Partnerzy serwisu:


Artykul dnia:
Turbina dmuchawy

Urządzeniem, które wymusza obieg powietrza (a więc „pompuje” powietrze), jest turbina dmuchawy. Zasada działania tej turbiny jest taka sama, jak turbiny w domowym odkurzaczu. Cząsteczki powietrza odrzucane odśrodkowo przez łopatki turbiny kierowane są specjalnymi kanałami do wszystkich części wymagających chłodzenia. Powietrze jest zasysane przez otwory w bocznych częściach nadwozia samochodu. Elastyczna rura o dużej średnicy […]

DevURL

Smarowanie walczy z tarciem

Zamarznięte ręce można rozgrzać przez silne pocieranie. lm silniej i dłużej będziemy je trzeć, tym bardziej się rozgrzeją. Ostrząc wiertło na wirującej tarczy szlifierskiej, widzimy iskry odrzucane na boki. Są to cząsteczki stali spalane w wyniku tarcia.

W każdym samochodzie znajduje się bardzo dużo punktów, w których występuje tarcie, np. między tłokiem a cylindrem, w łożyskach wału korbowego i korbowodów, w różnych punktach mechanizmów podwozia itd. Tarcie występujące między ruchomymi częściami mogłoby doprowadzić do silnego ich nagrzania, a nawet do zniszczenia. Aby temu zapobiec, wprowadza się między współpracujące części warstwę smaru lub oleju, zwaną filmem olejowym. Oddziela on części trące i ułatwia ich poślizg. Metal nie trze bezpośrednio o metal. Zużycie części jest mniejsze. Najstaranniejszego smarowania wymaga silnik samochodu, a to z uwagi na wysokie temperatury oraz duże prędkości obracających się lub przesuwających względem siebie części. Inaczej smarowane są silniki dwusuwowe, a inaczej silniki czterosuwowe. Silniki dwusuwowe smarowane są systemem mieszankowym. Polega on na dodawaniu do benzyny pewnej ilości oleju silnikowego (np. I litr oleju na 20 litrów benzyny). Z opisu działania silnika dwusuwowego wiemy, że mieszanka paliwowa jest zasysana najpierw do skrzyni korbowej. [przypisy: quadzik, vw de konfigurator, auto komis lech]

Do skrzyni korbowej dostaje się więc i znajdujący się w mieszance olej. Kropelki oleju osiadają na ściankach cylindra i smarują tłok. Smarują one również sworzeń tłokowy oraz kulkowe łożyska korbowodu i wału korbowego. ilniki czterosuwowe smarowane są pod ciśnieniem. Specjalny olej silnikowy znajduje się w misce olejowej w dolnej części silnika. Samoczynnie działająca pompa oleju tłoczy olej poprzez system kanałów w kadłubie silnika do łożysk wału rozrządu oraz do łożysk głównych wału korbowego. Wtłaczany pod ciśnieniem olej przepływa kanałami wewnątrz wału korbowego do łożysk korbowodówv Kanałem w kadłubie olej przepływa nad głowicę i tam smaruje dźwignie i popychacze zaworów. Część oleju wytryskuje z łożysk korbowodów, rozpyla się w skrzyni korbowej i smaruje ścianki cylindrów. Część oleju tłoczona jest przez specjalny filtr, który zatrzymuje mechaniczne zanieczyszczenia. Wkład filtru trzeba okresowo wymieniać.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: auto komis lech quadzik vw de konfigurator

Przeczytaj też:
Wedlug sposobu przechylenie skrzyni ladunkowej, wywrotki dzieli sie

Według sposobu przechylenie skrzyni ładunkowej, wywrotki dzieli się. 1) na wywrotki z samoczynnym przechylaniem, 2) wywrotkarz, przechylaniem skrzyni za pomocą specjalnego urządzenia. W pierwszym przypadku przechylenie skrzyni następuje przez zwolnienie mechanizmu przytrzymującego skrzynię w położeniu poziomym. Przechylenie to następuje pod wpływem ciężaru ładunku, wskutek podparcia skrzyni przegubowo poza środkiem ciężkości. Typowym przykładem samochodów o samoczynnym […]

Wizyta na stacji paliw

Jadąc na stację paliw nigdy nie możemy być pewni, jakie wartości zobaczymy na cenniku. Przeważnie widzimy wyższe ceny, choć zdarzają się niespodzianki i koszt litra paliwa spada. Najczęściej nie są to duże obniżki, więc wielkiej oszczędności w portfelu nie zauważamy. Kilka tygodni później kończą się dobre czasy i ceny wracają do wyższej wartości. Rozwiązaniem drogiego […]

Obsługa układu hamulcowego

Podczas przeglądu podlega sprawdzeniu: — poziom płynu hamulcowego oraz stan przewodów hamulcowych, — stan okładzin ciernych hamulców kół oraz ich grubość (minimum 1,5 mm), — stan oraz grubość szczęk hamulców kół tylnych (min. 1,5 mm). Wymiana klocków hamulcowych kół przednich Kolejność postępowania jest następująca: — zdjąć kołpaki kół, poluzować śruby kół i podnieść samochód w […]

DevURL
Polecamy rowniez: