Artykul dnia:
Skrzynka biegów

W skrzynce biegów włączona jest największa przekładnia (koła zębate) i samochód ma na kołach napędzanych największą siłę napędową. Ten pierwszy bieg włącza się podczas pokonywania dużych oporów jazdy, np. w czasie ruszania z miejsca, w czasie jazdy pod górę, na drodze piaszczystej itp. Zwiększa on również siłę napędową, lecz w stopniu mniejszym (koła zębate) niż […]

DevURL

Rozkładamy samochód na zespoły

W samochodach, w których silnik umieszczony jest pomiędzy kołami napędzanymi (lub w pobliżu kół napędzanych), cały układ napędowy zblokowany jest w jednym zespole wraz z silnikiem. Silnik osłonięty jest obudową kierującą powietrze chłodzące. Do silnika przykręcona jest obudowa mechanizmu różnicowego, z którego wyprowadzone są półosie napędzające koła samochodu. Skrzynka biegów umieszczona jest przed osiami napędowymi.

Do spodu nadwozia przymocowane będą również takie elementy jak zbiornik paliwa, rury wydechowe i tłumiki, przewody hamulców, rurka doprowadzająca benzynę do silnika. [patrz też: granulaty tworzyw, szamba ekologiczne, auto szyby ]

Pod tablicą rozdzielczą podwieszona jest kolumna kierownicy, a w przegrodzie czołowej zawieszone są pedały sprzęgła, hamulca i przyspieszenia („gazu”).

Silnik samochodu może być umieszczony w przedniej lub w tylnej części nadwozia. Silnik może napędzać koła przednie lub koła tylne. Silnik w przedniej części nadwozia, lecz napędzający tylne koła samochodu, mają m. in. samochody FIAT 125P, FIAT 132, WOŁGA, MOSKWICZ. Natomiast samochody FIAT 126P, SKODA 100.

Silnikowe konie

Często słyszymy, że silnik np. samochodu SYRENA Energia chemiczna zawarta w paliwie zostaje zamieniona ma 30 koni, a silnik samochodu FIAT 125P — 80 koni. na energię mechaniczną.

Co to znaczy? Skąd się bierze taka moc w silniku? Te silnikowe konie właściwie to zwą się końmi mechanicznymi KM. Są miarą mocy silnika. Określają ilość pracy wykonanej w jednostce czasu. 1 KM równa się mocy potrzebnej do podniesienia ciężaru 75 kg na wysokość 1 metra w ciągu 1 sekundy. Silnik SYRENY ma moc 30 KM, czyli może podnieść w I sekundzie na wysokość 1 metra ciężar 2250 kg (75 kg x 30).

Silnik składa się z cylindra zamkniętego z jednej strony głowicą, w której znajdują się zawory (wlotowy i wylotowy) i świeca zapłonowa, oraz z tłoka z korbowodem. Między tłok a głowicę doprowadzana jest mieszanka paliwowa, która ulega tam sprężeniu i zapaleniu. Wybuch mieszanki powoduje ruch tłoka wzdłuż osi cylindra. jest podobne do działania broni palnej.

W tylnej części lufy (stalowej rury) znajduje się materiał wybuchowy (proch), który wybucha wskutek zapalenia spłonki w momencie pociągnięcia za spust. Gwałtownie rozprężające się gazy, powstałe przez spalanie prochu, nie mogą rozerwać stalowej lufy, lecz naciskają na włożony do niej nabój. Następuje wystrzał pocisku z lufy.

W obu przypadkach, tj. w silniku i w lufie karabinu, tłok i pocisk wykonują ruch liniowy. Jak więc dzieje się, że ruch liniowy tłoka powoduje ruch obrotowy wału napędowego, a za jego pośrednictwem — obracanie się kół samochodu ? Zadanie to wykonuje korbowód, który z jednej strony połączony jest z tłokiem, z drugiej z wałem korbowym. Zamienia on ruch posuwisto-zwrotny tłoka na ruch obrotowy wału korbowego.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: auto szyby granulaty tworzyw szamba ekologiczne

Przeczytaj też:
Obsługa podwozia

Obsługa sprzęgła — identycznie jak w Fieście (automatycznie regulowany skok jałowy pedału). Obsługa skrzynki biegów — identyczna jak w pozostałych modelach. Obsługa wału napędowego — smarowanie przegubów co 40 000 km smarem (55 g każdy). Tylny most Obsługa tylnego mostu sprowadza się do sprawdzenia poziomu oleju po odkręceniu korka przelewowego (rys. 5.3) i ewentualnego uzupełniania […]

Urządzenia do zmywania szyb

W samochodach VW, w celu zapewnienia odpowiedniej widoczności w każdych warunkach drogowych, bywają stosowane aż trzy rodzaje wycieraczek i spryskiwaczy: do szyby przedniej, do szyby tylnej i do reflektorów. Wycieraki, gdy już zużyją się do tego stopnia, że. rozmazują brud po szybie zamiast go usuwać, należy wymienić. Ponieważ od widoczności zależy bezpieczeństwo, użytkownik samochodu VW […]

Chłodzenie silnika

Po pewnym okresie pracy silnik tak by się nagrzał, że olej w silniku uległby spaleniu, a zatarcie łożysk i tłoków oraz inne uszkodzenia spowodowałyby zniszczenie silnika. Dlatego każdy silnik spalinowy musi być chłodzony. Układ chłodzenia silnika odbiera nadmierne ciepło i odprowadza je do otaczającego samochód powietrza.Najprostszy sposób chłodzenia polega na dmuchaniu na gorący przedmiot. W […]

DevURL
Polecamy rowniez: