Partnerzy serwisu:
Artykul dnia:
Budowa samochodowego silnika czterocylindrowego

Cztery cylindry są zamknięte od góry głowicą. Między ściankami cylindrów a kadłubem silnika przepływa woda chłodząca. Przepływa ona również kanałami w głowicy silnika, w której są umieszczone zawory. Tłoki są połączone z korbowodami. Dolne łożyska korbowodowe obejmują korby wału korbowego. Wał korbowy obraca się w łożyskach kadłuba silnika. Do końca wału korbowego przykręcone jest koło […]

DevURL

Wsiadamy do samochodu

Jeszcze przed 100 laty nie istniały samochody w naszym dzisiejszym zrozumieniu. Nieliczne pojazdy, zwane wówczas dyliżansami lub lokomotywami, budziły nie tyle zaciekawienie ile przerażenie. Nie każdy mógł taki pojazd prowadzić. Trzeba było być po prostu mechanikiem znającym się na wszystkich skomplikowanych mechanizmach.

Pierwsze przepisy ruchu drogowego nakazywały, aby samochód nie przekraczał prędkości 6 kilometrów na godzinę, a przed pojazdem szedł człowiek i czerwoną chorągiewką ostrzegał innych użytkowników drogi o zbliżaniu się pojazdu.

Jeszcze 70 lat temu samochód podobny był do powozu konnego i jeździł z prędkością około 40 kilometrów na godzinę. Był bardzo drogi, więc mogli go posiadać jedynie ludzie zamożni. [patrz też: bemo motors poznań, opel rokicki dąbrowa górnicza, wartburg forum ]

Dzisiaj samochód stał się przedmiotem powszechnego użytku. Przekracza prędkość 1 50 kilometrów na godzinę, a kierować nim z łatwością potrafią mężczyźni i kobiety, ludzie starsi i młodzież.

Patrząc na jadące ulicą samochody zwracamy przede wszystkim uwagę na kształty ich nadwozi. Wiemy, jak wygląda samochód FIAT 125P lub SKODA 100. Wiemy, że takie samochody jak WOŁGA, FIAT 132, WARTBURG mają nadwozie czterodrzwiowe, a FIAT 126P nadwozie dwudrzwiowe, chociaż mieści się w nim cztery osoby.

Nadwozia prawie wszystkich samochodów wykona: ne są z blachy stalowej. Ze znanych u nas marek tylko samochód TRABANT ma nadwozie zrobione z tworzywa sztucznego. Oprócz stali i tworzyw sztucznych do budowy samochodu potrzebne są: miedź (na przewody elektryczne), mosiądz (na chłodnicę), aluminium, różne stopy metali oraz guma i szkło.

Samochód składa się z kilku zespołów, a te z kolei z tysięcy części. Największym zespołem jest nadwozie, a jedną z najmniejszych części iglica zaworu powietrza w dętce, która jest niewiele większa od szpilki krawieckiej !

Szczegółowa znajomość wszystkich części, z których składa się samochód, nie jest oczywiście wszystkim potrzebna. Nawet doświadczeni kierowcy nie o wszystkich wiedzą. Dlatego postaramy się poznać tylko najważniejsze zespoły samochodu, aby przestał być dla nas tajemnicą.

Budowa i działanie zespołów i mechanizmów są oparte we wszystkich samochodach na wspólnych, niemal zupełnie podobnych zasadach. Natomiast urządzenia służące do kierowania samochodem są we wszystkich samochodach takie same.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: bemo motors poznań opel rokicki dąbrowa górnicza wartburg forum

Przeczytaj też:
Samochody skrzyniowe samozaladowcze

Samochody skrzyniowe samozaładowcze . Samochody służące do transportu, samoładowania i samowyładowania materiałów są sporadycznie spotykane w budownictwie drogowym. W zasadzie wśród tych samochodów można wyróżnić dwa typy: a) ładujący na samochód własnym urządzeniem dźwigowym pojemniki uprzednio już załadowane i wyładowujący je samoczynnie przez obrócenie b) wyposażony w ładowarkę i mechanizmy do wyładowywania skrzyni Samochody te […]

Ustawienie reflektorów

Co 15 000 km sprawdzić ustawienie reflektorów. Opis czynności ustawienia został podany w części pierwszej. Punkty odniesienia Pe-Pe powinny znaleźć się 8 cm, a punkty Pi-Pi 5 cm poniżej odpowiednich krzyżyków. Regulację strumienia świetlnego w kierunku pionowym wykonuje się (po uprzednim zdjęciu zbiornika spryskiwacza wody) dla świateł mijania śrubą, dla świateł drogowych (długich) śrubą, regulację […]

Niszczenie nawierzchni powstaje równiez w czasie hamowania pojazdu, zwlaszcza jezeli zostana zablokowane jego kola

Niszczenie nawierzchni powstaje również w czasie hamowania pojazdu, zwłaszcza jeżeli zostaną zablokowane jego koła. Pionowe działanie koła samochodu na nawierzchnię drogi jest działaniem siły skupionej. Siła ta działa zginająco na nawierzchnię (warstwę nośną), jeśli nawierzchnia jest sztywna (monolit). Jeżeli nawierzchnia nie jest sztywna, siła skupiona dąży do wtłoczenia poszczególnych elementów nawierzchni w podłoże. Siły styczne, […]

DevURL
Polecamy rowniez: