Partnerzy serwisu:
Artykul dnia:
Próby ogólne

Wypróbować działanie takich elementów, jak: — przyrządy, regulatory, wycieraczki, spryskiwacz, światła zewnętrzne i wewnętrzne, sygnał dźwiękowy oraz osprzęt dodatkowy, — hamulec nożny oraz ręczny, — pedał przyspieszenia i kierownica, — sprzęgło i dźwignia zmiany biegów, ponadto należy sprawdzić rozruch „na zimno i „na gorąco, działanie automatycznego ssania, przeprowadzić jazdę próbną zwracając uwagę na głośność pracy […]

DevURL

Układ napędowy

Zaletą układu jest racjonalne wykorzystanie przestrzeni pod pokrywą silnika przy równoczesnym łatwym dostępie do elementów wymagających obsługi.

Jak zwiększyć moc silnika?

Niestety takiego urządzenia, które zwiększałoby moc silnika bez wprowadzania w nim zmian konstrukcyjnych, nie udało się zbudować. Jeżeli nie możemy zwiększyć mocy, to spróbujmy zwiększyć siłę napędową na kołach.

Wyjaśnimy taką możliwość na następującym przykładzie. Pomagając przy budowie szkoły, chłopiec pragnie przesunąć ciężki 100 kilogramowy blok budowlany. Ale „moc” chłopca, to znaczy jego zdolność uniesienia ciężaru rękoma, wynosi tylko 30 kilogramów.

Nie rezygnując z pracy, chłopiec posłużył się dźwignią, o której dowiedział się na lekcji fizyki. W tym celu długą listwę podparł w pobliżu ciężkiego bloku i naciskając na dłuższy odcinek listwy łatwo uniósł go i przesunął. Wprawdzie wykonał ruch dłuższym odcinkiem listwy, ale zyskał na sile unoszącej ciężar.

Przekładnia ułatwia uniesienie dużego ciężaru. Wyobraźmy sobie, że chłopiec zastosował przekładnię złożoną z dwóch kół zębatych. Pokręcając długą korbą znajdującą się na osi małego kółka obracał dużym kołem, do którego przymocowana była lina, z zawieszonym na niej ciężarem. Bez nadmiernego wysiłku chłopiec podniósł ciężki blok kamienny.

Możemy więc stwierdzić, że dzięki zastosowaniu przekładni wprawdzie moc chłopca nie zwiększyła się, ale na osi dużego koła powstała większa siła napędowa. Ta siła napędowa zwiększa się proporcjonalnie do stosunku przełożenia pomiędzy kołami zębatymi. Jeżeli np. małe koło napędzające będzie miało 10 zębów, a duże koło napędzane 100 zębów, to wprawdzie dziesięć razy musimy obrócić kołem małym, aby koło duże obróciło się jeden raz, ale zyskamy dziesięciokrotnie większą siłę napędową. [podobne: ganinex pszczyna, big autohandel, otomoto chełm ]

W samochodzie wał napędowy napędza małe koło zębate zazębione z dużym kołem zębatym przekładni głównej. Duże koło zębate przekazuje obroty na koła jezdne samochodu. Jeżeli przełożenie pomiędzy kołami przekładni głównej wynosi np. jeden do pięciu (1 : 5), to na kołach samochodu uzyskamy pięciokrotnie większą siłę napędową.

W samochodach, w których silnik umieszczony jest równolegle do osi kół napędzanych (np. w samochodzie FIAT 1 27), przekładnia główna składa się z pary kół o zazębieniu czołowym. W samochodzie FIAT 1 25 oraz w tych samochodach, w których silnik umieszczony jest prostopadle do osi kół, przekładnia główna składa się z pary kół stożkowych.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: big autohandel ganinex pszczyna otomoto chełm

Przeczytaj też:
Regulacja gaźnika

Regulację gaźnika przeprowadza się przy użyciu tych – samych przyrządów co w silniku modelu Fiesta, tzn. obrotomierza i analizatora spalin. Dla wszystkich trzech rodzajów gaźników czynności regulacyjne są analogiczne, jak w przypadku regulacji gaźnika silnika Fiesty, różnice wynikają jedynie z różnic konstrukcyjnych poszczególnych gaźników. Obsługa filtru powietrza Obsługa filtru powietrza — z wyjątkiem różnic w […]

Materiały eksploatacyjne

Olej silnikowy — lepkość SAE 5W/20 przy temperaturze poniżej —1 TC, SAE 5W/30 przy temperaturze poniżej —6C, SAE IOW/30 SAE I OW/40 w zakresie temperatur —23…+320C, SAE IOW/50 SAE20W/40 SAE 20W/50 J przy temperaturze powyżej +1 20C, -  wg specyfikacji Forda olej SSM-2C-9001 AA, wg CPN olej Selektol Special SD SAE 20W/40. [patrz też: ganinex otomoto, […]

Obsługa układu chłodzenia

Obsługa gaźnika polega na okresowym usuwaniu nagromadzonych zanieczyszczeń oraz ewentualnej regulacji prędkości obrotowej biegu jałowego silnika. Wszelkie inne prace przy gaźniku należy powierzać stacji obsługi, gdyż gaźnik jest urządzeniem skomplikowanym, a od jego regulacji zależy ekonomiczna eksploatacja pojazdu. Czyszczenie gaźnika przeprowadzone przez użytkownika polega na przedmuchaniu dysz i kanałów sprężonym powietrzem (np. pompką samochodową). Nie […]

DevURL
Polecamy rowniez: