Partnerzy serwisu:


Artykul dnia:
Budowa samochodowego silnika czterocylindrowego

Cztery cylindry są zamknięte od góry głowicą. Między ściankami cylindrów a kadłubem silnika przepływa woda chłodząca. Przepływa ona również kanałami w głowicy silnika, w której są umieszczone zawory. Tłoki są połączone z korbowodami. Dolne łożyska korbowodowe obejmują korby wału korbowego. Wał korbowy obraca się w łożyskach kadłuba silnika. Do końca wału korbowego przykręcone jest koło […]

DevURL

WPLYW OBCIAZENIA NA POSZCZEGÓLNE CZESCI NAWIERZCHNI

WPŁYW OBCIĄŻENIA NA POSZCZEGÓLNE CZĘŚCI NAWIERZCHNI . Wielkości współczynnika tarcia posuwistego (współczynnika przyczepności) dla pojazdów samochodowych, poruszających się po nawierzchni drogi, wahają się w granicach 0,8 – 0,1, przy czym wielkość 0,1 odnosi się do nawierzchni pokrytych topniejącym lodem. Współczynnik tarcia posuwistego wpływa na kształtowanie się sił tarcia (stycznych do nawierzchni), działających na nawierzchnie jako siły ścierające. Siły ścierające kształtują się różnie dla ruchu konnego i samochodowego przy ruchu konnym ich wielkości są znacznie mniejsze. Natomiast siły pionowe, chociaż są znacznie mniejsze przy ruchu konnym, wywołują większe naciski jednostkowe na nawierzchnię wskutek stosowania przeważnie wąskich obręczy kół pojazdów konnych. Ruch konny nie wymaga warstwy nośnej o znaczniejszej grubości, gdyż ciśnienia jednostkowe nie są duże, jednak ze względu na wąskie obręcze ruch ten wymaga do ć grubej warstwy ścieralnej. Ruch samochodowy powinien mieć bardziej odporną warstwę ścieralną, natomiast grubość tej warstwy wskutek stosowania przy tym ruchu opon gumowych może być mniejsza. Ze względu na znaczne siły łamiące ruch samochodowy jest niebezpieczny dla warstwy nośnej, która powinna być odpowiednio wytrzymała. W celu zmniejszenia nacisku jednostkowego na nawierzchnię przy ruchu samochodowym można, stosować podwójne osie tylne. Działanie sił tarcia występuje w miejscu dotyku opony do nawierzchni. W czasie ruchu w kierunku prostym siły styczne występują na obwodzie koła napędowego, przeciwnie do kierunku ruchu. Przy kole tocznym siły te mają kierunek zgodny z kierunkiem ruchu. Wskutek przyczepności pomiędzy oponą a nawierzchnią koło porusza drobne cząstki nawierzchni. Następnie pod wpływem działania ssania rozrzedzonego powietrza, powstającego za kołem, cząstki te zostają z nawierzchni wyssane i wyrzucone. Rozluźniona nawie rzchnia doznaje dalszego niszczenia przez uderzenia koła. [więcej w: darcar, mechanizm zwrotniczy, autokomis cigacice ]

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: autokomis cigacice darcar mechanizm zwrotniczy

Przeczytaj też:
Hamowanie

Efektywność hamowania w danym momencie zależna jest od siły, z jaką kierowca naciska na pedał hamulca. lm większy będzie nacisk na pedał, tym większe będzie ciśnienie płynu w układzie hamulcowym i tym silniej szczęki hamulcowe będą przyciskane do tarczy hamulca.Tarcza hamulca obraca się razem z piastą koła i kołem. Obudowa tłoczków i szczęk hamulcowych jest […]

Niszczenie nawierzchni powstaje równiez w czasie hamowania pojazdu, zwlaszcza jezeli zostana zablokowane jego kola

Niszczenie nawierzchni powstaje również w czasie hamowania pojazdu, zwłaszcza jeżeli zostaną zablokowane jego koła. Pionowe działanie koła samochodu na nawierzchnię drogi jest działaniem siły skupionej. Siła ta działa zginająco na nawierzchnię (warstwę nośną), jeśli nawierzchnia jest sztywna (monolit). Jeżeli nawierzchnia nie jest sztywna, siła skupiona dąży do wtłoczenia poszczególnych elementów nawierzchni w podłoże. Siły styczne, […]

Jak silnik ciągnie samochód

Źródłem napędu samochodu jest silnik. Obroty wału korbowego silnika nie są bezpośrednio przekazywane na koła. Między wałem korbowym silnika a osią koła napędzanego jest jeszcze kilka pośrednich urządzeń i mechanizmów. Napęd z silnika przechodzi najpierw na sprzęgło, dalej na wał napędowy i skrzynkę biegów, przekładnię główną i na osie kół napędzanych. Wymienione urządzenia mogą być […]

DevURL
Polecamy rowniez: