Partnerzy serwisu:
Artykul dnia:
O gaźniku, który gazu nie wytwarza

Z jednej strony gaźnik połączony jest z rurą ssącą silnika, z drugiej z filtrem powietrza. Filtr powietrza oczyszcza zasysane do gaźnika powietrze, zatrzymując pył i kurz. Ukośna rurka, zwana rozpylaczem, połączona jest z komorą pływakową. Poziom benzyny w tej komorze oraz w rozpylaczu utrzymywany jest stale na takiej samej wysokości, za pomocą metalowego pływaka. Utrzymuje […]

DevURL

Układ napędowy

Zaletą układu jest racjonalne wykorzystanie przestrzeni pod pokrywą silnika przy równoczesnym łatwym dostępie do elementów wymagających obsługi.

Jak zwiększyć moc silnika?

Niestety takiego urządzenia, które zwiększałoby moc silnika bez wprowadzania w nim zmian konstrukcyjnych, nie udało się zbudować. Jeżeli nie możemy zwiększyć mocy, to spróbujmy zwiększyć siłę napędową na kołach.

Wyjaśnimy taką możliwość na następującym przykładzie. Pomagając przy budowie szkoły, chłopiec pragnie przesunąć ciężki 100 kilogramowy blok budowlany. Ale „moc” chłopca, to znaczy jego zdolność uniesienia ciężaru rękoma, wynosi tylko 30 kilogramów.

Nie rezygnując z pracy, chłopiec posłużył się dźwignią, o której dowiedział się na lekcji fizyki. W tym celu długą listwę podparł w pobliżu ciężkiego bloku i naciskając na dłuższy odcinek listwy łatwo uniósł go i przesunął. Wprawdzie wykonał ruch dłuższym odcinkiem listwy, ale zyskał na sile unoszącej ciężar.

Przekładnia ułatwia uniesienie dużego ciężaru. Wyobraźmy sobie, że chłopiec zastosował przekładnię złożoną z dwóch kół zębatych. Pokręcając długą korbą znajdującą się na osi małego kółka obracał dużym kołem, do którego przymocowana była lina, z zawieszonym na niej ciężarem. Bez nadmiernego wysiłku chłopiec podniósł ciężki blok kamienny.

Możemy więc stwierdzić, że dzięki zastosowaniu przekładni wprawdzie moc chłopca nie zwiększyła się, ale na osi dużego koła powstała większa siła napędowa. Ta siła napędowa zwiększa się proporcjonalnie do stosunku przełożenia pomiędzy kołami zębatymi. Jeżeli np. małe koło napędzające będzie miało 10 zębów, a duże koło napędzane 100 zębów, to wprawdzie dziesięć razy musimy obrócić kołem małym, aby koło duże obróciło się jeden raz, ale zyskamy dziesięciokrotnie większą siłę napędową. [podobne: ganinex pszczyna, big autohandel, otomoto chełm ]

W samochodzie wał napędowy napędza małe koło zębate zazębione z dużym kołem zębatym przekładni głównej. Duże koło zębate przekazuje obroty na koła jezdne samochodu. Jeżeli przełożenie pomiędzy kołami przekładni głównej wynosi np. jeden do pięciu (1 : 5), to na kołach samochodu uzyskamy pięciokrotnie większą siłę napędową.

W samochodach, w których silnik umieszczony jest równolegle do osi kół napędzanych (np. w samochodzie FIAT 1 27), przekładnia główna składa się z pary kół o zazębieniu czołowym. W samochodzie FIAT 1 25 oraz w tych samochodach, w których silnik umieszczony jest prostopadle do osi kół, przekładnia główna składa się z pary kół stożkowych.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: big autohandel ganinex pszczyna otomoto chełm

Przeczytaj też:
Regulacja układu hamulcowego

Podczas regulacji jest ważne, by lekki opór, który wyczuwa się na kole po regulacji, był identyczny na obu kołach jednej osi samochodu. Jeżeli po przeprowadzonej regulacji hamulców jałowy ruch pedału jest większy niż 113 jego ruchu całkowitego, a po kilkakrotnym naciśnięciu pedału wyraźnie zmniejsza się (robi się tzw. „wysoki pedał), to należy dokonać odpowietrzenia układu […]

Kłopoty z ruszaniem z miejsca

Prześledźmy, co dzieje się w skrzynce biegów w chwili, gdy kierowca przestawia dźwignię zmiany biegów.W samochodach, w których silnik umieszczony jest w pobliżu kół napędzanych, skrzynka biegów połączona jest w jeden zespół wraz z silnikiem, obudową sprzęgła oraz obudową przekładni głównej. Do silnika samochodu przykręcona jest obudowa sprzęgła a do niej obudowa przekładni wraz ze […]

Konstrukcja nowoczesnych pojazdów samochodowych wykazuje stale dazenie do zwiekszania szybkosci

Konstrukcja nowoczesnych pojazdów samochodowych wykazuje stałe dążenie do zwiększania szybkości. Wpływa to również na zwiększenie sił działających na nawierzchnię. Na podstawie przytoczonych rozważań, można stwierdzić, że nowoczesne projektowanie dróg powinno spełniać następujące warunki: 1) na odcinkach nawierzchni drogowej, na których zwiększa się działanie sił przez istnienie sił dodatkowych (łuki poziome, przechyłki, łuki pionowe wklęsłe, połączenia […]

DevURL
Polecamy rowniez: