Artykul dnia:
Rozrusznik i inne silniki elektryczne

Rozrusznik jest silnikiem elektrycznym, w którym doprowadzona energia elektryczna zostaje zamieniona na energię mechaniczną. Zadaniem rozrusznika jest doprowadzenie wału korbowego silnika do takiej prędkości obrotowej, aby nastąpił rozruch silnika. Rozrusznik umieszczony jest obok obudowy sprzęgła, w pobliżu koła zamachowego walu korbowego. Obok igły magnetycznej kompasu ustawiona jest sztabka żelazna z uzwojeniem. Po doprowadzeniu do uzwojenia […]

DevURL

Przepływ benzyny

Przepływ benzyny jest wymuszony przez pompę benzyny, napędzaną przez wałek rozrządu silnika. Pompa benzyny działa podobnie jak pompa ssąco-tłocząca, mimo że różni się od niej budową. Zamiast tłoka w pompie benzyny znajduje się elastyczna, ruchoma przepona, wykonana z kilku warstw płótna nasyconego tworzywem lub gumą odporną na działanie benzyny. Porównajmy różne ułożenie przepony. Jeżeli przepona przesunięta jest w dół, to w komorze nad przeponą powstaje podciśnienie, które „ssie” benzynę ze zbiornika. Po przesunięciu przepony w górę, jak na rysunku prawym, następuje ściśnięcie benzyny w komorze i tłoczenie benzyny do gaźnika.

Krzywka wałka silnika poprzez dźwignię i cięgło, pociąga przeponę pompy w dół. Natomiast ruch przepony w górę jest wykonany samoczynnie przez nacisk sprężyny umieszczonej pod przeponą. Zwróćmy uwagę na działanie zaworków umieszczonych w obudowie pompy; zaworek lewy otwiera się jedynie podczas ssania benzyny, a zaworek prawy tylko w czasie tłoczenia benzyny do gaźnika. Pompa benzyny umieszczona jest zwykle na kadłubie silnika. [patrz też: bemo motors poznań, opel rokicki dąbrowa górnicza, wartburg forum]

Jeżeli zbiornik paliwa umieszczony jest powyżej poziomu gaźnika, jak np. w samochodzie TRABANT, to benzyna sama napływa do gaźnika; przy takim układzie nie potrzebna jest pompa benzyny.W niektórych samochodach, np. SKODA 120 L, wraz z pompą benzyny zmontowany jest filtr benzyny. Można go rozbierać i czyścić bez demontażu pompy. Jeśli przewody doprowadzające benzynę są z plastyku, należy chronić je przed przegrzaniem.

W silniku samochodowym właściwą pracę wykonują rozprężające się gazy spalinowe. Wskutek wysokiej temperatury gazów powstaje bardzo duże ciśnienie, które przejęte przez tłok zostaje zamienione na pracę użyteczną. Ale oprócz wykonywania pracy ta energia cieplna powoduje silne nagrzewanie się głowicy, cylindra i innych części silnika.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: bemo motors poznań opel rokicki dąbrowa górnicza wartburg forum

Przeczytaj też:
Przekładnia kierownicza

Po dłuższym okresie eksploatowania samochodu układ kierowniczy może wykazywać nadmierne luzy objawiające się znacznym ruchem jałowym koła kierownicy. Przyczyną tego może być nadmierne zużycie sworzni kulistych w mechanizmie zwrotniczym lub luzy w przekładni kierowniczej. Nadmiernie zużyte sworznie kuliste należy wymienić na nowe, zlecając wykonanie tej czynności stacji obsługi. Luzy w przekładni kierowniczej można usunąć we […]

Skrzynka biegów

Obsługa skrzynki biegów ogranicza się do kontroli jej działania, sprawdzania, czy nie ma przecieków oraz sprawdzania i ewentualnego uzupełniania oleju. Poziom oleju powinien być sprawdzany na samochodzie stojącym na płaskim poziomym podłożu, po odczekaniu pewnej chwili po wjeździe na stanowisko (rozgrzany olej ma tendencję do spieniania). Poziom oleju jest sprawdzany za pomocą otworu przelewowego po […]

Obsługa podwozia

Obsługa sprzęgła — identycznie jak w Fieście (automatycznie regulowany skok jałowy pedału). Obsługa skrzynki biegów — identyczna jak w pozostałych modelach. Obsługa wału napędowego — smarowanie przegubów co 40 000 km smarem (55 g każdy). Tylny most Obsługa tylnego mostu sprowadza się do sprawdzenia poziomu oleju po odkręceniu korka przelewowego (rys. 5.3) i ewentualnego uzupełniania […]

DevURL
Polecamy rowniez: