Partnerzy serwisu:


Artykul dnia:
Bardziej praktyczne w uzyciu do przewozu masy betonowej sa samochody wyposazone w mieszalnik kielichowy

Bardziej praktyczne w użyciu do przewozu masy betonowej są samochody wyposażone w mieszalnik kielichowy. Masę betonową w wytwórni masy ładuje się z betoniarki do kielicha o pojemności około 2,0 m, a następnie samochód przewozi ją na plac budowy, gdzie masa betonowa zostaje wyładowana przez obrót kielicha dookoła poprzecznej osi poziomej. W czasie jazdy samochodu kielich […]

DevURL

Układ napędowy

Zaletą układu jest racjonalne wykorzystanie przestrzeni pod pokrywą silnika przy równoczesnym łatwym dostępie do elementów wymagających obsługi.

Jak zwiększyć moc silnika?

Niestety takiego urządzenia, które zwiększałoby moc silnika bez wprowadzania w nim zmian konstrukcyjnych, nie udało się zbudować. Jeżeli nie możemy zwiększyć mocy, to spróbujmy zwiększyć siłę napędową na kołach.

Wyjaśnimy taką możliwość na następującym przykładzie. Pomagając przy budowie szkoły, chłopiec pragnie przesunąć ciężki 100 kilogramowy blok budowlany. Ale „moc” chłopca, to znaczy jego zdolność uniesienia ciężaru rękoma, wynosi tylko 30 kilogramów.

Nie rezygnując z pracy, chłopiec posłużył się dźwignią, o której dowiedział się na lekcji fizyki. W tym celu długą listwę podparł w pobliżu ciężkiego bloku i naciskając na dłuższy odcinek listwy łatwo uniósł go i przesunął. Wprawdzie wykonał ruch dłuższym odcinkiem listwy, ale zyskał na sile unoszącej ciężar.

Przekładnia ułatwia uniesienie dużego ciężaru. Wyobraźmy sobie, że chłopiec zastosował przekładnię złożoną z dwóch kół zębatych. Pokręcając długą korbą znajdującą się na osi małego kółka obracał dużym kołem, do którego przymocowana była lina, z zawieszonym na niej ciężarem. Bez nadmiernego wysiłku chłopiec podniósł ciężki blok kamienny.

Możemy więc stwierdzić, że dzięki zastosowaniu przekładni wprawdzie moc chłopca nie zwiększyła się, ale na osi dużego koła powstała większa siła napędowa. Ta siła napędowa zwiększa się proporcjonalnie do stosunku przełożenia pomiędzy kołami zębatymi. Jeżeli np. małe koło napędzające będzie miało 10 zębów, a duże koło napędzane 100 zębów, to wprawdzie dziesięć razy musimy obrócić kołem małym, aby koło duże obróciło się jeden raz, ale zyskamy dziesięciokrotnie większą siłę napędową. [podobne: ganinex pszczyna, big autohandel, otomoto chełm ]

W samochodzie wał napędowy napędza małe koło zębate zazębione z dużym kołem zębatym przekładni głównej. Duże koło zębate przekazuje obroty na koła jezdne samochodu. Jeżeli przełożenie pomiędzy kołami przekładni głównej wynosi np. jeden do pięciu (1 : 5), to na kołach samochodu uzyskamy pięciokrotnie większą siłę napędową.

W samochodach, w których silnik umieszczony jest równolegle do osi kół napędzanych (np. w samochodzie FIAT 1 27), przekładnia główna składa się z pary kół o zazębieniu czołowym. W samochodzie FIAT 1 25 oraz w tych samochodach, w których silnik umieszczony jest prostopadle do osi kół, przekładnia główna składa się z pary kół stożkowych.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: big autohandel ganinex pszczyna otomoto chełm

Przeczytaj też:
Układ hamulcowy

Podczas okresowej kontroli układu należy: — sprawdzić poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku i w razie potrzeby uzupełnić go. — sprawdzić szczelność przewodów hamulcowych (w przypadku uszkodzenia któregokolwiek z przewodów należy wymienić go na nowy, a układ odpowietrzyć), — sprawdzić stan nakładek hamulcowych (klocków) hamulców kół przednich (minimalna grubość klocków hamulcowych wynosi I mm), — sprawdzić […]

Sprzęgło

W czasie eksploatacji pojazdu należy okresowo przeprowadzać regulację ruchu jałowego pedału sprzęgła, która jest jedyną czynnością obsługowa układu sprzęgłowego. Luz pedału sprzęgła wynosi 1 5 mm dla wszystkich omawianych tu typów sprzęgieł. W samochodzie VW Polo regulacji dokonuje się przez pokręcanie nakrętki specjalnej. W samochodzie VW Golf regulacja wymaga poluzowania nakrętki kontrującej, przeprowadzenia regulacji przez […]

Poniewaz skrzyzowania drogowe sa powazna przeszkoda w szybkim ruchu samochodowym i przyczyniaja sie do zmniejszenia przelotnosci trasy drogowej

Ponieważ skrzyżowania drogowe są poważną przeszkodą w szybkim ruchu samochodowym i przyczyniają się do zmniejszenia przelotności trasy drogowej, ważny jest sposób ustalania przelotności na odcinkach między skrzyżowaniami i wpływ na przelotność czasu zatrzymywania się na skrzyżowaniu. Przelotność w samochodach na godzinę, obserwowana między skrzyżowaniami, zależy w wysokim stopniu od odległości skrzyżowań i od czasu zatrzymania […]

DevURL
Polecamy rowniez: