Artykul dnia:
Motoryzacja szerokim okiem

Myśląc o motoryzacji widzimy przed oczami salony samochodowe, katalogi z najnowszymi modelami aut i opisem ich możliwości oraz parametrów. Najnowsze konstrukcje motoryzacyjne pobudzają wyobraźnię i sprawiają, że oddajemy się marzeniom. Marząc, określamy nowy cel w życiu. Chcemy zakupić nowe auto, wymienić nasz stary, zasłużony samochód. Warto spojrzeć na motoryzację nie tylko przez pryzmat marzeń, ale […]

DevURL

Mechanizm sterujący skrzynią biegów

Urządzeniem umożliwiającym łagodne przyspieszanie podczas ruszania z miejsca jest sprzęgło. Spełnia ono jeszcze drugie ważne zadanie: umożliwia rozłączenie silnika od skrzynki biegów podczas zmiany biegów, czyli sprzęga (lub rozłącza) silnik z układem napędowym.Do wału korbowego silnika przymocowane jest ciężkie kolo zamachowe. Tarcza tego kola jest jednocześnie jedną z tarcz sprzęgła. Równolegle do płaszczyzny tarczy ustawiona jest druga tarcza sprzęgła, połączona z wałkiem głównym skrzynki biegów. Tarcza może się przesuwać na wielowypuście wzdłuż wałka, lecz musi obracać się razem z wałkiem. Jeżeli obydwie tarcze są od siebie odsunięte, to obroty wału korbowego silnika nie są przekazywane na wałek główny skrzynki biegów. Napęd jest po prostu przerwany. Jeżeli tarcza sprzęgła zostanie przesunięta wzdłuż wałka i dotknie koła, to początkowo obie tarcze zaczną ślizgać się względem siebie, ale spowodują już powolny obrót wałka głównego skrzynki biegów. Po zupełnym dociśnięciu tarcze „sprzęgną się”, przestaną się ślizgać, a obroty silnika będą przekazywane na wałek główny skrzynki biegów. Tarcze sprzęgła są dociskane przez specjalne, silne sprężyny. Po naciśnięciu pedału tarcza sprzęgła zostaje odciągnięta od tarczy koła zamachowego, a sprężyny ściśnięte. [podobne: inchcape otomoto, wartburg forum, opel rokicki ] Po zwolnieniu pedału sprężyny rozprężą się, docisną obydwie tarcze i nastąpi ich połączenie. Jeżeli zwalniając nacisk stopy na pedał sprzęgła, czyli w chwili włączania sprzęgła, zatrzymamy pedał w położeniu umożliwiającym wzajemny poślizg tarcz sprzęgła, to na wałek główny skrzynki biegów przekazywane będą obroty wielokrotnie mniejsze niż obroty silnika. Takie wykorzystanie „poślizgu sprzęgła” umożliwia elastyczne i łagodne ruszanie pojazdem z miejsca.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: inchcape otomoto opel rokicki wartburg forum

Przeczytaj też:
Ogumienie

We własnym dobrze pojętym interesie, każdy użytkownik samochodu powinien dość często (a przed dłuższym wyjazdem — zawsze) kontrolować zewnętrzny stan ogumienia, zwłaszcza kół kierowanych. W samochodach VW koła kierowane są jednocześnie kotami napędzanymi, a to oznacza że zużywają się prędzej od kół tylnych. Stąd wynika zasada, propagowana przez wytwórcę, wymiany kół, gdy tylko dostrzeże się […]

Ustawienie rozrządu silnika VW — Diesel 1,5 dm3

Silnik wysokoprężny, np. silnik VW Diesel, jest jednostką znacznie bardziej skomplikowaną od silnika gaźnikowego. Od obsługującego takie silniki wymaga się dobrej znajomości ich konstrukcji oraz konstrukcji ich osprzętu. Do obsługi i napraw są niezbędne liczne specjalne narzędzia. Poważniejsze zabiegi obsługowe i naprawcze silnika VW Diesel powinny wiec bezwzględnie być wykonywane w stacji obsługi — najlepiej […]

Ustawianie rozrządu silnika

W każdym czterosuwowym silniku, prawidłowe ustawienie rozrządu polega na połączeniu ze sobą (np. zębatym paskiem gumowym) koła zębatego osadzonego na wale korbowym silnika z odpowiednio uștawionym kołem zębatym osadzonym na wałku rozrządu. Niekiedy, poza wymienionymi dwoma kołami, w skład przekładni rozrządu wchodzi jeszcze trzecie koło zębate — koło osadzone na wałku przekazującym napęd na aparat […]

DevURL
Polecamy rowniez: