Regulacja luzu zaworów
Luzy zaworów należy ustawić z maksymalną dokładnością. Zwłaszcza zbyt mały luz zaworu jest groźny w konsekwencji dla samego zaworu. Czynności regulacyjnych należy dokonywać na silniku całkowicie wystudzonym. Wymagane luzy dla silnika zimnego wynoszą: luz na zaworze ssącym — O, 1 5 mm; luz na zaworze wydechowym — 0,25 mm.
W silnikach VW 1,5 dm3 zastosowano inny układ zaworowy. Różni się on od poprzedniego układu przede wszystkim zastosowaniem popychacza szklankowego zamiast dźwigni zaworowej. Pociąga to za sobą zmianę sposobu regulacji luzu zaworów. Regulacji dokonuje się przez wymianę płytki regulacyjnej umieszczonej na popychaczu szklankowym.
Regulacji należy dokonywać na silniku całkowicie wystudzonym. Wymagane luzy wynoszą: na zaworze ssącym — 0,1 5 mm; na zaworze wydechowym — 0,25 mm. Niezbędne narzędzia: szczelinomierz, specjalna [przypisy: bemo motors poznań, otomoto żory, autokomis cigacice ] dźwignia do wciskania popychaczy szklankowych sprężynowa dźwigni zaworowej oraz specjalne szczypce do wyjmowania płytek regulacyjnych. Ponadto do regulacji należy dysponować płytkami regulacyjnymi odpowiedniej grubości.
Czynności wstępne sprowadzają się do wykręcenia świec, zdjęcia kopułki przerywacza oraz zdjęcia pokrywy zaworów. Następnie obracając wałem korbowym należy ustawić tłok pierwszego cylindra w położeniu ZZ. Szczelinomierzem, o odpowiedniej do badanego zaworu grubości, sprawdzić luz między krzywką wałka rozrządu a płytką regulacyjną w obu zaworach pierwszego cylindra. Jeżeli luz jest niewłaściwy (np. za duży), to należy między krzywki nad pierwszym cylindrem założyć zagięty koniec dźwigni. Naciśnięcie w dół odpowiednio założonej dźwigni spowoduje, że popychacz szklankowy, z którego zdejmuje się płytkę regulacyjną, obniży swoje położenie, Umożliwi to, za pomocą szczypców, wyjęcie płytki i unieszczenie na jej miejsce innej o większym wymiarze. Pozostaje jeszcze sprawdzenie nowego luzu zaworowego.
Po regulacji pierwszego cylindra należy wyregulować luzy zaworów w pozostałych cylindrach w kolejności: 1 -3-4-2.
W silnikach VW Diesel 1,5 dm3 regulacji luzu zaworów dokonuje się analogicznie z tą różnicą, że wykręca się podgrzewacze z cylindrów, (zamiast świec, których nie ma) oraz ustawia się inne luzy: na zaworze ssącym — mm; na zaworze wydechowym — mm.
Uwaga. Pomiaru luzów należy dokonywać, przy temperaturze silnika około 35 0C lub przy gorącym silniku, powiększając podane luzy 0 0,05 mm.