Artykul dnia:
Katalogi samochodowe

Przeglądając katalogi, oferty kupna samochodów w serwisach, czy ogłoszenia o sprzedaży aut w sieci zwracamy uwagę na kilka aspektów wymarzonego pojazdu, takich jak: marka, rocznik, silnik, wygląd zewnętrzny, stan opon i ilość zużycia paliwa. Ostatni parametr jest szczególnie istotny dla użytkownika. Od niego zależy, na jaką odległość właściciel będzie jeździł, ile pieniędzy wyda na utrzymanie […]

DevURL

Rozkładamy samochód na zespoły

W samochodach, w których silnik umieszczony jest pomiędzy kołami napędzanymi (lub w pobliżu kół napędzanych), cały układ napędowy zblokowany jest w jednym zespole wraz z silnikiem. Silnik osłonięty jest obudową kierującą powietrze chłodzące. Do silnika przykręcona jest obudowa mechanizmu różnicowego, z którego wyprowadzone są półosie napędzające koła samochodu. Skrzynka biegów umieszczona jest przed osiami napędowymi.

Do spodu nadwozia przymocowane będą również takie elementy jak zbiornik paliwa, rury wydechowe i tłumiki, przewody hamulców, rurka doprowadzająca benzynę do silnika. [patrz też: granulaty tworzyw, szamba ekologiczne, auto szyby ]

Pod tablicą rozdzielczą podwieszona jest kolumna kierownicy, a w przegrodzie czołowej zawieszone są pedały sprzęgła, hamulca i przyspieszenia („gazu”).

Silnik samochodu może być umieszczony w przedniej lub w tylnej części nadwozia. Silnik może napędzać koła przednie lub koła tylne. Silnik w przedniej części nadwozia, lecz napędzający tylne koła samochodu, mają m. in. samochody FIAT 125P, FIAT 132, WOŁGA, MOSKWICZ. Natomiast samochody FIAT 126P, SKODA 100.

Silnikowe konie

Często słyszymy, że silnik np. samochodu SYRENA Energia chemiczna zawarta w paliwie zostaje zamieniona ma 30 koni, a silnik samochodu FIAT 125P — 80 koni. na energię mechaniczną.

Co to znaczy? Skąd się bierze taka moc w silniku? Te silnikowe konie właściwie to zwą się końmi mechanicznymi KM. Są miarą mocy silnika. Określają ilość pracy wykonanej w jednostce czasu. 1 KM równa się mocy potrzebnej do podniesienia ciężaru 75 kg na wysokość 1 metra w ciągu 1 sekundy. Silnik SYRENY ma moc 30 KM, czyli może podnieść w I sekundzie na wysokość 1 metra ciężar 2250 kg (75 kg x 30).

Silnik składa się z cylindra zamkniętego z jednej strony głowicą, w której znajdują się zawory (wlotowy i wylotowy) i świeca zapłonowa, oraz z tłoka z korbowodem. Między tłok a głowicę doprowadzana jest mieszanka paliwowa, która ulega tam sprężeniu i zapaleniu. Wybuch mieszanki powoduje ruch tłoka wzdłuż osi cylindra. jest podobne do działania broni palnej.

W tylnej części lufy (stalowej rury) znajduje się materiał wybuchowy (proch), który wybucha wskutek zapalenia spłonki w momencie pociągnięcia za spust. Gwałtownie rozprężające się gazy, powstałe przez spalanie prochu, nie mogą rozerwać stalowej lufy, lecz naciskają na włożony do niej nabój. Następuje wystrzał pocisku z lufy.

W obu przypadkach, tj. w silniku i w lufie karabinu, tłok i pocisk wykonują ruch liniowy. Jak więc dzieje się, że ruch liniowy tłoka powoduje ruch obrotowy wału napędowego, a za jego pośrednictwem — obracanie się kół samochodu ? Zadanie to wykonuje korbowód, który z jednej strony połączony jest z tłokiem, z drugiej z wałem korbowym. Zamienia on ruch posuwisto-zwrotny tłoka na ruch obrotowy wału korbowego.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: auto szyby granulaty tworzyw szamba ekologiczne

Przeczytaj też:
Układ napędowy

Zaletą układu jest racjonalne wykorzystanie przestrzeni pod pokrywą silnika przy równoczesnym łatwym dostępie do elementów wymagających obsługi. Jak zwiększyć moc silnika? Niestety takiego urządzenia, które zwiększałoby moc silnika bez wprowadzania w nim zmian konstrukcyjnych, nie udało się zbudować. Jeżeli nie możemy zwiększyć mocy, to spróbujmy zwiększyć siłę napędową na kołach. Wyjaśnimy taką możliwość na następującym […]

Silniki dwusuwowe

Silniki dwusuwowe w samochodach mają zwykle dwa lub trzy cylindry. Uwaga: Działanie silnika dwusuwowego poznamy dokładniej na ruchomym modelu silnika, który można złożyć z kolorowej wycinanki, zamieszczonej na końcu książki. Niewątpliwą zaletą silnika dwusuwowego jest prosta konstrukcja, a zatem i łatwa obsługa. Wadą silnika dwusuwowego jest zwiększone zużycie paliwa w porównaniu do takiej samej mocy […]

Przekładnia kierownicza

Do regulacji przekładni służy śruba unieruchamiana nakrętką kontrująca. Regulację należy przeprowadzać, gdy koła samochodu są odciążone (pojazd uniesiony w górę). Po odkręceniu nakrętki kontrującej, pokręcając śrubą regulacyjną, ustawia się możliwie najmniejszy luz przekładni. Luz ten musi być tak dobrany, żeby umożliwiał wykonanie bez większych oporów pełnego ruchu kołem kierownicy. Po uzyskaniu odpowiedniego luzu śrubę regulacyjną […]

DevURL
Polecamy rowniez: