Partnerzy serwisu:
Artykul dnia:
Przepływ benzyny

Przepływ benzyny jest wymuszony przez pompę benzyny, napędzaną przez wałek rozrządu silnika. Pompa benzyny działa podobnie jak pompa ssąco-tłocząca, mimo że różni się od niej budową. Zamiast tłoka w pompie benzyny znajduje się elastyczna, ruchoma przepona, wykonana z kilku warstw płótna nasyconego tworzywem lub gumą odporną na działanie benzyny. Porównajmy różne ułożenie przepony. Jeżeli przepona […]

DevURL

Chłodzenie silnika

Po pewnym okresie pracy silnik tak by się nagrzał, że olej w silniku uległby spaleniu, a zatarcie łożysk i tłoków oraz inne uszkodzenia spowodowałyby zniszczenie silnika. Dlatego każdy silnik spalinowy musi być chłodzony. Układ chłodzenia silnika odbiera nadmierne ciepło i odprowadza je do otaczającego samochód powietrza.Najprostszy sposób chłodzenia polega na dmuchaniu na gorący przedmiot. W ten sposób postępujemy, jeśli np. herbata w szklance jest zbyt gorąca. Jeszcze prędzej wystudzimy herbatę, jeśli rozlejemy ją na dużej powierzchni, np. na płaskim talerzu. lm większa jest bowiem powierzchnia, tym prędzej można odprowadzić ciepło. [patrz też: bemo motors poznań, opel rokicki dąbrowa górnicza, wartburg forum ]

W podobny sposób jest chłodzony silnik samochodowy. Aby ciepło w nim wytwarzane zostało rozprowadzone na jak największą powierzchnię, ma on od strony zewnętrznej cienkie żeberka. Opływający żeberka strumień powietrza nagrzewa się silnie, odbierając w ten sposób ciepło od silnika. W silniku samochodowym ruch powietrza chłodzącego jest przyspieszony dzięki zastosowaniu wentylatora-dmuchawy. Taka dmuchawa działa podobnie, jak dmuchawa w domowym odkurzaczu. Dmuchawa jest napędzana przez wał korbowy silnika, a więc im silnik prędzej pracuje (im więcej ciepła wytwarza), tym intensywniej dmuchawa dmucha i chłodzi. W większości nowoczesnych samochodów dmuchawa napędzana jest oddzielnym silnikiem elektrycznym.

Spośród znanych u nas samochodów osobowych takie chłodzenie powietrzem, zwane bezpośrednim, mają silniki samochodów FIAT 126P, TRABANT 601, ZAPOROŻEC, VOLKSWAGEN 1300. Intensywność chłodzenia silnika powinna się zmieniać w zależności od chwilowej temperatury silnika. Jeśli silnik jest zimny, to układ chłodzenia powinien się samoczynnie wyłączyć. Zadanie to spełnia specjalny termostat, który zamyka klapy przepływu powietrza chłodzącego.Termostat regulujący intensywność przepływu powietrza chłodzącego działa samoczynnie. Okresowo kontrolujemy jego sprawność, gdyż przechłodzenie pracującego silnika jest równie szkodliwe, jak jego przegrzanie.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: bemo motors poznań opel rokicki dąbrowa górnicza wartburg forum

Przeczytaj też:
Świece zapłonowe

Dobrej jakości świece zapłonowe o prawidłowo wyregulowanym odstępie elektrod mm) są w zasadzie bezobsługowym elementem silnika samochodowego. Świece te powinny być użytkowane dłużej, niż przez okres odpowiadający przebiegowi samochodu około 15 000 kilometrów. Po takim przebiegu, świece należy wymienić, mimo że zewnętrznie nie są na nich dostrzegalne ślady zużycia. Komplet wykręconych świec, po ich dokładnym […]

Motoryzacja a środowisko

Motoryzacja, jak każda dziedzina ludzkiej działalności wpływa na środowisko i nie jest to korzystna dla natury relacja. Koncerny produkują coraz to nowe modele samochodów, rośnie liczba kierowców. Ekolodzy uważają, że wraz z rozwojem motoryzacji rozpoczęła się masowa degradacja środowiska. Spaliny zatruwają powietrze i wody gruntowe. Przejeżdżające nieustannie samochody zwiększają poziom hałasu, który niszczy zabytkowe budowle […]

Spraedzanie poziomu oleju

Kontrola poziomu oleju powinna być przeprowadzana w samochodzie stojącym na płaskim poziomym podłożu przy nagrzanym silniku. Olej sprawdza się wskaźnikiem prętowym. Między poziomami „min” i „max” jest 0,75…1,0 dm3 oleju. Wymianę oleju należy przeprowadzać co 10 000 km. Olej należy wymieniać wraz z filtrem pełnoprzepływowym w sposób opisany w części pierwszej. Przebieg między wymianą oleju […]

DevURL
Polecamy rowniez: