Partnerzy serwisu:


Artykul dnia:
Skrzynka biegów

W skrzynce biegów włączona jest największa przekładnia (koła zębate) i samochód ma na kołach napędzanych największą siłę napędową. Ten pierwszy bieg włącza się podczas pokonywania dużych oporów jazdy, np. w czasie ruszania z miejsca, w czasie jazdy pod górę, na drodze piaszczystej itp. Zwiększa on również siłę napędową, lecz w stopniu mniejszym (koła zębate) niż […]

DevURL

Kłopoty z ruszaniem z miejsca

Prześledźmy, co dzieje się w skrzynce biegów w chwili, gdy kierowca przestawia dźwignię zmiany biegów.W samochodach, w których silnik umieszczony jest w pobliżu kół napędzanych, skrzynka biegów połączona jest w jeden zespół wraz z silnikiem, obudową sprzęgła oraz obudową przekładni głównej. Do silnika samochodu przykręcona jest obudowa sprzęgła a do niej obudowa przekładni wraz ze skrzynką biegów. Napęd ze sprzęgła przekazywany jest poprzez wałek na koła zębate. Zależnie od przesunięcia dźwigni i cięgła zmiany biegów, następuje włączenie- jednego z kół. Koło zębate napędza przekładnię (i koła samochodu).

Bardzo ciekawy układ przenoszenia napędu mają samochody FIAT 127 oraz FIAT 128. Wałek sprzęgła tworzy jedną całość z zespołem kół zębatych w skrzynce biegów. Po włączeniu biegu, napęd poprzez koła przechodzi na przekładnię główną oraz na półosie kół napędowych. Półosie kół połączone są z mechanizmem różnicowym. Do włączenia — wymaganego w danym momencie — przełożenia w skrzynce biegów, służy dźwignia zmiany biegów. W większości samochodów, dźwignię zmiany biegów przesuwa się w układzie litery H. Dźwignia wychyla się na kulowym przegubie lecz również pod pewnym kątem skręcane dookoła swojej osi. Powoduje to odpowiednie przestawianie dźwigni wewnątrz skrzynki biegów. Zależnie od przestawienia dźwigni 1 następuje odpowiednie przesunięcie suwaków i pierścieni włączających koła przekładni. [więcej w: inchcape otomoto, wartburg forum, opel rokicki ]

Obserwując początkujących kierowców, którzy „szarpią” samochodem przy ruszaniu z miejsca, możemy bez przesady stwierdzić, że łatwiej byłoby im ruszyć parowozem. Jaka jest więc różnica między ruszaniem z miejsca parowozem a samochodem? Otóż w parowozie maszynista odkręca powoli zawór, para powoli naciska na tłok, ciśnienie pary w cylindrze wzrasta, tłoki zaczynają powoli pchać korbowody, a te powoli obracają koła. W silniku samochodowym nie możemy uzyskać tak powolnego wzrostu ciśnienia. Silnik samochodowy działa bowiem dzięki wybuchowemu spalaniu mieszanki paliwowej w cylindrach. W wyniku tego najmniejsza prędkość obrotowa silnika wynosi kilkaset obrotów na minutę, Jeżeli zmusimy silnik do wolniejszej pracy, to po prostu przestanie działać. Gdyby szybko pracujący silnik połączyć bezpośrednio z układem napędowym, samochód ruszyłby z tak dużym „zrywem”, że mogłoby to doprowadzić do zniszczenia pojazdu. Tak wielkiego przyspieszenia nie wytrzymaliby zapewne także pasażerowie.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: inchcape otomoto opel rokicki wartburg forum

Przeczytaj też:
Silniki dwusuwowe

Silniki dwusuwowe w samochodach mają zwykle dwa lub trzy cylindry. Uwaga: Działanie silnika dwusuwowego poznamy dokładniej na ruchomym modelu silnika, który można złożyć z kolorowej wycinanki, zamieszczonej na końcu książki. Niewątpliwą zaletą silnika dwusuwowego jest prosta konstrukcja, a zatem i łatwa obsługa. Wadą silnika dwusuwowego jest zwiększone zużycie paliwa w porównaniu do takiej samej mocy […]

Termostat

Termostat jest urządzeniem działającym zupełnie samoczynnie, bez możliwości sterowania nim przez kierowcę samochodu. Uszkodzony termostat nie nadaje się do naprawy i należy go wymienić na nowy. Termostat jest urządzeniem stosowanym nie tylko w silnikach chłodzonych wodą, lecz również w silnikach chłodzonych powietrzem (np. Volkswagen, FIAT 126P). W tym przypadku termostat zamyka lub otwiera klapę ograniczającą […]

Odstep czasu wymagany na uruchomienie hamulców wynosi w przyblizeniu 1 sekunde, chociaz ostatnio przyjmuje sie, ze praktycznie jest on znacznie mniejszy i spada nawet do 0,5 sekundy

Odstęp czasu wymagany na uruchomienie hamulców wynosi w przybliżeniu 1 sekundę, chociaż ostatnio przyjmuje się, że praktycznie jest on znacznie mniejszy i spada nawet do 0,5 sekundy. Przez intensywność ruchu na drodze rozumiemy ilość samochodów (ton brutto), która przechodzi przez dany przekrój drogi w jednostce czasu (godzina, doba). Wzór na maksymalną intensywność ruchu drogowego: Nr […]

DevURL
Polecamy rowniez: