Partnerzy serwisu:
Artykul dnia:
Ustawianie rozrządu silnika

W każdym czterosuwowym silniku, prawidłowe ustawienie rozrządu polega na połączeniu ze sobą (np. zębatym paskiem gumowym) koła zębatego osadzonego na wale korbowym silnika z odpowiednio uștawionym kołem zębatym osadzonym na wałku rozrządu. Niekiedy, poza wymienionymi dwoma kołami, w skład przekładni rozrządu wchodzi jeszcze trzecie koło zębate — koło osadzone na wałku przekazującym napęd na aparat […]

DevURL

Chłodzenie silnika

Po pewnym okresie pracy silnik tak by się nagrzał, że olej w silniku uległby spaleniu, a zatarcie łożysk i tłoków oraz inne uszkodzenia spowodowałyby zniszczenie silnika. Dlatego każdy silnik spalinowy musi być chłodzony. Układ chłodzenia silnika odbiera nadmierne ciepło i odprowadza je do otaczającego samochód powietrza.Najprostszy sposób chłodzenia polega na dmuchaniu na gorący przedmiot. W ten sposób postępujemy, jeśli np. herbata w szklance jest zbyt gorąca. Jeszcze prędzej wystudzimy herbatę, jeśli rozlejemy ją na dużej powierzchni, np. na płaskim talerzu. lm większa jest bowiem powierzchnia, tym prędzej można odprowadzić ciepło. [patrz też: bemo motors poznań, opel rokicki dąbrowa górnicza, wartburg forum ]

W podobny sposób jest chłodzony silnik samochodowy. Aby ciepło w nim wytwarzane zostało rozprowadzone na jak największą powierzchnię, ma on od strony zewnętrznej cienkie żeberka. Opływający żeberka strumień powietrza nagrzewa się silnie, odbierając w ten sposób ciepło od silnika. W silniku samochodowym ruch powietrza chłodzącego jest przyspieszony dzięki zastosowaniu wentylatora-dmuchawy. Taka dmuchawa działa podobnie, jak dmuchawa w domowym odkurzaczu. Dmuchawa jest napędzana przez wał korbowy silnika, a więc im silnik prędzej pracuje (im więcej ciepła wytwarza), tym intensywniej dmuchawa dmucha i chłodzi. W większości nowoczesnych samochodów dmuchawa napędzana jest oddzielnym silnikiem elektrycznym.

Spośród znanych u nas samochodów osobowych takie chłodzenie powietrzem, zwane bezpośrednim, mają silniki samochodów FIAT 126P, TRABANT 601, ZAPOROŻEC, VOLKSWAGEN 1300. Intensywność chłodzenia silnika powinna się zmieniać w zależności od chwilowej temperatury silnika. Jeśli silnik jest zimny, to układ chłodzenia powinien się samoczynnie wyłączyć. Zadanie to spełnia specjalny termostat, który zamyka klapy przepływu powietrza chłodzącego.Termostat regulujący intensywność przepływu powietrza chłodzącego działa samoczynnie. Okresowo kontrolujemy jego sprawność, gdyż przechłodzenie pracującego silnika jest równie szkodliwe, jak jego przegrzanie.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: bemo motors poznań opel rokicki dąbrowa górnicza wartburg forum

Przeczytaj też:
Regulacja luzu zaworów

Luzy zaworów należy ustawić z maksymalną dokładnością. Zwłaszcza zbyt mały luz zaworu jest groźny w konsekwencji dla samego zaworu. Czynności regulacyjnych należy dokonywać na silniku całkowicie wystudzonym. Wymagane luzy dla silnika zimnego wynoszą: luz na zaworze ssącym — O, 1 5 mm; luz na zaworze wydechowym — 0,25 mm. W silnikach VW 1,5 dm3 zastosowano […]

Układ zasilania

Gaźnik — silników o pojemności 1,1 dm3 i 1,3dm 3/jednogardziełowy, dolnossący, firmy Motorcarft lub dwugardziełowy, dolnossący, firmy Weber — silników o pojemności 1,6 dm3/dwugardzielowy, dolnossący z automatycznie sterowaną Wał napędowy/jedno- lub dwuczęściowy z przegubami równobieżnymi i kulowymi zależnie od rodzaju silnika. Zawieszenie przednie/niezależne na kolumnach zwrotnicowych typu Mac Phersona z pionowo umieszczonym amortyzatorem i sprężyna […]

Świece zapłonowe

Dobrej jakości świece zapłonowe o prawidłowo wyregulowanym odstępie elektrod mm) są w zasadzie bezobsługowym elementem silnika samochodowego. Świece te powinny być użytkowane dłużej, niż przez okres odpowiadający przebiegowi samochodu około 15 000 kilometrów. Po takim przebiegu, świece należy wymienić, mimo że zewnętrznie nie są na nich dostrzegalne ślady zużycia. Komplet wykręconych świec, po ich dokładnym […]

DevURL
Polecamy rowniez: