Artykul dnia:
Skrzynka biegów

Obsługa skrzynki biegów ogranicza się do kontroli jej działania, sprawdzania, czy nie ma przecieków oraz sprawdzania i ewentualnego uzupełniania oleju. Poziom oleju powinien być sprawdzany na samochodzie stojącym na płaskim poziomym podłożu, po odczekaniu pewnej chwili po wjeździe na stanowisko (rozgrzany olej ma tendencję do spieniania). Poziom oleju jest sprawdzany za pomocą otworu przelewowego po […]

DevURL

Mechanizm sterujący skrzynią biegów

Urządzeniem umożliwiającym łagodne przyspieszanie podczas ruszania z miejsca jest sprzęgło. Spełnia ono jeszcze drugie ważne zadanie: umożliwia rozłączenie silnika od skrzynki biegów podczas zmiany biegów, czyli sprzęga (lub rozłącza) silnik z układem napędowym.Do wału korbowego silnika przymocowane jest ciężkie kolo zamachowe. Tarcza tego kola jest jednocześnie jedną z tarcz sprzęgła. Równolegle do płaszczyzny tarczy ustawiona jest druga tarcza sprzęgła, połączona z wałkiem głównym skrzynki biegów. Tarcza może się przesuwać na wielowypuście wzdłuż wałka, lecz musi obracać się razem z wałkiem. Jeżeli obydwie tarcze są od siebie odsunięte, to obroty wału korbowego silnika nie są przekazywane na wałek główny skrzynki biegów. Napęd jest po prostu przerwany. Jeżeli tarcza sprzęgła zostanie przesunięta wzdłuż wałka i dotknie koła, to początkowo obie tarcze zaczną ślizgać się względem siebie, ale spowodują już powolny obrót wałka głównego skrzynki biegów. Po zupełnym dociśnięciu tarcze „sprzęgną się”, przestaną się ślizgać, a obroty silnika będą przekazywane na wałek główny skrzynki biegów. Tarcze sprzęgła są dociskane przez specjalne, silne sprężyny. Po naciśnięciu pedału tarcza sprzęgła zostaje odciągnięta od tarczy koła zamachowego, a sprężyny ściśnięte. [podobne: inchcape otomoto, wartburg forum, opel rokicki ] Po zwolnieniu pedału sprężyny rozprężą się, docisną obydwie tarcze i nastąpi ich połączenie. Jeżeli zwalniając nacisk stopy na pedał sprzęgła, czyli w chwili włączania sprzęgła, zatrzymamy pedał w położeniu umożliwiającym wzajemny poślizg tarcz sprzęgła, to na wałek główny skrzynki biegów przekazywane będą obroty wielokrotnie mniejsze niż obroty silnika. Takie wykorzystanie „poślizgu sprzęgła” umożliwia elastyczne i łagodne ruszanie pojazdem z miejsca.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: inchcape otomoto opel rokicki wartburg forum

Przeczytaj też:
Produkowane sa równiez skrapiarki jako przyczepy samochodowe

Produkowane są również skrapiarki jako przyczepy samochodowe. Skrapiarki samochodowe składają się z następujących części: 1) podwozia samochodowego, 2) ramy podstawowej zamocowanej do podwozia, 3) zbiornika bitumu, 4) urządzenia do podgrzewania, którego zadaniem jest utrzymywanie należytej temperatury bitumu bądź też podgrzewanie bitumu do temperatury roboczej, 5) urządzeń sterowniczych. Na ramie ze stali promowej spawanej zamocowany jest […]

Oświetlenie w samochodzie

Działanie żarówki elektrycznej jest powszechnie znane. Energia elektryczna rozgrzewa włókno żarówki, a to z kolei wysyła promienie świetlne. W każdym samochodzie jest wbudowanych kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt różnych żarówek. Służą one m. in. do oświetlenia wnętrza samochodu, oświetlenia tablicy wskaźników, bagażnika itp. Aby żarówka świeciła, należy włączyć ją w obwód zamknięty ze źródłem prądu. Prąd […]

Silnikowe konie

W głowicy silnika znajdują się dwa otwory: jeden do doprowadzania mieszanki paliwowej, drugi do odprowadzania spalin. W czasie wybuchu mieszanki paliwowej otwory muszą być zamknięte. Zamykają je metalowe grzybki — zawory. Jeden grzybek — zawór otwarty jest w chwili napływania mieszanki paliwowej do wnętrza cylindra. Drugi jest otwarty gdy gazy spalinowe wypływają do rury wydechowej. […]

DevURL
Polecamy rowniez: