Niszczenie nawierzchni powstaje równiez w czasie hamowania pojazdu, zwlaszcza jezeli zostana zablokowane jego kola
Niszczenie nawierzchni powstaje również w czasie hamowania pojazdu, zwłaszcza jeżeli zostaną zablokowane jego koła. Pionowe działanie koła samochodu na nawierzchnię drogi jest działaniem siły skupionej. Siła ta działa zginająco na nawierzchnię (warstwę nośną), jeśli nawierzchnia jest sztywna (monolit). Jeżeli nawierzchnia nie jest sztywna, siła skupiona dąży do wtłoczenia poszczególnych elementów nawierzchni w podłoże. Siły styczne, powstające w czasie ruchu pojazdu na obwodzie kół, powodują ścieranie warstwy górnej nawierzchni. Siły te mogą wpłynąć na całkowite zerwanie warstwy górnej (ścieralnej) nawierzchni, gdy ma ona zbyt małą grubość (przykład – powierzchniowe bitumowanie, cienkie dywaniki bitumiczne). W razie intensywnego działania sił stycznych na nawierzchni powstają fale (krótkie), które następnie powodują zwiększanie niszczącego działania sił na nawierzchnię. Działanie pionowych sił ssących, występujących wsk utek rozrzedzenia powietrza za oponami pojazdu, jest niebezpieczne dla nawierzchni o zbyt słabym spoiwie (np. nawierzchnie tłuczniowe, żwirowe). Nawierzchnie ulepszone betonowe lub bitumiczne i nawierzchnie kostkowe na zaprawie cementowej są dostatecznie odporne na działanie sił ssących. Przy nawierzchniach powierzchniowo bitumowanych natomiast siły te pomagają w odrywaniu tej warstwy od warstwy nośnej. Obliczenia wykazują, że siły powstające dodatkowo, jako powiększenie działania sił normalnie działających na nawierzchnię, mają różne wielkości w różnych częściach nawierzchni. W związku z tym konstrukcja nawierzchni powinna być różna, dostosowana do wielkości sił i ich charakteru działania. [przypisy: ganinex pszczyna, mechanizm zwrotniczy, autokomis cigacice ]
Tags: autokomis cigacice, ganinex pszczyna, mechanizm zwrotniczy