Artykul dnia:
Skrzynka biegów

Obsługa skrzynki biegów ogranicza się do kontroli jej działania, sprawdzania, czy nie ma przecieków oraz sprawdzania i ewentualnego uzupełniania oleju. Poziom oleju powinien być sprawdzany na samochodzie stojącym na płaskim poziomym podłożu, po odczekaniu pewnej chwili po wjeździe na stanowisko (rozgrzany olej ma tendencję do spieniania). Poziom oleju jest sprawdzany za pomocą otworu przelewowego po […]

DevURL

Jak silnik ciągnie samochód

Źródłem napędu samochodu jest silnik. Obroty wału korbowego silnika nie są bezpośrednio przekazywane na koła. Między wałem korbowym silnika a osią koła napędzanego jest jeszcze kilka pośrednich urządzeń i mechanizmów. Napęd z silnika przechodzi najpierw na sprzęgło, dalej na wał napędowy i skrzynkę biegów, przekładnię główną i na osie kół napędzanych. Wymienione urządzenia mogą być różnie rozmieszczone.

Najczęściej, zwłaszcza w większych samochodach, silnik umieszczony jest w przedniej części nadwozia, a napędzane są koła tylne. Wał korbowy obraca șprzęgło, przez które napęd przechodzi na skrzynkę biegów, wał napędowy, przekładnię główną i półosie kół tylnych. Taki układ napędowy mają samochody FIAT 125P, FIAT 131, FIAT 132, ŁADA, WOŁGA, MERCEDES i in. [patrz też: ganinex pszczyna, big autohandel, otomoto chełm ]

Jak wiemy, samochód może mieć także silnik umieszczony w tylnej części podwozia i napędzane koła tylne, a więc układ napędowy zblokowany w jedną całość łącznie z przekładnią główną. Wał korbowy napędza sprzęgło i krótki wał napędowy. Po przejściu przez skrzynkę biegów napęd wraca na przekładnię główną i idzie na półosie kół tylnych. Podobny układ mają samochody ŠKODA 100, FIAT 1 26P oraz starsze modele samochodów VOLKSWAGEN.

Taki zblokowany zespół napędowy można umieścić w przedniej części nadwozia i wtedy napędzane są osie kół przednich, jak np. w samochodzie SYRENA, WARTBURG, TRABANT i in. Samochód z napędem na koła przednie jest „ciągnięty”, co jest szczególnie korzystne podczas jazdy na zakrętach. Wykazuje on poza tym wiele zalet w czasie jazdy, jednak konstrukcja tego napędu jest bardziej skomplikowana, a to dlatego, że koła napędzane (przednie) muszą być również skręcane. Samochód z napędem na koła tylne jest „pchany”, co w pewnych sytuacjach może spowodować zarzucanie pojazdu. W nowoczesnych popularnych samochodach stosuje się powszechnie napędzanie kół przednich a silnik umieszcza się poprzecznie pomiędzy kołami przednimi.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: big autohandel ganinex pszczyna otomoto chełm

Przeczytaj też:
O gaźniku, który gazu nie wytwarza

Z jednej strony gaźnik połączony jest z rurą ssącą silnika, z drugiej z filtrem powietrza. Filtr powietrza oczyszcza zasysane do gaźnika powietrze, zatrzymując pył i kurz. Ukośna rurka, zwana rozpylaczem, połączona jest z komorą pływakową. Poziom benzyny w tej komorze oraz w rozpylaczu utrzymywany jest stale na takiej samej wysokości, za pomocą metalowego pływaka. Utrzymuje […]

Hamowanie

Efektywność hamowania w danym momencie zależna jest od siły, z jaką kierowca naciska na pedał hamulca. lm większy będzie nacisk na pedał, tym większe będzie ciśnienie płynu w układzie hamulcowym i tym silniej szczęki hamulcowe będą przyciskane do tarczy hamulca.Tarcza hamulca obraca się razem z piastą koła i kołem. Obudowa tłoczków i szczęk hamulcowych jest […]

Chłodzenie silnika

Po pewnym okresie pracy silnik tak by się nagrzał, że olej w silniku uległby spaleniu, a zatarcie łożysk i tłoków oraz inne uszkodzenia spowodowałyby zniszczenie silnika. Dlatego każdy silnik spalinowy musi być chłodzony. Układ chłodzenia silnika odbiera nadmierne ciepło i odprowadza je do otaczającego samochód powietrza.Najprostszy sposób chłodzenia polega na dmuchaniu na gorący przedmiot. W […]

DevURL
Polecamy rowniez: