Partnerzy serwisu:


Artykul dnia:
Oświetlenie samochodu

W danych technicznych zawarto informacje o żarówkach stosowanych w najważniejszych punktach świetlnych omawianych tu samochodów. Wymieniono tam moce tych żarówek. które mają najistotniejszy wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Każdy kierowca powinien mieć w samochodzie żarówki zapasowe. Wymiany żarówek w reflektorach przednich i kierunkowskazach dokonuje się od „tyłu, czyli od strony komory silnikowej. Oprawkę pokrytą […]

DevURL

Układ chlodzenia silnika czterocylindrowego

Odśrodkowa pompa wody tłoczy wodę chłodzącą do komór w kadłubie silnika. Woda opływając cylindry oraz głowice nagrzewa się, przepływa przez otwarty zawór termostatu i rurę łączącą do górnego zbiornika chłodnicy. W chłodnicy woda przepływa przez pionowe płaskie rurki i nagrzewa je. Rurki nagrzewają poziome blaszki, dzięki czemu chłodzenie jest intensywniejsze, gdyż ciepło rozprowadzane jest na większą powierzchnię. Przepływające między blaszkami chłodnicy i pozostawia je za jadącym samochodem.

Ochłodzona woda przepływa do dolnego zbiornika chłodnicy, a stamtąd przez gumową rurę powraca do pompy wody i do silnika. Przepływ powietrza chłodzącego chłodnicę jest przyspieszony przez wentylator. Wentylator chłodnicy jest zwykle napędzany paskiem klinowym od wału korbowego. W niektórych samochodach (np. w samochodzie FIAT 1 27) wentylator chłodnicy napędzany jest dodatkowym małym silnikiem elektrycznym. Ciepła woda nagrzana przez silnik jest wykorzystywana do ogrzewania wnętrza samochodu. W tym celu z układem chłodzenia połączone są cienkie rurki doprowadzające wodę do dodatkowej małej chłodnicy, która spełnia rolę nagrzewnicy. Przez tę nagrzewnicę przepływa zimne powietrze tłoczone przez wentylator elektryczny. Nagrzane w komorze nagrzewnicy powietrze przepływa specjalnymi kanałami do wnętrza nadwozia samochodu. [więcej w: bemo motors poznań, opel rokicki dąbrowa górnicza, wartburg forum ]

W układzie chłodzenia silnika wbudowane jest samo- czynnie działające urządzenie zwane termostatem. Jest to zawór, który zamyka dopływ wody do chłodnicy wtedy, gdy woda w silniku jest zbyt zimna i otwiera samoczynnie przepływ wody do chłodnicy wtedy, gdy woda w silniku nagrzeje się do temperatury około 83 oc. Jeżeli woda w silniku jest zimna, to zawór (grzybek) jest zamknięty. Woda nie może przepływać do rury chłodnicy. Dzięki „wyłączeniu” chłodnicy, woda w silniku nagrzewa się znacznie prędzej, co jest korzystne dla silnika. Nagrzewająca się w silniku woda, opływa jednak dolną część termostatu. Ma ona kształt metalowej harmonijki, która wydłuża się po podgrzaniu. Jeżeli woda jest już gorąca, to harmonijka wydłuży się, przesunie grzybek zaworu ku górze i woda krąży teraz w obwodzie silnik-chlodnica. Jeśli zdarzy się, że chłodnica działa zbyt intensywnie (np. zimą nadmiernie ochłodzi wodę), to oziębiona harmonijka samoczynnie „skurczy się” i zamknie dopływ wody. Grzybek zaworu może się tylko częściowo otworzyć i małą szczeliną przepuszczać tylko tyle wody, ile w danym momencie potrzeba dla utrzymania właściwej temperatury.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: bemo motors poznań opel rokicki dąbrowa górnicza wartburg forum

Przeczytaj też:
Regulacja układu hamulcowego

Podczas regulacji jest ważne, by lekki opór, który wyczuwa się na kole po regulacji, był identyczny na obu kołach jednej osi samochodu. Jeżeli po przeprowadzonej regulacji hamulców jałowy ruch pedału jest większy niż 113 jego ruchu całkowitego, a po kilkakrotnym naciśnięciu pedału wyraźnie zmniejsza się (robi się tzw. „wysoki pedał), to należy dokonać odpowietrzenia układu […]

Układ kierowniczy

W regularnych odstępach czasu należy sprawdzać stan połączeń układu, osłon gumowych, obudów przegubów kulowych. W przypadku uszkodzenia któregokolwiek z elementów należy dokonać jego wymiany. Obwód zapłonowy W czasie okresowych przeglądów technicznych należy sprawdzić następujące elementy: — oczyścić i ustawić prawidłową przerwę między elektrodami świec zapłonowych oraz dokręcić je momentem 3,8 N • m, — oczyścić […]

Przekładnia kierownicza

Po dłuższym okresie eksploatowania samochodu układ kierowniczy może wykazywać nadmierne luzy objawiające się znacznym ruchem jałowym koła kierownicy. Przyczyną tego może być nadmierne zużycie sworzni kulistych w mechanizmie zwrotniczym lub luzy w przekładni kierowniczej. Nadmiernie zużyte sworznie kuliste należy wymienić na nowe, zlecając wykonanie tej czynności stacji obsługi. Luzy w przekładni kierowniczej można usunąć we […]

DevURL
Polecamy rowniez: