Artykul dnia:
Wahacz górny

Zwrotnica koła jest połączona z wahaczami za pomocą przegubów kulowych lub krzyżowych. W samochodach FIAT 127 oraz FIAT 128 napędzane są koła przednie. W tym przypadku oś napędowa poprzez przegub i półoś napędza (obraca) piastę i całe koło. Nadwozie naciska na kołnierz górnej części sprężyny. Dolna część sprężyny opiera się na obudowie zwrotnicy. Dolna część […]

DevURL

Suw trzeci – praca

W momencie gdy tłok przesunął się do najwyższego punktu, na elektrodach świecy zapłonowej (wkręconej w głowicę silnika) przeskakuje iskra elektryczna. Sprężona w komorze spalania mieszanka paliwowa zapala się od tej iskry i następuje wybuch.

Ogromne ciśnienie rozprężających się gazów powoduje przesunięcie się tłoka z góry w dół. Tłok, jak poprzednio, poprzez korbowód działa na korbę wału korbowego, a wał korbowy wykonuje znowu pół obrotu. Te pół obrotu wału korbowego jest jednak w tym przypadku użyteczną pracą silnika.

Powstałe spaliny należy usunąć z cylindra, dzieje się to w czasie suwu czwartego. [hasła pokrewne: bemo motors poznań, opel rokicki dąbrowa górnicza, wartburg forum ]

Suw czwarty – wydech

Tłok z najniższego położenia, w jakim znalazł się na końcu poprzedniego suwu, przesuwa się ponownie do góry. W tym czasie otwarty jest zawór wydechowy. Tłok naciska na spaliny i wypycha je do rury wydechowej.

Kiedy tłok przesunie się ponownie w najwyższe położenie, zamknie się zawór wydechowy, otworzy zawór ssący i cały cykl rozpocznie się od początku, to znaczy nastąpi suw pierwszy — ssanie itd.

Powiedzieliśmy, że w czasie tych czterech suwów (ssanie, sprężanie, praca i wydech — cykl pracy) tylko podczas suwu trzeciego otrzymujemy użyteczną pracę silnika. W czasie tych czterech suwów wał korbowy wykonał dwa pełne obroty, z których tylko trzecie pół obrotu jest praktycznie robocze.

Co powoduje obroty wału korbowego w czasie pozostałych trzech suwów?

Jeżeli silnik miałby tylko jeden cylinder, to należałoby na wale korbowym przymocować duże i ciężkie koło zamachowe (jak to spotyka się w małych ciągnikach). Takie koło zamachowe rozpędziłoby się w czasie suwu pracy, a następnie, oddając energię, kręciłoby wałem korbowym w czasie pozostałych suwów.

Silniki samochodowe mają również koło zamachowe, które zapewnia równomierną ich pracę, lecz zwykle stosuje się co najmniej cztery cylindry. W takim układzie na wał korbowy działają cztery tłoki, a praca w nich jest tak rozłożona, że suw pracy przypada kolejno na każde pół obrotu wału.

Korby wału korbowego połączone z tłokami za pośrednictwem korbowodów przestawione są względem siebie o kąt 180 0, co schematycznie przedstawia rysunek 16.

Suw pracy w poszczególnych cylindrach ustala się na ogół w następującej kolejności: w pierwszym, trzecim, czwartym, drugim i ponownie w pierwszym, trzecim itd.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: bemo motors poznań opel rokicki dąbrowa górnicza wartburg forum

Przeczytaj też:
Mechanizm sterujący skrzynią biegów

Urządzeniem umożliwiającym łagodne przyspieszanie podczas ruszania z miejsca jest sprzęgło. Spełnia ono jeszcze drugie ważne zadanie: umożliwia rozłączenie silnika od skrzynki biegów podczas zmiany biegów, czyli sprzęga (lub rozłącza) silnik z układem napędowym.Do wału korbowego silnika przymocowane jest ciężkie kolo zamachowe. Tarcza tego kola jest jednocześnie jedną z tarcz sprzęgła. Równolegle do płaszczyzny tarczy ustawiona […]

Schemat obsługi

Jest on identyczny jak w poprzednio omawianych modelach. Różnice w obsługach okresowych wynikaja z faktu, że istnieje kilka wersji modelu różniących się od siebie wyposażeniem dodatkowym: — klimatyzacją wnętrza pojazdu, — automatyczną skrzynką biegów, — elektronicznym układem zapłonowym, — wspomaganiem układu kierowniczego, — elektronicznym wtryskiem paliwa. W związku z powyższym w skład przeglądu technicznego będą […]

Smarowanie silnika

od przebiegu lub czasu eksploatacji została określona przy omawianiu przeglądów i obsług. Korek spustowy oraz wlew oleju Są rozmieszczone podobnie we wszystkich omawianych typach samochodu VW. Moment dokręcania korka spustowego wynosi 30 N • m (także w samochodzie VW Golf Diesel). Pojemność głównego filtru wynosi 0,5 dm3 (oznacza to, że podczas wymiany oleju i filtru […]

DevURL
Polecamy rowniez: