Artykul dnia:
Chociaz teoretyczny wzór na odleglosc hamowania daje wartosci prawdopodobne, rzeczywista dlugosc nie zawsze jest zgodna z obliczeniem, teoretycznym

Chociaż teoretyczny wzór na odległość hamowania daje wartości prawdopodobne, rzeczywista długość nie zawsze jest zgodna z obliczeniem, teoretycznym. Nowsze badania wykazują, że odległość hamowania z dostateczną dokładnością można przyjmować w stosunku prostym do szybkości ruchu. Otrzymuje się wtedy odległość hamowania Sil = o: V (z doświadczeń o: = 2, zatem Sil = 2· V), a […]

DevURL

Kłopoty z ruszaniem z miejsca

Prześledźmy, co dzieje się w skrzynce biegów w chwili, gdy kierowca przestawia dźwignię zmiany biegów.W samochodach, w których silnik umieszczony jest w pobliżu kół napędzanych, skrzynka biegów połączona jest w jeden zespół wraz z silnikiem, obudową sprzęgła oraz obudową przekładni głównej. Do silnika samochodu przykręcona jest obudowa sprzęgła a do niej obudowa przekładni wraz ze skrzynką biegów. Napęd ze sprzęgła przekazywany jest poprzez wałek na koła zębate. Zależnie od przesunięcia dźwigni i cięgła zmiany biegów, następuje włączenie- jednego z kół. Koło zębate napędza przekładnię (i koła samochodu).

Bardzo ciekawy układ przenoszenia napędu mają samochody FIAT 127 oraz FIAT 128. Wałek sprzęgła tworzy jedną całość z zespołem kół zębatych w skrzynce biegów. Po włączeniu biegu, napęd poprzez koła przechodzi na przekładnię główną oraz na półosie kół napędowych. Półosie kół połączone są z mechanizmem różnicowym. Do włączenia — wymaganego w danym momencie — przełożenia w skrzynce biegów, służy dźwignia zmiany biegów. W większości samochodów, dźwignię zmiany biegów przesuwa się w układzie litery H. Dźwignia wychyla się na kulowym przegubie lecz również pod pewnym kątem skręcane dookoła swojej osi. Powoduje to odpowiednie przestawianie dźwigni wewnątrz skrzynki biegów. Zależnie od przestawienia dźwigni 1 następuje odpowiednie przesunięcie suwaków i pierścieni włączających koła przekładni. [więcej w: wypożyczalnia aut warszawa, Parking Okęcie, wypożyczalnia samochodów ]

Obserwując początkujących kierowców, którzy „szarpią” samochodem przy ruszaniu z miejsca, możemy bez przesady stwierdzić, że łatwiej byłoby im ruszyć parowozem. Jaka jest więc różnica między ruszaniem z miejsca parowozem a samochodem? Otóż w parowozie maszynista odkręca powoli zawór, para powoli naciska na tłok, ciśnienie pary w cylindrze wzrasta, tłoki zaczynają powoli pchać korbowody, a te powoli obracają koła. W silniku samochodowym nie możemy uzyskać tak powolnego wzrostu ciśnienia. Silnik samochodowy działa bowiem dzięki wybuchowemu spalaniu mieszanki paliwowej w cylindrach. W wyniku tego najmniejsza prędkość obrotowa silnika wynosi kilkaset obrotów na minutę, Jeżeli zmusimy silnik do wolniejszej pracy, to po prostu przestanie działać. Gdyby szybko pracujący silnik połączyć bezpośrednio z układem napędowym, samochód ruszyłby z tak dużym „zrywem”, że mogłoby to doprowadzić do zniszczenia pojazdu. Tak wielkiego przyspieszenia nie wytrzymaliby zapewne także pasażerowie.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: Parking Okęcie wypożyczalnia aut warszawa wypożyczalnia samochodów

Przeczytaj też:
Ustawienie rozrządu silnika VW — Diesel 1,5 dm3

Silnik wysokoprężny, np. silnik VW Diesel, jest jednostką znacznie bardziej skomplikowaną od silnika gaźnikowego. Od obsługującego takie silniki wymaga się dobrej znajomości ich konstrukcji oraz konstrukcji ich osprzętu. Do obsługi i napraw są niezbędne liczne specjalne narzędzia. Poważniejsze zabiegi obsługowe i naprawcze silnika VW Diesel powinny wiec bezwzględnie być wykonywane w stacji obsługi — najlepiej […]

Bardziej praktyczne w uzyciu do przewozu masy betonowej sa samochody wyposazone w mieszalnik kielichowy

Bardziej praktyczne w użyciu do przewozu masy betonowej są samochody wyposażone w mieszalnik kielichowy. Masę betonową w wytwórni masy ładuje się z betoniarki do kielicha o pojemności około 2,0 m, a następnie samochód przewozi ją na plac budowy, gdzie masa betonowa zostaje wyładowana przez obrót kielicha dookoła poprzecznej osi poziomej. W czasie jazdy samochodu kielich […]

WPLYW OBCIAZENIA NA POSZCZEGÓLNE CZESCI NAWIERZCHNI

WPŁYW OBCIĄŻENIA NA POSZCZEGÓLNE CZĘŚCI NAWIERZCHNI . Wielkości współczynnika tarcia posuwistego (współczynnika przyczepności) dla pojazdów samochodowych, poruszających się po nawierzchni drogi, wahają się w granicach 0,8 – 0,1, przy czym wielkość 0,1 odnosi się do nawierzchni pokrytych topniejącym lodem. Współczynnik tarcia posuwistego wpływa na kształtowanie się sił tarcia (stycznych do nawierzchni), działających na nawierzchnie jako […]

DevURL
Polecamy rowniez: