Partnerzy serwisu:
Artykul dnia:
Rozrusznik i inne silniki elektryczne

Rozrusznik jest silnikiem elektrycznym, w którym doprowadzona energia elektryczna zostaje zamieniona na energię mechaniczną. Zadaniem rozrusznika jest doprowadzenie wału korbowego silnika do takiej prędkości obrotowej, aby nastąpił rozruch silnika. Rozrusznik umieszczony jest obok obudowy sprzęgła, w pobliżu koła zamachowego walu korbowego. Obok igły magnetycznej kompasu ustawiona jest sztabka żelazna z uzwojeniem. Po doprowadzeniu do uzwojenia […]

DevURL

Układ chlodzenia silnika czterocylindrowego

Odśrodkowa pompa wody tłoczy wodę chłodzącą do komór w kadłubie silnika. Woda opływając cylindry oraz głowice nagrzewa się, przepływa przez otwarty zawór termostatu i rurę łączącą do górnego zbiornika chłodnicy. W chłodnicy woda przepływa przez pionowe płaskie rurki i nagrzewa je. Rurki nagrzewają poziome blaszki, dzięki czemu chłodzenie jest intensywniejsze, gdyż ciepło rozprowadzane jest na większą powierzchnię. Przepływające między blaszkami chłodnicy i pozostawia je za jadącym samochodem.

Ochłodzona woda przepływa do dolnego zbiornika chłodnicy, a stamtąd przez gumową rurę powraca do pompy wody i do silnika. Przepływ powietrza chłodzącego chłodnicę jest przyspieszony przez wentylator. Wentylator chłodnicy jest zwykle napędzany paskiem klinowym od wału korbowego. W niektórych samochodach (np. w samochodzie FIAT 1 27) wentylator chłodnicy napędzany jest dodatkowym małym silnikiem elektrycznym. Ciepła woda nagrzana przez silnik jest wykorzystywana do ogrzewania wnętrza samochodu. W tym celu z układem chłodzenia połączone są cienkie rurki doprowadzające wodę do dodatkowej małej chłodnicy, która spełnia rolę nagrzewnicy. Przez tę nagrzewnicę przepływa zimne powietrze tłoczone przez wentylator elektryczny. Nagrzane w komorze nagrzewnicy powietrze przepływa specjalnymi kanałami do wnętrza nadwozia samochodu. [więcej w: bemo motors poznań, opel rokicki dąbrowa górnicza, wartburg forum ]

W układzie chłodzenia silnika wbudowane jest samo- czynnie działające urządzenie zwane termostatem. Jest to zawór, który zamyka dopływ wody do chłodnicy wtedy, gdy woda w silniku jest zbyt zimna i otwiera samoczynnie przepływ wody do chłodnicy wtedy, gdy woda w silniku nagrzeje się do temperatury około 83 oc. Jeżeli woda w silniku jest zimna, to zawór (grzybek) jest zamknięty. Woda nie może przepływać do rury chłodnicy. Dzięki „wyłączeniu” chłodnicy, woda w silniku nagrzewa się znacznie prędzej, co jest korzystne dla silnika. Nagrzewająca się w silniku woda, opływa jednak dolną część termostatu. Ma ona kształt metalowej harmonijki, która wydłuża się po podgrzaniu. Jeżeli woda jest już gorąca, to harmonijka wydłuży się, przesunie grzybek zaworu ku górze i woda krąży teraz w obwodzie silnik-chlodnica. Jeśli zdarzy się, że chłodnica działa zbyt intensywnie (np. zimą nadmiernie ochłodzi wodę), to oziębiona harmonijka samoczynnie „skurczy się” i zamknie dopływ wody. Grzybek zaworu może się tylko częściowo otworzyć i małą szczeliną przepuszczać tylko tyle wody, ile w danym momencie potrzeba dla utrzymania właściwej temperatury.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: bemo motors poznań opel rokicki dąbrowa górnicza wartburg forum

Przeczytaj też:
Układ kierowniczy

W regularnych odstępach czasu należy sprawdzać stan połączeń układu, osłon gumowych, obudów przegubów kulowych. W przypadku uszkodzenia któregokolwiek z elementów należy dokonać jego wymiany. Obwód zapłonowy W czasie okresowych przeglądów technicznych należy sprawdzić następujące elementy: — oczyścić i ustawić prawidłową przerwę między elektrodami świec zapłonowych oraz dokręcić je momentem 3,8 N • m, — oczyścić […]

Jak silnik ciągnie samochód

Źródłem napędu samochodu jest silnik. Obroty wału korbowego silnika nie są bezpośrednio przekazywane na koła. Między wałem korbowym silnika a osią koła napędzanego jest jeszcze kilka pośrednich urządzeń i mechanizmów. Napęd z silnika przechodzi najpierw na sprzęgło, dalej na wał napędowy i skrzynkę biegów, przekładnię główną i na osie kół napędzanych. Wymienione urządzenia mogą być […]

Stop! Zatrzymać samochód

Silnik napędza samochód, opony i resory łagodzą wstrząsy i drgania, układ kierowniczy umożliwia zmianę kierunku jazdy. A jeżeli kierowca pragnie zmniejszyć prędkość jazdy lub zatrzymać samochód to uruchamia układ hamulcowy, który utrudnia obroty kół i hamuje ruch pojazdu. Jadąc z góry sankami i chcąc zwolnić prędkość, wywołujemy tarcie między obcasami a powierzchnią śniegu. Podobnie tarcie […]

DevURL
Polecamy rowniez: