Artykul dnia:
Jak silnik ciągnie samochód

Źródłem napędu samochodu jest silnik. Obroty wału korbowego silnika nie są bezpośrednio przekazywane na koła. Między wałem korbowym silnika a osią koła napędzanego jest jeszcze kilka pośrednich urządzeń i mechanizmów. Napęd z silnika przechodzi najpierw na sprzęgło, dalej na wał napędowy i skrzynkę biegów, przekładnię główną i na osie kół napędzanych. Wymienione urządzenia mogą być […]

DevURL

Układ napędowy

Jeżeli zmierzymy drogę, jaką przejdą koła samochodu jadącego na zakręcie lub dookoła placu, okaże się, że droga kół wewnętrznych jest znacznie krótsza od drogi kół zewnętrznych. Przebywając krótszą drogę, koło wykona mniej obrotów, a przebywając drogę dłuższą — więcej. Ponieważ kola z jednej i z drugiej strony pojazdu obracają się z różną prędkością (z różną liczbą obrotów), kół tych nie można połączyć jedną wspólną osią. Należy oddzielnie dla każdego z kół napędzanych dostosować liczbę obrotów do przebywanej drogi. Zadanie to spełnia mechanizm różnicowy. Mechanizm różnicowy wbudowany jest wewnątrz przekładni głównej. Działa samoczynnie, bez udziału kierowcy. Nie warto poznawać szczegółów jego budowy, natomiast dobrze jest znać zasadę działania.

Zawieszenie kół

Opony kół samochodu działają podobnie jak opony rowerowe. Powietrze wtłoczone do dętki znajdującej się w oponie lub bezpośrednio do wnętrza opony czyni oponę elastyczną i sprężystą. Najeżdżając na kamienie i nierówności na drodze opona ugina się jak powietrzna poduszka. Dzięki elastyczności opon samochód jedzie miękko, bez nadmiernych drgań i wstrząsów. Mimo stosowania bardzo grubych, tzw. balonowych, opon łagodzenie wstrząsów nie jest jednak wystarczające. Aby nadwozie było jeszcze bardziej elastycznie zawieszone, nie spoczywa ono bezpośrednio na osiach kół samochodu, lecz opiera się na różnego typu elementach sprężystych (sprężyny śrubowe, resory płaskie itp.).  [więcej w: inchcape otomoto, wartburg forum, opel rokicki ] Działanie elementu sprężystego wyjaśnimy na przykładzie roweru. Oprócz ogumionych kół rower wyposażony jest w sprężyny śrubowe, umieszczone pod siodełkiem. Jeżeli koło roweru najedzie na kamień, Oto mimo lekkiego ugięcia się opony koło i jego zawieszenie podskoczy do góry. To podskoczenie spowoduje ściśnięcie sprężyn pod siodełkiem. Sprężyny złagodzą wstrząs i kolarz prawie nie zauważy, że najechał na kamień.Podobnie, jak sprężyny pod siodełkiem roweru, działają sprężyny zawieszenia kół w samochodzie. Drgania opony kola przenoszone na zawieszenie zostają stłumione przez sprężyny i nie przenoszą się na nadwozie samochodu. Całe pudło nadwozia opiera się na górnych częściach sprężyn, w czterech punktach oznaczonych czerwonymi strzałkami na rysunku. Dolne części sprężyn naciskają na wahacze kół i poprzez osie na koła. Każdy wahacz koła połączony jest zawiasowo z ramą podwozia.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: inchcape otomoto opel rokicki wartburg forum

Przeczytaj też:
Smarowanie walczy z tarciem

Zamarznięte ręce można rozgrzać przez silne pocieranie. lm silniej i dłużej będziemy je trzeć, tym bardziej się rozgrzeją. Ostrząc wiertło na wirującej tarczy szlifierskiej, widzimy iskry odrzucane na boki. Są to cząsteczki stali spalane w wyniku tarcia. W każdym samochodzie znajduje się bardzo dużo punktów, w których występuje tarcie, np. między tłokiem a cylindrem, w […]

Termostat

Termostat jest urządzeniem działającym zupełnie samoczynnie, bez możliwości sterowania nim przez kierowcę samochodu. Uszkodzony termostat nie nadaje się do naprawy i należy go wymienić na nowy. Termostat jest urządzeniem stosowanym nie tylko w silnikach chłodzonych wodą, lecz również w silnikach chłodzonych powietrzem (np. Volkswagen, FIAT 126P). W tym przypadku termostat zamyka lub otwiera klapę ograniczającą […]

Nadwozie

Samochody Wołga GAZ-24 mają nadwozie samonośne. całkowicie stalowe. W części przedniej karoserii znajduje się szczątkowa rama podsilnikowa, do której jest zamocowany silnik, przednie zawieszenie i chłodnica. Nadwozie samochodu w procesie produkcyjnym jest poddawane antykorozyjnemu chemicznemu zabiegowi — fosfatyzowaniu, które chroni przed korozją oraz zwiększa przyczepność lakieru. Ponadto podłoga, wewnętrzne powierzchnie błotników, przegroda czołowa, wewnętrzne powierzchnie drzwi, […]

DevURL
Polecamy rowniez: