Artykul dnia:
Materiały eksploatacyjne

Olej silnikowy — lepkość SAE IOW/30 SAE 1 OW/40 przy temperaturze —23…+32 QC, SAE IOW/50 SAE 20W/40 SAE 20W/50 f przy temperaturze ponad +320C, SAE 5W/20 SAE 5W/30 J P rzy temperaturze poniżej —23C, — wg specyfikacji Forda olej SSM-2C-9001 AA, - wg CPN olej Selektol Special SO SAE 20W/40. Używanie materiałów eksploatacyjnych zalecanych przez […]

DevURL

Ustawianie rozrządu silnika

W każdym czterosuwowym silniku, prawidłowe ustawienie rozrządu polega na połączeniu ze sobą (np. zębatym paskiem gumowym) koła zębatego osadzonego na wale korbowym silnika z odpowiednio uștawionym kołem zębatym osadzonym na wałku rozrządu.

Niekiedy, poza wymienionymi dwoma kołami, w skład przekładni rozrządu wchodzi jeszcze trzecie koło zębate — koło osadzone na wałku przekazującym napęd na aparat zapłonowy.

Połączenie kół, musi zapewniać ściśle określone położenie wzajemne wału korbowego i wałka rozrządu, niezmiennie aż do chwili demontażu lub awarii układu rozrządu. Ustalenie właściwych położeń kół ułatwiono przez umieszczenie na korpusie silnika lub na kołach specjalnych znaków.

Uwaga. Uruchomienie silnika, gdy koła rozrządu są ustawione niewłaściwie, może spowodować bardzo poważne uszkodzenie silnika. Po połączeniu kół paskiem zębatym, całego układu nie wolno uruchamiać inaczej, niż przez pokręcanie wałem korbowym silnika (pod groźbą zerwania paska zębatego). [przypisy: bemo motors poznań, otomoto żory, autokomis cigacice ]

Ustawianie rozrządu silników VW 0,9 dm3 i 1,1 dm3

Zluzować nakrętkę blokującą położenie alternatora. Przesunąć alternator w położenie umożliwiające zdjęcie paska klinowego. Zdjąć pasek klinowy.

Zdjąć blaszaną obudowę przekładni rozrządu.

Zluzować śruby Al, A2, Aa mocujące obudowę pompy cieczy chłodzącej do kadłuba silnika. Obudowę pompy, stanowiącą wraz z kołem napinacz gumowego paska zębatego, obrócić wkrętakiem tak, aby umożliwić swobodne założenie paska zębatego na koła przekładni rozrządu.

Ustalić położenie wału korbowego przez ustawienie nacięcia na obwodzie koła pasowego naprzeciwko wycięcia oznaczonego literą O, wykonanego na blaszanym wskaźniku przymocowanym do korpusu silnika. Takie ustawienie wału korbowego gwarantuje, że tłok pierwszego cylindra silnika znajduje się w położeniu ZZ.

Ustalić położenie wałka rozrządu, odpowiadające pozycji tłoka ZZ. Położenie to jest właściwe, gdy znak (punkt) wybity na jednym z zębów koła napędu rozrządu znajduje się naprzeciwko znaku umieszczonego na kadłubie silnika. Po ustawieniu kół wg wskazówek nałożyć na koła pasek zębaty.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: autokomis cigacice bemo motors poznań otomoto żory

Przeczytaj też:
Przekładnia kierownicza

Po dłuższym okresie eksploatowania samochodu układ kierowniczy może wykazywać nadmierne luzy objawiające się znacznym ruchem jałowym koła kierownicy. Przyczyną tego może być nadmierne zużycie sworzni kulistych w mechanizmie zwrotniczym lub luzy w przekładni kierowniczej. Nadmiernie zużyte sworznie kuliste należy wymienić na nowe, zlecając wykonanie tej czynności stacji obsługi. Luzy w przekładni kierowniczej można usunąć we […]

Regulacja skoku jałowego pedału sprzęgła

Sposób postępowania jest następujący: — wyjąć nakrętkę regulacyjną lub linkę sprzęgła z sześciokątnego wgłębienia i dokręcić nakrętkę tak, żeby otrzymaćć żądaną wartość skoku jałowego pedału, — umieścić ponownie nakrętkę lub linkę w zagłębieniu, — nacisnąć kilkakrotnie pedał „do podłogi i ponownie sprawdzić skok jałowy. Obsługa skrzynki biegów Obsługa skrzynki biegów — identyczna jak w poprzednio […]

Obsługa układu smarowania

Układ smarowania silnika jest mieszany: pod ciśnieniem i rozbryzgowy. Do czynności obsługowych w zakresie prac smarowniczych przy silniku należą: — kontrola poziomu oleju w misce olejowej silnika, wymiana oleju i wkładu filtru oleju. Kontrolę poziomu oleju w misce olejowej silnika zaleca się przeprowadzać raz na tydzień przy małych dziennych przebiegach samochodu lub co 400…500 km […]

DevURL
Polecamy rowniez: