Artykul dnia:
Obecnie we wszystkich samochodach, nawet o najmniejszych nosnosciach, do przechylania skrzyni sluzy urzadzenie hydrauliczne

Obecnie we wszystkich samochodach, nawet o najmniejszych nośnościach, do przechylania skrzyni służy urządzenie hydrauliczne. Działanie urządzenia polega na tym, że pompa uruchomiona przez silnik samochodu za pośrednictwem skrzynki przekładniowej przepompowuje płyn ze zbiornika do dolnej części cylindra, w którym umieszczony jest tłok z zamocowanym od przodu tłoczyskiem. Wciskany płyn do dolnej części cylindra przesuwa tłok […]

DevURL

Skrzynka biegów

W skrzynce biegów włączona jest największa przekładnia (koła zębate) i samochód ma na kołach napędzanych największą siłę napędową. Ten pierwszy bieg włącza się podczas pokonywania dużych oporów jazdy, np. w czasie ruszania z miejsca, w czasie jazdy pod górę, na drodze piaszczystej itp. Zwiększa on również siłę napędową, lecz w stopniu mniejszym (koła zębate) niż bieg pierwszy. Na drugim biegu jedzie się podczas rozpędzania samochodu, podczas jazdy wolnej lub przy pokonywaniu niewielkich wzniesień. Nie zmienia on przełożenia (koła zębate są równej średnicy), a więc skrzynka biegów nie bierze udziału w zwiększaniu siły napędowej. Trzeci bieg włącza się w czasie normalnej jazdy, gdy samochód jest już rozpędzony, jedzie po poziomej, dobrej drodze, z dużą prędkością. Dodając dalsze pary kół zębatych, można zwiększyć liczbę przełożeń. Samochody osobowe mają przeważnie skrzynki biegów o czterech przekładniach do jazdy w przód oraz jedną przekładnię do jazdy do tyłu (bieg wsteczny). Aby uzyskać bieg wsteczny, czyli obroty walu napędowego w przeciwnym kierunku, między dwa koła przekładni wstawia się (włącza się) dodatkowe trzecie koło. Napęd z wału silnika jest przekazywany na wał napędowy. Po wstawieniu między kola dodatkowego kółka, kierunek obrotów wałka zmienił się, mimo nie zmienionego kierunku obrotów wału 1 silnika. [hasła pokrewne: inchcape otomoto, wartburg forum, opel rokicki ] Jeżeli kierowca przestawi dźwignię zmiany biegów, to przesunie widełki i pierścień. Karby zazębią się z odpowiednimi nacięciami na kole. Koło poprzez pierścień napędza teraz wałek, który przekazuje obroty na koła samochodu. Przy nieumiejętnym przełączaniu biegów słyszymy charakterystyczny zgrzyt: to właśnie moment, w którym ścierają się karby łączące pierścień z kołem.

 

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: inchcape otomoto opel rokicki wartburg forum

Przeczytaj też:
Regulacja układu hamulcowego

Podczas regulacji jest ważne, by lekki opór, który wyczuwa się na kole po regulacji, był identyczny na obu kołach jednej osi samochodu. Jeżeli po przeprowadzonej regulacji hamulców jałowy ruch pedału jest większy niż 113 jego ruchu całkowitego, a po kilkakrotnym naciśnięciu pedału wyraźnie zmniejsza się (robi się tzw. „wysoki pedał), to należy dokonać odpowietrzenia układu […]

Wedlug sposobu przechylenie skrzyni ladunkowej, wywrotki dzieli sie

Według sposobu przechylenie skrzyni ładunkowej, wywrotki dzieli się. 1) na wywrotki z samoczynnym przechylaniem, 2) wywrotkarz, przechylaniem skrzyni za pomocą specjalnego urządzenia. W pierwszym przypadku przechylenie skrzyni następuje przez zwolnienie mechanizmu przytrzymującego skrzynię w położeniu poziomym. Przechylenie to następuje pod wpływem ciężaru ładunku, wskutek podparcia skrzyni przegubowo poza środkiem ciężkości. Typowym przykładem samochodów o samoczynnym […]

Sprawdzanie poziomu oleju

We wszystkich typach silników do kontroli stanu oleju służy między maksimum i minimum na miarce odpowiada 0,75…1,0 dm3 w zależności od rodzaju silnika. Wymiana oleju Olej w silniku należy wymieniać co 6 miesięcy. W przypadku, gdy silnik pracuje w szczególnie ciężkich warunkach (krótkie przebiegi samochodu, częsty rozruch zimnego silnika, praca na drogach zakurzonych) odpowiednio częściej. [podobne: […]

DevURL
Polecamy rowniez: