Artykul dnia:
Budowa samochodu

Za kołem kierownicy umieszczony jest zespół wskaźników. Jest w nim zwykle szybkościomierz, licznik kilometrów, wskaźnik temperatury wody chłodzącej silnik, wskaźnik poziomu paliwa oraz różne kolorowe lampki sygnalizacyjne, informujące o stanie lub działaniu różnych urządzeń zarówno silnika, jak i elementów sterowania, np. o zbyt niskim ciśnieniu oleju (czerwone światełko), o zaciągniętym hamulcu ręcznym (żółte światełko). Pod […]

DevURL

Posts Tagged ‘otomoto chełm’

Ogumienie

wtorek, Styczeń 22nd, 2019

We własnym dobrze pojętym interesie, każdy użytkownik samochodu powinien dość często (a przed dłuższym wyjazdem — zawsze) kontrolować zewnętrzny stan ogumienia, zwłaszcza kół kierowanych.

W samochodach VW koła kierowane są jednocześnie kotami napędzanymi, a to oznacza że zużywają się prędzej od kół tylnych. Stąd wynika zasada, propagowana przez wytwórcę, wymiany kół, gdy tylko dostrzeże się wyraźna różnicę w zużyciu kół przednich i tylnych. Opony samochodowe, w które firma Volkswagen wyposaża swoje pojazdy, mają na obwodzie tzw. „strefy sygnalizacyjne” informujące użytkownika o stopniu zużycia opony. Zauważenie, braku rowków w oponie świadczy o zużyciu bieżnika do wysokości 1,6 mm i sygnalizuje konieczność zmiany ogumienia. (więcej…)

Ustawianie zapłonu

poniedziałek, Styczeń 21st, 2019

Ustawienie kąta wyprzedzenia zapłonu powinno być dokonywane za pomocą lampy stroboskopowej, w stacji obsługi. Można jednak ustawić zapłon statycznie metodą dosyć prymitywną. jednak wystarczająco dokładną. W silniku wysokoprężnym, w którym zapłon następuje wskutek bardzo wysokiego ciśnienia i znacznej temperatury w komorze spalania i w którym z tej przyczyny nie ma aparatu zapłonowego, ustawieniu zapłonu — odpowiada w pewnym sensie ustawienie punktu wtrysku paliwa. W silniku wysokoprężnym VW Golf—Diesel punkt wytrysku jest dokładnie zgodny w czasie z chwila, gdy tłok w rozpatrywanym cylindrze zajmuje położenie (ZZ) w suwie sprężania. (więcej…)

Alternator

poniedziałek, Styczeń 21st, 2019

W samochodach VW znalazły zastosowanie dwa typy alternatorów firm: Bosch i Motorola. Niezależnie od typu alternatory są napędzane paskiem klinowym od wału korbowego silnika oraz są elementem regulacyjnym naciągu paska.

Do podstawowych czynności regulacyjnych i obsługowych należą: kontrola naciągu paska klinowego i regulacja tego naciągu, kontrola stanu szczotek alternatora oraz ewentualna ich wymiana na nowe.

Sposób sprawdzania naciągu paska klinowego jest podobny we wszystkich typach omawianych samochodów. Pasek, który na najdłuższym odcinku swobodnym da się ugiąć ręką o więcej niż 10…15 mm. wymaga naprężenia. Regulację przeprowadza się następująco. (więcej…)

Przekładnia kierownicza

poniedziałek, Styczeń 21st, 2019

Do regulacji przekładni służy śruba unieruchamiana nakrętką kontrująca. Regulację należy przeprowadzać, gdy koła samochodu są odciążone (pojazd uniesiony w górę). Po odkręceniu nakrętki kontrującej, pokręcając śrubą regulacyjną, ustawia się możliwie najmniejszy luz przekładni. Luz ten musi być tak dobrany, żeby umożliwiał wykonanie bez większych oporów pełnego ruchu kołem kierownicy. Po uzyskaniu odpowiedniego luzu śrubę regulacyjną należy zakontrować nakrętką.

Przy okazji przeglądów samochodu w stacji obsługi należy zwrócić uwagę na stan gumowych osłon zębatki przekładni kierowniczej. (więcej…)

Regulacja układu hamulcowego

poniedziałek, Styczeń 21st, 2019

Podczas regulacji jest ważne, by lekki opór, który wyczuwa się na kole po regulacji, był identyczny na obu kołach jednej osi samochodu. Jeżeli po przeprowadzonej regulacji hamulców jałowy ruch pedału jest większy niż 113 jego ruchu całkowitego, a po kilkakrotnym naciśnięciu pedału wyraźnie zmniejsza się (robi się tzw. „wysoki pedał), to należy dokonać odpowietrzenia układu hamulcowego. Sposób odpowietrzania podano w pierwszej części książki.

W samochodach VW Golf—Diesel, w celu uzyskania odpowiedniego podciśnienia, niezbędnego do działania urządzenia wspomagającego, zastosowano specjalną pompę próżniową. Zarówno urządzenie wspomagające, jak i pompa próżniowa nie wymagają obsługi.

Znajdujący się w układzie hamulcowym korektor hamowania kół tylnych może być obsługiwany tylko w stacji obsługi samochodów.

Poza hamulcami hydraulicznymi, samochody VW są wyposażone w mechaniczny hamulec pomocniczy na tylne koła. (więcej…)

Układ hamulowy

poniedziałek, Styczeń 21st, 2019

Szczęki hamulca można „podejrzeć” przez zakręcane korkami wzierniki umieszczone w tarczy hamulca przymocowanej trwale do elementu zawieszenia. Stosownie do rodzaju nakładek nitowanych lub naprasowanych i ich dopuszczalnej grubości minimalnej, można ocenić wstępnie ich zużycie. [podobne: ganinex pszczyna, big autohandel, otomoto chełm ]

Hamulce bębnowe po dłuższym ich użytkowaniu muszą być wyregulowane. Sposób regulacji, mający na celu ustawienie luzu między szczęką z nakładką a bębnem, polega na pokręcaniu wkrętakiem głęboko moletowanej nakrętki regulatora. W celu umożliwienia tego, w tarczy hamulca jest wykonany otwór wziernikowy zakręcany korkiem. Pokręcanie nakrętki regulatora w kierunku ku dołowi, spowoduje wydłużanie się regulatora, a więc rozsuwanie się szczek hamulcowych. (więcej…)

Silnik

niedziela, Styczeń 20th, 2019

Samochód Wołga GAZ-24 ma silnik gaźnikowy, górnozaworowy, czterocylindrowy, układ cylindrów — rzędowy.

Blok cylindrów jest odlany ze stopu aluminiowego. W bloku są wmontowane odlane z żeliwa szarego tuleje. W dolnej części tuleje są uszczelnione podkładkami z miedzi, w górnej części — uszczelką głowicy. W celu zabezpieczenia dokładnego uszczelnienia tuleja winna wystawać nad górną płaszczyznę bloku cylindrów na wysokość 0,02…0, 1 0 mm. Wał korbowy jest podparty na pięciu łożyskach. (więcej…)

Urządzenia do zmywania szyb

niedziela, Styczeń 20th, 2019

W samochodach VW, w celu zapewnienia odpowiedniej widoczności w każdych warunkach drogowych, bywają stosowane aż trzy rodzaje wycieraczek i spryskiwaczy: do szyby przedniej, do szyby tylnej i do reflektorów. Wycieraki, gdy już zużyją się do tego stopnia, że. rozmazują brud po szybie zamiast go usuwać, należy wymienić. Ponieważ od widoczności zależy bezpieczeństwo, użytkownik samochodu VW powinien w miarę możliwości używać oryginalnych wycieraczek VW.

W procesie czyszczenia szyb z wycieraczkami współpracują spryskiwacze szyb. W zależności od tego w ile wycieraczek i jakich jest wyposażony samochód, pojemność zbiornika lub zbiorników spryskiwaczy wynosi od 1,7 dm3 do 8 dm3. (więcej…)

Oświetlenie samochodu

niedziela, Styczeń 20th, 2019

W danych technicznych zawarto informacje o żarówkach stosowanych w najważniejszych punktach świetlnych omawianych tu samochodów. Wymieniono tam moce tych żarówek. które mają najistotniejszy wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Każdy kierowca powinien mieć w samochodzie żarówki zapasowe.

Wymiany żarówek w reflektorach przednich i kierunkowskazach dokonuje się od „tyłu, czyli od strony komory silnikowej. Oprawkę pokrytą płaszczem gumowym wyjmuje się wraz z żarówką. (więcej…)

Świece zapłonowe

niedziela, Styczeń 20th, 2019

(więcej…)

Przeczytaj też:
Samochody skrzyniowe samozaladowcze

Samochody skrzyniowe samozaładowcze . Samochody służące do transportu, samoładowania i samowyładowania materiałów są sporadycznie spotykane w budownictwie drogowym. W zasadzie wśród tych samochodów można wyróżnić dwa typy: a) ładujący na samochód własnym urządzeniem dźwigowym pojemniki uprzednio już załadowane i wyładowujący je samoczynnie przez obrócenie b) wyposażony w ładowarkę i mechanizmy do wyładowywania skrzyni Samochody te […]

Ustawienie reflektorów

Co 15 000 km sprawdzić ustawienie reflektorów. Opis czynności ustawienia został podany w części pierwszej. Punkty odniesienia Pe-Pe powinny znaleźć się 8 cm, a punkty Pi-Pi 5 cm poniżej odpowiednich krzyżyków. Regulację strumienia świetlnego w kierunku pionowym wykonuje się (po uprzednim zdjęciu zbiornika spryskiwacza wody) dla świateł mijania śrubą, dla świateł drogowych (długich) śrubą, regulację […]

Obsługa układu chłodzenia

Obsługa gaźnika polega na okresowym usuwaniu nagromadzonych zanieczyszczeń oraz ewentualnej regulacji prędkości obrotowej biegu jałowego silnika. Wszelkie inne prace przy gaźniku należy powierzać stacji obsługi, gdyż gaźnik jest urządzeniem skomplikowanym, a od jego regulacji zależy ekonomiczna eksploatacja pojazdu. Czyszczenie gaźnika przeprowadzone przez użytkownika polega na przedmuchaniu dysz i kanałów sprężonym powietrzem (np. pompką samochodową). Nie […]

DevURL
Polecamy rowniez: