Artykul dnia:
Oświetlenie w samochodzie

Działanie żarówki elektrycznej jest powszechnie znane. Energia elektryczna rozgrzewa włókno żarówki, a to z kolei wysyła promienie świetlne. W każdym samochodzie jest wbudowanych kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt różnych żarówek. Służą one m. in. do oświetlenia wnętrza samochodu, oświetlenia tablicy wskaźników, bagażnika itp. Aby żarówka świeciła, należy włączyć ją w obwód zamknięty ze źródłem prądu. Prąd […]

DevURL

Skrzynka biegów

W skrzynce biegów włączona jest największa przekładnia (koła zębate) i samochód ma na kołach napędzanych największą siłę napędową. Ten pierwszy bieg włącza się podczas pokonywania dużych oporów jazdy, np. w czasie ruszania z miejsca, w czasie jazdy pod górę, na drodze piaszczystej itp. Zwiększa on również siłę napędową, lecz w stopniu mniejszym (koła zębate) niż bieg pierwszy. Na drugim biegu jedzie się podczas rozpędzania samochodu, podczas jazdy wolnej lub przy pokonywaniu niewielkich wzniesień. Nie zmienia on przełożenia (koła zębate są równej średnicy), a więc skrzynka biegów nie bierze udziału w zwiększaniu siły napędowej. Trzeci bieg włącza się w czasie normalnej jazdy, gdy samochód jest już rozpędzony, jedzie po poziomej, dobrej drodze, z dużą prędkością. Dodając dalsze pary kół zębatych, można zwiększyć liczbę przełożeń. Samochody osobowe mają przeważnie skrzynki biegów o czterech przekładniach do jazdy w przód oraz jedną przekładnię do jazdy do tyłu (bieg wsteczny). Aby uzyskać bieg wsteczny, czyli obroty walu napędowego w przeciwnym kierunku, między dwa koła przekładni wstawia się (włącza się) dodatkowe trzecie koło. Napęd z wału silnika jest przekazywany na wał napędowy. Po wstawieniu między kola dodatkowego kółka, kierunek obrotów wałka zmienił się, mimo nie zmienionego kierunku obrotów wału 1 silnika. [hasła pokrewne: inchcape otomoto, wartburg forum, opel rokicki ] Jeżeli kierowca przestawi dźwignię zmiany biegów, to przesunie widełki i pierścień. Karby zazębią się z odpowiednimi nacięciami na kole. Koło poprzez pierścień napędza teraz wałek, który przekazuje obroty na koła samochodu. Przy nieumiejętnym przełączaniu biegów słyszymy charakterystyczny zgrzyt: to właśnie moment, w którym ścierają się karby łączące pierścień z kołem.

 

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: inchcape otomoto opel rokicki wartburg forum

Przeczytaj też:
Przepływ benzyny

Przepływ benzyny jest wymuszony przez pompę benzyny, napędzaną przez wałek rozrządu silnika. Pompa benzyny działa podobnie jak pompa ssąco-tłocząca, mimo że różni się od niej budową. Zamiast tłoka w pompie benzyny znajduje się elastyczna, ruchoma przepona, wykonana z kilku warstw płótna nasyconego tworzywem lub gumą odporną na działanie benzyny. Porównajmy różne ułożenie przepony. Jeżeli przepona […]

Podstawowe zespoły

Samochody oglądamy zwykle z zewnątrz, widzimy ich nadwozia i to najczęściej z boku. Spróbujmy jednak zdjąć nadwozie i popatrzmy, jak rozmieszczone są mechanizmy podwozia. Samochód rozdzielony na dwa podstawowe zespoły: na podłodze stoi podwozie samochodu, a nad nim uniesione pionowo do góry nadwozie. Poszczególne elementy podwozia są w rzeczywistości podwieszone, przymocowane pod nadwoziem. Pudło nadwozia […]

Alternator

W samochodach VW znalazły zastosowanie dwa typy alternatorów firm: Bosch i Motorola. Niezależnie od typu alternatory są napędzane paskiem klinowym od wału korbowego silnika oraz są elementem regulacyjnym naciągu paska. Do podstawowych czynności regulacyjnych i obsługowych należą: kontrola naciągu paska klinowego i regulacja tego naciągu, kontrola stanu szczotek alternatora oraz ewentualna ich wymiana na nowe. […]

DevURL
Polecamy rowniez: