Artykul dnia:
Wizyta na stacji paliw

Jadąc na stację paliw nigdy nie możemy być pewni, jakie wartości zobaczymy na cenniku. Przeważnie widzimy wyższe ceny, choć zdarzają się niespodzianki i koszt litra paliwa spada. Najczęściej nie są to duże obniżki, więc wielkiej oszczędności w portfelu nie zauważamy. Kilka tygodni później kończą się dobre czasy i ceny wracają do wyższej wartości. Rozwiązaniem drogiego […]

DevURL

Suw trzeci – praca

W momencie gdy tłok przesunął się do najwyższego punktu, na elektrodach świecy zapłonowej (wkręconej w głowicę silnika) przeskakuje iskra elektryczna. Sprężona w komorze spalania mieszanka paliwowa zapala się od tej iskry i następuje wybuch.

Ogromne ciśnienie rozprężających się gazów powoduje przesunięcie się tłoka z góry w dół. Tłok, jak poprzednio, poprzez korbowód działa na korbę wału korbowego, a wał korbowy wykonuje znowu pół obrotu. Te pół obrotu wału korbowego jest jednak w tym przypadku użyteczną pracą silnika.

Powstałe spaliny należy usunąć z cylindra, dzieje się to w czasie suwu czwartego. [hasła pokrewne: bemo motors poznań, opel rokicki dąbrowa górnicza, wartburg forum ]

Suw czwarty – wydech

Tłok z najniższego położenia, w jakim znalazł się na końcu poprzedniego suwu, przesuwa się ponownie do góry. W tym czasie otwarty jest zawór wydechowy. Tłok naciska na spaliny i wypycha je do rury wydechowej.

Kiedy tłok przesunie się ponownie w najwyższe położenie, zamknie się zawór wydechowy, otworzy zawór ssący i cały cykl rozpocznie się od początku, to znaczy nastąpi suw pierwszy — ssanie itd.

Powiedzieliśmy, że w czasie tych czterech suwów (ssanie, sprężanie, praca i wydech — cykl pracy) tylko podczas suwu trzeciego otrzymujemy użyteczną pracę silnika. W czasie tych czterech suwów wał korbowy wykonał dwa pełne obroty, z których tylko trzecie pół obrotu jest praktycznie robocze.

Co powoduje obroty wału korbowego w czasie pozostałych trzech suwów?

Jeżeli silnik miałby tylko jeden cylinder, to należałoby na wale korbowym przymocować duże i ciężkie koło zamachowe (jak to spotyka się w małych ciągnikach). Takie koło zamachowe rozpędziłoby się w czasie suwu pracy, a następnie, oddając energię, kręciłoby wałem korbowym w czasie pozostałych suwów.

Silniki samochodowe mają również koło zamachowe, które zapewnia równomierną ich pracę, lecz zwykle stosuje się co najmniej cztery cylindry. W takim układzie na wał korbowy działają cztery tłoki, a praca w nich jest tak rozłożona, że suw pracy przypada kolejno na każde pół obrotu wału.

Korby wału korbowego połączone z tłokami za pośrednictwem korbowodów przestawione są względem siebie o kąt 180 0, co schematycznie przedstawia rysunek 16.

Suw pracy w poszczególnych cylindrach ustala się na ogół w następującej kolejności: w pierwszym, trzecim, czwartym, drugim i ponownie w pierwszym, trzecim itd.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: bemo motors poznań opel rokicki dąbrowa górnicza wartburg forum

Przeczytaj też:
Jak silnik ciągnie samochód

Źródłem napędu samochodu jest silnik. Obroty wału korbowego silnika nie są bezpośrednio przekazywane na koła. Między wałem korbowym silnika a osią koła napędzanego jest jeszcze kilka pośrednich urządzeń i mechanizmów. Napęd z silnika przechodzi najpierw na sprzęgło, dalej na wał napędowy i skrzynkę biegów, przekładnię główną i na osie kół napędzanych. Wymienione urządzenia mogą być […]

Budowa samochodowego silnika czterocylindrowego

Cztery cylindry są zamknięte od góry głowicą. Między ściankami cylindrów a kadłubem silnika przepływa woda chłodząca. Przepływa ona również kanałami w głowicy silnika, w której są umieszczone zawory. Tłoki są połączone z korbowodami. Dolne łożyska korbowodowe obejmują korby wału korbowego. Wał korbowy obraca się w łożyskach kadłuba silnika. Do końca wału korbowego przykręcone jest koło […]

Chociaz teoretyczny wzór na odleglosc hamowania daje wartosci prawdopodobne, rzeczywista dlugosc nie zawsze jest zgodna z obliczeniem, teoretycznym

Chociaż teoretyczny wzór na odległość hamowania daje wartości prawdopodobne, rzeczywista długość nie zawsze jest zgodna z obliczeniem, teoretycznym. Nowsze badania wykazują, że odległość hamowania z dostateczną dokładnością można przyjmować w stosunku prostym do szybkości ruchu. Otrzymuje się wtedy odległość hamowania Sil = o: V (z doświadczeń o: = 2, zatem Sil = 2· V), a […]

DevURL
Polecamy rowniez: