Mechanizm sterujący skrzynią biegów
Urządzeniem umożliwiającym łagodne przyspieszanie podczas ruszania z miejsca jest sprzęgło. Spełnia ono jeszcze drugie ważne zadanie: umożliwia rozłączenie silnika od skrzynki biegów podczas zmiany biegów, czyli sprzęga (lub rozłącza) silnik z układem napędowym.Do wału korbowego silnika przymocowane jest ciężkie kolo zamachowe. Tarcza tego kola jest jednocześnie jedną z tarcz sprzęgła. Równolegle do płaszczyzny tarczy ustawiona jest druga tarcza sprzęgła, połączona z wałkiem głównym skrzynki biegów. Tarcza może się przesuwać na wielowypuście wzdłuż wałka, lecz musi obracać się razem z wałkiem. Jeżeli obydwie tarcze są od siebie odsunięte, to obroty wału korbowego silnika nie są przekazywane na wałek główny skrzynki biegów. Napęd jest po prostu przerwany. Jeżeli tarcza sprzęgła zostanie przesunięta wzdłuż wałka i dotknie koła, to początkowo obie tarcze zaczną ślizgać się względem siebie, ale spowodują już powolny obrót wałka głównego skrzynki biegów. Po zupełnym dociśnięciu tarcze „sprzęgną się”, przestaną się ślizgać, a obroty silnika będą przekazywane na wałek główny skrzynki biegów. Tarcze sprzęgła są dociskane przez specjalne, silne sprężyny. Po naciśnięciu pedału tarcza sprzęgła zostaje odciągnięta od tarczy koła zamachowego, a sprężyny ściśnięte. [podobne: inchcape otomoto, wartburg forum, opel rokicki ] Po zwolnieniu pedału sprężyny rozprężą się, docisną obydwie tarcze i nastąpi ich połączenie. Jeżeli zwalniając nacisk stopy na pedał sprzęgła, czyli w chwili włączania sprzęgła, zatrzymamy pedał w położeniu umożliwiającym wzajemny poślizg tarcz sprzęgła, to na wałek główny skrzynki biegów przekazywane będą obroty wielokrotnie mniejsze niż obroty silnika. Takie wykorzystanie „poślizgu sprzęgła” umożliwia elastyczne i łagodne ruszanie pojazdem z miejsca.