Partnerzy serwisu:
Artykul dnia:
Obsługa układu hamulcowego

Podczas przeglądu podlega sprawdzeniu: — poziom płynu hamulcowego oraz stan przewodów hamulcowych, — stan okładzin ciernych hamulców kół oraz ich grubość (minimum 1,5 mm), — stan oraz grubość szczęk hamulców kół tylnych (min. 1,5 mm). Wymiana klocków hamulcowych kół przednich Kolejność postępowania jest następująca: — zdjąć kołpaki kół, poluzować śruby kół i podnieść samochód w […]

DevURL

Układ napędowy

Zaletą układu jest racjonalne wykorzystanie przestrzeni pod pokrywą silnika przy równoczesnym łatwym dostępie do elementów wymagających obsługi.

Jak zwiększyć moc silnika?

Niestety takiego urządzenia, które zwiększałoby moc silnika bez wprowadzania w nim zmian konstrukcyjnych, nie udało się zbudować. Jeżeli nie możemy zwiększyć mocy, to spróbujmy zwiększyć siłę napędową na kołach.

Wyjaśnimy taką możliwość na następującym przykładzie. Pomagając przy budowie szkoły, chłopiec pragnie przesunąć ciężki 100 kilogramowy blok budowlany. Ale „moc” chłopca, to znaczy jego zdolność uniesienia ciężaru rękoma, wynosi tylko 30 kilogramów.

Nie rezygnując z pracy, chłopiec posłużył się dźwignią, o której dowiedział się na lekcji fizyki. W tym celu długą listwę podparł w pobliżu ciężkiego bloku i naciskając na dłuższy odcinek listwy łatwo uniósł go i przesunął. Wprawdzie wykonał ruch dłuższym odcinkiem listwy, ale zyskał na sile unoszącej ciężar.

Przekładnia ułatwia uniesienie dużego ciężaru. Wyobraźmy sobie, że chłopiec zastosował przekładnię złożoną z dwóch kół zębatych. Pokręcając długą korbą znajdującą się na osi małego kółka obracał dużym kołem, do którego przymocowana była lina, z zawieszonym na niej ciężarem. Bez nadmiernego wysiłku chłopiec podniósł ciężki blok kamienny.

Możemy więc stwierdzić, że dzięki zastosowaniu przekładni wprawdzie moc chłopca nie zwiększyła się, ale na osi dużego koła powstała większa siła napędowa. Ta siła napędowa zwiększa się proporcjonalnie do stosunku przełożenia pomiędzy kołami zębatymi. Jeżeli np. małe koło napędzające będzie miało 10 zębów, a duże koło napędzane 100 zębów, to wprawdzie dziesięć razy musimy obrócić kołem małym, aby koło duże obróciło się jeden raz, ale zyskamy dziesięciokrotnie większą siłę napędową. [podobne: ganinex pszczyna, big autohandel, otomoto chełm ]

W samochodzie wał napędowy napędza małe koło zębate zazębione z dużym kołem zębatym przekładni głównej. Duże koło zębate przekazuje obroty na koła jezdne samochodu. Jeżeli przełożenie pomiędzy kołami przekładni głównej wynosi np. jeden do pięciu (1 : 5), to na kołach samochodu uzyskamy pięciokrotnie większą siłę napędową.

W samochodach, w których silnik umieszczony jest równolegle do osi kół napędzanych (np. w samochodzie FIAT 1 27), przekładnia główna składa się z pary kół o zazębieniu czołowym. W samochodzie FIAT 1 25 oraz w tych samochodach, w których silnik umieszczony jest prostopadle do osi kół, przekładnia główna składa się z pary kół stożkowych.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: big autohandel ganinex pszczyna otomoto chełm

Przeczytaj też:
Akumulator

Akumulator można doładowywać tylko prądem stalym. W tym celu w prądnicy prądu zmiennego (alternatorze) umieszczony jest prostownik. Na przewodach wyprowadzonych z alternatora otrzymuje się wtedy prąd stały. Niektóre samochody mają prądnice wytwarzające bezpośrednio prąd stały. Zasada działania prądnicy prądu słalego jest podobna do działania prądnicy prądu zmiennego. Różnica polega na sposobie odprowadzenia prądu na szczotki. […]

Regulacja hamulca ręcznego

Kolejność czynności przy regulacji hamulca ręcznego jest następująca: podnieść w górę tył samochodu i zwolnić hamulec ręczny, — sprawdzić prawidłowość ułożenia linki w prowadnicach, — odkręcić nakrętkę zabezpieczającą, — przez regulację długości linki zapewnić jej właściwy naciąg, — dokręcić nakrętkę zabezpieczającą i sprawdzić działanie hamulca, — opuścić samochód. Uwaga. Nakrętka nie może być całkowicie wykręcona […]

Przeciazenie nawierzchni podczas ruchu na luku pionowym

Przeciążenie nawierzchni podczas ruchu na łuku pionowym.Przeciążenie nawierzchni podczas ruchu na łuku pionowym następuje dla łuków pionowych wklęsłych wskutek występowania siły odśrodkowej, działającej w kierunku promienia łuku i skierowanej z góry na dół. Przeciążenie tego rodzaju istnieje na każdej nawierzchni, nawet na nawierzchni w dobrym stanie. Wywołuje je istnienie fal powstających przy wykonaniu nawierzchni (wałowanie). […]

DevURL
Polecamy rowniez: