Rozkładamy samochód na zespoły

W samochodach, w których silnik umieszczony jest pomiędzy kołami napędzanymi (lub w pobliżu kół napędzanych), cały układ napędowy zblokowany jest w jednym zespole wraz z silnikiem. Silnik osłonięty jest obudową kierującą powietrze chłodzące. Do silnika przykręcona jest obudowa mechanizmu różnicowego, z którego wyprowadzone są półosie napędzające koła samochodu. Skrzynka biegów umieszczona jest przed osiami napędowymi.

Do spodu nadwozia przymocowane będą również takie elementy jak zbiornik paliwa, rury wydechowe i tłumiki, przewody hamulców, rurka doprowadzająca benzynę do silnika. [patrz też: granulaty tworzyw, szamba ekologiczne, auto szyby ]

Pod tablicą rozdzielczą podwieszona jest kolumna kierownicy, a w przegrodzie czołowej zawieszone są pedały sprzęgła, hamulca i przyspieszenia („gazu”).

Silnik samochodu może być umieszczony w przedniej lub w tylnej części nadwozia. Silnik może napędzać koła przednie lub koła tylne. Silnik w przedniej części nadwozia, lecz napędzający tylne koła samochodu, mają m. in. samochody FIAT 125P, FIAT 132, WOŁGA, MOSKWICZ. Natomiast samochody FIAT 126P, SKODA 100.

Silnikowe konie

Często słyszymy, że silnik np. samochodu SYRENA Energia chemiczna zawarta w paliwie zostaje zamieniona ma 30 koni, a silnik samochodu FIAT 125P — 80 koni. na energię mechaniczną.

Co to znaczy? Skąd się bierze taka moc w silniku? Te silnikowe konie właściwie to zwą się końmi mechanicznymi KM. Są miarą mocy silnika. Określają ilość pracy wykonanej w jednostce czasu. 1 KM równa się mocy potrzebnej do podniesienia ciężaru 75 kg na wysokość 1 metra w ciągu 1 sekundy. Silnik SYRENY ma moc 30 KM, czyli może podnieść w I sekundzie na wysokość 1 metra ciężar 2250 kg (75 kg x 30).

Silnik składa się z cylindra zamkniętego z jednej strony głowicą, w której znajdują się zawory (wlotowy i wylotowy) i świeca zapłonowa, oraz z tłoka z korbowodem. Między tłok a głowicę doprowadzana jest mieszanka paliwowa, która ulega tam sprężeniu i zapaleniu. Wybuch mieszanki powoduje ruch tłoka wzdłuż osi cylindra. jest podobne do działania broni palnej.

W tylnej części lufy (stalowej rury) znajduje się materiał wybuchowy (proch), który wybucha wskutek zapalenia spłonki w momencie pociągnięcia za spust. Gwałtownie rozprężające się gazy, powstałe przez spalanie prochu, nie mogą rozerwać stalowej lufy, lecz naciskają na włożony do niej nabój. Następuje wystrzał pocisku z lufy.

W obu przypadkach, tj. w silniku i w lufie karabinu, tłok i pocisk wykonują ruch liniowy. Jak więc dzieje się, że ruch liniowy tłoka powoduje ruch obrotowy wału napędowego, a za jego pośrednictwem — obracanie się kół samochodu ? Zadanie to wykonuje korbowód, który z jednej strony połączony jest z tłokiem, z drugiej z wałem korbowym. Zamienia on ruch posuwisto-zwrotny tłoka na ruch obrotowy wału korbowego.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: auto szyby granulaty tworzyw szamba ekologiczne

Przeczytaj też:
Układ napędowy

Jeżeli zmierzymy drogę, jaką przejdą koła samochodu jadącego na zakręcie lub dookoła placu, okaże się, że droga kół wewnętrznych jest znacznie krótsza od drogi kół zewnętrznych. Przebywając krótszą drogę, koło wykona mniej obrotów, a przebywając drogę dłuższą — więcej. Ponieważ kola z jednej i z drugiej strony pojazdu obracają się z różną prędkością (z różną […]

Smarowanie walczy z tarciem

Zamarznięte ręce można rozgrzać przez silne pocieranie. lm silniej i dłużej będziemy je trzeć, tym bardziej się rozgrzeją. Ostrząc wiertło na wirującej tarczy szlifierskiej, widzimy iskry odrzucane na boki. Są to cząsteczki stali spalane w wyniku tarcia. W każdym samochodzie znajduje się bardzo dużo punktów, w których występuje tarcie, np. między tłokiem a cylindrem, w […]

Wskazówki obsługowe dotyczące samochodów VW z silnikiem wysokoprężnym

Co 12 miesięcy (najpóźniej po przebiegu 15 000 km, 30 000 km, 45 000 km itd.): 1  — sprawdzić ruch jałowy pedału hamulca (1 /3 drogi pedału), 2  — sprawdzić i ewentualnie ustawić luz sprzęgła (1 5 mm), 3— sprawdzić ruch jałowy hamulca ręcznego (2 zęby), 4— sprawdzić luz przekładni kierowniczej (bez luzu przy prostych […]

DevURL
Polecamy rowniez: