Partnerzy serwisu:


Artykul dnia:
Hamowanie

Efektywność hamowania w danym momencie zależna jest od siły, z jaką kierowca naciska na pedał hamulca. lm większy będzie nacisk na pedał, tym większe będzie ciśnienie płynu w układzie hamulcowym i tym silniej szczęki hamulcowe będą przyciskane do tarczy hamulca.Tarcza hamulca obraca się razem z piastą koła i kołem. Obudowa tłoczków i szczęk hamulcowych jest […]

DevURL

Posts Tagged ‘opel rokicki’

Kłopoty z ruszaniem z miejsca

środa, Wrzesień 4th, 2019

Prześledźmy, co dzieje się w skrzynce biegów w chwili, gdy kierowca przestawia dźwignię zmiany biegów.W samochodach, w których silnik umieszczony jest w pobliżu kół napędzanych, skrzynka biegów połączona jest w jeden zespół wraz z silnikiem, obudową sprzęgła oraz obudową przekładni głównej. Do silnika samochodu przykręcona jest obudowa sprzęgła a do niej obudowa przekładni wraz ze skrzynką biegów. Napęd ze sprzęgła przekazywany jest poprzez wałek na koła zębate. Zależnie od przesunięcia dźwigni i cięgła zmiany biegów, następuje włączenie- jednego z kół. Koło zębate napędza przekładnię (i koła samochodu).

Bardzo ciekawy układ przenoszenia napędu mają samochody FIAT 127 oraz FIAT 128. (więcej…)

Skrzynka biegów

środa, Wrzesień 4th, 2019

W skrzynce biegów włączona jest największa przekładnia (koła zębate) i samochód ma na kołach napędzanych największą siłę napędową. Ten pierwszy bieg włącza się podczas pokonywania dużych oporów jazdy, np. w czasie ruszania z miejsca, w czasie jazdy pod górę, na drodze piaszczystej itp. Zwiększa on również siłę napędową, lecz w stopniu mniejszym (koła zębate) niż bieg pierwszy. Na drugim biegu jedzie się podczas rozpędzania samochodu, podczas jazdy wolnej lub przy pokonywaniu niewielkich wzniesień. (więcej…)

Jeszcze za mała siła napedowa?

środa, Wrzesień 4th, 2019

Jedziemy samochodem po poziomej drodze. Silnik lekko i równo pracuje, a samochód rozwija dużą prędkość. Ale nagle przed nami wzniesienie. Samochód jedzie teraz wolniej, mimo że dodajemy „gazu, a nawet zatrzymuje się. Przydałaby się jeszcze większa siła napędowa. (więcej…)

Jak kierowca kieruje samochodem

wtorek, Wrzesień 3rd, 2019

Boczny koniec resoru zwinięty w kształcie tulei obejmuje przegub, a ten przymocowany jest do wieszaka. W łożyskach wieszaka obraca się zwrotnica koła wraz z osią i kołem. Górny koniec wieszaka połączony jest przegubowo z górnym wahaczem. Wahacz w punkcie zawieszony jest zawiasowo na bocznej pionowej ściance nadwozia. Pomiędzy ścianką nadwozia a górną częścią wieszaka zawieszony jest amortyzator.W zawieszenie kół samochodu wbudowane są ponadto amortyzatory i stabilizatory. (więcej…)

Wahacz górny

wtorek, Wrzesień 3rd, 2019

Zwrotnica koła jest połączona z wahaczami za pomocą przegubów kulowych lub krzyżowych. W samochodach FIAT 127 oraz FIAT 128 napędzane są koła przednie. W tym przypadku oś napędowa poprzez przegub i półoś napędza (obraca) piastę i całe koło. Nadwozie naciska na kołnierz górnej części sprężyny. Dolna część sprężyny opiera się na obudowie zwrotnicy. (więcej…)

Układ napędowy

wtorek, Wrzesień 3rd, 2019

Jeżeli zmierzymy drogę, jaką przejdą koła samochodu jadącego na zakręcie lub dookoła placu, okaże się, że droga kół wewnętrznych jest znacznie krótsza od drogi kół zewnętrznych. Przebywając krótszą drogę, koło wykona mniej obrotów, a przebywając drogę dłuższą — więcej. Ponieważ kola z jednej i z drugiej strony pojazdu obracają się z różną prędkością (z różną liczbą obrotów), kół tych nie można połączyć jedną wspólną osią. Należy oddzielnie dla każdego z kół napędzanych dostosować liczbę obrotów do przebywanej drogi. Zadanie to spełnia mechanizm różnicowy. (więcej…)

Mechanizm sterujący skrzynią biegów

wtorek, Wrzesień 3rd, 2019

Urządzeniem umożliwiającym łagodne przyspieszanie podczas ruszania z miejsca jest sprzęgło. Spełnia ono jeszcze drugie ważne zadanie: umożliwia rozłączenie silnika od skrzynki biegów podczas zmiany biegów, czyli sprzęga (lub rozłącza) silnik z układem napędowym.Do wału korbowego silnika przymocowane jest ciężkie kolo zamachowe. Tarcza tego kola jest jednocześnie jedną z tarcz sprzęgła. Równolegle do płaszczyzny tarczy ustawiona jest druga tarcza sprzęgła, połączona z wałkiem głównym skrzynki biegów. Tarcza może się przesuwać na wielowypuście wzdłuż wałka, lecz musi obracać się razem z wałkiem. (więcej…)

Konstrukcja nowoczesnych pojazdów samochodowych wykazuje stale dazenie do zwiekszania szybkosci

niedziela, Wrzesień 1st, 2019

(więcej…)

Samochody skrzyniowe samozaladowcze

niedziela, Wrzesień 1st, 2019

Samochody skrzyniowe samozaładowcze . Samochody służące do transportu, samoładowania i samowyładowania materiałów są sporadycznie spotykane w budownictwie drogowym. W zasadzie wśród tych samochodów można wyróżnić dwa typy: a) ładujący na samochód własnym urządzeniem dźwigowym pojemniki uprzednio już załadowane i wyładowujący je samoczynnie przez obrócenie b) wyposażony w ładowarkę i mechanizmy do wyładowywania skrzyni Samochody te nadają się do ładowania materiału sypkiego o niedużych wymiarach ziarn oraz do przewożenia i samoczynnego przeładowania go do innych środków transportowych lub też wprost na miejsce składowania. Jeżeli ładowarka jest zbędna, to można ją zdemontować i samochodu używać tylko jako samowyładowczego. f. (więcej…)

W razie wiekszej odleglosci gotowa mase betonowa mozna przewozic w betoniarkach wbudowanych w podwozie samochodowe

niedziela, Wrzesień 1st, 2019

W razie większej odległości gotową masę betonową można przewozić w betoniarkach wbudowanych w podwozie samochodowe. Za pomocą tych betoniarek również można produkować masę betonową. Z uwagi na możliwość sporządzenia masy betonowej zarówno tuż przed wyładowaniem, jak i w czasie transportu, betoniarki samochodowe mogą być użyte nawet przy znacznych odległościach wytwórni masy betonowej lub placu materiałowego od miejsca budowy dochodzących do 25 km. Betoniarka właściwa zmontowana jest na specjalnej ramie podstawowej ze stalli profilowej przymocowanej w sposób rozbieralny do podwozia samochodu. Mieszalniki tego rodzaju betoniarek są różnej konstrukcji typu wolno spadowego, najistotniejsze jednak jest to, że wewnątrz mieszalnika przymocowane są do bębna spiralne łopatki, ustawione są one w ten sposób, że przy obracaniu się mieszalnika w jedną stronę następuje mieszanie składników, a przy obracaniu w przeciwną stronę podawanie masy beton owej w kierunku otworu wyładunkowego. (więcej…)

Przeczytaj też:
Silnik

Samochód Wołga GAZ-24 ma silnik gaźnikowy, górnozaworowy, czterocylindrowy, układ cylindrów — rzędowy. Blok cylindrów jest odlany ze stopu aluminiowego. W bloku są wmontowane odlane z żeliwa szarego tuleje. W dolnej części tuleje są uszczelnione podkładkami z miedzi, w górnej części — uszczelką głowicy. W celu zabezpieczenia dokładnego uszczelnienia tuleja winna wystawać nad górną płaszczyznę bloku […]

Silniki dwusuwowe

Silniki dwusuwowe w samochodach mają zwykle dwa lub trzy cylindry. Uwaga: Działanie silnika dwusuwowego poznamy dokładniej na ruchomym modelu silnika, który można złożyć z kolorowej wycinanki, zamieszczonej na końcu książki. Niewątpliwą zaletą silnika dwusuwowego jest prosta konstrukcja, a zatem i łatwa obsługa. Wadą silnika dwusuwowego jest zwiększone zużycie paliwa w porównaniu do takiej samej mocy […]

Smarowanie walczy z tarciem

Zamarznięte ręce można rozgrzać przez silne pocieranie. lm silniej i dłużej będziemy je trzeć, tym bardziej się rozgrzeją. Ostrząc wiertło na wirującej tarczy szlifierskiej, widzimy iskry odrzucane na boki. Są to cząsteczki stali spalane w wyniku tarcia. W każdym samochodzie znajduje się bardzo dużo punktów, w których występuje tarcie, np. między tłokiem a cylindrem, w […]

DevURL
Polecamy rowniez: