Partnerzy serwisu:
Artykul dnia:
Obsługa układu chłodzenia

Obsługa gaźnika polega na okresowym usuwaniu nagromadzonych zanieczyszczeń oraz ewentualnej regulacji prędkości obrotowej biegu jałowego silnika. Wszelkie inne prace przy gaźniku należy powierzać stacji obsługi, gdyż gaźnik jest urządzeniem skomplikowanym, a od jego regulacji zależy ekonomiczna eksploatacja pojazdu. Czyszczenie gaźnika przeprowadzone przez użytkownika polega na przedmuchaniu dysz i kanałów sprężonym powietrzem (np. pompką samochodową). Nie […]

DevURL

Posts Tagged ‘szamba ekologiczne’

Rozkładamy samochód na zespoły

poniedziałek, Styczeń 8th, 2018

W samochodach, w których silnik umieszczony jest pomiędzy kołami napędzanymi (lub w pobliżu kół napędzanych), cały układ napędowy zblokowany jest w jednym zespole wraz z silnikiem. Silnik osłonięty jest obudową kierującą powietrze chłodzące. Do silnika przykręcona jest obudowa mechanizmu różnicowego, z którego wyprowadzone są półosie napędzające koła samochodu. Skrzynka biegów umieszczona jest przed osiami napędowymi.

Do spodu nadwozia przymocowane będą również takie elementy jak zbiornik paliwa, rury wydechowe i tłumiki, przewody hamulców, rurka doprowadzająca benzynę do silnika. [patrz też: granulaty tworzyw, szamba ekologiczne, auto szyby ]

Pod tablicą rozdzielczą podwieszona jest kolumna kierownicy, a w przegrodzie czołowej zawieszone są pedały sprzęgła, hamulca i przyspieszenia („gazu”).

Silnik samochodu może być umieszczony w przedniej lub w tylnej części nadwozia. Silnik może napędzać koła przednie lub koła tylne. Silnik w przedniej części nadwozia, lecz napędzający tylne koła samochodu, mają m. in. samochody FIAT 125P, FIAT 132, WOŁGA, MOSKWICZ. Natomiast samochody FIAT 126P, SKODA 100.

Silnikowe konie

Często słyszymy, że silnik np. samochodu SYRENA Energia chemiczna zawarta w paliwie zostaje zamieniona ma 30 koni, a silnik samochodu FIAT 125P — 80 koni. na energię mechaniczną.

Co to znaczy? Skąd się bierze taka moc w silniku? Te silnikowe konie właściwie to zwą się końmi mechanicznymi KM. Są miarą mocy silnika. Określają ilość pracy wykonanej w jednostce czasu. 1 KM równa się mocy potrzebnej do podniesienia ciężaru 75 kg na wysokość 1 metra w ciągu 1 sekundy. Silnik SYRENY ma moc 30 KM, czyli może podnieść w I sekundzie na wysokość 1 metra ciężar 2250 kg (75 kg x 30).

Silnik składa się z cylindra zamkniętego z jednej strony głowicą, w której znajdują się zawory (wlotowy i wylotowy) i świeca zapłonowa, oraz z tłoka z korbowodem. Między tłok a głowicę doprowadzana jest mieszanka paliwowa, która ulega tam sprężeniu i zapaleniu. Wybuch mieszanki powoduje ruch tłoka wzdłuż osi cylindra. jest podobne do działania broni palnej.

W tylnej części lufy (stalowej rury) znajduje się materiał wybuchowy (proch), który wybucha wskutek zapalenia spłonki w momencie pociągnięcia za spust. Gwałtownie rozprężające się gazy, powstałe przez spalanie prochu, nie mogą rozerwać stalowej lufy, lecz naciskają na włożony do niej nabój. Następuje wystrzał pocisku z lufy.

W obu przypadkach, tj. w silniku i w lufie karabinu, tłok i pocisk wykonują ruch liniowy. Jak więc dzieje się, że ruch liniowy tłoka powoduje ruch obrotowy wału napędowego, a za jego pośrednictwem — obracanie się kół samochodu ? Zadanie to wykonuje korbowód, który z jednej strony połączony jest z tłokiem, z drugiej z wałem korbowym. Zamienia on ruch posuwisto-zwrotny tłoka na ruch obrotowy wału korbowego.

Podstawowe zespoły

poniedziałek, Styczeń 8th, 2018

Samochody oglądamy zwykle z zewnątrz, widzimy ich nadwozia i to najczęściej z boku. Spróbujmy jednak zdjąć nadwozie i popatrzmy, jak rozmieszczone są mechanizmy podwozia.

Samochód rozdzielony na dwa podstawowe zespoły: na podłodze stoi podwozie samochodu, a nad nim uniesione pionowo do góry nadwozie. Poszczególne elementy podwozia są w rzeczywistości podwieszone, przymocowane pod nadwoziem. Pudło nadwozia wraz z płytą podłogową i progami drzwi tworzy sztywną konstrukcję niosącą podwozie.

Niektóre samochody mają odejmowane błotniki i w tym przypadku błotniki nie są elementami konstrukcji  niosącej. W takich samochodach jak np. SKODA 100 lub TRABANT błotniki przykręcone są za pomocą śrub. Natomiast w samochodzie FIAT 126P przednie i tylne błotniki tworzą nierozdzielną całość z samoniosącym nadwoziem. Każdy samochód ma odejmowane pokrywy silnika i bagażnika. [patrz też: granulaty tworzyw, szamba ekologiczne, auto szyby ]

WAGEN 1300 i in. mają silnik umieszczony w tylnej części nadwozia i napędzane koła tylne.

Samochód osobowy z silnikiem w przedniej części nadwozia, napędzającym bezpośrednio przednie koła samochodu. Podobny układ napędu mają również samochody FIAT 127 oraz ZASTAWA 101. Z powszechnie znanych typów samochodów także samochody SYRENA 105 oraz WARTBURG mają silnik w przedniej części nadwozia, napędzający koła przednie.

Widok zewnętrzny silnika samochodu FIAT 125P. Do korpusu silnika przykręcona jest bezpośrednio obudowa sprzęgła wraz ze skrzynką biegów. Do głowicy silnika przykręcone są rury ssące i wydechowe. Gaźnik połączony jest z filtrem powietrza. Wentylator oraz prądnica napędzane są paskiem klinowym od wału korbowego.

Przeczytaj też:
Kanał przelotowy

Tłok przesuwa się w górę i zamyka (zasłania) wszystkie okienka w ściankach cylindra. Dalszy ruch tłoka w górę powoduje sprężanie mieszanki paliwowej nad tłokiem. W skrzyni korbowej powstaje podciśnienie. Dalszy ruch tłoka w górę powoduje dalsze sprężanie mieszanki w cylindrze. Równocześnie, po odsłonięciu okienka rury ssącej, świeża porcja mieszanki przepływa do skrzyni korbowej. Kiedy tłok […]

Niszczenie nawierzchni powstaje równiez w czasie hamowania pojazdu, zwlaszcza jezeli zostana zablokowane jego kola

Niszczenie nawierzchni powstaje również w czasie hamowania pojazdu, zwłaszcza jeżeli zostaną zablokowane jego koła. Pionowe działanie koła samochodu na nawierzchnię drogi jest działaniem siły skupionej. Siła ta działa zginająco na nawierzchnię (warstwę nośną), jeśli nawierzchnia jest sztywna (monolit). Jeżeli nawierzchnia nie jest sztywna, siła skupiona dąży do wtłoczenia poszczególnych elementów nawierzchni w podłoże. Siły styczne, […]

Jeszcze za mała siła napedowa?

Jedziemy samochodem po poziomej drodze. Silnik lekko i równo pracuje, a samochód rozwija dużą prędkość. Ale nagle przed nami wzniesienie. Samochód jedzie teraz wolniej, mimo że dodajemy „gazu, a nawet zatrzymuje się. Przydałaby się jeszcze większa siła napędowa. Zdawałoby się, że nic prostszego, wystarczy zmienić przełożenie przekładni głównej i zamiast 1 : 5 dać 1 […]

DevURL
Polecamy rowniez: