Stop! Zatrzymać samochód
Silnik napędza samochód, opony i resory łagodzą wstrząsy i drgania, układ kierowniczy umożliwia zmianę kierunku jazdy. A jeżeli kierowca pragnie zmniejszyć prędkość jazdy lub zatrzymać samochód to uruchamia układ hamulcowy, który utrudnia obroty kół i hamuje ruch pojazdu. Jadąc z góry sankami i chcąc zwolnić prędkość, wywołujemy tarcie między obcasami a powierzchnią śniegu. Podobnie tarcie między gumowym klockiem hamulca oponą koła roweru powoduje jakby „przytrzymywanie”, a więc zwolnienie obrotów koła. To przytrzymywane przez hamulec koło trze oponą o nawierzchnię drogi i opóźnia ruch roweru. Jeśli podobny klocek hamulcowy przycisnąć do każdego z kół w samochodzie, opóźni się obroty kół i ruch pojazdu.
W rowerach sportowych klocek hamulcowy nie jest przyciskany do opony, lecz trze o wewnętrzną stronę obręczy koła. Podobnie i w samochodzie mechanizm hamulcowy umieszczony jest wewnątrz koła. Do wnętrza bębna wsunięte są dwa klocki hamulcowe, które z uwagi na półokrągły kształt nazwano szczękami hamulcowymi. Bęben hamulcowy obraca się razem z kołem i oponą. Natomiast szczęki hamulcowe przymocowane są do tarczy hamulca, umocowanej sztywno do półosi tylnych kół lub zwrotnicy przedniego koła. Rozsunięte szczęki trą o wewnętrzną ściankę bębna hamulcowego. Wskutek tego tarcia koło jest hamowane. W nowoczesnych samochodach hamulce bębnowe zastąpiono hamulcami tarczowymi. Do piasty koła przykręcona jest tarcza hamulca, którą z dwóch stron rozsuwają szczęki hamulcowe, które trą o obracający się razem z kołem bęben hamulcowy. Ponieważ przesuwanie tłoczków hamulcowych następuje pod wpływem ciśnienia płynu, układ taki nazywamy hamulcem hydraulicznym. [hasła pokrewne: quadzik, vw de konfigurator, auto komis lech ]
Niezależnie od hamulców hydraulicznych, działających na wszystkie cztery koła, każdy samochód ma jeszcze ręczny hamulec mechaniczny. Hamulec ręczny poprzez system linek i cięgieł rozsuwa górne krawędzie szczęk hamulców kół tylnych. Dźwignię hamulca ręcznego można unieruchomić po zaciągnięciu, unieruchomiając w ten sposób koła tylne na czas postoju. Zwróćmy uwagę, że koło z hamulcem tarczowym przedstawione jest w widoku z góry, podczas gdy koło z hamulcem bębnowym przedstawione jest w widoku z boku. W rzeczywistości płyn z pompy hamulcowej doprowadzany jest do czterech kół samochodu. Samochód FIAT 126P ma we wszystkich kolach wbudowane hamulce bębnowe. Samochód FIAT 125P ma we wszystkich kołach hamulce tarczowe. Bardzo często w nowoczesnych samochodach stosuje się jeszcze inny układ: w kołach przednich hamulce tarczowe, a w kołach tylnych — hamulce bębnowe i takie rozwiązanie mają samochody FIAT 127, SKODA 105, SKODA 1 20, VOLKSWAGEN Golf, VOLKSWAGEN Polo i in.
Tags: auto komis lech, quadzik, vw de konfigurator