Partnerzy serwisu:
Artykul dnia:
Układ napędowy

Zaletą układu jest racjonalne wykorzystanie przestrzeni pod pokrywą silnika przy równoczesnym łatwym dostępie do elementów wymagających obsługi. Jak zwiększyć moc silnika? Niestety takiego urządzenia, które zwiększałoby moc silnika bez wprowadzania w nim zmian konstrukcyjnych, nie udało się zbudować. Jeżeli nie możemy zwiększyć mocy, to spróbujmy zwiększyć siłę napędową na kołach. Wyjaśnimy taką możliwość na następującym […]

DevURL

Jeszcze za mała siła napedowa?

Jedziemy samochodem po poziomej drodze. Silnik lekko i równo pracuje, a samochód rozwija dużą prędkość. Ale nagle przed nami wzniesienie. Samochód jedzie teraz wolniej, mimo że dodajemy „gazu, a nawet zatrzymuje się. Przydałaby się jeszcze większa siła napędowa. Zdawałoby się, że nic prostszego, wystarczy zmienić przełożenie przekładni głównej i zamiast 1 : 5 dać 1 : 20. Jeżeli na jeden obrót koła będzie przypadać 20 obrotów wału napędowego, to chyba podjedziemy pod największą górę. No dobrze, ale przecież taka duża przekładnia, a zatem i siła napędowa, będzie zupełnie niepotrzebna wtedy, kiedy będziemy jechać znów po poziomej drodze.

Rozwiązaniem właściwym byłaby taka przekładnia, którą zależnie od potrzeby kierowca mógłby włączyć albo wyłączać, zmieniając stosunek przełożenia między obrotami walu napędowego kół samochodu i uzyskując zmienną siłę napędową na kołach. W taką zmienną przekładnię jest wyposażony każdy samochód. Nazywa się ona skrzynką biegów. Działanie skrzynki biegów jest zupełnie podobne do urządzenia w rowerze zwanego przerzutką. Jeżeli kolarz jedzie po poziomej drodze, to „przerzutka” przekłada łańcuch na małe koło zębate tylnej piasty. Jeżeli natomiast jedzie pod górę, to przekłada łańcuch na duże koło zębate, dzięki czemu zwiększa siłę na tylnym kole.

W samochodzie nie stosuje się takiej przekładni łańcuchowej, lecz przekładnie zębate, których koła o różnej liczbie zębów zazębiają się bezpośrednio ze sobą. Wyobraźmy sobie aluminiową skrzynkę, a w niej ułożyskowany wałek z kołem zębatym. Tę samą skrzynkę można przedstawić w przekroju. Tak uproszczony rysunek techniczny ułatwi poznanie budowy i działania skrzynki biegów.

Mamy tutaj dwa przełożenia między kolami zębatymi, czyli w skrzynce biegów, oraz między kołami, czyli w przekładni głównej. Przełożenie przekładni głównej jest stałe i kierowca w czasie jazdy niczego nie może zmienić. Natomiast może zmieniać przełożenie w skrzynce biegów, w której jest zwykle trzy pary kół zębatych. Jeżeli koło zębate przesunie się tak, aby obracało się luzem, to zwiększy się siłę napędową w takim stosunku, w jakim liczba zębów kół pozostaje do liczby zębów koła. Jeśli złączy się koła zębate, które mają jednakową liczbę zębów, wał napędowy będzie obracać się z taką samą prędkością jak wałek.

[więcej w: inchcape otomoto, wartburg forum, opel rokicki ]

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: inchcape otomoto opel rokicki wartburg forum

Przeczytaj też:
Wsiadamy do samochodu

Jeszcze przed 100 laty nie istniały samochody w naszym dzisiejszym zrozumieniu. Nieliczne pojazdy, zwane wówczas dyliżansami lub lokomotywami, budziły nie tyle zaciekawienie ile przerażenie. Nie każdy mógł taki pojazd prowadzić. Trzeba było być po prostu mechanikiem znającym się na wszystkich skomplikowanych mechanizmach. Pierwsze przepisy ruchu drogowego nakazywały, aby samochód nie przekraczał prędkości 6 kilometrów na […]

Podstawowe zespoły

Samochody oglądamy zwykle z zewnątrz, widzimy ich nadwozia i to najczęściej z boku. Spróbujmy jednak zdjąć nadwozie i popatrzmy, jak rozmieszczone są mechanizmy podwozia. Samochód rozdzielony na dwa podstawowe zespoły: na podłodze stoi podwozie samochodu, a nad nim uniesione pionowo do góry nadwozie. Poszczególne elementy podwozia są w rzeczywistości podwieszone, przymocowane pod nadwoziem. Pudło nadwozia […]

Materiały eksploatacyjne

Olej silnikowy — lepkość SAE IOW/30 SAE 1 OW/40 przy temperaturze —23…+32 QC, SAE IOW/50 SAE 20W/40 SAE 20W/50 f przy temperaturze ponad +320C, SAE 5W/20 SAE 5W/30 J P rzy temperaturze poniżej —23C, — wg specyfikacji Forda olej SSM-2C-9001 AA, - wg CPN olej Selektol Special SO SAE 20W/40. Używanie materiałów eksploatacyjnych zalecanych przez […]

DevURL
Polecamy rowniez: