Artykul dnia:
Skrzynka biegów

Obsługa skrzynki biegów ogranicza się do kontroli jej działania, sprawdzania, czy nie ma przecieków oraz sprawdzania i ewentualnego uzupełniania oleju. Poziom oleju powinien być sprawdzany na samochodzie stojącym na płaskim poziomym podłożu, po odczekaniu pewnej chwili po wjeździe na stanowisko (rozgrzany olej ma tendencję do spieniania). Poziom oleju jest sprawdzany za pomocą otworu przelewowego po […]

DevURL

Układ napędowy

Jeżeli zmierzymy drogę, jaką przejdą koła samochodu jadącego na zakręcie lub dookoła placu, okaże się, że droga kół wewnętrznych jest znacznie krótsza od drogi kół zewnętrznych. Przebywając krótszą drogę, koło wykona mniej obrotów, a przebywając drogę dłuższą — więcej. Ponieważ kola z jednej i z drugiej strony pojazdu obracają się z różną prędkością (z różną liczbą obrotów), kół tych nie można połączyć jedną wspólną osią. Należy oddzielnie dla każdego z kół napędzanych dostosować liczbę obrotów do przebywanej drogi. Zadanie to spełnia mechanizm różnicowy. Mechanizm różnicowy wbudowany jest wewnątrz przekładni głównej. Działa samoczynnie, bez udziału kierowcy. Nie warto poznawać szczegółów jego budowy, natomiast dobrze jest znać zasadę działania.

Zawieszenie kół

Opony kół samochodu działają podobnie jak opony rowerowe. Powietrze wtłoczone do dętki znajdującej się w oponie lub bezpośrednio do wnętrza opony czyni oponę elastyczną i sprężystą. Najeżdżając na kamienie i nierówności na drodze opona ugina się jak powietrzna poduszka. Dzięki elastyczności opon samochód jedzie miękko, bez nadmiernych drgań i wstrząsów. Mimo stosowania bardzo grubych, tzw. balonowych, opon łagodzenie wstrząsów nie jest jednak wystarczające. Aby nadwozie było jeszcze bardziej elastycznie zawieszone, nie spoczywa ono bezpośrednio na osiach kół samochodu, lecz opiera się na różnego typu elementach sprężystych (sprężyny śrubowe, resory płaskie itp.).  [więcej w: inchcape otomoto, wartburg forum, opel rokicki ] Działanie elementu sprężystego wyjaśnimy na przykładzie roweru. Oprócz ogumionych kół rower wyposażony jest w sprężyny śrubowe, umieszczone pod siodełkiem. Jeżeli koło roweru najedzie na kamień, Oto mimo lekkiego ugięcia się opony koło i jego zawieszenie podskoczy do góry. To podskoczenie spowoduje ściśnięcie sprężyn pod siodełkiem. Sprężyny złagodzą wstrząs i kolarz prawie nie zauważy, że najechał na kamień.Podobnie, jak sprężyny pod siodełkiem roweru, działają sprężyny zawieszenia kół w samochodzie. Drgania opony kola przenoszone na zawieszenie zostają stłumione przez sprężyny i nie przenoszą się na nadwozie samochodu. Całe pudło nadwozia opiera się na górnych częściach sprężyn, w czterech punktach oznaczonych czerwonymi strzałkami na rysunku. Dolne części sprężyn naciskają na wahacze kół i poprzez osie na koła. Każdy wahacz koła połączony jest zawiasowo z ramą podwozia.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: inchcape otomoto opel rokicki wartburg forum

Przeczytaj też:
Akumulator

Akumulator można doładowywać tylko prądem stalym. W tym celu w prądnicy prądu zmiennego (alternatorze) umieszczony jest prostownik. Na przewodach wyprowadzonych z alternatora otrzymuje się wtedy prąd stały. Niektóre samochody mają prądnice wytwarzające bezpośrednio prąd stały. Zasada działania prądnicy prądu słalego jest podobna do działania prądnicy prądu zmiennego. Różnica polega na sposobie odprowadzenia prądu na szczotki. […]

Oświetlenie samochodu

W danych technicznych zawarto informacje o żarówkach stosowanych w najważniejszych punktach świetlnych omawianych tu samochodów. Wymieniono tam moce tych żarówek. które mają najistotniejszy wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Każdy kierowca powinien mieć w samochodzie żarówki zapasowe. Wymiany żarówek w reflektorach przednich i kierunkowskazach dokonuje się od „tyłu, czyli od strony komory silnikowej. Oprawkę pokrytą […]

Produkowane sa równiez skrapiarki jako przyczepy samochodowe

Produkowane są również skrapiarki jako przyczepy samochodowe. Skrapiarki samochodowe składają się z następujących części: 1) podwozia samochodowego, 2) ramy podstawowej zamocowanej do podwozia, 3) zbiornika bitumu, 4) urządzenia do podgrzewania, którego zadaniem jest utrzymywanie należytej temperatury bitumu bądź też podgrzewanie bitumu do temperatury roboczej, 5) urządzeń sterowniczych. Na ramie ze stali promowej spawanej zamocowany jest […]

DevURL
Polecamy rowniez: