Partnerzy serwisu:
Artykul dnia:
Regulacja ustawienia kół przednich

Ustawienie kół przednich: kąt pochylenia koła, kat pochylenia sworznia zwrotnicy oraz zbieżność kół ma bardzo duży wpływ na trwałość opon i stateczność samochodu podczas jazdy. Kąt pochylenia koła powinien zawierać się w granicach —003030; różnica kątów pochylenia prawego i lewego koła nie powinna przekraczać 00 30. Kąt pochylenia dolnego końca sworznia powinien wynosić 00; różnica […]

DevURL

WPLYW OBCIAZENIA NA POSZCZEGÓLNE CZESCI NAWIERZCHNI

WPŁYW OBCIĄŻENIA NA POSZCZEGÓLNE CZĘŚCI NAWIERZCHNI . Wielkości współczynnika tarcia posuwistego (współczynnika przyczepności) dla pojazdów samochodowych, poruszających się po nawierzchni drogi, wahają się w granicach 0,8 – 0,1, przy czym wielkość 0,1 odnosi się do nawierzchni pokrytych topniejącym lodem. Współczynnik tarcia posuwistego wpływa na kształtowanie się sił tarcia (stycznych do nawierzchni), działających na nawierzchnie jako siły ścierające. Siły ścierające kształtują się różnie dla ruchu konnego i samochodowego przy ruchu konnym ich wielkości są znacznie mniejsze. Natomiast siły pionowe, chociaż są znacznie mniejsze przy ruchu konnym, wywołują większe naciski jednostkowe na nawierzchnię wskutek stosowania przeważnie wąskich obręczy kół pojazdów konnych. Ruch konny nie wymaga warstwy nośnej o znaczniejszej grubości, gdyż ciśnienia jednostkowe nie są duże, jednak ze względu na wąskie obręcze ruch ten wymaga do ć grubej warstwy ścieralnej. Ruch samochodowy powinien mieć bardziej odporną warstwę ścieralną, natomiast grubość tej warstwy wskutek stosowania przy tym ruchu opon gumowych może być mniejsza. Ze względu na znaczne siły łamiące ruch samochodowy jest niebezpieczny dla warstwy nośnej, która powinna być odpowiednio wytrzymała. W celu zmniejszenia nacisku jednostkowego na nawierzchnię przy ruchu samochodowym można, stosować podwójne osie tylne. Działanie sił tarcia występuje w miejscu dotyku opony do nawierzchni. W czasie ruchu w kierunku prostym siły styczne występują na obwodzie koła napędowego, przeciwnie do kierunku ruchu. Przy kole tocznym siły te mają kierunek zgodny z kierunkiem ruchu. Wskutek przyczepności pomiędzy oponą a nawierzchnią koło porusza drobne cząstki nawierzchni. Następnie pod wpływem działania ssania rozrzedzonego powietrza, powstającego za kołem, cząstki te zostają z nawierzchni wyssane i wyrzucone. Rozluźniona nawie rzchnia doznaje dalszego niszczenia przez uderzenia koła. [więcej w: darcar, mechanizm zwrotniczy, autokomis cigacice ]

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: autokomis cigacice darcar mechanizm zwrotniczy

Przeczytaj też:
Materiały eksploatacyjne

Olej silnikowy — lepkość SAE 5W/20 przy temperaturze poniżej —1 TC, SAE 5W/30 przy temperaturze poniżej —6C, SAE IOW/30 SAE I OW/40 w zakresie temperatur —23…+320C, SAE IOW/50 SAE20W/40 SAE 20W/50 J przy temperaturze powyżej +1 20C, -  wg specyfikacji Forda olej SSM-2C-9001 AA, wg CPN olej Selektol Special SD SAE 20W/40. [patrz też: ganinex otomoto, […]

Obsługa układu chłodzenia

Zgodnie z instrukcją fabryczną układ chłodzenia powinien być napełniany płynem Motorcraft Antifreeze Plus zawierającym inhibitor korozji. Płyn ten powinien być wymieniany co 60 000 km lub co 2 lata. Okresowo powinien być sprawdzany poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym oraz jego gęstość, która dla 45—procentowego roztworu zawierającego inhibitor powinna wynosić 1,065 g/cm3. Ubytki płynu należy uzupełniać […]

Jak kierowca kieruje samochodem

Boczny koniec resoru zwinięty w kształcie tulei obejmuje przegub, a ten przymocowany jest do wieszaka. W łożyskach wieszaka obraca się zwrotnica koła wraz z osią i kołem. Górny koniec wieszaka połączony jest przegubowo z górnym wahaczem. Wahacz w punkcie zawieszony jest zawiasowo na bocznej pionowej ściance nadwozia. Pomiędzy ścianką nadwozia a górną częścią wieszaka zawieszony […]

DevURL
Polecamy rowniez: