Partnerzy serwisu:
Artykul dnia:
Mechanizm sterujący skrzynią biegów

Urządzeniem umożliwiającym łagodne przyspieszanie podczas ruszania z miejsca jest sprzęgło. Spełnia ono jeszcze drugie ważne zadanie: umożliwia rozłączenie silnika od skrzynki biegów podczas zmiany biegów, czyli sprzęga (lub rozłącza) silnik z układem napędowym.Do wału korbowego silnika przymocowane jest ciężkie kolo zamachowe. Tarcza tego kola jest jednocześnie jedną z tarcz sprzęgła. Równolegle do płaszczyzny tarczy ustawiona […]

DevURL

Chłodzenie silnika

Po pewnym okresie pracy silnik tak by się nagrzał, że olej w silniku uległby spaleniu, a zatarcie łożysk i tłoków oraz inne uszkodzenia spowodowałyby zniszczenie silnika. Dlatego każdy silnik spalinowy musi być chłodzony. Układ chłodzenia silnika odbiera nadmierne ciepło i odprowadza je do otaczającego samochód powietrza.Najprostszy sposób chłodzenia polega na dmuchaniu na gorący przedmiot. W ten sposób postępujemy, jeśli np. herbata w szklance jest zbyt gorąca. Jeszcze prędzej wystudzimy herbatę, jeśli rozlejemy ją na dużej powierzchni, np. na płaskim talerzu. lm większa jest bowiem powierzchnia, tym prędzej można odprowadzić ciepło. [patrz też: zabudowy samochodów dostawczych, pompy ciepła, zamiatarki ]

W podobny sposób jest chłodzony silnik samochodowy. Aby ciepło w nim wytwarzane zostało rozprowadzone na jak największą powierzchnię, ma on od strony zewnętrznej cienkie żeberka. Opływający żeberka strumień powietrza nagrzewa się silnie, odbierając w ten sposób ciepło od silnika. W silniku samochodowym ruch powietrza chłodzącego jest przyspieszony dzięki zastosowaniu wentylatora-dmuchawy. Taka dmuchawa działa podobnie, jak dmuchawa w domowym odkurzaczu. Dmuchawa jest napędzana przez wał korbowy silnika, a więc im silnik prędzej pracuje (im więcej ciepła wytwarza), tym intensywniej dmuchawa dmucha i chłodzi. W większości nowoczesnych samochodów dmuchawa napędzana jest oddzielnym silnikiem elektrycznym.

Spośród znanych u nas samochodów osobowych takie chłodzenie powietrzem, zwane bezpośrednim, mają silniki samochodów FIAT 126P, TRABANT 601, ZAPOROŻEC, VOLKSWAGEN 1300. Intensywność chłodzenia silnika powinna się zmieniać w zależności od chwilowej temperatury silnika. Jeśli silnik jest zimny, to układ chłodzenia powinien się samoczynnie wyłączyć. Zadanie to spełnia specjalny termostat, który zamyka klapy przepływu powietrza chłodzącego.Termostat regulujący intensywność przepływu powietrza chłodzącego działa samoczynnie. Okresowo kontrolujemy jego sprawność, gdyż przechłodzenie pracującego silnika jest równie szkodliwe, jak jego przegrzanie.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: pompy ciepła zabudowy samochodów dostawczych zamiatarki

Przeczytaj też:
Jak silnik ciągnie samochód

Źródłem napędu samochodu jest silnik. Obroty wału korbowego silnika nie są bezpośrednio przekazywane na koła. Między wałem korbowym silnika a osią koła napędzanego jest jeszcze kilka pośrednich urządzeń i mechanizmów. Napęd z silnika przechodzi najpierw na sprzęgło, dalej na wał napędowy i skrzynkę biegów, przekładnię główną i na osie kół napędzanych. Wymienione urządzenia mogą być […]

Przekładnia kierownicza

Po dłuższym okresie eksploatowania samochodu układ kierowniczy może wykazywać nadmierne luzy objawiające się znacznym ruchem jałowym koła kierownicy. Przyczyną tego może być nadmierne zużycie sworzni kulistych w mechanizmie zwrotniczym lub luzy w przekładni kierowniczej. Nadmiernie zużyte sworznie kuliste należy wymienić na nowe, zlecając wykonanie tej czynności stacji obsługi. Luzy w przekładni kierowniczej można usunąć we […]

Silniki dwusuwowe

Silniki dwusuwowe w samochodach mają zwykle dwa lub trzy cylindry. Uwaga: Działanie silnika dwusuwowego poznamy dokładniej na ruchomym modelu silnika, który można złożyć z kolorowej wycinanki, zamieszczonej na końcu książki. Niewątpliwą zaletą silnika dwusuwowego jest prosta konstrukcja, a zatem i łatwa obsługa. Wadą silnika dwusuwowego jest zwiększone zużycie paliwa w porównaniu do takiej samej mocy […]

DevURL
Polecamy rowniez: