Artykul dnia:
Motoryzacja szerokim okiem

Myśląc o motoryzacji widzimy przed oczami salony samochodowe, katalogi z najnowszymi modelami aut i opisem ich możliwości oraz parametrów. Najnowsze konstrukcje motoryzacyjne pobudzają wyobraźnię i sprawiają, że oddajemy się marzeniom. Marząc, określamy nowy cel w życiu. Chcemy zakupić nowe auto, wymienić nasz stary, zasłużony samochód. Warto spojrzeć na motoryzację nie tylko przez pryzmat marzeń, ale […]

DevURL

Suw trzeci – praca

W momencie gdy tłok przesunął się do najwyższego punktu, na elektrodach świecy zapłonowej (wkręconej w głowicę silnika) przeskakuje iskra elektryczna. Sprężona w komorze spalania mieszanka paliwowa zapala się od tej iskry i następuje wybuch.

Ogromne ciśnienie rozprężających się gazów powoduje przesunięcie się tłoka z góry w dół. Tłok, jak poprzednio, poprzez korbowód działa na korbę wału korbowego, a wał korbowy wykonuje znowu pół obrotu. Te pół obrotu wału korbowego jest jednak w tym przypadku użyteczną pracą silnika.

Powstałe spaliny należy usunąć z cylindra, dzieje się to w czasie suwu czwartego. [hasła pokrewne: bemo motors poznań, opel rokicki dąbrowa górnicza, wartburg forum ]

Suw czwarty – wydech

Tłok z najniższego położenia, w jakim znalazł się na końcu poprzedniego suwu, przesuwa się ponownie do góry. W tym czasie otwarty jest zawór wydechowy. Tłok naciska na spaliny i wypycha je do rury wydechowej.

Kiedy tłok przesunie się ponownie w najwyższe położenie, zamknie się zawór wydechowy, otworzy zawór ssący i cały cykl rozpocznie się od początku, to znaczy nastąpi suw pierwszy — ssanie itd.

Powiedzieliśmy, że w czasie tych czterech suwów (ssanie, sprężanie, praca i wydech — cykl pracy) tylko podczas suwu trzeciego otrzymujemy użyteczną pracę silnika. W czasie tych czterech suwów wał korbowy wykonał dwa pełne obroty, z których tylko trzecie pół obrotu jest praktycznie robocze.

Co powoduje obroty wału korbowego w czasie pozostałych trzech suwów?

Jeżeli silnik miałby tylko jeden cylinder, to należałoby na wale korbowym przymocować duże i ciężkie koło zamachowe (jak to spotyka się w małych ciągnikach). Takie koło zamachowe rozpędziłoby się w czasie suwu pracy, a następnie, oddając energię, kręciłoby wałem korbowym w czasie pozostałych suwów.

Silniki samochodowe mają również koło zamachowe, które zapewnia równomierną ich pracę, lecz zwykle stosuje się co najmniej cztery cylindry. W takim układzie na wał korbowy działają cztery tłoki, a praca w nich jest tak rozłożona, że suw pracy przypada kolejno na każde pół obrotu wału.

Korby wału korbowego połączone z tłokami za pośrednictwem korbowodów przestawione są względem siebie o kąt 180 0, co schematycznie przedstawia rysunek 16.

Suw pracy w poszczególnych cylindrach ustala się na ogół w następującej kolejności: w pierwszym, trzecim, czwartym, drugim i ponownie w pierwszym, trzecim itd.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: bemo motors poznań opel rokicki dąbrowa górnicza wartburg forum

Przeczytaj też:
Regulacja luzu zaworów

Luzy zaworów należy ustawić z maksymalną dokładnością. Zwłaszcza zbyt mały luz zaworu jest groźny w konsekwencji dla samego zaworu. Czynności regulacyjnych należy dokonywać na silniku całkowicie wystudzonym. Wymagane luzy dla silnika zimnego wynoszą: luz na zaworze ssącym — O, 1 5 mm; luz na zaworze wydechowym — 0,25 mm. W silnikach VW 1,5 dm3 zastosowano […]

Obsługi okresowe

Przegląd przed dostawą, przeprowadzany w fabryce, ma na celu sprawdzenie wszystkich zespołów i elementów samochodu. Obsługa po przejechaniu pierwszych 2500 km jest obsługą gwarancyjną (bezpłatną) mającą na celu sprawdzenie ogólnego stanu pojazdu i usunięcie ewentualnych usterek. Obsługa po pierwszych 10 000 km lub 6 miesiącach eksploatacji, a następnie co 20 000 km obejmuje następujące czynności. […]

Silniki dwusuwowe

Silniki dwusuwowe w samochodach mają zwykle dwa lub trzy cylindry. Uwaga: Działanie silnika dwusuwowego poznamy dokładniej na ruchomym modelu silnika, który można złożyć z kolorowej wycinanki, zamieszczonej na końcu książki. Niewątpliwą zaletą silnika dwusuwowego jest prosta konstrukcja, a zatem i łatwa obsługa. Wadą silnika dwusuwowego jest zwiększone zużycie paliwa w porównaniu do takiej samej mocy […]

DevURL
Polecamy rowniez: