Partnerzy serwisu:
Artykul dnia:
Wizyta na stacji paliw

Jadąc na stację paliw nigdy nie możemy być pewni, jakie wartości zobaczymy na cenniku. Przeważnie widzimy wyższe ceny, choć zdarzają się niespodzianki i koszt litra paliwa spada. Najczęściej nie są to duże obniżki, więc wielkiej oszczędności w portfelu nie zauważamy. Kilka tygodni później kończą się dobre czasy i ceny wracają do wyższej wartości. Rozwiązaniem drogiego […]

DevURL

Układ napędowy

Jeżeli zmierzymy drogę, jaką przejdą koła samochodu jadącego na zakręcie lub dookoła placu, okaże się, że droga kół wewnętrznych jest znacznie krótsza od drogi kół zewnętrznych. Przebywając krótszą drogę, koło wykona mniej obrotów, a przebywając drogę dłuższą — więcej. Ponieważ kola z jednej i z drugiej strony pojazdu obracają się z różną prędkością (z różną liczbą obrotów), kół tych nie można połączyć jedną wspólną osią. Należy oddzielnie dla każdego z kół napędzanych dostosować liczbę obrotów do przebywanej drogi. Zadanie to spełnia mechanizm różnicowy. Mechanizm różnicowy wbudowany jest wewnątrz przekładni głównej. Działa samoczynnie, bez udziału kierowcy. Nie warto poznawać szczegółów jego budowy, natomiast dobrze jest znać zasadę działania.

Zawieszenie kół

Opony kół samochodu działają podobnie jak opony rowerowe. Powietrze wtłoczone do dętki znajdującej się w oponie lub bezpośrednio do wnętrza opony czyni oponę elastyczną i sprężystą. Najeżdżając na kamienie i nierówności na drodze opona ugina się jak powietrzna poduszka. Dzięki elastyczności opon samochód jedzie miękko, bez nadmiernych drgań i wstrząsów. Mimo stosowania bardzo grubych, tzw. balonowych, opon łagodzenie wstrząsów nie jest jednak wystarczające. Aby nadwozie było jeszcze bardziej elastycznie zawieszone, nie spoczywa ono bezpośrednio na osiach kół samochodu, lecz opiera się na różnego typu elementach sprężystych (sprężyny śrubowe, resory płaskie itp.).  [więcej w: inchcape otomoto, wartburg forum, opel rokicki ] Działanie elementu sprężystego wyjaśnimy na przykładzie roweru. Oprócz ogumionych kół rower wyposażony jest w sprężyny śrubowe, umieszczone pod siodełkiem. Jeżeli koło roweru najedzie na kamień, Oto mimo lekkiego ugięcia się opony koło i jego zawieszenie podskoczy do góry. To podskoczenie spowoduje ściśnięcie sprężyn pod siodełkiem. Sprężyny złagodzą wstrząs i kolarz prawie nie zauważy, że najechał na kamień.Podobnie, jak sprężyny pod siodełkiem roweru, działają sprężyny zawieszenia kół w samochodzie. Drgania opony kola przenoszone na zawieszenie zostają stłumione przez sprężyny i nie przenoszą się na nadwozie samochodu. Całe pudło nadwozia opiera się na górnych częściach sprężyn, w czterech punktach oznaczonych czerwonymi strzałkami na rysunku. Dolne części sprężyn naciskają na wahacze kół i poprzez osie na koła. Każdy wahacz koła połączony jest zawiasowo z ramą podwozia.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: inchcape otomoto opel rokicki wartburg forum

Przeczytaj też:
Kanał przelotowy

Tłok przesuwa się w górę i zamyka (zasłania) wszystkie okienka w ściankach cylindra. Dalszy ruch tłoka w górę powoduje sprężanie mieszanki paliwowej nad tłokiem. W skrzyni korbowej powstaje podciśnienie. Dalszy ruch tłoka w górę powoduje dalsze sprężanie mieszanki w cylindrze. Równocześnie, po odsłonięciu okienka rury ssącej, świeża porcja mieszanki przepływa do skrzyni korbowej. Kiedy tłok […]

Wywrotka nie obróci sie samoczynnie, gdy ladunek przesuniety jest w tyl, albo gdy ciagnik stoi na wzniesieniu

Wywrotka nie obróci się samoczynnie, gdy ładunek przesunięty jest w tył, albo gdy ciągnik stoi na wzniesieniu. W tym wypadku kierowca może spowodować przechylenie skrzyni nagle hamując z jednoczesnym zwolnieniem zaczepu. Charakterystyczną cechą tego samochodu jest przystosowanie go do jednakowej jazdy zarówno do tyłu, jak i do przodu, w tym celu samochód wyposażony jest w […]

Regulacja układu hamulcowego

Podczas regulacji jest ważne, by lekki opór, który wyczuwa się na kole po regulacji, był identyczny na obu kołach jednej osi samochodu. Jeżeli po przeprowadzonej regulacji hamulców jałowy ruch pedału jest większy niż 113 jego ruchu całkowitego, a po kilkakrotnym naciśnięciu pedału wyraźnie zmniejsza się (robi się tzw. „wysoki pedał), to należy dokonać odpowietrzenia układu […]

DevURL
Polecamy rowniez: