Artykul dnia:
O gaźniku, który gazu nie wytwarza

Z jednej strony gaźnik połączony jest z rurą ssącą silnika, z drugiej z filtrem powietrza. Filtr powietrza oczyszcza zasysane do gaźnika powietrze, zatrzymując pył i kurz. Ukośna rurka, zwana rozpylaczem, połączona jest z komorą pływakową. Poziom benzyny w tej komorze oraz w rozpylaczu utrzymywany jest stale na takiej samej wysokości, za pomocą metalowego pływaka. Utrzymuje […]

DevURL

Suw trzeci – praca

W momencie gdy tłok przesunął się do najwyższego punktu, na elektrodach świecy zapłonowej (wkręconej w głowicę silnika) przeskakuje iskra elektryczna. Sprężona w komorze spalania mieszanka paliwowa zapala się od tej iskry i następuje wybuch.

Ogromne ciśnienie rozprężających się gazów powoduje przesunięcie się tłoka z góry w dół. Tłok, jak poprzednio, poprzez korbowód działa na korbę wału korbowego, a wał korbowy wykonuje znowu pół obrotu. Te pół obrotu wału korbowego jest jednak w tym przypadku użyteczną pracą silnika.

Powstałe spaliny należy usunąć z cylindra, dzieje się to w czasie suwu czwartego. [hasła pokrewne: bemo motors poznań, opel rokicki dąbrowa górnicza, wartburg forum ]

Suw czwarty – wydech

Tłok z najniższego położenia, w jakim znalazł się na końcu poprzedniego suwu, przesuwa się ponownie do góry. W tym czasie otwarty jest zawór wydechowy. Tłok naciska na spaliny i wypycha je do rury wydechowej.

Kiedy tłok przesunie się ponownie w najwyższe położenie, zamknie się zawór wydechowy, otworzy zawór ssący i cały cykl rozpocznie się od początku, to znaczy nastąpi suw pierwszy — ssanie itd.

Powiedzieliśmy, że w czasie tych czterech suwów (ssanie, sprężanie, praca i wydech — cykl pracy) tylko podczas suwu trzeciego otrzymujemy użyteczną pracę silnika. W czasie tych czterech suwów wał korbowy wykonał dwa pełne obroty, z których tylko trzecie pół obrotu jest praktycznie robocze.

Co powoduje obroty wału korbowego w czasie pozostałych trzech suwów?

Jeżeli silnik miałby tylko jeden cylinder, to należałoby na wale korbowym przymocować duże i ciężkie koło zamachowe (jak to spotyka się w małych ciągnikach). Takie koło zamachowe rozpędziłoby się w czasie suwu pracy, a następnie, oddając energię, kręciłoby wałem korbowym w czasie pozostałych suwów.

Silniki samochodowe mają również koło zamachowe, które zapewnia równomierną ich pracę, lecz zwykle stosuje się co najmniej cztery cylindry. W takim układzie na wał korbowy działają cztery tłoki, a praca w nich jest tak rozłożona, że suw pracy przypada kolejno na każde pół obrotu wału.

Korby wału korbowego połączone z tłokami za pośrednictwem korbowodów przestawione są względem siebie o kąt 180 0, co schematycznie przedstawia rysunek 16.

Suw pracy w poszczególnych cylindrach ustala się na ogół w następującej kolejności: w pierwszym, trzecim, czwartym, drugim i ponownie w pierwszym, trzecim itd.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: bemo motors poznań opel rokicki dąbrowa górnicza wartburg forum

Przeczytaj też:
Regulacja ustawienia kół przednich

Ustawienie kół przednich: kąt pochylenia koła, kat pochylenia sworznia zwrotnicy oraz zbieżność kół ma bardzo duży wpływ na trwałość opon i stateczność samochodu podczas jazdy. Kąt pochylenia koła powinien zawierać się w granicach —003030; różnica kątów pochylenia prawego i lewego koła nie powinna przekraczać 00 30. Kąt pochylenia dolnego końca sworznia powinien wynosić 00; różnica […]

Oświetlenie samochodu

W danych technicznych zawarto informacje o żarówkach stosowanych w najważniejszych punktach świetlnych omawianych tu samochodów. Wymieniono tam moce tych żarówek. które mają najistotniejszy wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Każdy kierowca powinien mieć w samochodzie żarówki zapasowe. Wymiany żarówek w reflektorach przednich i kierunkowskazach dokonuje się od „tyłu, czyli od strony komory silnikowej. Oprawkę pokrytą […]

Podstawowe zespoły

Samochody oglądamy zwykle z zewnątrz, widzimy ich nadwozia i to najczęściej z boku. Spróbujmy jednak zdjąć nadwozie i popatrzmy, jak rozmieszczone są mechanizmy podwozia. Samochód rozdzielony na dwa podstawowe zespoły: na podłodze stoi podwozie samochodu, a nad nim uniesione pionowo do góry nadwozie. Poszczególne elementy podwozia są w rzeczywistości podwieszone, przymocowane pod nadwoziem. Pudło nadwozia […]

DevURL
Polecamy rowniez: