Artykul dnia:
Pompa wtryskowa silnika wysokoprężnego

W myśl zaleceń wytwórcy, podobnie jak miało to miejsce w odniesieniu do gaźników, wszelkie czynności obsługowe i regulacyjne przy pompie wtryskowej powinien wykonywać wyłącznie dobrze wykwalifikowany pracownik stacji obsługi samochodów. Urządzenia podlegające regulacji są umieszczone na wierzchu pokrywy pompy. Są to zderzaki prędkości obrotowej biegu jałowego silnika oraz maksymalnej prędkości obrotowej silnika. Również na pokrywie […]

DevURL

Mechanizm sterujący skrzynią biegów

Urządzeniem umożliwiającym łagodne przyspieszanie podczas ruszania z miejsca jest sprzęgło. Spełnia ono jeszcze drugie ważne zadanie: umożliwia rozłączenie silnika od skrzynki biegów podczas zmiany biegów, czyli sprzęga (lub rozłącza) silnik z układem napędowym.Do wału korbowego silnika przymocowane jest ciężkie kolo zamachowe. Tarcza tego kola jest jednocześnie jedną z tarcz sprzęgła. Równolegle do płaszczyzny tarczy ustawiona jest druga tarcza sprzęgła, połączona z wałkiem głównym skrzynki biegów. Tarcza może się przesuwać na wielowypuście wzdłuż wałka, lecz musi obracać się razem z wałkiem. Jeżeli obydwie tarcze są od siebie odsunięte, to obroty wału korbowego silnika nie są przekazywane na wałek główny skrzynki biegów. Napęd jest po prostu przerwany. Jeżeli tarcza sprzęgła zostanie przesunięta wzdłuż wałka i dotknie koła, to początkowo obie tarcze zaczną ślizgać się względem siebie, ale spowodują już powolny obrót wałka głównego skrzynki biegów. Po zupełnym dociśnięciu tarcze „sprzęgną się”, przestaną się ślizgać, a obroty silnika będą przekazywane na wałek główny skrzynki biegów. Tarcze sprzęgła są dociskane przez specjalne, silne sprężyny. Po naciśnięciu pedału tarcza sprzęgła zostaje odciągnięta od tarczy koła zamachowego, a sprężyny ściśnięte. [podobne: inchcape otomoto, wartburg forum, opel rokicki ] Po zwolnieniu pedału sprężyny rozprężą się, docisną obydwie tarcze i nastąpi ich połączenie. Jeżeli zwalniając nacisk stopy na pedał sprzęgła, czyli w chwili włączania sprzęgła, zatrzymamy pedał w położeniu umożliwiającym wzajemny poślizg tarcz sprzęgła, to na wałek główny skrzynki biegów przekazywane będą obroty wielokrotnie mniejsze niż obroty silnika. Takie wykorzystanie „poślizgu sprzęgła” umożliwia elastyczne i łagodne ruszanie pojazdem z miejsca.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: inchcape otomoto opel rokicki wartburg forum

Przeczytaj też:
Przeciazenie nawierzchni podczas ruchu na luku pionowym

Przeciążenie nawierzchni podczas ruchu na łuku pionowym.Przeciążenie nawierzchni podczas ruchu na łuku pionowym następuje dla łuków pionowych wklęsłych wskutek występowania siły odśrodkowej, działającej w kierunku promienia łuku i skierowanej z góry na dół. Przeciążenie tego rodzaju istnieje na każdej nawierzchni, nawet na nawierzchni w dobrym stanie. Wywołuje je istnienie fal powstających przy wykonaniu nawierzchni (wałowanie). […]

Wizyta na stacji paliw

Jadąc na stację paliw nigdy nie możemy być pewni, jakie wartości zobaczymy na cenniku. Przeważnie widzimy wyższe ceny, choć zdarzają się niespodzianki i koszt litra paliwa spada. Najczęściej nie są to duże obniżki, więc wielkiej oszczędności w portfelu nie zauważamy. Kilka tygodni później kończą się dobre czasy i ceny wracają do wyższej wartości. Rozwiązaniem drogiego […]

Układ zasilania

Gaźnik — silników o pojemności 1,1 dm3 i 1,3dm 3/jednogardziełowy, dolnossący, firmy Motorcarft lub dwugardziełowy, dolnossący, firmy Weber — silników o pojemności 1,6 dm3/dwugardzielowy, dolnossący z automatycznie sterowaną Wał napędowy/jedno- lub dwuczęściowy z przegubami równobieżnymi i kulowymi zależnie od rodzaju silnika. Zawieszenie przednie/niezależne na kolumnach zwrotnicowych typu Mac Phersona z pionowo umieszczonym amortyzatorem i sprężyna […]

DevURL
Polecamy rowniez: