Partnerzy serwisu:
Artykul dnia:
Przeciazenie nawierzchni podczas ruchu na luku pionowym

Przeciążenie nawierzchni podczas ruchu na łuku pionowym.Przeciążenie nawierzchni podczas ruchu na łuku pionowym następuje dla łuków pionowych wklęsłych wskutek występowania siły odśrodkowej, działającej w kierunku promienia łuku i skierowanej z góry na dół. Przeciążenie tego rodzaju istnieje na każdej nawierzchni, nawet na nawierzchni w dobrym stanie. Wywołuje je istnienie fal powstających przy wykonaniu nawierzchni (wałowanie). […]

DevURL

WPLYW OBCIAZENIA NA POSZCZEGÓLNE CZESCI NAWIERZCHNI

WPŁYW OBCIĄŻENIA NA POSZCZEGÓLNE CZĘŚCI NAWIERZCHNI . Wielkości współczynnika tarcia posuwistego (współczynnika przyczepności) dla pojazdów samochodowych, poruszających się po nawierzchni drogi, wahają się w granicach 0,8 – 0,1, przy czym wielkość 0,1 odnosi się do nawierzchni pokrytych topniejącym lodem. Współczynnik tarcia posuwistego wpływa na kształtowanie się sił tarcia (stycznych do nawierzchni), działających na nawierzchnie jako siły ścierające. Siły ścierające kształtują się różnie dla ruchu konnego i samochodowego przy ruchu konnym ich wielkości są znacznie mniejsze. Natomiast siły pionowe, chociaż są znacznie mniejsze przy ruchu konnym, wywołują większe naciski jednostkowe na nawierzchnię wskutek stosowania przeważnie wąskich obręczy kół pojazdów konnych. Ruch konny nie wymaga warstwy nośnej o znaczniejszej grubości, gdyż ciśnienia jednostkowe nie są duże, jednak ze względu na wąskie obręcze ruch ten wymaga do ć grubej warstwy ścieralnej. Ruch samochodowy powinien mieć bardziej odporną warstwę ścieralną, natomiast grubość tej warstwy wskutek stosowania przy tym ruchu opon gumowych może być mniejsza. Ze względu na znaczne siły łamiące ruch samochodowy jest niebezpieczny dla warstwy nośnej, która powinna być odpowiednio wytrzymała. W celu zmniejszenia nacisku jednostkowego na nawierzchnię przy ruchu samochodowym można, stosować podwójne osie tylne. Działanie sił tarcia występuje w miejscu dotyku opony do nawierzchni. W czasie ruchu w kierunku prostym siły styczne występują na obwodzie koła napędowego, przeciwnie do kierunku ruchu. Przy kole tocznym siły te mają kierunek zgodny z kierunkiem ruchu. Wskutek przyczepności pomiędzy oponą a nawierzchnią koło porusza drobne cząstki nawierzchni. Następnie pod wpływem działania ssania rozrzedzonego powietrza, powstającego za kołem, cząstki te zostają z nawierzchni wyssane i wyrzucone. Rozluźniona nawie rzchnia doznaje dalszego niszczenia przez uderzenia koła. [więcej w: darcar, mechanizm zwrotniczy, autokomis cigacice ]

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: autokomis cigacice darcar mechanizm zwrotniczy

Przeczytaj też:
Oświetlenie w samochodzie

Działanie żarówki elektrycznej jest powszechnie znane. Energia elektryczna rozgrzewa włókno żarówki, a to z kolei wysyła promienie świetlne. W każdym samochodzie jest wbudowanych kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt różnych żarówek. Służą one m. in. do oświetlenia wnętrza samochodu, oświetlenia tablicy wskaźników, bagażnika itp. Aby żarówka świeciła, należy włączyć ją w obwód zamknięty ze źródłem prądu. Prąd […]

Przekładnia kierownicza

Do regulacji przekładni służy śruba unieruchamiana nakrętką kontrująca. Regulację należy przeprowadzać, gdy koła samochodu są odciążone (pojazd uniesiony w górę). Po odkręceniu nakrętki kontrującej, pokręcając śrubą regulacyjną, ustawia się możliwie najmniejszy luz przekładni. Luz ten musi być tak dobrany, żeby umożliwiał wykonanie bez większych oporów pełnego ruchu kołem kierownicy. Po uzyskaniu odpowiedniego luzu śrubę regulacyjną […]

Smarowanie silnika

od przebiegu lub czasu eksploatacji została określona przy omawianiu przeglądów i obsług. Korek spustowy oraz wlew oleju Są rozmieszczone podobnie we wszystkich omawianych typach samochodu VW. Moment dokręcania korka spustowego wynosi 30 N • m (także w samochodzie VW Golf Diesel). Pojemność głównego filtru wynosi 0,5 dm3 (oznacza to, że podczas wymiany oleju i filtru […]

DevURL
Polecamy rowniez: