Partnerzy serwisu:


Artykul dnia:
Materiały eksploatacyjne

Olej silnikowy — lepkość SAE IOW/30 SAE 1 OW/40 przy temperaturze —23…+32 QC, SAE IOW/50 SAE 20W/40 SAE 20W/50 f przy temperaturze ponad +320C, SAE 5W/20 SAE 5W/30 J P rzy temperaturze poniżej —23C, — wg specyfikacji Forda olej SSM-2C-9001 AA, - wg CPN olej Selektol Special SO SAE 20W/40. Używanie materiałów eksploatacyjnych zalecanych przez […]

DevURL

Rozrusznik i inne silniki elektryczne

Rozrusznik jest silnikiem elektrycznym, w którym doprowadzona energia elektryczna zostaje zamieniona na energię mechaniczną. Zadaniem rozrusznika jest doprowadzenie wału korbowego silnika do takiej prędkości obrotowej, aby nastąpił rozruch silnika. Rozrusznik umieszczony jest obok obudowy sprzęgła, w pobliżu koła zamachowego walu korbowego. Obok igły magnetycznej kompasu ustawiona jest sztabka żelazna z uzwojeniem. Po doprowadzeniu do uzwojenia prądu z baterii sztabka staje się elektromagnesem. Strumień magnetyczny tego elektromagnesu działa na magnes igły, powodując jej wychylenie. Gdyby można było szybko zmieniać biegunowość elektromagnesu, to igła magnetyczna obracałaby się dookoła swojej osi.

To szybkie zmienianie biegunów elektromagnesu w rozruszniku następuje dzięki płytkom połączonym z końcami uzwojenia sztabki i wirującym razem z nią. W rozruszniku samochodowym sztabka, zwana wirnikiem, zamiast dwóch ma kilkanaście biegunów uzwojenie wirnika są wykonane z bardzo grubych przewodów, ponieważ rozrusznik pobiera bardzo dużo energii elektrycznej (około 300 amperów). Na osi wirnika umocowane jest małe koło zębate, które w czasie działania rozrusznika zazębia się i napędza duże koło zębate, przymocowane do koła zamachowego wału korbowego. W czasie normalnej pracy silnika samochodowego koło zębate rozrusznika jest odsunięte i nie zazębia się z kołem wału korbowego. Przesuwanie koła zębatego na osi wirnika oraz włączanie prądu do rozrusznika wykonuje elektromagnes włączający, umocowany w oddzielnej tulei na rozruszniku.

Działanie pozostałych silników elektrycznych w samochodzie: silnika wycieraczki szyb, silnika dmuchawy itp. opiera się na tej samej zasadzie co działanie rozrusznika. [Zobacz tez: quadzik, vw de konfigurator, auto komis lech ]

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: auto komis lech quadzik vw de konfigurator

Przeczytaj też:
Układ napędowy

Jeżeli zmierzymy drogę, jaką przejdą koła samochodu jadącego na zakręcie lub dookoła placu, okaże się, że droga kół wewnętrznych jest znacznie krótsza od drogi kół zewnętrznych. Przebywając krótszą drogę, koło wykona mniej obrotów, a przebywając drogę dłuższą — więcej. Ponieważ kola z jednej i z drugiej strony pojazdu obracają się z różną prędkością (z różną […]

Konstrukcja nowoczesnych pojazdów samochodowych wykazuje stale dazenie do zwiekszania szybkosci

Konstrukcja nowoczesnych pojazdów samochodowych wykazuje stałe dążenie do zwiększania szybkości. Wpływa to również na zwiększenie sił działających na nawierzchnię. Na podstawie przytoczonych rozważań, można stwierdzić, że nowoczesne projektowanie dróg powinno spełniać następujące warunki: 1) na odcinkach nawierzchni drogowej, na których zwiększa się działanie sił przez istnienie sił dodatkowych (łuki poziome, przechyłki, łuki pionowe wklęsłe, połączenia […]

Chłodzenie silnika

Po pewnym okresie pracy silnik tak by się nagrzał, że olej w silniku uległby spaleniu, a zatarcie łożysk i tłoków oraz inne uszkodzenia spowodowałyby zniszczenie silnika. Dlatego każdy silnik spalinowy musi być chłodzony. Układ chłodzenia silnika odbiera nadmierne ciepło i odprowadza je do otaczającego samochód powietrza.Najprostszy sposób chłodzenia polega na dmuchaniu na gorący przedmiot. W […]

DevURL
Polecamy rowniez: