Partnerzy serwisu:
Artykul dnia:
Oświetlenie w samochodzie

Działanie żarówki elektrycznej jest powszechnie znane. Energia elektryczna rozgrzewa włókno żarówki, a to z kolei wysyła promienie świetlne. W każdym samochodzie jest wbudowanych kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt różnych żarówek. Służą one m. in. do oświetlenia wnętrza samochodu, oświetlenia tablicy wskaźników, bagażnika itp. Aby żarówka świeciła, należy włączyć ją w obwód zamknięty ze źródłem prądu. Prąd […]

DevURL

Wsiadamy do samochodu

Jeszcze przed 100 laty nie istniały samochody w naszym dzisiejszym zrozumieniu. Nieliczne pojazdy, zwane wówczas dyliżansami lub lokomotywami, budziły nie tyle zaciekawienie ile przerażenie. Nie każdy mógł taki pojazd prowadzić. Trzeba było być po prostu mechanikiem znającym się na wszystkich skomplikowanych mechanizmach.

Pierwsze przepisy ruchu drogowego nakazywały, aby samochód nie przekraczał prędkości 6 kilometrów na godzinę, a przed pojazdem szedł człowiek i czerwoną chorągiewką ostrzegał innych użytkowników drogi o zbliżaniu się pojazdu.

Jeszcze 70 lat temu samochód podobny był do powozu konnego i jeździł z prędkością około 40 kilometrów na godzinę. Był bardzo drogi, więc mogli go posiadać jedynie ludzie zamożni. [patrz też: granulaty tworzyw, szamba ekologiczne, auto szyby ]

Dzisiaj samochód stał się przedmiotem powszechnego użytku. Przekracza prędkość 1 50 kilometrów na godzinę, a kierować nim z łatwością potrafią mężczyźni i kobiety, ludzie starsi i młodzież.

Patrząc na jadące ulicą samochody zwracamy przede wszystkim uwagę na kształty ich nadwozi. Wiemy, jak wygląda samochód FIAT 125P lub SKODA 100. Wiemy, że takie samochody jak WOŁGA, FIAT 132, WARTBURG mają nadwozie czterodrzwiowe, a FIAT 126P nadwozie dwudrzwiowe, chociaż mieści się w nim cztery osoby.

Nadwozia prawie wszystkich samochodów wykona: ne są z blachy stalowej. Ze znanych u nas marek tylko samochód TRABANT ma nadwozie zrobione z tworzywa sztucznego. Oprócz stali i tworzyw sztucznych do budowy samochodu potrzebne są: miedź (na przewody elektryczne), mosiądz (na chłodnicę), aluminium, różne stopy metali oraz guma i szkło.

Samochód składa się z kilku zespołów, a te z kolei z tysięcy części. Największym zespołem jest nadwozie, a jedną z najmniejszych części iglica zaworu powietrza w dętce, która jest niewiele większa od szpilki krawieckiej !

Szczegółowa znajomość wszystkich części, z których składa się samochód, nie jest oczywiście wszystkim potrzebna. Nawet doświadczeni kierowcy nie o wszystkich wiedzą. Dlatego postaramy się poznać tylko najważniejsze zespoły samochodu, aby przestał być dla nas tajemnicą.

Budowa i działanie zespołów i mechanizmów są oparte we wszystkich samochodach na wspólnych, niemal zupełnie podobnych zasadach. Natomiast urządzenia służące do kierowania samochodem są we wszystkich samochodach takie same.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: auto szyby granulaty tworzyw szamba ekologiczne

Przeczytaj też:
Samochody skrzyniowe samozaladowcze

Samochody skrzyniowe samozaładowcze . Samochody służące do transportu, samoładowania i samowyładowania materiałów są sporadycznie spotykane w budownictwie drogowym. W zasadzie wśród tych samochodów można wyróżnić dwa typy: a) ładujący na samochód własnym urządzeniem dźwigowym pojemniki uprzednio już załadowane i wyładowujący je samoczynnie przez obrócenie b) wyposażony w ładowarkę i mechanizmy do wyładowywania skrzyni Samochody te […]

Ogumienie

We własnym dobrze pojętym interesie, każdy użytkownik samochodu powinien dość często (a przed dłuższym wyjazdem — zawsze) kontrolować zewnętrzny stan ogumienia, zwłaszcza kół kierowanych. W samochodach VW koła kierowane są jednocześnie kotami napędzanymi, a to oznacza że zużywają się prędzej od kół tylnych. Stąd wynika zasada, propagowana przez wytwórcę, wymiany kół, gdy tylko dostrzeże się […]

Silnik

Samochód Wołga GAZ-24 ma silnik gaźnikowy, górnozaworowy, czterocylindrowy, układ cylindrów — rzędowy. Blok cylindrów jest odlany ze stopu aluminiowego. W bloku są wmontowane odlane z żeliwa szarego tuleje. W dolnej części tuleje są uszczelnione podkładkami z miedzi, w górnej części — uszczelką głowicy. W celu zabezpieczenia dokładnego uszczelnienia tuleja winna wystawać nad górną płaszczyznę bloku […]

DevURL
Polecamy rowniez: