Partnerzy serwisu:
Artykul dnia:
Obsługa układu chłodzenia

Obsługa gaźnika polega na okresowym usuwaniu nagromadzonych zanieczyszczeń oraz ewentualnej regulacji prędkości obrotowej biegu jałowego silnika. Wszelkie inne prace przy gaźniku należy powierzać stacji obsługi, gdyż gaźnik jest urządzeniem skomplikowanym, a od jego regulacji zależy ekonomiczna eksploatacja pojazdu. Czyszczenie gaźnika przeprowadzone przez użytkownika polega na przedmuchaniu dysz i kanałów sprężonym powietrzem (np. pompką samochodową). Nie […]

DevURL

Układ napędowy

Zaletą układu jest racjonalne wykorzystanie przestrzeni pod pokrywą silnika przy równoczesnym łatwym dostępie do elementów wymagających obsługi.

Jak zwiększyć moc silnika?

Niestety takiego urządzenia, które zwiększałoby moc silnika bez wprowadzania w nim zmian konstrukcyjnych, nie udało się zbudować. Jeżeli nie możemy zwiększyć mocy, to spróbujmy zwiększyć siłę napędową na kołach.

Wyjaśnimy taką możliwość na następującym przykładzie. Pomagając przy budowie szkoły, chłopiec pragnie przesunąć ciężki 100 kilogramowy blok budowlany. Ale „moc” chłopca, to znaczy jego zdolność uniesienia ciężaru rękoma, wynosi tylko 30 kilogramów.

Nie rezygnując z pracy, chłopiec posłużył się dźwignią, o której dowiedział się na lekcji fizyki. W tym celu długą listwę podparł w pobliżu ciężkiego bloku i naciskając na dłuższy odcinek listwy łatwo uniósł go i przesunął. Wprawdzie wykonał ruch dłuższym odcinkiem listwy, ale zyskał na sile unoszącej ciężar.

Przekładnia ułatwia uniesienie dużego ciężaru. Wyobraźmy sobie, że chłopiec zastosował przekładnię złożoną z dwóch kół zębatych. Pokręcając długą korbą znajdującą się na osi małego kółka obracał dużym kołem, do którego przymocowana była lina, z zawieszonym na niej ciężarem. Bez nadmiernego wysiłku chłopiec podniósł ciężki blok kamienny.

Możemy więc stwierdzić, że dzięki zastosowaniu przekładni wprawdzie moc chłopca nie zwiększyła się, ale na osi dużego koła powstała większa siła napędowa. Ta siła napędowa zwiększa się proporcjonalnie do stosunku przełożenia pomiędzy kołami zębatymi. Jeżeli np. małe koło napędzające będzie miało 10 zębów, a duże koło napędzane 100 zębów, to wprawdzie dziesięć razy musimy obrócić kołem małym, aby koło duże obróciło się jeden raz, ale zyskamy dziesięciokrotnie większą siłę napędową. [podobne: ganinex pszczyna, big autohandel, otomoto chełm ]

W samochodzie wał napędowy napędza małe koło zębate zazębione z dużym kołem zębatym przekładni głównej. Duże koło zębate przekazuje obroty na koła jezdne samochodu. Jeżeli przełożenie pomiędzy kołami przekładni głównej wynosi np. jeden do pięciu (1 : 5), to na kołach samochodu uzyskamy pięciokrotnie większą siłę napędową.

W samochodach, w których silnik umieszczony jest równolegle do osi kół napędzanych (np. w samochodzie FIAT 1 27), przekładnia główna składa się z pary kół o zazębieniu czołowym. W samochodzie FIAT 1 25 oraz w tych samochodach, w których silnik umieszczony jest prostopadle do osi kół, przekładnia główna składa się z pary kół stożkowych.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: big autohandel ganinex pszczyna otomoto chełm

Przeczytaj też:
Obsługa układu smarowania

Układ smarowania silnika jest mieszany: pod ciśnieniem i rozbryzgowy. Do czynności obsługowych w zakresie prac smarowniczych przy silniku należą: — kontrola poziomu oleju w misce olejowej silnika, wymiana oleju i wkładu filtru oleju. Kontrolę poziomu oleju w misce olejowej silnika zaleca się przeprowadzać raz na tydzień przy małych dziennych przebiegach samochodu lub co 400…500 km […]

Suw trzeci – praca

W momencie gdy tłok przesunął się do najwyższego punktu, na elektrodach świecy zapłonowej (wkręconej w głowicę silnika) przeskakuje iskra elektryczna. Sprężona w komorze spalania mieszanka paliwowa zapala się od tej iskry i następuje wybuch. Ogromne ciśnienie rozprężających się gazów powoduje przesunięcie się tłoka z góry w dół. Tłok, jak poprzednio, poprzez korbowód działa na korbę […]

Układ kierowniczy

Przekładnia kierownicza/zębatkowa Minimalny promień skrętu/4,76 m (4,63 m n— modele sportowe} Amortyzatory/teleskopowe, hydrauliczne, dwustronnego działania zarówno w przednim, jak i tylnym zawieszeniu. Wyposażenie elektryczne Akumulator/kwasowo-ołowiowy Napięcie znamionowe 12 v Pojemność akumulatora — dla silników o pojemności 1,1 dm3, 1,3 dm3 i 1,6 dm3 współpracujących z mechaniczną skrzynką biegów 38 A. h — dla silników o […]

DevURL
Polecamy rowniez: