Partnerzy serwisu:


Artykul dnia:
Spraedzanie poziomu oleju

Kontrola poziomu oleju powinna być przeprowadzana w samochodzie stojącym na płaskim poziomym podłożu przy nagrzanym silniku. Olej sprawdza się wskaźnikiem prętowym. Między poziomami „min” i „max” jest 0,75…1,0 dm3 oleju. Wymianę oleju należy przeprowadzać co 10 000 km. Olej należy wymieniać wraz z filtrem pełnoprzepływowym w sposób opisany w części pierwszej. Przebieg między wymianą oleju […]

DevURL

Jak silnik ciągnie samochód

Źródłem napędu samochodu jest silnik. Obroty wału korbowego silnika nie są bezpośrednio przekazywane na koła. Między wałem korbowym silnika a osią koła napędzanego jest jeszcze kilka pośrednich urządzeń i mechanizmów. Napęd z silnika przechodzi najpierw na sprzęgło, dalej na wał napędowy i skrzynkę biegów, przekładnię główną i na osie kół napędzanych. Wymienione urządzenia mogą być różnie rozmieszczone.

Najczęściej, zwłaszcza w większych samochodach, silnik umieszczony jest w przedniej części nadwozia, a napędzane są koła tylne. Wał korbowy obraca șprzęgło, przez które napęd przechodzi na skrzynkę biegów, wał napędowy, przekładnię główną i półosie kół tylnych. Taki układ napędowy mają samochody FIAT 125P, FIAT 131, FIAT 132, ŁADA, WOŁGA, MERCEDES i in. [patrz też: ganinex pszczyna, big autohandel, otomoto chełm ]

Jak wiemy, samochód może mieć także silnik umieszczony w tylnej części podwozia i napędzane koła tylne, a więc układ napędowy zblokowany w jedną całość łącznie z przekładnią główną. Wał korbowy napędza sprzęgło i krótki wał napędowy. Po przejściu przez skrzynkę biegów napęd wraca na przekładnię główną i idzie na półosie kół tylnych. Podobny układ mają samochody ŠKODA 100, FIAT 1 26P oraz starsze modele samochodów VOLKSWAGEN.

Taki zblokowany zespół napędowy można umieścić w przedniej części nadwozia i wtedy napędzane są osie kół przednich, jak np. w samochodzie SYRENA, WARTBURG, TRABANT i in. Samochód z napędem na koła przednie jest „ciągnięty”, co jest szczególnie korzystne podczas jazdy na zakrętach. Wykazuje on poza tym wiele zalet w czasie jazdy, jednak konstrukcja tego napędu jest bardziej skomplikowana, a to dlatego, że koła napędzane (przednie) muszą być również skręcane. Samochód z napędem na koła tylne jest „pchany”, co w pewnych sytuacjach może spowodować zarzucanie pojazdu. W nowoczesnych popularnych samochodach stosuje się powszechnie napędzanie kół przednich a silnik umieszcza się poprzecznie pomiędzy kołami przednimi.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: big autohandel ganinex pszczyna otomoto chełm

Przeczytaj też:
Układ chlodzenia silnika czterocylindrowego

Odśrodkowa pompa wody tłoczy wodę chłodzącą do komór w kadłubie silnika. Woda opływając cylindry oraz głowice nagrzewa się, przepływa przez otwarty zawór termostatu i rurę łączącą do górnego zbiornika chłodnicy. W chłodnicy woda przepływa przez pionowe płaskie rurki i nagrzewa je. Rurki nagrzewają poziome blaszki, dzięki czemu chłodzenie jest intensywniejsze, gdyż ciepło rozprowadzane jest na […]

Ciecz chłodząca

W samochodach VW układ chłodzenia jest napełniony mieszaniną wody i cieczy chłodzącej VW Gl O, sporządzonej na bazie glikolu. Mieszanina chłodząca wykazuje własności antykorozyjne oraz zapobiega osadzaniu się w układzie chłodzenia związków wapnia. W Polsce dostępną cieczą chłodzącą jest płyn Borygo. Uwaga. Cieczy chłodzących wytwarzanych przez różnych producentów nie wolno mieszać. Przeglądy i obsługi okresowe […]

Oświetlenie w samochodzie

Działanie żarówki elektrycznej jest powszechnie znane. Energia elektryczna rozgrzewa włókno żarówki, a to z kolei wysyła promienie świetlne. W każdym samochodzie jest wbudowanych kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt różnych żarówek. Służą one m. in. do oświetlenia wnętrza samochodu, oświetlenia tablicy wskaźników, bagażnika itp. Aby żarówka świeciła, należy włączyć ją w obwód zamknięty ze źródłem prądu. Prąd […]

DevURL
Polecamy rowniez: