Partnerzy serwisu:
Artykul dnia:
Obsługa podwozia

Obsługa sprzęgła — identycznie jak w Fieście (automatycznie regulowany skok jałowy pedału). Obsługa skrzynki biegów — identyczna jak w pozostałych modelach. Obsługa wału napędowego — smarowanie przegubów co 40 000 km smarem (55 g każdy). Tylny most Obsługa tylnego mostu sprowadza się do sprawdzenia poziomu oleju po odkręceniu korka przelewowego (rys. 5.3) i ewentualnego uzupełniania […]

DevURL

Układ napędowy

Jeżeli zmierzymy drogę, jaką przejdą koła samochodu jadącego na zakręcie lub dookoła placu, okaże się, że droga kół wewnętrznych jest znacznie krótsza od drogi kół zewnętrznych. Przebywając krótszą drogę, koło wykona mniej obrotów, a przebywając drogę dłuższą — więcej. Ponieważ kola z jednej i z drugiej strony pojazdu obracają się z różną prędkością (z różną liczbą obrotów), kół tych nie można połączyć jedną wspólną osią. Należy oddzielnie dla każdego z kół napędzanych dostosować liczbę obrotów do przebywanej drogi. Zadanie to spełnia mechanizm różnicowy. Mechanizm różnicowy wbudowany jest wewnątrz przekładni głównej. Działa samoczynnie, bez udziału kierowcy. Nie warto poznawać szczegółów jego budowy, natomiast dobrze jest znać zasadę działania.

Zawieszenie kół

Opony kół samochodu działają podobnie jak opony rowerowe. Powietrze wtłoczone do dętki znajdującej się w oponie lub bezpośrednio do wnętrza opony czyni oponę elastyczną i sprężystą. Najeżdżając na kamienie i nierówności na drodze opona ugina się jak powietrzna poduszka. Dzięki elastyczności opon samochód jedzie miękko, bez nadmiernych drgań i wstrząsów. Mimo stosowania bardzo grubych, tzw. balonowych, opon łagodzenie wstrząsów nie jest jednak wystarczające. Aby nadwozie było jeszcze bardziej elastycznie zawieszone, nie spoczywa ono bezpośrednio na osiach kół samochodu, lecz opiera się na różnego typu elementach sprężystych (sprężyny śrubowe, resory płaskie itp.).  [więcej w: inchcape otomoto, wartburg forum, opel rokicki ] Działanie elementu sprężystego wyjaśnimy na przykładzie roweru. Oprócz ogumionych kół rower wyposażony jest w sprężyny śrubowe, umieszczone pod siodełkiem. Jeżeli koło roweru najedzie na kamień, Oto mimo lekkiego ugięcia się opony koło i jego zawieszenie podskoczy do góry. To podskoczenie spowoduje ściśnięcie sprężyn pod siodełkiem. Sprężyny złagodzą wstrząs i kolarz prawie nie zauważy, że najechał na kamień.Podobnie, jak sprężyny pod siodełkiem roweru, działają sprężyny zawieszenia kół w samochodzie. Drgania opony kola przenoszone na zawieszenie zostają stłumione przez sprężyny i nie przenoszą się na nadwozie samochodu. Całe pudło nadwozia opiera się na górnych częściach sprężyn, w czterech punktach oznaczonych czerwonymi strzałkami na rysunku. Dolne części sprężyn naciskają na wahacze kół i poprzez osie na koła. Każdy wahacz koła połączony jest zawiasowo z ramą podwozia.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: inchcape otomoto opel rokicki wartburg forum

Przeczytaj też:
Oświetlenie w samochodzie

Działanie żarówki elektrycznej jest powszechnie znane. Energia elektryczna rozgrzewa włókno żarówki, a to z kolei wysyła promienie świetlne. W każdym samochodzie jest wbudowanych kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt różnych żarówek. Służą one m. in. do oświetlenia wnętrza samochodu, oświetlenia tablicy wskaźników, bagażnika itp. Aby żarówka świeciła, należy włączyć ją w obwód zamknięty ze źródłem prądu. Prąd […]

Wedlug sposobu przechylenie skrzyni ladunkowej, wywrotki dzieli sie

Według sposobu przechylenie skrzyni ładunkowej, wywrotki dzieli się. 1) na wywrotki z samoczynnym przechylaniem, 2) wywrotkarz, przechylaniem skrzyni za pomocą specjalnego urządzenia. W pierwszym przypadku przechylenie skrzyni następuje przez zwolnienie mechanizmu przytrzymującego skrzynię w położeniu poziomym. Przechylenie to następuje pod wpływem ciężaru ładunku, wskutek podparcia skrzyni przegubowo poza środkiem ciężkości. Typowym przykładem samochodów o samoczynnym […]

Stop! Zatrzymać samochód

Silnik napędza samochód, opony i resory łagodzą wstrząsy i drgania, układ kierowniczy umożliwia zmianę kierunku jazdy. A jeżeli kierowca pragnie zmniejszyć prędkość jazdy lub zatrzymać samochód to uruchamia układ hamulcowy, który utrudnia obroty kół i hamuje ruch pojazdu. Jadąc z góry sankami i chcąc zwolnić prędkość, wywołujemy tarcie między obcasami a powierzchnią śniegu. Podobnie tarcie […]

DevURL
Polecamy rowniez: