Partnerzy serwisu:


Artykul dnia:
Obsługa podwozia

Obsługa sprzęgła — identycznie jak w Fieście (automatycznie regulowany skok jałowy pedału). Obsługa skrzynki biegów — identyczna jak w pozostałych modelach. Obsługa wału napędowego — smarowanie przegubów co 40 000 km smarem (55 g każdy). Tylny most Obsługa tylnego mostu sprowadza się do sprawdzenia poziomu oleju po odkręceniu korka przelewowego (rys. 5.3) i ewentualnego uzupełniania […]

DevURL

Jeszcze za mała siła napedowa?

Jedziemy samochodem po poziomej drodze. Silnik lekko i równo pracuje, a samochód rozwija dużą prędkość. Ale nagle przed nami wzniesienie. Samochód jedzie teraz wolniej, mimo że dodajemy „gazu, a nawet zatrzymuje się. Przydałaby się jeszcze większa siła napędowa. Zdawałoby się, że nic prostszego, wystarczy zmienić przełożenie przekładni głównej i zamiast 1 : 5 dać 1 : 20. Jeżeli na jeden obrót koła będzie przypadać 20 obrotów wału napędowego, to chyba podjedziemy pod największą górę. No dobrze, ale przecież taka duża przekładnia, a zatem i siła napędowa, będzie zupełnie niepotrzebna wtedy, kiedy będziemy jechać znów po poziomej drodze.

Rozwiązaniem właściwym byłaby taka przekładnia, którą zależnie od potrzeby kierowca mógłby włączyć albo wyłączać, zmieniając stosunek przełożenia między obrotami walu napędowego kół samochodu i uzyskując zmienną siłę napędową na kołach. W taką zmienną przekładnię jest wyposażony każdy samochód. Nazywa się ona skrzynką biegów. Działanie skrzynki biegów jest zupełnie podobne do urządzenia w rowerze zwanego przerzutką. Jeżeli kolarz jedzie po poziomej drodze, to „przerzutka” przekłada łańcuch na małe koło zębate tylnej piasty. Jeżeli natomiast jedzie pod górę, to przekłada łańcuch na duże koło zębate, dzięki czemu zwiększa siłę na tylnym kole.

W samochodzie nie stosuje się takiej przekładni łańcuchowej, lecz przekładnie zębate, których koła o różnej liczbie zębów zazębiają się bezpośrednio ze sobą. Wyobraźmy sobie aluminiową skrzynkę, a w niej ułożyskowany wałek z kołem zębatym. Tę samą skrzynkę można przedstawić w przekroju. Tak uproszczony rysunek techniczny ułatwi poznanie budowy i działania skrzynki biegów.

Mamy tutaj dwa przełożenia między kolami zębatymi, czyli w skrzynce biegów, oraz między kołami, czyli w przekładni głównej. Przełożenie przekładni głównej jest stałe i kierowca w czasie jazdy niczego nie może zmienić. Natomiast może zmieniać przełożenie w skrzynce biegów, w której jest zwykle trzy pary kół zębatych. Jeżeli koło zębate przesunie się tak, aby obracało się luzem, to zwiększy się siłę napędową w takim stosunku, w jakim liczba zębów kół pozostaje do liczby zębów koła. Jeśli złączy się koła zębate, które mają jednakową liczbę zębów, wał napędowy będzie obracać się z taką samą prędkością jak wałek.

[więcej w: skup samochodów katowice, wartburg forum, volvo leasing ]

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: skup samochodów katowice volvo leasing wartburg forum

Przeczytaj też:
Sprzęgło

W czasie eksploatacji pojazdu należy okresowo przeprowadzać regulację ruchu jałowego pedału sprzęgła, która jest jedyną czynnością obsługowa układu sprzęgłowego. Luz pedału sprzęgła wynosi 1 5 mm dla wszystkich omawianych tu typów sprzęgieł. W samochodzie VW Polo regulacji dokonuje się przez pokręcanie nakrętki specjalnej. W samochodzie VW Golf regulacja wymaga poluzowania nakrętki kontrującej, przeprowadzenia regulacji przez […]

Rozkładamy samochód na zespoły

W samochodach, w których silnik umieszczony jest pomiędzy kołami napędzanymi (lub w pobliżu kół napędzanych), cały układ napędowy zblokowany jest w jednym zespole wraz z silnikiem. Silnik osłonięty jest obudową kierującą powietrze chłodzące. Do silnika przykręcona jest obudowa mechanizmu różnicowego, z którego wyprowadzone są półosie napędzające koła samochodu. Skrzynka biegów umieszczona jest przed osiami napędowymi. […]

Koszty utrzymania samochodu

Rosnące koszty utrzymania samochodu sprawiają, że kierowcy chwytają się wszelkich sposobów, aby trochę zaoszczędzić. W społeczeństwie panuje pogląd, że oszczędność polega na kupowaniu w punktach pokazujących na cenniku najniższe ceny. W wielu przypadkach owa reguła znajduje potwierdzenie. Musi być spełniony podstawowy warunek – wizyta w tańszym punkcie sprzedaży nie może generować dodatkowych kosztów. Nie opłaca […]

DevURL
Polecamy rowniez: