układ chłodzenia silnika odbiera nadmierne ciepło i odprowadza je do otaczającego samochód powietrza.Najprostszy sposób chłodzenia polega na dmuchaniu na gorący przedmiot. W ten sposób postępujemy, jeśli np. herbata w szklance jest zbyt gorąca. Jeszcze prędzej wystudzimy herbatę, jeśli rozlejemy ją na dużej powierzchni, np. na płaskim talerzu. lm większa jest bowiem powierzchnia, tym prędzej można odprowadzić ciepło. [patrz też: bemo motors poznań, opel rokicki dąbrowa górnicza, wartburg forum ]

W podobny sposób jest chłodzony silnik samochodowy. Aby ciepło w nim wytwarzane zostało rozprowadzone na jak największą powierzchnię, ma on od strony zewnętrznej cienkie żeberka. Opływający żeberka strumień powietrza nagrzewa się silnie, odbierając w ten sposób ciepło od silnika. W silniku samochodowym ruch powietrza chłodzącego jest przyspieszony dzięki zastosowaniu wentylatora-dmuchawy. Taka dmuchawa działa podobnie, jak dmuchawa w domowym odkurzaczu. Dmuchawa jest napędzana przez wał korbowy silnika, a więc im silnik prędzej pracuje (im więcej ciepła wytwarza), tym intensywniej dmuchawa dmucha i chłodzi. W większości nowoczesnych samochodów dmuchawa napędzana jest oddzielnym silnikiem elektrycznym.

Spośród znanych u nas samochodów osobowych takie chłodzenie powietrzem, zwane bezpośrednim, mają silniki samochodów FIAT 126P, TRABANT 601, ZAPOROŻEC, VOLKSWAGEN 1300. Intensywność chłodzenia silnika powinna się zmieniać w zależności od chwilowej temperatury silnika. Jeśli silnik jest zimny, to układ chłodzenia powinien się samoczynnie wyłączyć. Zadanie to spełnia specjalny termostat, który zamyka klapy przepływu powietrza chłodzącego.Termostat regulujący intensywność przepływu powietrza chłodzącego działa samoczynnie. Okresowo kontrolujemy jego sprawność, gdyż przechłodzenie pracującego silnika jest równie szkodliwe, jak jego przegrzanie.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: bemo motors poznań opel rokicki dąbrowa górnicza wartburg forum

Przeczytaj też:
Wskazówki obsługowe dotyczące samochodów VW z silnikiem wysokoprężnym

Co 12 miesięcy (najpóźniej po przebiegu 15 000 km, 30 000 km, 45 000 km itd.): 1  — sprawdzić ruch jałowy pedału hamulca (1 /3 drogi pedału), 2  — sprawdzić i ewentualnie ustawić luz sprzęgła (1 5 mm), 3— sprawdzić ruch jałowy hamulca ręcznego (2 zęby), 4— sprawdzić luz przekładni kierowniczej (bez luzu przy prostych […]

Układ napędowy

Jeżeli zmierzymy drogę, jaką przejdą koła samochodu jadącego na zakręcie lub dookoła placu, okaże się, że droga kół wewnętrznych jest znacznie krótsza od drogi kół zewnętrznych. Przebywając krótszą drogę, koło wykona mniej obrotów, a przebywając drogę dłuższą — więcej. Ponieważ kola z jednej i z drugiej strony pojazdu obracają się z różną prędkością (z różną […]

Niszczenie nawierzchni powstaje równiez w czasie hamowania pojazdu, zwlaszcza jezeli zostana zablokowane jego kola

Niszczenie nawierzchni powstaje również w czasie hamowania pojazdu, zwłaszcza jeżeli zostaną zablokowane jego koła. Pionowe działanie koła samochodu na nawierzchnię drogi jest działaniem siły skupionej. Siła ta działa zginająco na nawierzchnię (warstwę nośną), jeśli nawierzchnia jest sztywna (monolit). Jeżeli nawierzchnia nie jest sztywna, siła skupiona dąży do wtłoczenia poszczególnych elementów nawierzchni w podłoże. Siły styczne, […]

DevURL
Polecamy rowniez: