Partnerzy serwisu:
Artykul dnia:
Regulacja luzu zaworów

Luzy zaworów należy ustawić z maksymalną dokładnością. Zwłaszcza zbyt mały luz zaworu jest groźny w konsekwencji dla samego zaworu. Czynności regulacyjnych należy dokonywać na silniku całkowicie wystudzonym. Wymagane luzy dla silnika zimnego wynoszą: luz na zaworze ssącym — O, 1 5 mm; luz na zaworze wydechowym — 0,25 mm. W silnikach VW 1,5 dm3 zastosowano […]

DevURL

Smarowanie walczy z tarciem

Zamarznięte ręce można rozgrzać przez silne pocieranie. lm silniej i dłużej będziemy je trzeć, tym bardziej się rozgrzeją. Ostrząc wiertło na wirującej tarczy szlifierskiej, widzimy iskry odrzucane na boki. Są to cząsteczki stali spalane w wyniku tarcia.

W każdym samochodzie znajduje się bardzo dużo punktów, w których występuje tarcie, np. między tłokiem a cylindrem, w łożyskach wału korbowego i korbowodów, w różnych punktach mechanizmów podwozia itd. Tarcie występujące między ruchomymi częściami mogłoby doprowadzić do silnego ich nagrzania, a nawet do zniszczenia. Aby temu zapobiec, wprowadza się między współpracujące części warstwę smaru lub oleju, zwaną filmem olejowym. Oddziela on części trące i ułatwia ich poślizg. Metal nie trze bezpośrednio o metal. Zużycie części jest mniejsze. Najstaranniejszego smarowania wymaga silnik samochodu, a to z uwagi na wysokie temperatury oraz duże prędkości obracających się lub przesuwających względem siebie części. Inaczej smarowane są silniki dwusuwowe, a inaczej silniki czterosuwowe. Silniki dwusuwowe smarowane są systemem mieszankowym. Polega on na dodawaniu do benzyny pewnej ilości oleju silnikowego (np. I litr oleju na 20 litrów benzyny). Z opisu działania silnika dwusuwowego wiemy, że mieszanka paliwowa jest zasysana najpierw do skrzyni korbowej. [przypisy: quadzik, vw de konfigurator, auto komis lech]

Do skrzyni korbowej dostaje się więc i znajdujący się w mieszance olej. Kropelki oleju osiadają na ściankach cylindra i smarują tłok. Smarują one również sworzeń tłokowy oraz kulkowe łożyska korbowodu i wału korbowego. ilniki czterosuwowe smarowane są pod ciśnieniem. Specjalny olej silnikowy znajduje się w misce olejowej w dolnej części silnika. Samoczynnie działająca pompa oleju tłoczy olej poprzez system kanałów w kadłubie silnika do łożysk wału rozrządu oraz do łożysk głównych wału korbowego. Wtłaczany pod ciśnieniem olej przepływa kanałami wewnątrz wału korbowego do łożysk korbowodówv Kanałem w kadłubie olej przepływa nad głowicę i tam smaruje dźwignie i popychacze zaworów. Część oleju wytryskuje z łożysk korbowodów, rozpyla się w skrzyni korbowej i smaruje ścianki cylindrów. Część oleju tłoczona jest przez specjalny filtr, który zatrzymuje mechaniczne zanieczyszczenia. Wkład filtru trzeba okresowo wymieniać.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: auto komis lech quadzik vw de konfigurator

Przeczytaj też:
Wsiadamy do samochodu

Jeszcze przed 100 laty nie istniały samochody w naszym dzisiejszym zrozumieniu. Nieliczne pojazdy, zwane wówczas dyliżansami lub lokomotywami, budziły nie tyle zaciekawienie ile przerażenie. Nie każdy mógł taki pojazd prowadzić. Trzeba było być po prostu mechanikiem znającym się na wszystkich skomplikowanych mechanizmach. Pierwsze przepisy ruchu drogowego nakazywały, aby samochód nie przekraczał prędkości 6 kilometrów na […]

Wedlug sposobu przechylenie skrzyni ladunkowej, wywrotki dzieli sie

Według sposobu przechylenie skrzyni ładunkowej, wywrotki dzieli się. 1) na wywrotki z samoczynnym przechylaniem, 2) wywrotkarz, przechylaniem skrzyni za pomocą specjalnego urządzenia. W pierwszym przypadku przechylenie skrzyni następuje przez zwolnienie mechanizmu przytrzymującego skrzynię w położeniu poziomym. Przechylenie to następuje pod wpływem ciężaru ładunku, wskutek podparcia skrzyni przegubowo poza środkiem ciężkości. Typowym przykładem samochodów o samoczynnym […]

Ciecz chłodząca

W samochodach VW układ chłodzenia jest napełniony mieszaniną wody i cieczy chłodzącej VW Gl O, sporządzonej na bazie glikolu. Mieszanina chłodząca wykazuje własności antykorozyjne oraz zapobiega osadzaniu się w układzie chłodzenia związków wapnia. W Polsce dostępną cieczą chłodzącą jest płyn Borygo. Uwaga. Cieczy chłodzących wytwarzanych przez różnych producentów nie wolno mieszać. Przeglądy i obsługi okresowe […]

DevURL
Polecamy rowniez: