Artykul dnia:
Obsługa układu hamulcowego

Podczas przeglądu podlega sprawdzeniu: — poziom płynu hamulcowego oraz stan przewodów hamulcowych, — stan okładzin ciernych hamulców kół oraz ich grubość (minimum 1,5 mm), — stan oraz grubość szczęk hamulców kół tylnych (min. 1,5 mm). Wymiana klocków hamulcowych kół przednich Kolejność postępowania jest następująca: — zdjąć kołpaki kół, poluzować śruby kół i podnieść samochód w […]

DevURL

Jak silnik ciągnie samochód

Źródłem napędu samochodu jest silnik. Obroty wału korbowego silnika nie są bezpośrednio przekazywane na koła. Między wałem korbowym silnika a osią koła napędzanego jest jeszcze kilka pośrednich urządzeń i mechanizmów. Napęd z silnika przechodzi najpierw na sprzęgło, dalej na wał napędowy i skrzynkę biegów, przekładnię główną i na osie kół napędzanych. Wymienione urządzenia mogą być różnie rozmieszczone.

Najczęściej, zwłaszcza w większych samochodach, silnik umieszczony jest w przedniej części nadwozia, a napędzane są koła tylne. Wał korbowy obraca șprzęgło, przez które napęd przechodzi na skrzynkę biegów, wał napędowy, przekładnię główną i półosie kół tylnych. Taki układ napędowy mają samochody FIAT 125P, FIAT 131, FIAT 132, ŁADA, WOŁGA, MERCEDES i in. [patrz też: ganinex pszczyna, big autohandel, otomoto chełm ]

Jak wiemy, samochód może mieć także silnik umieszczony w tylnej części podwozia i napędzane koła tylne, a więc układ napędowy zblokowany w jedną całość łącznie z przekładnią główną. Wał korbowy napędza sprzęgło i krótki wał napędowy. Po przejściu przez skrzynkę biegów napęd wraca na przekładnię główną i idzie na półosie kół tylnych. Podobny układ mają samochody ŠKODA 100, FIAT 1 26P oraz starsze modele samochodów VOLKSWAGEN.

Taki zblokowany zespół napędowy można umieścić w przedniej części nadwozia i wtedy napędzane są osie kół przednich, jak np. w samochodzie SYRENA, WARTBURG, TRABANT i in. Samochód z napędem na koła przednie jest „ciągnięty”, co jest szczególnie korzystne podczas jazdy na zakrętach. Wykazuje on poza tym wiele zalet w czasie jazdy, jednak konstrukcja tego napędu jest bardziej skomplikowana, a to dlatego, że koła napędzane (przednie) muszą być również skręcane. Samochód z napędem na koła tylne jest „pchany”, co w pewnych sytuacjach może spowodować zarzucanie pojazdu. W nowoczesnych popularnych samochodach stosuje się powszechnie napędzanie kół przednich a silnik umieszcza się poprzecznie pomiędzy kołami przednimi.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: big autohandel ganinex pszczyna otomoto chełm

Przeczytaj też:
Obsługa układu chłodzenia

Obsługa gaźnika polega na okresowym usuwaniu nagromadzonych zanieczyszczeń oraz ewentualnej regulacji prędkości obrotowej biegu jałowego silnika. Wszelkie inne prace przy gaźniku należy powierzać stacji obsługi, gdyż gaźnik jest urządzeniem skomplikowanym, a od jego regulacji zależy ekonomiczna eksploatacja pojazdu. Czyszczenie gaźnika przeprowadzone przez użytkownika polega na przedmuchaniu dysz i kanałów sprężonym powietrzem (np. pompką samochodową). Nie […]

Przeciazenie nawierzchni podczas ruchu na luku pionowym

Przeciążenie nawierzchni podczas ruchu na łuku pionowym.Przeciążenie nawierzchni podczas ruchu na łuku pionowym następuje dla łuków pionowych wklęsłych wskutek występowania siły odśrodkowej, działającej w kierunku promienia łuku i skierowanej z góry na dół. Przeciążenie tego rodzaju istnieje na każdej nawierzchni, nawet na nawierzchni w dobrym stanie. Wywołuje je istnienie fal powstających przy wykonaniu nawierzchni (wałowanie). […]

Sprzęgło

W czasie eksploatacji pojazdu należy okresowo przeprowadzać regulację ruchu jałowego pedału sprzęgła, która jest jedyną czynnością obsługowa układu sprzęgłowego. Luz pedału sprzęgła wynosi 1 5 mm dla wszystkich omawianych tu typów sprzęgieł. W samochodzie VW Polo regulacji dokonuje się przez pokręcanie nakrętki specjalnej. W samochodzie VW Golf regulacja wymaga poluzowania nakrętki kontrującej, przeprowadzenia regulacji przez […]

DevURL
Polecamy rowniez: