Partnerzy serwisu:
Artykul dnia:
Niszczenie nawierzchni powstaje równiez w czasie hamowania pojazdu, zwlaszcza jezeli zostana zablokowane jego kola

Niszczenie nawierzchni powstaje również w czasie hamowania pojazdu, zwłaszcza jeżeli zostaną zablokowane jego koła. Pionowe działanie koła samochodu na nawierzchnię drogi jest działaniem siły skupionej. Siła ta działa zginająco na nawierzchnię (warstwę nośną), jeśli nawierzchnia jest sztywna (monolit). Jeżeli nawierzchnia nie jest sztywna, siła skupiona dąży do wtłoczenia poszczególnych elementów nawierzchni w podłoże. Siły styczne, […]

DevURL

Wsiadamy do samochodu

Jeszcze przed 100 laty nie istniały samochody w naszym dzisiejszym zrozumieniu. Nieliczne pojazdy, zwane wówczas dyliżansami lub lokomotywami, budziły nie tyle zaciekawienie ile przerażenie. Nie każdy mógł taki pojazd prowadzić. Trzeba było być po prostu mechanikiem znającym się na wszystkich skomplikowanych mechanizmach.

Pierwsze przepisy ruchu drogowego nakazywały, aby samochód nie przekraczał prędkości 6 kilometrów na godzinę, a przed pojazdem szedł człowiek i czerwoną chorągiewką ostrzegał innych użytkowników drogi o zbliżaniu się pojazdu.

Jeszcze 70 lat temu samochód podobny był do powozu konnego i jeździł z prędkością około 40 kilometrów na godzinę. Był bardzo drogi, więc mogli go posiadać jedynie ludzie zamożni. [patrz też: bemo motors poznań, opel rokicki dąbrowa górnicza, wartburg forum ]

Dzisiaj samochód stał się przedmiotem powszechnego użytku. Przekracza prędkość 1 50 kilometrów na godzinę, a kierować nim z łatwością potrafią mężczyźni i kobiety, ludzie starsi i młodzież.

Patrząc na jadące ulicą samochody zwracamy przede wszystkim uwagę na kształty ich nadwozi. Wiemy, jak wygląda samochód FIAT 125P lub SKODA 100. Wiemy, że takie samochody jak WOŁGA, FIAT 132, WARTBURG mają nadwozie czterodrzwiowe, a FIAT 126P nadwozie dwudrzwiowe, chociaż mieści się w nim cztery osoby.

Nadwozia prawie wszystkich samochodów wykona: ne są z blachy stalowej. Ze znanych u nas marek tylko samochód TRABANT ma nadwozie zrobione z tworzywa sztucznego. Oprócz stali i tworzyw sztucznych do budowy samochodu potrzebne są: miedź (na przewody elektryczne), mosiądz (na chłodnicę), aluminium, różne stopy metali oraz guma i szkło.

Samochód składa się z kilku zespołów, a te z kolei z tysięcy części. Największym zespołem jest nadwozie, a jedną z najmniejszych części iglica zaworu powietrza w dętce, która jest niewiele większa od szpilki krawieckiej !

Szczegółowa znajomość wszystkich części, z których składa się samochód, nie jest oczywiście wszystkim potrzebna. Nawet doświadczeni kierowcy nie o wszystkich wiedzą. Dlatego postaramy się poznać tylko najważniejsze zespoły samochodu, aby przestał być dla nas tajemnicą.

Budowa i działanie zespołów i mechanizmów są oparte we wszystkich samochodach na wspólnych, niemal zupełnie podobnych zasadach. Natomiast urządzenia służące do kierowania samochodem są we wszystkich samochodach takie same.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: bemo motors poznań opel rokicki dąbrowa górnicza wartburg forum

Przeczytaj też:
Sprawdzanie poziomu oleju

We wszystkich typach silników do kontroli stanu oleju służy między maksimum i minimum na miarce odpowiada 0,75…1,0 dm3 w zależności od rodzaju silnika. Wymiana oleju Olej w silniku należy wymieniać co 6 miesięcy. W przypadku, gdy silnik pracuje w szczególnie ciężkich warunkach (krótkie przebiegi samochodu, częsty rozruch zimnego silnika, praca na drogach zakurzonych) odpowiednio częściej. [podobne: […]

Układ chlodzenia silnika czterocylindrowego

Odśrodkowa pompa wody tłoczy wodę chłodzącą do komór w kadłubie silnika. Woda opływając cylindry oraz głowice nagrzewa się, przepływa przez otwarty zawór termostatu i rurę łączącą do górnego zbiornika chłodnicy. W chłodnicy woda przepływa przez pionowe płaskie rurki i nagrzewa je. Rurki nagrzewają poziome blaszki, dzięki czemu chłodzenie jest intensywniejsze, gdyż ciepło rozprowadzane jest na […]

Jeszcze za mała siła napedowa?

Jedziemy samochodem po poziomej drodze. Silnik lekko i równo pracuje, a samochód rozwija dużą prędkość. Ale nagle przed nami wzniesienie. Samochód jedzie teraz wolniej, mimo że dodajemy „gazu, a nawet zatrzymuje się. Przydałaby się jeszcze większa siła napędowa. Zdawałoby się, że nic prostszego, wystarczy zmienić przełożenie przekładni głównej i zamiast 1 : 5 dać 1 […]

DevURL
Polecamy rowniez: