Smarowanie walczy z tarciem
Zamarznięte ręce można rozgrzać przez silne pocieranie. lm silniej i dłużej będziemy je trzeć, tym bardziej się rozgrzeją. Ostrząc wiertło na wirującej tarczy szlifierskiej, widzimy iskry odrzucane na boki. Są to cząsteczki stali spalane w wyniku tarcia.
W każdym samochodzie znajduje się bardzo dużo punktów, w których występuje tarcie, np. między tłokiem a cylindrem, w łożyskach wału korbowego i korbowodów, w różnych punktach mechanizmów podwozia itd. Tarcie występujące między ruchomymi częściami mogłoby doprowadzić do silnego ich nagrzania, a nawet do zniszczenia. Aby temu zapobiec, wprowadza się między współpracujące części warstwę smaru lub oleju, zwaną filmem olejowym. Oddziela on części trące i ułatwia ich poślizg. Metal nie trze bezpośrednio o metal. Zużycie części jest mniejsze. Najstaranniejszego smarowania wymaga silnik samochodu, a to z uwagi na wysokie temperatury oraz duże prędkości obracających się lub przesuwających względem siebie części. Inaczej smarowane są silniki dwusuwowe, a inaczej silniki czterosuwowe. Silniki dwusuwowe smarowane są systemem mieszankowym. Polega on na dodawaniu do benzyny pewnej ilości oleju silnikowego (np. I litr oleju na 20 litrów benzyny). Z opisu działania silnika dwusuwowego wiemy, że mieszanka paliwowa jest zasysana najpierw do skrzyni korbowej. [przypisy: quadzik, vw de konfigurator, auto komis lech]
Do skrzyni korbowej dostaje się więc i znajdujący się w mieszance olej. Kropelki oleju osiadają na ściankach cylindra i smarują tłok. Smarują one również sworzeń tłokowy oraz kulkowe łożyska korbowodu i wału korbowego. ilniki czterosuwowe smarowane są pod ciśnieniem. Specjalny olej silnikowy znajduje się w misce olejowej w dolnej części silnika. Samoczynnie działająca pompa oleju tłoczy olej poprzez system kanałów w kadłubie silnika do łożysk wału rozrządu oraz do łożysk głównych wału korbowego. Wtłaczany pod ciśnieniem olej przepływa kanałami wewnątrz wału korbowego do łożysk korbowodówv Kanałem w kadłubie olej przepływa nad głowicę i tam smaruje dźwignie i popychacze zaworów. Część oleju wytryskuje z łożysk korbowodów, rozpyla się w skrzyni korbowej i smaruje ścianki cylindrów. Część oleju tłoczona jest przez specjalny filtr, który zatrzymuje mechaniczne zanieczyszczenia. Wkład filtru trzeba okresowo wymieniać.
Tags: auto komis lech, quadzik, vw de konfigurator