Partnerzy serwisu:


Artykul dnia:
Regulacja ustawienia kół przednich

Ustawienie kół przednich: kąt pochylenia koła, kat pochylenia sworznia zwrotnicy oraz zbieżność kół ma bardzo duży wpływ na trwałość opon i stateczność samochodu podczas jazdy. Kąt pochylenia koła powinien zawierać się w granicach —0030’30′; różnica kątów pochylenia prawego i lewego koła nie powinna przekraczać 00 30′. Kąt pochylenia dolnego końca sworznia powinien wynosić 00; różnica […]

DevURL

Jak silnik ciągnie samochód

Źródłem napędu samochodu jest silnik. Obroty wału korbowego silnika nie są bezpośrednio przekazywane na koła. Między wałem korbowym silnika a osią koła napędzanego jest jeszcze kilka pośrednich urządzeń i mechanizmów. Napęd z silnika przechodzi najpierw na sprzęgło, dalej na wał napędowy i skrzynkę biegów, przekładnię główną i na osie kół napędzanych. Wymienione urządzenia mogą być różnie rozmieszczone.

Najczęściej, zwłaszcza w większych samochodach, silnik umieszczony jest w przedniej części nadwozia, a napędzane są koła tylne. Wał korbowy obraca șprzęgło, przez które napęd przechodzi na skrzynkę biegów, wał napędowy, przekładnię główną i półosie kół tylnych. Taki układ napędowy mają samochody FIAT 125P, FIAT 131, FIAT 132, ŁADA, WOŁGA, MERCEDES i in. [patrz też: Przydatne akcesoria samochodowe na zimę, serwis niszczarek, podesty magazynowe ]

Jak wiemy, samochód może mieć także silnik umieszczony w tylnej części podwozia i napędzane koła tylne, a więc układ napędowy zblokowany w jedną całość łącznie z przekładnią główną. Wał korbowy napędza sprzęgło i krótki wał napędowy. Po przejściu przez skrzynkę biegów napęd wraca na przekładnię główną i idzie na półosie kół tylnych. Podobny układ mają samochody ŠKODA 100, FIAT 1 26P oraz starsze modele samochodów VOLKSWAGEN.

Taki zblokowany zespół napędowy można umieścić w przedniej części nadwozia i wtedy napędzane są osie kół przednich, jak np. w samochodzie SYRENA, WARTBURG, TRABANT i in. Samochód z napędem na koła przednie jest „ciągnięty”, co jest szczególnie korzystne podczas jazdy na zakrętach. Wykazuje on poza tym wiele zalet w czasie jazdy, jednak konstrukcja tego napędu jest bardziej skomplikowana, a to dlatego, że koła napędzane (przednie) muszą być również skręcane. Samochód z napędem na koła tylne jest „pchany”, co w pewnych sytuacjach może spowodować zarzucanie pojazdu. W nowoczesnych popularnych samochodach stosuje się powszechnie napędzanie kół przednich a silnik umieszcza się poprzecznie pomiędzy kołami przednimi.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: podesty magazynowe Przydatne akcesoria samochodowe na zimę serwis niszczarek

Przeczytaj też:
Wymiana klocków hamulcowych kół przednich

Kolejność postępowania jest następująca: poluzować śruby kół przednich, podnieść samochód, wyjąć zawleczki z prowadników, — stosując niewielki nacisk na korpus „w kierunku sprężyn wysunąć prowadniki zacisku, wyjąć zacisk, wymontować klocki hamulca, — zamontować nowe klocki, zwrócić uwagę, czy powierzchnie prowadników, tarcz oraz zacisku są czyste, — zamontować prowadniki oraz nowe zawleczki, — założyć koła i […]

Obsługa układu chłodzenia

Zgodnie z instrukcją fabryczną układ chłodzenia powinien być napełniany płynem Motorcraft Antifreeze Plus zawierającym inhibitor korozji. Płyn ten powinien być wymieniany co 60 000 km lub co 2 lata. Okresowo powinien być sprawdzany poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym oraz jego gęstość, która dla 45—procentowego roztworu zawierającego inhibitor powinna wynosić 1,065 g/cm3. Ubytki płynu należy uzupełniać […]

Alternator

W samochodach VW znalazły zastosowanie dwa typy alternatorów firm: Bosch i Motorola. Niezależnie od typu alternatory są napędzane paskiem klinowym od wału korbowego silnika oraz są elementem regulacyjnym naciągu paska. Do podstawowych czynności regulacyjnych i obsługowych należą: kontrola naciągu paska klinowego i regulacja tego naciągu, kontrola stanu szczotek alternatora oraz ewentualna ich wymiana na nowe. […]

DevURL
Polecamy rowniez: