Partnerzy serwisu:
Artykul dnia:
Jeszcze za mała siła napedowa?

Jedziemy samochodem po poziomej drodze. Silnik lekko i równo pracuje, a samochód rozwija dużą prędkość. Ale nagle przed nami wzniesienie. Samochód jedzie teraz wolniej, mimo że dodajemy „gazu, a nawet zatrzymuje się. Przydałaby się jeszcze większa siła napędowa. Zdawałoby się, że nic prostszego, wystarczy zmienić przełożenie przekładni głównej i zamiast 1 : 5 dać 1 […]

DevURL

Niszczenie nawierzchni powstaje równiez w czasie hamowania pojazdu, zwlaszcza jezeli zostana zablokowane jego kola

Niszczenie nawierzchni powstaje również w czasie hamowania pojazdu, zwłaszcza jeżeli zostaną zablokowane jego koła. Pionowe działanie koła samochodu na nawierzchnię drogi jest działaniem siły skupionej. Siła ta działa zginająco na nawierzchnię (warstwę nośną), jeśli nawierzchnia jest sztywna (monolit). Jeżeli nawierzchnia nie jest sztywna, siła skupiona dąży do wtłoczenia poszczególnych elementów nawierzchni w podłoże. Siły styczne, powstające w czasie ruchu pojazdu na obwodzie kół, powodują ścieranie warstwy górnej nawierzchni. Siły te mogą wpłynąć na całkowite zerwanie warstwy górnej (ścieralnej) nawierzchni, gdy ma ona zbyt małą grubość (przykład – powierzchniowe bitumowanie, cienkie dywaniki bitumiczne). W razie intensywnego działania sił stycznych na nawierzchni powstają fale (krótkie), które następnie powodują zwiększanie niszczącego działania sił na nawierzchnię. Działanie pionowych sił ssących, występujących wsk utek rozrzedzenia powietrza za oponami pojazdu, jest niebezpieczne dla nawierzchni o zbyt słabym spoiwie (np. nawierzchnie tłuczniowe, żwirowe). Nawierzchnie ulepszone betonowe lub bitumiczne i nawierzchnie kostkowe na zaprawie cementowej są dostatecznie odporne na działanie sił ssących. Przy nawierzchniach powierzchniowo bitumowanych natomiast siły te pomagają w odrywaniu tej warstwy od warstwy nośnej. Obliczenia wykazują, że siły powstające dodatkowo, jako powiększenie działania sił normalnie działających na nawierzchnię, mają różne wielkości w różnych częściach nawierzchni. W związku z tym konstrukcja nawierzchni powinna być różna, dostosowana do wielkości sił i ich charakteru działania. [przypisy: ganinex pszczyna, mechanizm zwrotniczy, autokomis cigacice ]

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: autokomis cigacice ganinex pszczyna mechanizm zwrotniczy

Przeczytaj też:
W razie wiekszej odleglosci gotowa mase betonowa mozna przewozic w betoniarkach wbudowanych w podwozie samochodowe

W razie większej odległości gotową masę betonową można przewozić w betoniarkach wbudowanych w podwozie samochodowe. Za pomocą tych betoniarek również można produkować masę betonową. Z uwagi na możliwość sporządzenia masy betonowej zarówno tuż przed wyładowaniem, jak i w czasie transportu, betoniarki samochodowe mogą być użyte nawet przy znacznych odległościach wytwórni masy betonowej lub placu materiałowego […]

Regulacja gaźnika

Regulację gaźnika przeprowadza się przy użyciu tych – samych przyrządów co w silniku modelu Fiesta, tzn. obrotomierza i analizatora spalin. Dla wszystkich trzech rodzajów gaźników czynności regulacyjne są analogiczne, jak w przypadku regulacji gaźnika silnika Fiesty, różnice wynikają jedynie z różnic konstrukcyjnych poszczególnych gaźników. Obsługa filtru powietrza Obsługa filtru powietrza — z wyjątkiem różnic w […]

Obsługa układu kierowniczego

Podczas przeglądów technicznych należy sprawdzić stan połączeń układu, mieszków ochronnych oraz obudów przegubów kulowych. Sprawdzenie układu wspomagania kierownicy sprowadza się do: — kontroli poziomu płynu w zbiorniczku wyrównawczym, — sprawdzenia napięcia paska klinowego w sposób pokazany w części dotyczącej układu chłodzenia modelu Fiesta. Układ zasilania Gaźnik — Weber (dwugardzielowy) stosowany do silnika OHC (opisany w […]

DevURL
Polecamy rowniez: