Artykul dnia:
Alternator

W samochodach VW znalazły zastosowanie dwa typy alternatorów firm: Bosch i Motorola. Niezależnie od typu alternatory są napędzane paskiem klinowym od wału korbowego silnika oraz są elementem regulacyjnym naciągu paska. Do podstawowych czynności regulacyjnych i obsługowych należą: kontrola naciągu paska klinowego i regulacja tego naciągu, kontrola stanu szczotek alternatora oraz ewentualna ich wymiana na nowe. […]

DevURL

Kłopoty z ruszaniem z miejsca

Prześledźmy, co dzieje się w skrzynce biegów w chwili, gdy kierowca przestawia dźwignię zmiany biegów.W samochodach, w których silnik umieszczony jest w pobliżu kół napędzanych, skrzynka biegów połączona jest w jeden zespół wraz z silnikiem, obudową sprzęgła oraz obudową przekładni głównej. Do silnika samochodu przykręcona jest obudowa sprzęgła a do niej obudowa przekładni wraz ze skrzynką biegów. Napęd ze sprzęgła przekazywany jest poprzez wałek na koła zębate. Zależnie od przesunięcia dźwigni i cięgła zmiany biegów, następuje włączenie- jednego z kół. Koło zębate napędza przekładnię (i koła samochodu).

Bardzo ciekawy układ przenoszenia napędu mają samochody FIAT 127 oraz FIAT 128. Wałek sprzęgła tworzy jedną całość z zespołem kół zębatych w skrzynce biegów. Po włączeniu biegu, napęd poprzez koła przechodzi na przekładnię główną oraz na półosie kół napędowych. Półosie kół połączone są z mechanizmem różnicowym. Do włączenia — wymaganego w danym momencie — przełożenia w skrzynce biegów, służy dźwignia zmiany biegów. W większości samochodów, dźwignię zmiany biegów przesuwa się w układzie litery H. Dźwignia wychyla się na kulowym przegubie lecz również pod pewnym kątem skręcane dookoła swojej osi. Powoduje to odpowiednie przestawianie dźwigni wewnątrz skrzynki biegów. Zależnie od przestawienia dźwigni 1 następuje odpowiednie przesunięcie suwaków i pierścieni włączających koła przekładni. [więcej w: inchcape otomoto, wartburg forum, opel rokicki ]

Obserwując początkujących kierowców, którzy „szarpią” samochodem przy ruszaniu z miejsca, możemy bez przesady stwierdzić, że łatwiej byłoby im ruszyć parowozem. Jaka jest więc różnica między ruszaniem z miejsca parowozem a samochodem? Otóż w parowozie maszynista odkręca powoli zawór, para powoli naciska na tłok, ciśnienie pary w cylindrze wzrasta, tłoki zaczynają powoli pchać korbowody, a te powoli obracają koła. W silniku samochodowym nie możemy uzyskać tak powolnego wzrostu ciśnienia. Silnik samochodowy działa bowiem dzięki wybuchowemu spalaniu mieszanki paliwowej w cylindrach. W wyniku tego najmniejsza prędkość obrotowa silnika wynosi kilkaset obrotów na minutę, Jeżeli zmusimy silnik do wolniejszej pracy, to po prostu przestanie działać. Gdyby szybko pracujący silnik połączyć bezpośrednio z układem napędowym, samochód ruszyłby z tak dużym „zrywem”, że mogłoby to doprowadzić do zniszczenia pojazdu. Tak wielkiego przyspieszenia nie wytrzymaliby zapewne także pasażerowie.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: inchcape otomoto opel rokicki wartburg forum

Przeczytaj też:
Przekładnia kierownicza

Po dłuższym okresie eksploatowania samochodu układ kierowniczy może wykazywać nadmierne luzy objawiające się znacznym ruchem jałowym koła kierownicy. Przyczyną tego może być nadmierne zużycie sworzni kulistych w mechanizmie zwrotniczym lub luzy w przekładni kierowniczej. Nadmiernie zużyte sworznie kuliste należy wymienić na nowe, zlecając wykonanie tej czynności stacji obsługi. Luzy w przekładni kierowniczej można usunąć we […]

Wizyta na stacji paliw

Jadąc na stację paliw nigdy nie możemy być pewni, jakie wartości zobaczymy na cenniku. Przeważnie widzimy wyższe ceny, choć zdarzają się niespodzianki i koszt litra paliwa spada. Najczęściej nie są to duże obniżki, więc wielkiej oszczędności w portfelu nie zauważamy. Kilka tygodni później kończą się dobre czasy i ceny wracają do wyższej wartości. Rozwiązaniem drogiego […]

Regulacja gaźnika

Regulację gaźnika przeprowadza się przy użyciu tych – samych przyrządów co w silniku modelu Fiesta, tzn. obrotomierza i analizatora spalin. Dla wszystkich trzech rodzajów gaźników czynności regulacyjne są analogiczne, jak w przypadku regulacji gaźnika silnika Fiesty, różnice wynikają jedynie z różnic konstrukcyjnych poszczególnych gaźników. Obsługa filtru powietrza Obsługa filtru powietrza — z wyjątkiem różnic w […]

DevURL
Polecamy rowniez: