Artykul dnia:
Chłodzenie silnika

Po pewnym okresie pracy silnik tak by się nagrzał, że olej w silniku uległby spaleniu, a zatarcie łożysk i tłoków oraz inne uszkodzenia spowodowałyby zniszczenie silnika. Dlatego każdy silnik spalinowy musi być chłodzony. Układ chłodzenia silnika odbiera nadmierne ciepło i odprowadza je do otaczającego samochód powietrza.Najprostszy sposób chłodzenia polega na dmuchaniu na gorący przedmiot. W […]

DevURL

Ustawianie rozrządu silnika

W każdym czterosuwowym silniku, prawidłowe ustawienie rozrządu polega na połączeniu ze sobą (np. zębatym paskiem gumowym) koła zębatego osadzonego na wale korbowym silnika z odpowiednio uștawionym kołem zębatym osadzonym na wałku rozrządu.

Niekiedy, poza wymienionymi dwoma kołami, w skład przekładni rozrządu wchodzi jeszcze trzecie koło zębate — koło osadzone na wałku przekazującym napęd na aparat zapłonowy.

Połączenie kół, musi zapewniać ściśle określone położenie wzajemne wału korbowego i wałka rozrządu, niezmiennie aż do chwili demontażu lub awarii układu rozrządu. Ustalenie właściwych położeń kół ułatwiono przez umieszczenie na korpusie silnika lub na kołach specjalnych znaków.

Uwaga. Uruchomienie silnika, gdy koła rozrządu są ustawione niewłaściwie, może spowodować bardzo poważne uszkodzenie silnika. Po połączeniu kół paskiem zębatym, całego układu nie wolno uruchamiać inaczej, niż przez pokręcanie wałem korbowym silnika (pod groźbą zerwania paska zębatego). [przypisy: bemo motors poznań, otomoto żory, autokomis cigacice ]

Ustawianie rozrządu silników VW 0,9 dm3 i 1,1 dm3

Zluzować nakrętkę blokującą położenie alternatora. Przesunąć alternator w położenie umożliwiające zdjęcie paska klinowego. Zdjąć pasek klinowy.

Zdjąć blaszaną obudowę przekładni rozrządu.

Zluzować śruby Al, A2, Aa mocujące obudowę pompy cieczy chłodzącej do kadłuba silnika. Obudowę pompy, stanowiącą wraz z kołem napinacz gumowego paska zębatego, obrócić wkrętakiem tak, aby umożliwić swobodne założenie paska zębatego na koła przekładni rozrządu.

Ustalić położenie wału korbowego przez ustawienie nacięcia na obwodzie koła pasowego naprzeciwko wycięcia oznaczonego literą O, wykonanego na blaszanym wskaźniku przymocowanym do korpusu silnika. Takie ustawienie wału korbowego gwarantuje, że tłok pierwszego cylindra silnika znajduje się w położeniu ZZ.

Ustalić położenie wałka rozrządu, odpowiadające pozycji tłoka ZZ. Położenie to jest właściwe, gdy znak (punkt) wybity na jednym z zębów koła napędu rozrządu znajduje się naprzeciwko znaku umieszczonego na kadłubie silnika. Po ustawieniu kół wg wskazówek nałożyć na koła pasek zębaty.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: autokomis cigacice bemo motors poznań otomoto żory

Przeczytaj też:
Przepływ benzyny

Przepływ benzyny jest wymuszony przez pompę benzyny, napędzaną przez wałek rozrządu silnika. Pompa benzyny działa podobnie jak pompa ssąco-tłocząca, mimo że różni się od niej budową. Zamiast tłoka w pompie benzyny znajduje się elastyczna, ruchoma przepona, wykonana z kilku warstw płótna nasyconego tworzywem lub gumą odporną na działanie benzyny. Porównajmy różne ułożenie przepony. Jeżeli przepona […]

Silnikowe konie

W głowicy silnika znajdują się dwa otwory: jeden do doprowadzania mieszanki paliwowej, drugi do odprowadzania spalin. W czasie wybuchu mieszanki paliwowej otwory muszą być zamknięte. Zamykają je metalowe grzybki — zawory. Jeden grzybek — zawór otwarty jest w chwili napływania mieszanki paliwowej do wnętrza cylindra. Drugi jest otwarty gdy gazy spalinowe wypływają do rury wydechowej. […]

Ustawienie rozrządu silnika VW — Diesel 1,5 dm3

Silnik wysokoprężny, np. silnik VW Diesel, jest jednostką znacznie bardziej skomplikowaną od silnika gaźnikowego. Od obsługującego takie silniki wymaga się dobrej znajomości ich konstrukcji oraz konstrukcji ich osprzętu. Do obsługi i napraw są niezbędne liczne specjalne narzędzia. Poważniejsze zabiegi obsługowe i naprawcze silnika VW Diesel powinny wiec bezwzględnie być wykonywane w stacji obsługi — najlepiej […]

DevURL
Polecamy rowniez: