Rozrusznik i inne silniki elektryczne
Rozrusznik jest silnikiem elektrycznym, w którym doprowadzona energia elektryczna zostaje zamieniona na energię mechaniczną. Zadaniem rozrusznika jest doprowadzenie wału korbowego silnika do takiej prędkości obrotowej, aby nastąpił rozruch silnika. Rozrusznik umieszczony jest obok obudowy sprzęgła, w pobliżu koła zamachowego walu korbowego. Obok igły magnetycznej kompasu ustawiona jest sztabka żelazna z uzwojeniem. Po doprowadzeniu do uzwojenia prądu z baterii sztabka staje się elektromagnesem. Strumień magnetyczny tego elektromagnesu działa na magnes igły, powodując jej wychylenie. Gdyby można było szybko zmieniać biegunowość elektromagnesu, to igła magnetyczna obracałaby się dookoła swojej osi.
To szybkie zmienianie biegunów elektromagnesu w rozruszniku następuje dzięki płytkom połączonym z końcami uzwojenia sztabki i wirującym razem z nią. W rozruszniku samochodowym sztabka, zwana wirnikiem, zamiast dwóch ma kilkanaście biegunów uzwojenie wirnika są wykonane z bardzo grubych przewodów, ponieważ rozrusznik pobiera bardzo dużo energii elektrycznej (około 300 amperów). Na osi wirnika umocowane jest małe koło zębate, które w czasie działania rozrusznika zazębia się i napędza duże koło zębate, przymocowane do koła zamachowego wału korbowego. W czasie normalnej pracy silnika samochodowego koło zębate rozrusznika jest odsunięte i nie zazębia się z kołem wału korbowego. Przesuwanie koła zębatego na osi wirnika oraz włączanie prądu do rozrusznika wykonuje elektromagnes włączający, umocowany w oddzielnej tulei na rozruszniku.
Działanie pozostałych silników elektrycznych w samochodzie: silnika wycieraczki szyb, silnika dmuchawy itp. opiera się na tej samej zasadzie co działanie rozrusznika. [Zobacz tez: quadzik, vw de konfigurator, auto komis lech ]
Tags: auto komis lech, quadzik, vw de konfigurator