Partnerzy serwisu:
real-logistics.pl
Ostatnio pisałem o kosmetykach samochodowych - przejdź do wpisu
pranie tapicerki
Artykul dnia:
Jeszcze za mała siła napedowa?

Jedziemy samochodem po poziomej drodze. Silnik lekko i równo pracuje, a samochód rozwija dużą prędkość. Ale nagle przed nami wzniesienie. Samochód jedzie teraz wolniej, mimo że dodajemy „gazu, a nawet zatrzymuje się. Przydałaby się jeszcze większa siła napędowa. Zdawałoby się, że nic prostszego, wystarczy zmienić przełożenie przekładni głównej i zamiast 1 : 5 dać 1 […]

DevURL

Stop! Zatrzymać samochód

Silnik napędza samochód, opony i resory łagodzą wstrząsy i drgania, układ kierowniczy umożliwia zmianę kierunku jazdy. A jeżeli kierowca pragnie zmniejszyć prędkość jazdy lub zatrzymać samochód to uruchamia układ hamulcowy, który utrudnia obroty kół i hamuje ruch pojazdu. Jadąc z góry sankami i chcąc zwolnić prędkość, wywołujemy tarcie między obcasami a powierzchnią śniegu. Podobnie tarcie między gumowym klockiem hamulca oponą koła roweru powoduje jakby „przytrzymywanie”, a więc zwolnienie obrotów koła. To przytrzymywane przez hamulec koło trze oponą o nawierzchnię drogi i opóźnia ruch roweru. Jeśli podobny klocek hamulcowy przycisnąć do każdego z kół w samochodzie, opóźni się obroty kół i ruch pojazdu.

W rowerach sportowych klocek hamulcowy nie jest przyciskany do opony, lecz trze o wewnętrzną stronę obręczy koła. Podobnie i w samochodzie mechanizm hamulcowy umieszczony jest wewnątrz koła. Do wnętrza bębna wsunięte są dwa klocki hamulcowe, które z uwagi na półokrągły kształt nazwano szczękami hamulcowymi. Bęben hamulcowy obraca się razem z kołem i oponą. Natomiast szczęki hamulcowe przymocowane są do tarczy hamulca, umocowanej sztywno do półosi tylnych kół lub zwrotnicy przedniego koła. Rozsunięte szczęki trą o wewnętrzną ściankę bębna hamulcowego. Wskutek tego tarcia koło jest hamowane. W nowoczesnych samochodach hamulce bębnowe zastąpiono hamulcami tarczowymi. Do piasty koła przykręcona jest tarcza hamulca, którą z dwóch stron rozsuwają szczęki hamulcowe, które trą o obracający się razem z kołem bęben hamulcowy. Ponieważ przesuwanie tłoczków hamulcowych następuje pod wpływem ciśnienia płynu, układ taki nazywamy hamulcem hydraulicznym. [hasła pokrewne: regeneracja przekładni kierowniczych warszawa, vw de konfigurator, auto komis lech ]

Niezależnie od hamulców hydraulicznych, działających na wszystkie cztery koła, każdy samochód ma jeszcze ręczny hamulec mechaniczny. Hamulec ręczny poprzez system linek i cięgieł rozsuwa górne krawędzie szczęk hamulców kół tylnych. Dźwignię hamulca ręcznego można unieruchomić po zaciągnięciu, unieruchomiając w ten sposób koła tylne na czas postoju. Zwróćmy uwagę, że koło z hamulcem tarczowym przedstawione jest w widoku z góry, podczas gdy koło z hamulcem bębnowym przedstawione jest w widoku z boku. W rzeczywistości płyn z pompy hamulcowej doprowadzany jest do czterech kół samochodu. Samochód FIAT 126P ma we wszystkich kolach wbudowane hamulce bębnowe. Samochód FIAT 125P ma we wszystkich kołach hamulce tarczowe. Bardzo często w nowoczesnych samochodach stosuje się jeszcze inny układ: w kołach przednich hamulce tarczowe, a w kołach tylnych — hamulce bębnowe i takie rozwiązanie mają samochody FIAT 127, SKODA 105, SKODA 1 20, VOLKSWAGEN Golf, VOLKSWAGEN Polo i in.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: auto komis lech regeneracja przekładni kierowniczych warszawa vw de konfigurator

Przeczytaj też:
Budowa samochodowego silnika czterocylindrowego

Cztery cylindry są zamknięte od góry głowicą. Między ściankami cylindrów a kadłubem silnika przepływa woda chłodząca. Przepływa ona również kanałami w głowicy silnika, w której są umieszczone zawory. Tłoki są połączone z korbowodami. Dolne łożyska korbowodowe obejmują korby wału korbowego. Wał korbowy obraca się w łożyskach kadłuba silnika. Do końca wału korbowego przykręcone jest koło […]

Chłodzenie silnika

Po pewnym okresie pracy silnik tak by się nagrzał, że olej w silniku uległby spaleniu, a zatarcie łożysk i tłoków oraz inne uszkodzenia spowodowałyby zniszczenie silnika. Dlatego każdy silnik spalinowy musi być chłodzony. Układ chłodzenia silnika odbiera nadmierne ciepło i odprowadza je do otaczającego samochód powietrza.Najprostszy sposób chłodzenia polega na dmuchaniu na gorący przedmiot. W […]

Materiały eksploatacyjne

Olej silnikowy — lepkość SAE IOW/30 SAE 1 OW/40 przy temperaturze —23…+32 QC, SAE IOW/50 SAE 20W/40 SAE 20W/50 f przy temperaturze ponad +320C, SAE 5W/20 SAE 5W/30 J P rzy temperaturze poniżej —23C, — wg specyfikacji Forda olej SSM-2C-9001 AA, - wg CPN olej Selektol Special SO SAE 20W/40. Używanie materiałów eksploatacyjnych zalecanych przez […]

DevURL
Polecamy rowniez: