Ustawienie rozrządu silnika VW — Diesel 1,5 dm3
Silnik wysokoprężny, np. silnik VW Diesel, jest jednostką znacznie bardziej skomplikowaną od silnika gaźnikowego. Od obsługującego takie silniki wymaga się dobrej znajomości ich konstrukcji oraz konstrukcji ich osprzętu. Do obsługi i napraw są niezbędne liczne specjalne narzędzia. Poważniejsze zabiegi obsługowe i naprawcze silnika VW Diesel powinny wiec bezwzględnie być wykonywane w stacji obsługi — najlepiej autoryzowanej przez firmę Volkswagen.
Zakładając, że czytelnik zastosuje się do tej rady, nie podano dokładnego wykazu czynności związanych z ustawianiem rozrządu. Ograniczono się tylko do wskazówek, w jaki sposób wykorzystać prawidłowo znaki, znajdujące się na elementach przekładni rozrządu silnika VW Diesel.
Ustawienie wału korbowego silnika
Niezbędne do ustawienia rozrządu położenia wału korbowego (wraz z osadzonym na nim kołem napędzającym pasek zębaty) można ustalić przez wziernik umieszczony w obudowie sprzęgła. Naprzeciwko znaku we wzierniku należy ustawić literę O, wybita na wieńcu koła zamachowego. Takie ustawienie znaków sygnalizuje, że tłok pierwszego cylindra znajduje się w położeniu ZZ. [przypisy: bemo motors poznań, otomoto żory, autokomis cigacice ]
Ustawienie wałka rozrządu
Na pasowym kole zębatym osadzonym na wałku rozrządu, od strony kadłuba silnika, jest wybity znak w formie punktu. Prawidłowe ustawienie wałka rozrządu wymaga obrócenia koła zębatego tak, żeby znak znalazł się na wysokości górnej płaszczyzny głowicy silnika.
Ustawienie koła zębatego napędu pompy wtryskowej
Na jednym z zębów koła napędu pompy wtryskowej jest nacięty znak. Znak ten należy ustawić naprzeciwko znaku-wskaźnika, znajdującego się na wsporniku pompy wtryskowej, który także musi pokrywać się ze znakiem umieszczonym na samej pompie. Po ustaleniu opisanego położenia koto należy zablokować specjalnym sworzniem na czas zakładania i napinania paska zębatego. Elementy układu rozrządu ustawione w omówiony sposób i połączone gumowym paskiem zębatym, zapewnią właściwą współpracę pomiędzy układem korbowym, układem rozrządu i pompą wtryskową.