Przekładnia kierownicza
Po dłuższym okresie eksploatowania samochodu układ kierowniczy może wykazywać nadmierne luzy objawiające się znacznym ruchem jałowym koła kierownicy. Przyczyną tego może być nadmierne zużycie sworzni kulistych w mechanizmie zwrotniczym lub luzy w przekładni kierowniczej. Nadmiernie zużyte sworznie kuliste należy wymienić na nowe, zlecając wykonanie tej czynności stacji obsługi. Luzy w przekładni kierowniczej można usunąć we własnym zakresie. W tym celu należy:
— odkręcić przeciwnakrętkę śruby ustalającej i zdjąć pierścień zabezpieczający,
— wkręcać śrubę ustalającą zgodnie z ruchem wskazówek zegara o kilka skoków gwintu sprawdzając jałowy ruch koła kierownicy, regulację można zakończyć, jeżeli ruch jałowy koła kierownicy (przy stojących nieruchomo kotach) będzie nie większy niż 15 mm, po zakończeniu regulacji założyć pierścień zabezpieczający i mocno dokręcić przeciwnakrętkę.
Właściwe wyregulowanie mechanizmu kierowniczego należy sprawdzić w czasie jazdy samochodem. Jeżeli opór na kole kierowniczym znacznie wzrósł, a powrót samoczynny kierownicy przy wyjściu z zakrętu na prostą jest zwolniony, to należy odkręcić śrubę ustalającą 0 1…2 wycięcia pierścienia zabezpieczającego i jeszcze raz sprawdzić jałowy ruch koła kierownicy oraz łatwość kierowania samochodem. [patrz też: bemo motors poznań, opel rokicki dąbrowa górnicza, wartburg forum ]
Raz na 2…3 lata oraz w czasie zdejmowania mechanizmu kierowniczego w celu naprawy bądź regulacji zaleca się wymienić w nim olej.
Akumulator
Samochody Wołga GAZ-24 maja instalację 12 V i akumulator o pojemności 60 A • h.
Poziom elektrolitu w akumulatorze należy sprawdzać co 2 miesiące. Prawidłowy poziom powinien sięgać 15 mm powyżej płyt. Raz na rok należy oczyścić drobnym papierem ściernym lub specjalną szczotką drucianą czopy i wnętrze zacisków akumulatora. W zimie, a zwłaszcza podczas silnych mrozów, należy akumulator utrzymać w stanie naładowania. Odłączanie akumulatora należy zawsze zaczynać od zacisku ze znakiem , , aby uniknąć ryzyka powstania zwarcia. Podłączając akumulator trzeba zwracać uwagę na znaki na czopach. Czep ze znakiem „ musi być połączony z masą.
Tags: bemo motors poznań, opel rokicki dąbrowa górnicza, wartburg forum