Partnerzy serwisu:


Artykul dnia:
Jak silnik ciągnie samochód

Źródłem napędu samochodu jest silnik. Obroty wału korbowego silnika nie są bezpośrednio przekazywane na koła. Między wałem korbowym silnika a osią koła napędzanego jest jeszcze kilka pośrednich urządzeń i mechanizmów. Napęd z silnika przechodzi najpierw na sprzęgło, dalej na wał napędowy i skrzynkę biegów, przekładnię główną i na osie kół napędzanych. Wymienione urządzenia mogą być […]

DevURL

Rozkładamy samochód na zespoły

W samochodach, w których silnik umieszczony jest pomiędzy kołami napędzanymi (lub w pobliżu kół napędzanych), cały układ napędowy zblokowany jest w jednym zespole wraz z silnikiem. Silnik osłonięty jest obudową kierującą powietrze chłodzące. Do silnika przykręcona jest obudowa mechanizmu różnicowego, z którego wyprowadzone są półosie napędzające koła samochodu. Skrzynka biegów umieszczona jest przed osiami napędowymi.

Do spodu nadwozia przymocowane będą również takie elementy jak zbiornik paliwa, rury wydechowe i tłumiki, przewody hamulców, rurka doprowadzająca benzynę do silnika. [patrz też: Mimośród, polyporus, odpływ liniowy ]

Pod tablicą rozdzielczą podwieszona jest kolumna kierownicy, a w przegrodzie czołowej zawieszone są pedały sprzęgła, hamulca i przyspieszenia („gazu”).

Silnik samochodu może być umieszczony w przedniej lub w tylnej części nadwozia. Silnik może napędzać koła przednie lub koła tylne. Silnik w przedniej części nadwozia, lecz napędzający tylne koła samochodu, mają m. in. samochody FIAT 125P, FIAT 132, WOŁGA, MOSKWICZ. Natomiast samochody FIAT 126P, SKODA 100.

Silnikowe konie

Często słyszymy, że silnik np. samochodu SYRENA Energia chemiczna zawarta w paliwie zostaje zamieniona ma 30 koni, a silnik samochodu FIAT 125P — 80 koni. na energię mechaniczną.

Co to znaczy? Skąd się bierze taka moc w silniku? Te silnikowe konie właściwie to zwą się końmi mechanicznymi KM. Są miarą mocy silnika. Określają ilość pracy wykonanej w jednostce czasu. 1 KM równa się mocy potrzebnej do podniesienia ciężaru 75 kg na wysokość 1 metra w ciągu 1 sekundy. Silnik SYRENY ma moc 30 KM, czyli może podnieść w I sekundzie na wysokość 1 metra ciężar 2250 kg (75 kg x 30).

Silnik składa się z cylindra zamkniętego z jednej strony głowicą, w której znajdują się zawory (wlotowy i wylotowy) i świeca zapłonowa, oraz z tłoka z korbowodem. Między tłok a głowicę doprowadzana jest mieszanka paliwowa, która ulega tam sprężeniu i zapaleniu. Wybuch mieszanki powoduje ruch tłoka wzdłuż osi cylindra. jest podobne do działania broni palnej.

W tylnej części lufy (stalowej rury) znajduje się materiał wybuchowy (proch), który wybucha wskutek zapalenia spłonki w momencie pociągnięcia za spust. Gwałtownie rozprężające się gazy, powstałe przez spalanie prochu, nie mogą rozerwać stalowej lufy, lecz naciskają na włożony do niej nabój. Następuje wystrzał pocisku z lufy.

W obu przypadkach, tj. w silniku i w lufie karabinu, tłok i pocisk wykonują ruch liniowy. Jak więc dzieje się, że ruch liniowy tłoka powoduje ruch obrotowy wału napędowego, a za jego pośrednictwem — obracanie się kół samochodu ? Zadanie to wykonuje korbowód, który z jednej strony połączony jest z tłokiem, z drugiej z wałem korbowym. Zamienia on ruch posuwisto-zwrotny tłoka na ruch obrotowy wału korbowego.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: Mimośród odpływ liniowy polyporus

Przeczytaj też:
Skrzynka biegów

W skrzynce biegów włączona jest największa przekładnia (koła zębate) i samochód ma na kołach napędzanych największą siłę napędową. Ten pierwszy bieg włącza się podczas pokonywania dużych oporów jazdy, np. w czasie ruszania z miejsca, w czasie jazdy pod górę, na drodze piaszczystej itp. Zwiększa on również siłę napędową, lecz w stopniu mniejszym (koła zębate) niż […]

Obsługa układu smarowania

Układ smarowania silnika jest mieszany: pod ciśnieniem i rozbryzgowy. Do czynności obsługowych w zakresie prac smarowniczych przy silniku należą: — kontrola poziomu oleju w misce olejowej silnika, wymiana oleju i wkładu filtru oleju. Kontrolę poziomu oleju w misce olejowej silnika zaleca się przeprowadzać raz na tydzień przy małych dziennych przebiegach samochodu lub co 400…500 km […]

OBCIAZENIE DRÓG

OBCIĄŻENIE DRÓG . PRZELOTNOŚĆ DROGI I INTENSYWNOŚĆ RUCHU Przelotnością trasy drogowej nazywa się ilość samochodów (ton n brutto), która może przejść przez dany przekrój drogi w jednostce czasu (godzina, doba). Przelotność drogi zależy od ilości pasów ruchu drogowego i od przelotności jednego pasa ruchu. Przelotność jednego pasa ruchu jest uzależniona od: a) przelotności odcinków drogi, […]

DevURL
Polecamy rowniez: