Partnerzy serwisu:
Artykul dnia:
Czwarta grupe stanowia samochody specjalne o charakterze pomocniczym

Czwartą grupę stanowią samochody specjalne o charakterze pomocniczym. Do pierwszej grupy samochodów specjalnych można zaliczyć: 1) samochody betoniarki, 2) samochody skrapiarki bitumu, 3) samochody skrapiarki wody. Do grupy drugiej należą: 1) żurawie samochodowe, 2) łamacze kamienia o podwoziu samochodowym, 3) otaczarki mas bitumicznych o podwoziu samochodowym, 4) samochodowe warsztaty mechaniczne, 5) samochody kombajny do remontu […]

DevURL

Posts Tagged ‘opel rokicki dąbrowa górnicza’

Obsługa układu smarowania

poniedziałek, Wrzesień 9th, 2019

(więcej…)

Nadwozie

niedziela, Wrzesień 8th, 2019

Samochody Wołga GAZ-24 mają nadwozie samonośne. całkowicie stalowe. W części przedniej karoserii znajduje się szczątkowa rama podsilnikowa, do której jest zamocowany silnik, przednie zawieszenie i chłodnica. Nadwozie samochodu w procesie produkcyjnym jest poddawane antykorozyjnemu chemicznemu zabiegowi — fosfatyzowaniu, które chroni przed korozją oraz zwiększa przyczepność lakieru. Ponadto podłoga, wewnętrzne powierzchnie błotników, przegroda czołowa, wewnętrzne powierzchnie drzwi, fartuchy błotników przednich i tylnych są pokryte warstwą specjalnej mastyki. (więcej…)

Prądnica

niedziela, Wrzesień 8th, 2019

Prądnica prądu przemiennego (alternator) w zasadzie nie wymaga żadnej obsługi. Należy dbać jedynie o to, aby pasek klinowy napędzający prądnicę był prawidłowo naciągnięty. Prawidłowo naciągnięty pasek powinien uginać się w granicach 8…10 mm przy nacisku palcem siłą 40 N. Zbyt mocno naciągnięty pasek powoduje szybkie zużycie łożysk prądnicy. Przegląd prądnicy należy rozpocząć od szczotek, szczotkotrzymaczy i pierścieni stykowych. (więcej…)

Przekładnia kierownicza

niedziela, Wrzesień 8th, 2019

Po dłuższym okresie eksploatowania samochodu układ kierowniczy może wykazywać nadmierne luzy objawiające się znacznym ruchem jałowym koła kierownicy. Przyczyną tego może być nadmierne zużycie sworzni kulistych w mechanizmie zwrotniczym lub luzy w przekładni kierowniczej. Nadmiernie zużyte sworznie kuliste należy wymienić na nowe, zlecając wykonanie tej czynności stacji obsługi. Luzy w przekładni kierowniczej można usunąć we własnym zakresie. W tym celu należy:

— odkręcić przeciwnakrętkę śruby ustalającej  i zdjąć pierścień zabezpieczający,

— wkręcać śrubę ustalającą zgodnie z ruchem wskazówek zegara o kilka skoków gwintu sprawdzając jałowy ruch koła kierownicy, regulację można zakończyć, jeżeli ruch jałowy koła kierownicy (przy stojących nieruchomo kotach) będzie nie większy niż 15 mm, po zakończeniu regulacji założyć pierścień zabezpieczający i mocno dokręcić przeciwnakrętkę.

Właściwe wyregulowanie mechanizmu kierowniczego należy sprawdzić w czasie jazdy samochodem. (więcej…)

Regulacja ustawienia kół przednich

niedziela, Wrzesień 8th, 2019

Ustawienie kół przednich: kąt pochylenia koła, kat pochylenia sworznia zwrotnicy oraz zbieżność kół ma bardzo duży wpływ na trwałość opon i stateczność samochodu podczas jazdy. Kąt pochylenia koła powinien zawierać się w granicach —003030; różnica kątów pochylenia prawego i lewego koła nie powinna przekraczać 00 30. Kąt pochylenia dolnego końca sworznia powinien wynosić 00; różnica kątów pochylenia sworznia prawego i lewego koła nie powinna przekraczać 030.

Zbieżność kół powinna zawierać się w granicach 1,5…3,0 mm przy pomiarze opon, 0,8…1 ,5 mm przy pomiarze obręczy.

Największy kąt skrętu wewnętrznego koła w każdą stronę powinien wynosić 30…400.

Obsługa układu hamulcowego

Samochody Wołga GAZ-24 są wyposażone w hydrauliczny układ hamulcowy z hamulcami bębnowymi w przednich i tylnych kołach.

Układ hydrauliczny jest wyposażony w urządzenie wspomagające (serwo) hamulców typu podciśnieniowego z urządzeniem do niezależnego hamowania przednich i tylnych kół. Mechanizmy hamowania umieszczone w kołach mają przyrządy regulujące automatycznie luzy między bębnami a okładzinami ciernymi szczęk, w miarę ich zużycia. [patrz też: bemo motors poznań, opel rokicki dąbrowa górnicza, wartburg forum ]

Mechaniczny hamulec pomocniczy (ręczny) działa na tylne koła. Przed regulacja hamulca pomocniczego należy odciążyć tylne koła samochodu, aby mogły swobodnie się obracać.

Po zaciągnięciu dźwigni na pierwszą zapadkę okładziny powinny ocierać się o bęben hamulcowy. Po zaciągnięciu dźwigni hamulca na czwartą zapadkę, docisk szczęk powinien być na tyle silny, aby nie można było obrócić kół rękami.

Regulacja hamulca ręcznego:

— zluzować przeciwnakrętką cięgła,

— dokręcać pierwszą nakrętkę cięgła do chwili zlikwidowania luzu linki,

— sprawdzić działania hamulca jw.,

— dokręcić przeciwnakrętki.

Pełne zahamowanie tylnych kół powinno nastąpić po wyciągnięciu dźwigni hamulca ręcznego do połowy swojego skoku.

Obsługa układu chłodzenia

niedziela, Wrzesień 8th, 2019

Obsługa gaźnika polega na okresowym usuwaniu nagromadzonych zanieczyszczeń oraz ewentualnej regulacji prędkości obrotowej biegu jałowego silnika. Wszelkie inne prace przy gaźniku należy powierzać stacji obsługi, gdyż gaźnik jest urządzeniem skomplikowanym, a od jego regulacji zależy ekonomiczna eksploatacja pojazdu. Czyszczenie gaźnika przeprowadzone przez użytkownika polega na przedmuchaniu dysz i kanałów sprężonym powietrzem (np. pompką samochodową). Nie wolno przeczyszczać dysz i innych kalibrowanych otworów drutem lub innym metalowym przedmiotem. [patrz też: bemo motors poznań, opel rokicki dąbrowa górnicza, wartburg forum ]

Obsługa filtru dokładnego oczyszczania paliwa ogranicza się do okresowego oczyszczania osadnika z brudu i osadu oraz do dokładnego wymycia elementu filtrującego w benzynie ekstrakcyjnej, a następnie przedmuchania strumieniem sprężonego powietrza. (więcej…)

Silnikowe konie

sobota, Wrzesień 7th, 2019

W głowicy silnika znajdują się dwa otwory: jeden do doprowadzania mieszanki paliwowej, drugi do odprowadzania spalin. W czasie wybuchu mieszanki paliwowej otwory muszą być zamknięte. Zamykają je metalowe grzybki — zawory. Jeden grzybek — zawór otwarty jest w chwili napływania mieszanki paliwowej do wnętrza cylindra. Drugi jest otwarty gdy gazy spalinowe wypływają do rury wydechowej. (więcej…)

Rozkładamy samochód na zespoły

sobota, Wrzesień 7th, 2019

W samochodach, w których silnik umieszczony jest pomiędzy kołami napędzanymi (lub w pobliżu kół napędzanych), cały układ napędowy zblokowany jest w jednym zespole wraz z silnikiem. Silnik osłonięty jest obudową kierującą powietrze chłodzące. Do silnika przykręcona jest obudowa mechanizmu różnicowego, z którego wyprowadzone są półosie napędzające koła samochodu. Skrzynka biegów umieszczona jest przed osiami napędowymi.

Do spodu nadwozia przymocowane będą również takie elementy jak zbiornik paliwa, rury wydechowe i tłumiki, przewody hamulców, rurka doprowadzająca benzynę do silnika. [patrz też: bemo motors poznań, opel rokicki dąbrowa górnicza, wartburg forum ]

Pod tablicą rozdzielczą podwieszona jest kolumna kierownicy, a w przegrodzie czołowej zawieszone są pedały sprzęgła, hamulca i przyspieszenia („gazu”).

Silnik samochodu może być umieszczony w przedniej lub w tylnej części nadwozia. Silnik może napędzać koła przednie lub koła tylne. (więcej…)

Podstawowe zespoły

sobota, Wrzesień 7th, 2019

Samochody oglądamy zwykle z zewnątrz, widzimy ich nadwozia i to najczęściej z boku. Spróbujmy jednak zdjąć nadwozie i popatrzmy, jak rozmieszczone są mechanizmy podwozia.

Samochód rozdzielony na dwa podstawowe zespoły: na podłodze stoi podwozie samochodu, a nad nim uniesione pionowo do góry nadwozie. Poszczególne elementy podwozia są w rzeczywistości podwieszone, przymocowane pod nadwoziem. Pudło nadwozia wraz z płytą podłogową i progami drzwi tworzy sztywną konstrukcję niosącą podwozie.

Niektóre samochody mają odejmowane błotniki i w tym przypadku błotniki nie są elementami konstrukcji  niosącej. W takich samochodach jak np. (więcej…)

Budowa samochodu

sobota, Wrzesień 7th, 2019

Za kołem kierownicy umieszczony jest zespół wskaźników. Jest w nim zwykle szybkościomierz, licznik kilometrów, wskaźnik temperatury wody chłodzącej silnik, wskaźnik poziomu paliwa oraz różne kolorowe lampki sygnalizacyjne, informujące o stanie lub działaniu różnych urządzeń zarówno silnika, jak i elementów sterowania, np. o zbyt niskim ciśnieniu oleju (czerwone światełko), o zaciągniętym hamulcu ręcznym (żółte światełko).

Pod kołem kierownicy znajduje się włącznik zapłonu, przełączniki: reflektorów i kierunkowskazów.

Poniżej znajdują się pedały, których rozmieszczenie jest takie samo we wszystkich samochodach. Lewy pedał to pedał sprzęgła, który służy do włączania i wyłączania sprzęgła. Pedał środkowy to nożny hamulec, działający na wszystkie koła samochodu. (więcej…)

Przeczytaj też:
Suw trzeci – praca

W momencie gdy tłok przesunął się do najwyższego punktu, na elektrodach świecy zapłonowej (wkręconej w głowicę silnika) przeskakuje iskra elektryczna. Sprężona w komorze spalania mieszanka paliwowa zapala się od tej iskry i następuje wybuch. Ogromne ciśnienie rozprężających się gazów powoduje przesunięcie się tłoka z góry w dół. Tłok, jak poprzednio, poprzez korbowód działa na korbę […]

Próby ogólne

Przekładnia kierownicza

Do regulacji przekładni służy śruba unieruchamiana nakrętką kontrująca. Regulację należy przeprowadzać, gdy koła samochodu są odciążone (pojazd uniesiony w górę). Po odkręceniu nakrętki kontrującej, pokręcając śrubą regulacyjną, ustawia się możliwie najmniejszy luz przekładni. Luz ten musi być tak dobrany, żeby umożliwiał wykonanie bez większych oporów pełnego ruchu kołem kierownicy. Po uzyskaniu odpowiedniego luzu śrubę regulacyjną […]

DevURL
Polecamy rowniez: