Artykul dnia:
Oświetlenie samochodu

W danych technicznych zawarto informacje o żarówkach stosowanych w najważniejszych punktach świetlnych omawianych tu samochodów. Wymieniono tam moce tych żarówek. które mają najistotniejszy wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Każdy kierowca powinien mieć w samochodzie żarówki zapasowe. Wymiany żarówek w reflektorach przednich i kierunkowskazach dokonuje się od „tyłu, czyli od strony komory silnikowej. Oprawkę pokrytą […]

DevURL

Smarowanie walczy z tarciem

Zamarznięte ręce można rozgrzać przez silne pocieranie. lm silniej i dłużej będziemy je trzeć, tym bardziej się rozgrzeją. Ostrząc wiertło na wirującej tarczy szlifierskiej, widzimy iskry odrzucane na boki. Są to cząsteczki stali spalane w wyniku tarcia.

W każdym samochodzie znajduje się bardzo dużo punktów, w których występuje tarcie, np. między tłokiem a cylindrem, w łożyskach wału korbowego i korbowodów, w różnych punktach mechanizmów podwozia itd. Tarcie występujące między ruchomymi częściami mogłoby doprowadzić do silnego ich nagrzania, a nawet do zniszczenia. Aby temu zapobiec, wprowadza się między współpracujące części warstwę smaru lub oleju, zwaną filmem olejowym. Oddziela on części trące i ułatwia ich poślizg. Metal nie trze bezpośrednio o metal. Zużycie części jest mniejsze. Najstaranniejszego smarowania wymaga silnik samochodu, a to z uwagi na wysokie temperatury oraz duże prędkości obracających się lub przesuwających względem siebie części. Inaczej smarowane są silniki dwusuwowe, a inaczej silniki czterosuwowe. Silniki dwusuwowe smarowane są systemem mieszankowym. Polega on na dodawaniu do benzyny pewnej ilości oleju silnikowego (np. I litr oleju na 20 litrów benzyny). Z opisu działania silnika dwusuwowego wiemy, że mieszanka paliwowa jest zasysana najpierw do skrzyni korbowej. [przypisy: sprzątanie hal magazynowych, szyny prądowe, otwieranie wszystkich samochodów we warszawie]

Do skrzyni korbowej dostaje się więc i znajdujący się w mieszance olej. Kropelki oleju osiadają na ściankach cylindra i smarują tłok. Smarują one również sworzeń tłokowy oraz kulkowe łożyska korbowodu i wału korbowego. ilniki czterosuwowe smarowane są pod ciśnieniem. Specjalny olej silnikowy znajduje się w misce olejowej w dolnej części silnika. Samoczynnie działająca pompa oleju tłoczy olej poprzez system kanałów w kadłubie silnika do łożysk wału rozrządu oraz do łożysk głównych wału korbowego. Wtłaczany pod ciśnieniem olej przepływa kanałami wewnątrz wału korbowego do łożysk korbowodówv Kanałem w kadłubie olej przepływa nad głowicę i tam smaruje dźwignie i popychacze zaworów. Część oleju wytryskuje z łożysk korbowodów, rozpyla się w skrzyni korbowej i smaruje ścianki cylindrów. Część oleju tłoczona jest przez specjalny filtr, który zatrzymuje mechaniczne zanieczyszczenia. Wkład filtru trzeba okresowo wymieniać.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: otwieranie wszystkich samochodów we warszawie sprzątanie hal magazynowych szyny prądowe

Przeczytaj też:
Regulacja układu hamulcowego

Podczas regulacji jest ważne, by lekki opór, który wyczuwa się na kole po regulacji, był identyczny na obu kołach jednej osi samochodu. Jeżeli po przeprowadzonej regulacji hamulców jałowy ruch pedału jest większy niż 113 jego ruchu całkowitego, a po kilkakrotnym naciśnięciu pedału wyraźnie zmniejsza się (robi się tzw. „wysoki pedał), to należy dokonać odpowietrzenia układu […]

Praktycznie tak sie nie zdarza, gdyz samochód podlegajacy awarii zawsze przed calkowitym zatrzymaniem sie przejedzie jakas godzine droge

Praktycznie tak się nie zdarza, gdyż samochód podlegający awarii zawsze przed całkowitym zatrzymaniem się przejedzie jakąś godzinę drogę. Pomimo teoretycznego obliczenia wzoru na przelotność, biorąc pod uwagę konieczność zachowania jeszcze pewnego odstępu pomiędzy samochodem zatrzymującym się a podległym awarii, wzór ten można uznać za praktycznie wystarczający. Zasadniczym elementem do obliczenia odstępu bezpieczeństwa przy ruchu samochodów […]

Kanał przelotowy

Tłok przesuwa się w górę i zamyka (zasłania) wszystkie okienka w ściankach cylindra. Dalszy ruch tłoka w górę powoduje sprężanie mieszanki paliwowej nad tłokiem. W skrzyni korbowej powstaje podciśnienie. Dalszy ruch tłoka w górę powoduje dalsze sprężanie mieszanki w cylindrze. Równocześnie, po odsłonięciu okienka rury ssącej, świeża porcja mieszanki przepływa do skrzyni korbowej. Kiedy tłok […]

DevURL
Polecamy rowniez: