Partnerzy serwisu:
Artykul dnia:
Ustawienie kół

Co 1 5 000 km lub przy nieregularnym zużyciu opon należy sprawdzić zbieżność i pochylenie kół przednich. Przed sprawdzeniem należy ustalić, czy: — ogumienie ma prawidłowe ciśnienie, — koła ustawione do jazdy na wprost są ustawione symetrycznie do osi podłużnej samochodu, — bicie kół nie jest nadmierne, — luzy w przegubach kulistych drążków kierowniczych i […]

DevURL

Rozrusznik i inne silniki elektryczne

Rozrusznik jest silnikiem elektrycznym, w którym doprowadzona energia elektryczna zostaje zamieniona na energię mechaniczną. Zadaniem rozrusznika jest doprowadzenie wału korbowego silnika do takiej prędkości obrotowej, aby nastąpił rozruch silnika. Rozrusznik umieszczony jest obok obudowy sprzęgła, w pobliżu koła zamachowego walu korbowego. Obok igły magnetycznej kompasu ustawiona jest sztabka żelazna z uzwojeniem. Po doprowadzeniu do uzwojenia prądu z baterii sztabka staje się elektromagnesem. Strumień magnetyczny tego elektromagnesu działa na magnes igły, powodując jej wychylenie. Gdyby można było szybko zmieniać biegunowość elektromagnesu, to igła magnetyczna obracałaby się dookoła swojej osi.

To szybkie zmienianie biegunów elektromagnesu w rozruszniku następuje dzięki płytkom połączonym z końcami uzwojenia sztabki i wirującym razem z nią. W rozruszniku samochodowym sztabka, zwana wirnikiem, zamiast dwóch ma kilkanaście biegunów uzwojenie wirnika są wykonane z bardzo grubych przewodów, ponieważ rozrusznik pobiera bardzo dużo energii elektrycznej (około 300 amperów). Na osi wirnika umocowane jest małe koło zębate, które w czasie działania rozrusznika zazębia się i napędza duże koło zębate, przymocowane do koła zamachowego wału korbowego. W czasie normalnej pracy silnika samochodowego koło zębate rozrusznika jest odsunięte i nie zazębia się z kołem wału korbowego. Przesuwanie koła zębatego na osi wirnika oraz włączanie prądu do rozrusznika wykonuje elektromagnes włączający, umocowany w oddzielnej tulei na rozruszniku.

Działanie pozostałych silników elektrycznych w samochodzie: silnika wycieraczki szyb, silnika dmuchawy itp. opiera się na tej samej zasadzie co działanie rozrusznika. [Zobacz tez: quadzik, vw de konfigurator, auto komis lech ]

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: auto komis lech quadzik vw de konfigurator

Przeczytaj też:
Schemat obsługi

Jest on identyczny jak w poprzednio omawianych modelach. Różnice w obsługach okresowych wynikaja z faktu, że istnieje kilka wersji modelu różniących się od siebie wyposażeniem dodatkowym: — klimatyzacją wnętrza pojazdu, — automatyczną skrzynką biegów, — elektronicznym układem zapłonowym, — wspomaganiem układu kierowniczego, — elektronicznym wtryskiem paliwa. W związku z powyższym w skład przeglądu technicznego będą […]

Własna elektrownia

Przeznaczeniem akumulatora jest dostarczenie prądu elektrycznego przede wszystkim do urządzeń rozruchowych (rozrusznik, instalacja zapłonowa) oraz do odbiorników prądu podczas postoju samochodu (oświetlenie itp.). W czasie jazdy zapotrzebowanie na prąd jest tak wielkie, że akumulator rozładowałby się całkowicie już po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów. Każdy samochód ma więc własną elektrownię, wytwarzającą prąd elektryczny. Urządzeniem tym jest prądnica. […]

Próby ogólne

Wypróbować działanie takich elementów, jak: — przyrządy, regulatory, wycieraczki, spryskiwacz, światła zewnętrzne i wewnętrzne, sygnał dźwiękowy oraz osprzęt dodatkowy, — hamulec nożny oraz ręczny, — pedał przyspieszenia i kierownica, — sprzęgło i dźwignia zmiany biegów, ponadto należy sprawdzić rozruch „na zimno i „na gorąco, działanie automatycznego ssania, przeprowadzić jazdę próbną zwracając uwagę na głośność pracy […]

DevURL
Polecamy rowniez: