Partnerzy serwisu:
Artykul dnia:
Ustawianie zapłonu

Ustawienie kąta wyprzedzenia zapłonu powinno być dokonywane za pomocą lampy stroboskopowej, w stacji obsługi. Można jednak ustawić zapłon statycznie metodą dosyć prymitywną. jednak wystarczająco dokładną. W silniku wysokoprężnym, w którym zapłon następuje wskutek bardzo wysokiego ciśnienia i znacznej temperatury w komorze spalania i w którym z tej przyczyny nie ma aparatu zapłonowego, ustawieniu zapłonu — […]

DevURL

Układ chlodzenia silnika czterocylindrowego

Odśrodkowa pompa wody tłoczy wodę chłodzącą do komór w kadłubie silnika. Woda opływając cylindry oraz głowice nagrzewa się, przepływa przez otwarty zawór termostatu i rurę łączącą do górnego zbiornika chłodnicy. W chłodnicy woda przepływa przez pionowe płaskie rurki i nagrzewa je. Rurki nagrzewają poziome blaszki, dzięki czemu chłodzenie jest intensywniejsze, gdyż ciepło rozprowadzane jest na większą powierzchnię. Przepływające między blaszkami chłodnicy i pozostawia je za jadącym samochodem.

Ochłodzona woda przepływa do dolnego zbiornika chłodnicy, a stamtąd przez gumową rurę powraca do pompy wody i do silnika. Przepływ powietrza chłodzącego chłodnicę jest przyspieszony przez wentylator. Wentylator chłodnicy jest zwykle napędzany paskiem klinowym od wału korbowego. W niektórych samochodach (np. w samochodzie FIAT 1 27) wentylator chłodnicy napędzany jest dodatkowym małym silnikiem elektrycznym. Ciepła woda nagrzana przez silnik jest wykorzystywana do ogrzewania wnętrza samochodu. W tym celu z układem chłodzenia połączone są cienkie rurki doprowadzające wodę do dodatkowej małej chłodnicy, która spełnia rolę nagrzewnicy. Przez tę nagrzewnicę przepływa zimne powietrze tłoczone przez wentylator elektryczny. Nagrzane w komorze nagrzewnicy powietrze przepływa specjalnymi kanałami do wnętrza nadwozia samochodu. [więcej w: bemo motors poznań, opel rokicki dąbrowa górnicza, wartburg forum ]

W układzie chłodzenia silnika wbudowane jest samo- czynnie działające urządzenie zwane termostatem. Jest to zawór, który zamyka dopływ wody do chłodnicy wtedy, gdy woda w silniku jest zbyt zimna i otwiera samoczynnie przepływ wody do chłodnicy wtedy, gdy woda w silniku nagrzeje się do temperatury około 83 oc. Jeżeli woda w silniku jest zimna, to zawór (grzybek) jest zamknięty. Woda nie może przepływać do rury chłodnicy. Dzięki „wyłączeniu” chłodnicy, woda w silniku nagrzewa się znacznie prędzej, co jest korzystne dla silnika. Nagrzewająca się w silniku woda, opływa jednak dolną część termostatu. Ma ona kształt metalowej harmonijki, która wydłuża się po podgrzaniu. Jeżeli woda jest już gorąca, to harmonijka wydłuży się, przesunie grzybek zaworu ku górze i woda krąży teraz w obwodzie silnik-chlodnica. Jeśli zdarzy się, że chłodnica działa zbyt intensywnie (np. zimą nadmiernie ochłodzi wodę), to oziębiona harmonijka samoczynnie „skurczy się” i zamknie dopływ wody. Grzybek zaworu może się tylko częściowo otworzyć i małą szczeliną przepuszczać tylko tyle wody, ile w danym momencie potrzeba dla utrzymania właściwej temperatury.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: bemo motors poznań opel rokicki dąbrowa górnicza wartburg forum

Przeczytaj też:
Suw trzeci – praca

W momencie gdy tłok przesunął się do najwyższego punktu, na elektrodach świecy zapłonowej (wkręconej w głowicę silnika) przeskakuje iskra elektryczna. Sprężona w komorze spalania mieszanka paliwowa zapala się od tej iskry i następuje wybuch. Ogromne ciśnienie rozprężających się gazów powoduje przesunięcie się tłoka z góry w dół. Tłok, jak poprzednio, poprzez korbowód działa na korbę […]

Obecnie we wszystkich samochodach, nawet o najmniejszych nosnosciach, do przechylania skrzyni sluzy urzadzenie hydrauliczne

Obecnie we wszystkich samochodach, nawet o najmniejszych nośnościach, do przechylania skrzyni służy urządzenie hydrauliczne. Działanie urządzenia polega na tym, że pompa uruchomiona przez silnik samochodu za pośrednictwem skrzynki przekładniowej przepompowuje płyn ze zbiornika do dolnej części cylindra, w którym umieszczony jest tłok z zamocowanym od przodu tłoczyskiem. Wciskany płyn do dolnej części cylindra przesuwa tłok […]

Skrzynka biegów

Obsługa skrzynki biegów ogranicza się do kontroli jej działania, sprawdzania, czy nie ma przecieków oraz sprawdzania i ewentualnego uzupełniania oleju. Poziom oleju powinien być sprawdzany na samochodzie stojącym na płaskim poziomym podłożu, po odczekaniu pewnej chwili po wjeździe na stanowisko (rozgrzany olej ma tendencję do spieniania). Poziom oleju jest sprawdzany za pomocą otworu przelewowego po […]

DevURL
Polecamy rowniez: