Artykul dnia:
Ciecz chłodząca

W samochodach VW układ chłodzenia jest napełniony mieszaniną wody i cieczy chłodzącej VW Gl O, sporządzonej na bazie glikolu. Mieszanina chłodząca wykazuje własności antykorozyjne oraz zapobiega osadzaniu się w układzie chłodzenia związków wapnia. W Polsce dostępną cieczą chłodzącą jest płyn Borygo. Uwaga. Cieczy chłodzących wytwarzanych przez różnych producentów nie wolno mieszać. Przeglądy i obsługi okresowe […]

DevURL

Kłopoty z ruszaniem z miejsca

Prześledźmy, co dzieje się w skrzynce biegów w chwili, gdy kierowca przestawia dźwignię zmiany biegów.W samochodach, w których silnik umieszczony jest w pobliżu kół napędzanych, skrzynka biegów połączona jest w jeden zespół wraz z silnikiem, obudową sprzęgła oraz obudową przekładni głównej. Do silnika samochodu przykręcona jest obudowa sprzęgła a do niej obudowa przekładni wraz ze skrzynką biegów. Napęd ze sprzęgła przekazywany jest poprzez wałek na koła zębate. Zależnie od przesunięcia dźwigni i cięgła zmiany biegów, następuje włączenie- jednego z kół. Koło zębate napędza przekładnię (i koła samochodu).

Bardzo ciekawy układ przenoszenia napędu mają samochody FIAT 127 oraz FIAT 128. Wałek sprzęgła tworzy jedną całość z zespołem kół zębatych w skrzynce biegów. Po włączeniu biegu, napęd poprzez koła przechodzi na przekładnię główną oraz na półosie kół napędowych. Półosie kół połączone są z mechanizmem różnicowym. Do włączenia — wymaganego w danym momencie — przełożenia w skrzynce biegów, służy dźwignia zmiany biegów. W większości samochodów, dźwignię zmiany biegów przesuwa się w układzie litery H. Dźwignia wychyla się na kulowym przegubie lecz również pod pewnym kątem skręcane dookoła swojej osi. Powoduje to odpowiednie przestawianie dźwigni wewnątrz skrzynki biegów. Zależnie od przestawienia dźwigni 1 następuje odpowiednie przesunięcie suwaków i pierścieni włączających koła przekładni. [więcej w: inchcape otomoto, wartburg forum, opel rokicki ]

Obserwując początkujących kierowców, którzy „szarpią” samochodem przy ruszaniu z miejsca, możemy bez przesady stwierdzić, że łatwiej byłoby im ruszyć parowozem. Jaka jest więc różnica między ruszaniem z miejsca parowozem a samochodem? Otóż w parowozie maszynista odkręca powoli zawór, para powoli naciska na tłok, ciśnienie pary w cylindrze wzrasta, tłoki zaczynają powoli pchać korbowody, a te powoli obracają koła. W silniku samochodowym nie możemy uzyskać tak powolnego wzrostu ciśnienia. Silnik samochodowy działa bowiem dzięki wybuchowemu spalaniu mieszanki paliwowej w cylindrach. W wyniku tego najmniejsza prędkość obrotowa silnika wynosi kilkaset obrotów na minutę, Jeżeli zmusimy silnik do wolniejszej pracy, to po prostu przestanie działać. Gdyby szybko pracujący silnik połączyć bezpośrednio z układem napędowym, samochód ruszyłby z tak dużym „zrywem”, że mogłoby to doprowadzić do zniszczenia pojazdu. Tak wielkiego przyspieszenia nie wytrzymaliby zapewne także pasażerowie.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: inchcape otomoto opel rokicki wartburg forum

Przeczytaj też:
Przeciazenie nawierzchni podczas ruchu na luku pionowym

Przeciążenie nawierzchni podczas ruchu na łuku pionowym.Przeciążenie nawierzchni podczas ruchu na łuku pionowym następuje dla łuków pionowych wklęsłych wskutek występowania siły odśrodkowej, działającej w kierunku promienia łuku i skierowanej z góry na dół. Przeciążenie tego rodzaju istnieje na każdej nawierzchni, nawet na nawierzchni w dobrym stanie. Wywołuje je istnienie fal powstających przy wykonaniu nawierzchni (wałowanie). […]

Silnik

Samochód Wołga GAZ-24 ma silnik gaźnikowy, górnozaworowy, czterocylindrowy, układ cylindrów — rzędowy. Blok cylindrów jest odlany ze stopu aluminiowego. W bloku są wmontowane odlane z żeliwa szarego tuleje. W dolnej części tuleje są uszczelnione podkładkami z miedzi, w górnej części — uszczelką głowicy. W celu zabezpieczenia dokładnego uszczelnienia tuleja winna wystawać nad górną płaszczyznę bloku […]

Nadwozie

Samochody Wołga GAZ-24 mają nadwozie samonośne. całkowicie stalowe. W części przedniej karoserii znajduje się szczątkowa rama podsilnikowa, do której jest zamocowany silnik, przednie zawieszenie i chłodnica. Nadwozie samochodu w procesie produkcyjnym jest poddawane antykorozyjnemu chemicznemu zabiegowi — fosfatyzowaniu, które chroni przed korozją oraz zwiększa przyczepność lakieru. Ponadto podłoga, wewnętrzne powierzchnie błotników, przegroda czołowa, wewnętrzne powierzchnie drzwi, […]

DevURL
Polecamy rowniez: