Partnerzy serwisu:
Artykul dnia:
Kłopoty z ruszaniem z miejsca

Prześledźmy, co dzieje się w skrzynce biegów w chwili, gdy kierowca przestawia dźwignię zmiany biegów.W samochodach, w których silnik umieszczony jest w pobliżu kół napędzanych, skrzynka biegów połączona jest w jeden zespół wraz z silnikiem, obudową sprzęgła oraz obudową przekładni głównej. Do silnika samochodu przykręcona jest obudowa sprzęgła a do niej obudowa przekładni wraz ze […]

DevURL

Jak kierowca kieruje samochodem

Boczny koniec resoru zwinięty w kształcie tulei obejmuje przegub, a ten przymocowany jest do wieszaka. W łożyskach wieszaka obraca się zwrotnica koła wraz z osią i kołem. Górny koniec wieszaka połączony jest przegubowo z górnym wahaczem. Wahacz w punkcie zawieszony jest zawiasowo na bocznej pionowej ściance nadwozia. Pomiędzy ścianką nadwozia a górną częścią wieszaka zawieszony jest amortyzator.W zawieszenie kół samochodu wbudowane są ponadto amortyzatory i stabilizatory. Amortyzatory służą do tłumienia drgań resorów i skracania w ten sposób czasu kołysania się samochodu, wywołanego nierównością drogi. Stabilizatory zapobiegają nadmiernemu przechylaniu się nadwozia samochodu podczas jazdy na zakręcie.

Skręcając kierownicę w lewo lub w prawo, powodujemy skręcanie przednich kół samochodu. W czasie jazdy skręcane koła zmieniają kierunek ruchu samochodu. Mechanizmy, które zmieniają ruchy koła kierownicy na skręt kół przednich, nazywają się układem kierowniczym. Budowa zawieszenia koła przedniego w samochodzie FIAT 126P. Ponieważ koła przednie, niezależnie od skręcania na boki, wychylają się na wahaczach również do góry i w dół, połączenia drążków kierowniczych wykonane są w kształcie sworzni kulistych. Przeguby ze sworzniami kulistymi pozwalają na przemieszczanie się połączonych części nie tylko w górę i w dół, lecz również do przodu i do tyłu. Obroty kierownicy i wału kierownicy powodują obracanie śruby przekładni ślimakowej. Obracająca się w lewą stronę. [podobne: Producent silników elektrycznych w Polsce, odpływ liniowy, taśmy transportujące ]

Układ kierowniczy widoczny i dostępny jest częściowo od dolnej strony nadwozia. Przyjrzyjmy się, jak zbudowany jest układ kierowniczy oraz zawieszenie kół przednich samochodu FIAT 126P. W rzeczywistości poszczególne części układów, a więc wahacze kół, resor, amortyzatory, mechanizm kierowniczy, kolumna kierownicy itp. przykręcone (przymocowane) są do elementów nadwozia. Obracając koło kierownicy kręcimy wałem kierownicy. W dolnej części wał kierownicy połączony jest z mechanizmem kierowniczym. Dźwignia przemieszcza się kątowo pociągając drążki kierownicze — środkowy oraz boczne. Końce drążków poprzez przeguby Kulowe pociągają dźwignie zwrotnic i zwrotnice kół. Układ zawieszenia drążków kierowniczych jest symetryczny. Z lewej strony drążki połączone są przegubami kulowymi z dźwignią; natomiast z prawej strony dźwignia pośrednia służy do podwieszenia drążków. Dźwignia ułożyskowana jest wahadłowo w obudowie, a ta przykręcona jest do wewnętrznej, czołowej przegrody nadwozia samochodu. Resor płaski, piórowy naciska na dolne przeguby wieszaków. U góry wieszaki połączone są przegubowo z górnymi wahaczami kół. Amortyzatory hydrauliczne tłumią drgania zawieszenia kół.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: odpływ liniowy Producent silników elektrycznych w Polsce taśmy transportujące

Przeczytaj też:
Rozkładamy samochód na zespoły

W samochodach, w których silnik umieszczony jest pomiędzy kołami napędzanymi (lub w pobliżu kół napędzanych), cały układ napędowy zblokowany jest w jednym zespole wraz z silnikiem. Silnik osłonięty jest obudową kierującą powietrze chłodzące. Do silnika przykręcona jest obudowa mechanizmu różnicowego, z którego wyprowadzone są półosie napędzające koła samochodu. Skrzynka biegów umieszczona jest przed osiami napędowymi. […]

Materiały eksploatacyjne

Olej silnikowy — lepkość SAE 5W/20 przy temperaturze poniżej —1 TC, SAE 5W/30 przy temperaturze poniżej —6C, SAE IOW/30 SAE I OW/40 w zakresie temperatur —23…+320C, SAE IOW/50 SAE20W/40 SAE 20W/50 J przy temperaturze powyżej +1 20C, -  wg specyfikacji Forda olej SSM-2C-9001 AA, wg CPN olej Selektol Special SD SAE 20W/40. [patrz też: tani przewóz […]

Regulacja układu hamulcowego

Podczas regulacji jest ważne, by lekki opór, który wyczuwa się na kole po regulacji, był identyczny na obu kołach jednej osi samochodu. Jeżeli po przeprowadzonej regulacji hamulców jałowy ruch pedału jest większy niż 113 jego ruchu całkowitego, a po kilkakrotnym naciśnięciu pedału wyraźnie zmniejsza się (robi się tzw. „wysoki pedał), to należy dokonać odpowietrzenia układu […]

DevURL
Polecamy rowniez: