Partnerzy serwisu:


Artykul dnia:
Akumulator

Akumulator można doładowywać tylko prądem stalym. W tym celu w prądnicy prądu zmiennego (alternatorze) umieszczony jest prostownik. Na przewodach wyprowadzonych z alternatora otrzymuje się wtedy prąd stały. Niektóre samochody mają prądnice wytwarzające bezpośrednio prąd stały. Zasada działania prądnicy prądu słalego jest podobna do działania prądnicy prądu zmiennego. Różnica polega na sposobie odprowadzenia prądu na szczotki. […]

DevURL

Smarowanie walczy z tarciem

Zamarznięte ręce można rozgrzać przez silne pocieranie. lm silniej i dłużej będziemy je trzeć, tym bardziej się rozgrzeją. Ostrząc wiertło na wirującej tarczy szlifierskiej, widzimy iskry odrzucane na boki. Są to cząsteczki stali spalane w wyniku tarcia.

W każdym samochodzie znajduje się bardzo dużo punktów, w których występuje tarcie, np. między tłokiem a cylindrem, w łożyskach wału korbowego i korbowodów, w różnych punktach mechanizmów podwozia itd. Tarcie występujące między ruchomymi częściami mogłoby doprowadzić do silnego ich nagrzania, a nawet do zniszczenia. Aby temu zapobiec, wprowadza się między współpracujące części warstwę smaru lub oleju, zwaną filmem olejowym. Oddziela on części trące i ułatwia ich poślizg. Metal nie trze bezpośrednio o metal. Zużycie części jest mniejsze. Najstaranniejszego smarowania wymaga silnik samochodu, a to z uwagi na wysokie temperatury oraz duże prędkości obracających się lub przesuwających względem siebie części. Inaczej smarowane są silniki dwusuwowe, a inaczej silniki czterosuwowe. Silniki dwusuwowe smarowane są systemem mieszankowym. Polega on na dodawaniu do benzyny pewnej ilości oleju silnikowego (np. I litr oleju na 20 litrów benzyny). Z opisu działania silnika dwusuwowego wiemy, że mieszanka paliwowa jest zasysana najpierw do skrzyni korbowej. [przypisy: quadzik, vw de konfigurator, auto komis lech]

Do skrzyni korbowej dostaje się więc i znajdujący się w mieszance olej. Kropelki oleju osiadają na ściankach cylindra i smarują tłok. Smarują one również sworzeń tłokowy oraz kulkowe łożyska korbowodu i wału korbowego. ilniki czterosuwowe smarowane są pod ciśnieniem. Specjalny olej silnikowy znajduje się w misce olejowej w dolnej części silnika. Samoczynnie działająca pompa oleju tłoczy olej poprzez system kanałów w kadłubie silnika do łożysk wału rozrządu oraz do łożysk głównych wału korbowego. Wtłaczany pod ciśnieniem olej przepływa kanałami wewnątrz wału korbowego do łożysk korbowodówv Kanałem w kadłubie olej przepływa nad głowicę i tam smaruje dźwignie i popychacze zaworów. Część oleju wytryskuje z łożysk korbowodów, rozpyla się w skrzyni korbowej i smaruje ścianki cylindrów. Część oleju tłoczona jest przez specjalny filtr, który zatrzymuje mechaniczne zanieczyszczenia. Wkład filtru trzeba okresowo wymieniać.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: auto komis lech quadzik vw de konfigurator

Przeczytaj też:
Próby ogólne

Wypróbować działanie takich elementów, jak: — przyrządy, regulatory, wycieraczki, spryskiwacz, światła zewnętrzne i wewnętrzne, sygnał dźwiękowy oraz osprzęt dodatkowy, — hamulec nożny oraz ręczny, — pedał przyspieszenia i kierownica, — sprzęgło i dźwignia zmiany biegów, ponadto należy sprawdzić rozruch „na zimno i „na gorąco, działanie automatycznego ssania, przeprowadzić jazdę próbną zwracając uwagę na głośność pracy […]

Chociaz teoretyczny wzór na odleglosc hamowania daje wartosci prawdopodobne, rzeczywista dlugosc nie zawsze jest zgodna z obliczeniem, teoretycznym

Chociaż teoretyczny wzór na odległość hamowania daje wartości prawdopodobne, rzeczywista długość nie zawsze jest zgodna z obliczeniem, teoretycznym. Nowsze badania wykazują, że odległość hamowania z dostateczną dokładnością można przyjmować w stosunku prostym do szybkości ruchu. Otrzymuje się wtedy odległość hamowania Sil = o: V (z doświadczeń o: = 2, zatem Sil = 2· V), a […]

Wahacz górny

Zwrotnica koła jest połączona z wahaczami za pomocą przegubów kulowych lub krzyżowych. W samochodach FIAT 127 oraz FIAT 128 napędzane są koła przednie. W tym przypadku oś napędowa poprzez przegub i półoś napędza (obraca) piastę i całe koło. Nadwozie naciska na kołnierz górnej części sprężyny. Dolna część sprężyny opiera się na obudowie zwrotnicy. Dolna część […]

DevURL
Polecamy rowniez: