Partnerzy serwisu:


Artykul dnia:
Chłodzenie silnika

Po pewnym okresie pracy silnik tak by się nagrzał, że olej w silniku uległby spaleniu, a zatarcie łożysk i tłoków oraz inne uszkodzenia spowodowałyby zniszczenie silnika. Dlatego każdy silnik spalinowy musi być chłodzony. Układ chłodzenia silnika odbiera nadmierne ciepło i odprowadza je do otaczającego samochód powietrza.Najprostszy sposób chłodzenia polega na dmuchaniu na gorący przedmiot. W […]

DevURL

Stop! Zatrzymać samochód

Silnik napędza samochód, opony i resory łagodzą wstrząsy i drgania, układ kierowniczy umożliwia zmianę kierunku jazdy. A jeżeli kierowca pragnie zmniejszyć prędkość jazdy lub zatrzymać samochód to uruchamia układ hamulcowy, który utrudnia obroty kół i hamuje ruch pojazdu. Jadąc z góry sankami i chcąc zwolnić prędkość, wywołujemy tarcie między obcasami a powierzchnią śniegu. Podobnie tarcie między gumowym klockiem hamulca oponą koła roweru powoduje jakby „przytrzymywanie”, a więc zwolnienie obrotów koła. To przytrzymywane przez hamulec koło trze oponą o nawierzchnię drogi i opóźnia ruch roweru. Jeśli podobny klocek hamulcowy przycisnąć do każdego z kół w samochodzie, opóźni się obroty kół i ruch pojazdu.

W rowerach sportowych klocek hamulcowy nie jest przyciskany do opony, lecz trze o wewnętrzną stronę obręczy koła. Podobnie i w samochodzie mechanizm hamulcowy umieszczony jest wewnątrz koła. Do wnętrza bębna wsunięte są dwa klocki hamulcowe, które z uwagi na półokrągły kształt nazwano szczękami hamulcowymi. Bęben hamulcowy obraca się razem z kołem i oponą. Natomiast szczęki hamulcowe przymocowane są do tarczy hamulca, umocowanej sztywno do półosi tylnych kół lub zwrotnicy przedniego koła. Rozsunięte szczęki trą o wewnętrzną ściankę bębna hamulcowego. Wskutek tego tarcia koło jest hamowane. W nowoczesnych samochodach hamulce bębnowe zastąpiono hamulcami tarczowymi. Do piasty koła przykręcona jest tarcza hamulca, którą z dwóch stron rozsuwają szczęki hamulcowe, które trą o obracający się razem z kołem bęben hamulcowy. Ponieważ przesuwanie tłoczków hamulcowych następuje pod wpływem ciśnienia płynu, układ taki nazywamy hamulcem hydraulicznym. [hasła pokrewne: quadzik, vw de konfigurator, auto komis lech ]

Niezależnie od hamulców hydraulicznych, działających na wszystkie cztery koła, każdy samochód ma jeszcze ręczny hamulec mechaniczny. Hamulec ręczny poprzez system linek i cięgieł rozsuwa górne krawędzie szczęk hamulców kół tylnych. Dźwignię hamulca ręcznego można unieruchomić po zaciągnięciu, unieruchomiając w ten sposób koła tylne na czas postoju. Zwróćmy uwagę, że koło z hamulcem tarczowym przedstawione jest w widoku z góry, podczas gdy koło z hamulcem bębnowym przedstawione jest w widoku z boku. W rzeczywistości płyn z pompy hamulcowej doprowadzany jest do czterech kół samochodu. Samochód FIAT 126P ma we wszystkich kolach wbudowane hamulce bębnowe. Samochód FIAT 125P ma we wszystkich kołach hamulce tarczowe. Bardzo często w nowoczesnych samochodach stosuje się jeszcze inny układ: w kołach przednich hamulce tarczowe, a w kołach tylnych — hamulce bębnowe i takie rozwiązanie mają samochody FIAT 127, SKODA 105, SKODA 1 20, VOLKSWAGEN Golf, VOLKSWAGEN Polo i in.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: auto komis lech quadzik vw de konfigurator

Przeczytaj też:
Smarowanie silnika

od przebiegu lub czasu eksploatacji została określona przy omawianiu przeglądów i obsług. Korek spustowy oraz wlew oleju Są rozmieszczone podobnie we wszystkich omawianych typach samochodu VW. Moment dokręcania korka spustowego wynosi 30 N • m (także w samochodzie VW Golf Diesel). Pojemność głównego filtru wynosi 0,5 dm3 (oznacza to, że podczas wymiany oleju i filtru […]

Materiały eksploatacyjne

Olej silnikowy — lepkość SAE IOW/30 SAE 1 OW/40 przy temperaturze —23…+32 QC, SAE IOW/50 SAE 20W/40 SAE 20W/50 f przy temperaturze ponad +320C, SAE 5W/20 SAE 5W/30 J P rzy temperaturze poniżej —23C, — wg specyfikacji Forda olej SSM-2C-9001 AA, - wg CPN olej Selektol Special SO SAE 20W/40. Używanie materiałów eksploatacyjnych zalecanych przez […]

Ustawienie rozrządu silnika VW — Diesel 1,5 dm3

Silnik wysokoprężny, np. silnik VW Diesel, jest jednostką znacznie bardziej skomplikowaną od silnika gaźnikowego. Od obsługującego takie silniki wymaga się dobrej znajomości ich konstrukcji oraz konstrukcji ich osprzętu. Do obsługi i napraw są niezbędne liczne specjalne narzędzia. Poważniejsze zabiegi obsługowe i naprawcze silnika VW Diesel powinny wiec bezwzględnie być wykonywane w stacji obsługi — najlepiej […]

DevURL
Polecamy rowniez: