Partnerzy serwisu:
Artykul dnia:
Smarowanie silnika

od przebiegu lub czasu eksploatacji została określona przy omawianiu przeglądów i obsług. Korek spustowy oraz wlew oleju Są rozmieszczone podobnie we wszystkich omawianych typach samochodu VW. Moment dokręcania korka spustowego wynosi 30 N • m (także w samochodzie VW Golf Diesel). Pojemność głównego filtru wynosi 0,5 dm3 (oznacza to, że podczas wymiany oleju i filtru […]

DevURL

Chłodzenie silnika

Po pewnym okresie pracy silnik tak by się nagrzał, że olej w silniku uległby spaleniu, a zatarcie łożysk i tłoków oraz inne uszkodzenia spowodowałyby zniszczenie silnika. Dlatego każdy silnik spalinowy musi być chłodzony. Układ chłodzenia silnika odbiera nadmierne ciepło i odprowadza je do otaczającego samochód powietrza.Najprostszy sposób chłodzenia polega na dmuchaniu na gorący przedmiot. W ten sposób postępujemy, jeśli np. herbata w szklance jest zbyt gorąca. Jeszcze prędzej wystudzimy herbatę, jeśli rozlejemy ją na dużej powierzchni, np. na płaskim talerzu. lm większa jest bowiem powierzchnia, tym prędzej można odprowadzić ciepło. [patrz też: bemo motors poznań, opel rokicki dąbrowa górnicza, wartburg forum ]

W podobny sposób jest chłodzony silnik samochodowy. Aby ciepło w nim wytwarzane zostało rozprowadzone na jak największą powierzchnię, ma on od strony zewnętrznej cienkie żeberka. Opływający żeberka strumień powietrza nagrzewa się silnie, odbierając w ten sposób ciepło od silnika. W silniku samochodowym ruch powietrza chłodzącego jest przyspieszony dzięki zastosowaniu wentylatora-dmuchawy. Taka dmuchawa działa podobnie, jak dmuchawa w domowym odkurzaczu. Dmuchawa jest napędzana przez wał korbowy silnika, a więc im silnik prędzej pracuje (im więcej ciepła wytwarza), tym intensywniej dmuchawa dmucha i chłodzi. W większości nowoczesnych samochodów dmuchawa napędzana jest oddzielnym silnikiem elektrycznym.

Spośród znanych u nas samochodów osobowych takie chłodzenie powietrzem, zwane bezpośrednim, mają silniki samochodów FIAT 126P, TRABANT 601, ZAPOROŻEC, VOLKSWAGEN 1300. Intensywność chłodzenia silnika powinna się zmieniać w zależności od chwilowej temperatury silnika. Jeśli silnik jest zimny, to układ chłodzenia powinien się samoczynnie wyłączyć. Zadanie to spełnia specjalny termostat, który zamyka klapy przepływu powietrza chłodzącego.Termostat regulujący intensywność przepływu powietrza chłodzącego działa samoczynnie. Okresowo kontrolujemy jego sprawność, gdyż przechłodzenie pracującego silnika jest równie szkodliwe, jak jego przegrzanie.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: bemo motors poznań opel rokicki dąbrowa górnicza wartburg forum

Przeczytaj też:
WPLYW OBCIAZENIA NA POSZCZEGÓLNE CZESCI NAWIERZCHNI

WPŁYW OBCIĄŻENIA NA POSZCZEGÓLNE CZĘŚCI NAWIERZCHNI . Wielkości współczynnika tarcia posuwistego (współczynnika przyczepności) dla pojazdów samochodowych, poruszających się po nawierzchni drogi, wahają się w granicach 0,8 – 0,1, przy czym wielkość 0,1 odnosi się do nawierzchni pokrytych topniejącym lodem. Współczynnik tarcia posuwistego wpływa na kształtowanie się sił tarcia (stycznych do nawierzchni), działających na nawierzchnie jako […]

Schemat obsługi

Jest on identyczny jak w poprzednio omawianych modelach. Różnice w obsługach okresowych wynikaja z faktu, że istnieje kilka wersji modelu różniących się od siebie wyposażeniem dodatkowym: — klimatyzacją wnętrza pojazdu, — automatyczną skrzynką biegów, — elektronicznym układem zapłonowym, — wspomaganiem układu kierowniczego, — elektronicznym wtryskiem paliwa. W związku z powyższym w skład przeglądu technicznego będą […]

Sprawdzanie poziomu oleju

We wszystkich typach silników do kontroli stanu oleju służy między maksimum i minimum na miarce odpowiada 0,75…1,0 dm3 w zależności od rodzaju silnika. Wymiana oleju Olej w silniku należy wymieniać co 6 miesięcy. W przypadku, gdy silnik pracuje w szczególnie ciężkich warunkach (krótkie przebiegi samochodu, częsty rozruch zimnego silnika, praca na drogach zakurzonych) odpowiednio częściej. [podobne: […]

DevURL
Polecamy rowniez: