Partnerzy serwisu:


Artykul dnia:
Świece zapłonowe

Dobrej jakości świece zapłonowe o prawidłowo wyregulowanym odstępie elektrod mm) są w zasadzie bezobsługowym elementem silnika samochodowego. Świece te powinny być użytkowane dłużej, niż przez okres odpowiadający przebiegowi samochodu około 15 000 kilometrów. Po takim przebiegu, świece należy wymienić, mimo że zewnętrznie nie są na nich dostrzegalne ślady zużycia. Komplet wykręconych świec, po ich dokładnym […]

DevURL

Jeszcze za mała siła napedowa?

Jedziemy samochodem po poziomej drodze. Silnik lekko i równo pracuje, a samochód rozwija dużą prędkość. Ale nagle przed nami wzniesienie. Samochód jedzie teraz wolniej, mimo że dodajemy „gazu, a nawet zatrzymuje się. Przydałaby się jeszcze większa siła napędowa. Zdawałoby się, że nic prostszego, wystarczy zmienić przełożenie przekładni głównej i zamiast 1 : 5 dać 1 : 20. Jeżeli na jeden obrót koła będzie przypadać 20 obrotów wału napędowego, to chyba podjedziemy pod największą górę. No dobrze, ale przecież taka duża przekładnia, a zatem i siła napędowa, będzie zupełnie niepotrzebna wtedy, kiedy będziemy jechać znów po poziomej drodze.

Rozwiązaniem właściwym byłaby taka przekładnia, którą zależnie od potrzeby kierowca mógłby włączyć albo wyłączać, zmieniając stosunek przełożenia między obrotami walu napędowego kół samochodu i uzyskując zmienną siłę napędową na kołach. W taką zmienną przekładnię jest wyposażony każdy samochód. Nazywa się ona skrzynką biegów. Działanie skrzynki biegów jest zupełnie podobne do urządzenia w rowerze zwanego przerzutką. Jeżeli kolarz jedzie po poziomej drodze, to „przerzutka” przekłada łańcuch na małe koło zębate tylnej piasty. Jeżeli natomiast jedzie pod górę, to przekłada łańcuch na duże koło zębate, dzięki czemu zwiększa siłę na tylnym kole.

W samochodzie nie stosuje się takiej przekładni łańcuchowej, lecz przekładnie zębate, których koła o różnej liczbie zębów zazębiają się bezpośrednio ze sobą. Wyobraźmy sobie aluminiową skrzynkę, a w niej ułożyskowany wałek z kołem zębatym. Tę samą skrzynkę można przedstawić w przekroju. Tak uproszczony rysunek techniczny ułatwi poznanie budowy i działania skrzynki biegów.

Mamy tutaj dwa przełożenia między kolami zębatymi, czyli w skrzynce biegów, oraz między kołami, czyli w przekładni głównej. Przełożenie przekładni głównej jest stałe i kierowca w czasie jazdy niczego nie może zmienić. Natomiast może zmieniać przełożenie w skrzynce biegów, w której jest zwykle trzy pary kół zębatych. Jeżeli koło zębate przesunie się tak, aby obracało się luzem, to zwiększy się siłę napędową w takim stosunku, w jakim liczba zębów kół pozostaje do liczby zębów koła. Jeśli złączy się koła zębate, które mają jednakową liczbę zębów, wał napędowy będzie obracać się z taką samą prędkością jak wałek.

[więcej w: inchcape otomoto, wartburg forum, opel rokicki ]

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: inchcape otomoto opel rokicki wartburg forum

Przeczytaj też:
Regulacja hamulca ręcznego

Kolejność czynności przy regulacji hamulca ręcznego jest następująca: podnieść w górę tył samochodu i zwolnić hamulec ręczny, — sprawdzić prawidłowość ułożenia linki w prowadnicach, — odkręcić nakrętkę zabezpieczającą, — przez regulację długości linki zapewnić jej właściwy naciąg, — dokręcić nakrętkę zabezpieczającą i sprawdzić działanie hamulca, — opuścić samochód. Uwaga. Nakrętka nie może być całkowicie wykręcona […]

Obsługa układu chłodzenia

Zgodnie z instrukcją fabryczną układ chłodzenia powinien być napełniany płynem Motorcraft Antifreeze Plus zawierającym inhibitor korozji. Płyn ten powinien być wymieniany co 60 000 km lub co 2 lata. Okresowo powinien być sprawdzany poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym oraz jego gęstość, która dla 45—procentowego roztworu zawierającego inhibitor powinna wynosić 1,065 g/cm3. Ubytki płynu należy uzupełniać […]

Materiały eksploatacyjne

Olej silnikowy — lepkość SAE 5W/20 przy temperaturze poniżej —1 TC, SAE 5W/30 przy temperaturze poniżej —6C, SAE IOW/30 SAE I OW/40 w zakresie temperatur —23…+320C, SAE IOW/50 SAE20W/40 SAE 20W/50 J przy temperaturze powyżej +1 20C, -  wg specyfikacji Forda olej SSM-2C-9001 AA, wg CPN olej Selektol Special SD SAE 20W/40. [patrz też: ganinex otomoto, […]

DevURL
Polecamy rowniez: