Partnerzy serwisu:
Artykul dnia:
Chociaz teoretyczny wzór na odleglosc hamowania daje wartosci prawdopodobne, rzeczywista dlugosc nie zawsze jest zgodna z obliczeniem, teoretycznym

Chociaż teoretyczny wzór na odległość hamowania daje wartości prawdopodobne, rzeczywista długość nie zawsze jest zgodna z obliczeniem, teoretycznym. Nowsze badania wykazują, że odległość hamowania z dostateczną dokładnością można przyjmować w stosunku prostym do szybkości ruchu. Otrzymuje się wtedy odległość hamowania Sil = o: V (z doświadczeń o: = 2, zatem Sil = 2· V), a […]

DevURL

Stop! Zatrzymać samochód

Silnik napędza samochód, opony i resory łagodzą wstrząsy i drgania, układ kierowniczy umożliwia zmianę kierunku jazdy. A jeżeli kierowca pragnie zmniejszyć prędkość jazdy lub zatrzymać samochód to uruchamia układ hamulcowy, który utrudnia obroty kół i hamuje ruch pojazdu. Jadąc z góry sankami i chcąc zwolnić prędkość, wywołujemy tarcie między obcasami a powierzchnią śniegu. Podobnie tarcie między gumowym klockiem hamulca oponą koła roweru powoduje jakby „przytrzymywanie”, a więc zwolnienie obrotów koła. To przytrzymywane przez hamulec koło trze oponą o nawierzchnię drogi i opóźnia ruch roweru. Jeśli podobny klocek hamulcowy przycisnąć do każdego z kół w samochodzie, opóźni się obroty kół i ruch pojazdu.

W rowerach sportowych klocek hamulcowy nie jest przyciskany do opony, lecz trze o wewnętrzną stronę obręczy koła. Podobnie i w samochodzie mechanizm hamulcowy umieszczony jest wewnątrz koła. Do wnętrza bębna wsunięte są dwa klocki hamulcowe, które z uwagi na półokrągły kształt nazwano szczękami hamulcowymi. Bęben hamulcowy obraca się razem z kołem i oponą. Natomiast szczęki hamulcowe przymocowane są do tarczy hamulca, umocowanej sztywno do półosi tylnych kół lub zwrotnicy przedniego koła. Rozsunięte szczęki trą o wewnętrzną ściankę bębna hamulcowego. Wskutek tego tarcia koło jest hamowane. W nowoczesnych samochodach hamulce bębnowe zastąpiono hamulcami tarczowymi. Do piasty koła przykręcona jest tarcza hamulca, którą z dwóch stron rozsuwają szczęki hamulcowe, które trą o obracający się razem z kołem bęben hamulcowy. Ponieważ przesuwanie tłoczków hamulcowych następuje pod wpływem ciśnienia płynu, układ taki nazywamy hamulcem hydraulicznym. [hasła pokrewne: quadzik, vw de konfigurator, auto komis lech ]

Niezależnie od hamulców hydraulicznych, działających na wszystkie cztery koła, każdy samochód ma jeszcze ręczny hamulec mechaniczny. Hamulec ręczny poprzez system linek i cięgieł rozsuwa górne krawędzie szczęk hamulców kół tylnych. Dźwignię hamulca ręcznego można unieruchomić po zaciągnięciu, unieruchomiając w ten sposób koła tylne na czas postoju. Zwróćmy uwagę, że koło z hamulcem tarczowym przedstawione jest w widoku z góry, podczas gdy koło z hamulcem bębnowym przedstawione jest w widoku z boku. W rzeczywistości płyn z pompy hamulcowej doprowadzany jest do czterech kół samochodu. Samochód FIAT 126P ma we wszystkich kolach wbudowane hamulce bębnowe. Samochód FIAT 125P ma we wszystkich kołach hamulce tarczowe. Bardzo często w nowoczesnych samochodach stosuje się jeszcze inny układ: w kołach przednich hamulce tarczowe, a w kołach tylnych — hamulce bębnowe i takie rozwiązanie mają samochody FIAT 127, SKODA 105, SKODA 1 20, VOLKSWAGEN Golf, VOLKSWAGEN Polo i in.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: auto komis lech quadzik vw de konfigurator

Przeczytaj też:
Chłodzenie silnika

Po pewnym okresie pracy silnik tak by się nagrzał, że olej w silniku uległby spaleniu, a zatarcie łożysk i tłoków oraz inne uszkodzenia spowodowałyby zniszczenie silnika. Dlatego każdy silnik spalinowy musi być chłodzony. Układ chłodzenia silnika odbiera nadmierne ciepło i odprowadza je do otaczającego samochód powietrza.Najprostszy sposób chłodzenia polega na dmuchaniu na gorący przedmiot. W […]

Przepływ benzyny

Przepływ benzyny jest wymuszony przez pompę benzyny, napędzaną przez wałek rozrządu silnika. Pompa benzyny działa podobnie jak pompa ssąco-tłocząca, mimo że różni się od niej budową. Zamiast tłoka w pompie benzyny znajduje się elastyczna, ruchoma przepona, wykonana z kilku warstw płótna nasyconego tworzywem lub gumą odporną na działanie benzyny. Porównajmy różne ułożenie przepony. Jeżeli przepona […]

Stop! Zatrzymać samochód

Silnik napędza samochód, opony i resory łagodzą wstrząsy i drgania, układ kierowniczy umożliwia zmianę kierunku jazdy. A jeżeli kierowca pragnie zmniejszyć prędkość jazdy lub zatrzymać samochód to uruchamia układ hamulcowy, który utrudnia obroty kół i hamuje ruch pojazdu. Jadąc z góry sankami i chcąc zwolnić prędkość, wywołujemy tarcie między obcasami a powierzchnią śniegu. Podobnie tarcie […]

DevURL
Polecamy rowniez: